Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miks mua oksettaa päivittäin?

Vierailija
18.07.2020 |

Viimeisen kaksi kuukautta, mulla on ollut pahoinvointia päivittäin. Jos aamulla jään makoilemaan sänkyyn, iskee yhtäkkiä sellanen kuvotus päälle että tuntuu et oksennus tulee. Se ei kuitenkaan tule ja kiiruhdan keittiöön syömään hedelmän toiveena nopee sokereiden nousu. Päivällä sitten tulee yskänkohtaus joka päättyy siihen että yskin ja oksennan pää pöntössä. Yökkäykset on pitkiä ja tiiviitä niin että tuntuu et tukehdun ja ne jatkuu vaikka maha olis jo tyhjä. Lisäksi jokaisen syönnin jälkeen alkaa kuvottaa ja sitten lopulta yskittää joka päättyy oksennusrefleksiin. Syönnin jälkeen on vaikea katsoa ruoka-aineita joita on syönyt kun tuo kuvotus voimistuu heti. Esim. jäin katdomaan kun puoliso leikkasi kalapihviään ja se pihvin koostumus sai melko voimakkaat reaktiot aikaan vaikka itse just söin samanlaisen.

Korona testit tuli juuri negatiivisina takaisin eli ilmeisesti jotain vatsa vammaa? Vatsa on 85% kokoajan ripulilla ja turvoksissa kuin olis potkupallo alias raskausvatsa. Oon ennenkin yrittänyt hoitaa tätä vaivaa, mutta astmaatikkona lekuri vaan sanoo sen olevan lääkkeistä johtuvaa ja antaa vatsansuojalääkkeitä tai närästykseen happopumpun salpaajia. En oo vielä koskaan päässy oikeisiin tutkimuksiin. 🤷‍♀️

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla refluksia, aamulla tyhjä vatsa tekee huonon olon. Kokeile apteekista pari vk esim. omepratsolia tai esomepratsolia kuurina. Pyri olemaan syömättä ainakin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja korota sängynpäätyä 10-15 cm. Vältä myös hiilihapollisia juomia ja rasvaisia ruokia.

Mulla on refluksi ja jatkuva lääkitys ja välttelen aika monia ruoka-aineita. Silti voi tulla pahenemisvaiheita, ja niistä toipuminen on hidasta. Ja paino putoaa heittämällä.

Eli onko sulla siis myös yskän ja ruoan jälkeistä pahoinvointia ja oksennusherkkyyttä?

Vierailija
22/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raskaana ollessa oksentelin 3kkn ajan lähes koko päivän (en öisin jostain syystä).. sitten loppui onneksi kuin seinään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella mutta pakko terveytesi vuoksi kertoa että minun tuttuni oksenteli suht paljon ja hänellä todettiin syöpä..

Käyhän varmuudeksi jollain toisella lääkärillä.

Voimia tilanteen selvittelyyn! Toivon että olisi jotain harmittomampaa ja saat elämäsi kuntoon.

Vierailija
24/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ni unohdin mainita. Röyhtäilen tosi.paljon! Ja mies sanoi et vieläpä melko pahanhajusia röyhtäyksiä.

Tuo syöpä muakin pelottaa :(. Saakohan tällasta selvitettyä tk:ssa vai varaanko ajan yksityiseltä? Työttömänä mulla ei oo enää työterveyshuoltoa, mutta en oo kokenut että tk:ssa mua otetaan vakavasti oireiden suhteen.

Vierailija
25/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Refluksi. Se on paljon muutakin kuin närästystä, jota ei edes kaikilla refluksikoilla ole.

Siis mun astmalääkärihän on antanut mulle tän diagnoosin tutkimatta mitään. Ongelma on siinä että syödessäni refluxilääkkeitä, mun muut vatsavaivat kasvavat. Pelkään jo syöpää kun oireet alkaa olla niin ihmeellisiä.

Lääkkeet eivät yleensä auta vaikeaan refluksiin, jonka oireina ovat pahoinvointi ja oksentelu. Jos keskeinen oire on närästys, siihen yleensä löytyy apu mutta kaikki eivät ole niin onnekkaita.

Sinulle pitäisi tehdä gastroskopia. Luultavasti sinulla on myös palleatyrä. Se voidaan yleensä leikata, mikä voi auttaa oksentelevia refluksipotilaita.

Vierailija
26/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono näkö tai väärän vahvuiset lasit?

Käy tarkistuttamassa näkösi silmälääkärillä.

Vierailija
27/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaus mahdollinen?

Mullakin on kyllä välillä kausia, jolloin kaikki ruoka jotenkin ällöttää ja on huono olo.

Periaatteessa kyllä, mutta kuukautisenikin tulivat ja loppuivat ajallaan. Ja aamulla se pahoinvointi ei kestä pitkään. Raskaana olleet kaverit kertoi sen raskauspahoinvoinnin loppuvan monen tunnin keston jälkeen. Kai toki tuossakin variaatioita 🤔

Raskaana voi olla vaikka menkatkin tulis... Tutulleni kävi näin, vasta ollessaan 4. kuukaudella menkat loppui ja raskaus selvisi. 

Raskauspahoinvointi todellakin vaihtelee ihmisestä ja raskaudestakin toiseen. Minulla oli yhdessä raskaudessa kolmesta pahoinvointia iltaisin, ei aamuisin ollenkaan. Joillakin ei ole mitään, toisilla taas on oksentelua 24/7 ja joutuvat tiputukseen.

Vierailija
28/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahatulehus, suolitulehus, poskiontelo, korvatulehus, kahvimyrkytys.mahahaava.

Vierailija
29/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löytyi aivokasvain. Tosin ilmeisesti hyvänlaatuinen ja tutkitaan tarkemmin, jos oireet vielä pahenee.

Oliko muita oireita? Oliko pituary kasvain?

Vierailija
30/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys /refluksi. Kokeilepa syödä kuuri happosalpaajia + rennietä ruokailun jälkeen.

Jos raskaus poissuljettu.

Vierailija
31/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ahdistus aiheuttaa tätä. Minulla ei siis ole diagnoosia yms, mutta välillä tulee kausia kun ahdistaa todella paljon ja silloin en pysty syömään juuri mitään ilman pahaa oloa. Ei ole kuin pari viikkoa siitä, kun illalla tuli niin paha olo että taas meni koko yö oksentaessa. Nuoruudesta lähtien ahdistus on aina tuonut mukanaan sen, että oksettaa. Välillä myös jännitys tai surullinen olo muutenkin aiheuttaa tätä. 

Vierailija
32/61 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ensin raskaustesti

Vierailija
33/61 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, mutta itselleni iskee parin vuoden välein suhteellisen samanlainen oksetus. Saan tuolloin syötyä hyvin vähäisen ruokamäärän per päivä ja oksentelen heti jos syön edes lähelle normaaleja annoksia ruokaa. Itse tyydyn tuolloin syömään oliiveja yms. jotain muuta pientä, etten oksenna. En ole mennyt asiasta lääkäriin, koska oireet menevät parissa viikossa ohi ja toistuvat niin harvoin.

Vierailija
34/61 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan, mutta itselleni iskee parin vuoden välein suhteellisen samanlainen oksetus. Saan tuolloin syötyä hyvin vähäisen ruokamäärän per päivä ja oksentelen heti jos syön edes lähelle normaaleja annoksia ruokaa. Itse tyydyn tuolloin syömään oliiveja yms. jotain muuta pientä, etten oksenna. En ole mennyt asiasta lääkäriin, koska oireet menevät parissa viikossa ohi ja toistuvat niin harvoin.

?? Kuulostaa omituiselta ja potentiaalisesti vaaralliselta. Lääkäriin!

Vierailija
35/61 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois varmaan kannattanut jo raskaustesti tehdä heti ensimmäisenä, kun raskaus kerta mahdollinen. Siitähän tämä kaikki johtuu.

Vierailija
36/61 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikki. AP tässä. Päivittelen tähän vähän tilannettani.

Eli raskaustesti on näyttänyt negaa. En ole raskaana.

Lisäksi oon nyt käynyt tk:ssa ja minulta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja paskatestit ja ihan kaikki tulokset olivat puhtaita.

Minua ei vaivaa siis mikään vaikka oksennan suurinpiirtein päivittäin. Eivät aio myöskään tähystää koska viitteitä mistään ei ole.

Olen taas lähtökohdassa jossa mulla on pelkkä vatsansuojalääkkeen resepti. Mutta pakkohan tästä on jotenkin muutenkin eteenpäin päästä? Vinkkejä mitä voisin tehdä helpottaakseni tai parantaakseni mahaongelmat, joille lääkärit eivät koe tarpeellisiksi hoitaa.

Vierailija
37/61 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapula ja raskaus -tuo yököttävä yhdistelmä-

Vierailija
38/61 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

APsista kirjoitti:

Heippa kaikki. AP tässä. Päivittelen tähän vähän tilannettani.

Eli raskaustesti on näyttänyt negaa. En ole raskaana.

Lisäksi oon nyt käynyt tk:ssa ja minulta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja paskatestit ja ihan kaikki tulokset olivat puhtaita.

Minua ei vaivaa siis mikään vaikka oksennan suurinpiirtein päivittäin. Eivät aio myöskään tähystää koska viitteitä mistään ei ole.

Olen taas lähtökohdassa jossa mulla on pelkkä vatsansuojalääkkeen resepti. Mutta pakkohan tästä on jotenkin muutenkin eteenpäin päästä? Vinkkejä mitä voisin tehdä helpottaakseni tai parantaakseni mahaongelmat, joille lääkärit eivät koe tarpeellisiksi hoitaa.

Otettiinko maksa- ja munuaisarvot myös?

Vierailija
39/61 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari-kolme vuotta sitten useampi kuukausi vastaavaa. Stressi/ahdistus, ärtynyt suolisto, refluksi. Tais olla oksennustauti ensin. Kävin tähystyksessä loppuaikana, jolloin pari jäämää tulehduksesta.

Marketin/apteekin piigeeliä voi kokeilla jos ei muut tunnu auttavan. Nälän/ yön aikana kun mahalaukku  tai muu menee tyhjiin, (aamu)pahoinvointi tuntuu pahemmin. 

Vierailija
40/61 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oksetus liittyy erityisesti aamuun ja asentojen vaihtamiseen, voi olla kyseessä aivokasvain. Joskaan ripuli ei taas ole tyypillinen oire, päänsärky ja esim kaksoiskuvat olisivat. Itselläni todettiin aivokasvain juuri tuolla että aamuisin oksetti ja lievää päänsärkyä. Päivisin oli Okei, mutta rajummat pään liikkeet saattoivat taas aiheuttaa äkillisen pahan olon.

Onneksi oli helposti leikattavissa.

Missä kohtaa aivoja oli kasvain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi