Help! Miks mua oksettaa päivittäin?
Viimeisen kaksi kuukautta, mulla on ollut pahoinvointia päivittäin. Jos aamulla jään makoilemaan sänkyyn, iskee yhtäkkiä sellanen kuvotus päälle että tuntuu et oksennus tulee. Se ei kuitenkaan tule ja kiiruhdan keittiöön syömään hedelmän toiveena nopee sokereiden nousu. Päivällä sitten tulee yskänkohtaus joka päättyy siihen että yskin ja oksennan pää pöntössä. Yökkäykset on pitkiä ja tiiviitä niin että tuntuu et tukehdun ja ne jatkuu vaikka maha olis jo tyhjä. Lisäksi jokaisen syönnin jälkeen alkaa kuvottaa ja sitten lopulta yskittää joka päättyy oksennusrefleksiin. Syönnin jälkeen on vaikea katsoa ruoka-aineita joita on syönyt kun tuo kuvotus voimistuu heti. Esim. jäin katdomaan kun puoliso leikkasi kalapihviään ja se pihvin koostumus sai melko voimakkaat reaktiot aikaan vaikka itse just söin samanlaisen.
Korona testit tuli juuri negatiivisina takaisin eli ilmeisesti jotain vatsa vammaa? Vatsa on 85% kokoajan ripulilla ja turvoksissa kuin olis potkupallo alias raskausvatsa. Oon ennenkin yrittänyt hoitaa tätä vaivaa, mutta astmaatikkona lekuri vaan sanoo sen olevan lääkkeistä johtuvaa ja antaa vatsansuojalääkkeitä tai närästykseen happopumpun salpaajia. En oo vielä koskaan päässy oikeisiin tutkimuksiin. 🤷♀️
Kommentit (61)
APsista kirjoitti:
Heippa kaikki. AP tässä. Päivittelen tähän vähän tilannettani.
Eli raskaustesti on näyttänyt negaa. En ole raskaana.
Lisäksi oon nyt käynyt tk:ssa ja minulta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja paskatestit ja ihan kaikki tulokset olivat puhtaita.
Minua ei vaivaa siis mikään vaikka oksennan suurinpiirtein päivittäin. Eivät aio myöskään tähystää koska viitteitä mistään ei ole.
Olen taas lähtökohdassa jossa mulla on pelkkä vatsansuojalääkkeen resepti. Mutta pakkohan tästä on jotenkin muutenkin eteenpäin päästä? Vinkkejä mitä voisin tehdä helpottaakseni tai parantaakseni mahaongelmat, joille lääkärit eivät koe tarpeellisiksi hoitaa.
Toiselle lääkärille / yksityiselle. Kokeilla eri ruokia ja vatsasuojalääkkeitä. Keliakia? -> gluteiinittomia.
Vierailija kirjoitti:
Ai ni unohdin mainita. Röyhtäilen tosi.paljon! Ja mies sanoi et vieläpä melko pahanhajusia röyhtäyksiä.
Tuo syöpä muakin pelottaa :(. Saakohan tällasta selvitettyä tk:ssa vai varaanko ajan yksityiseltä? Työttömänä mulla ei oo enää työterveyshuoltoa, mutta en oo kokenut että tk:ssa mua otetaan vakavasti oireiden suhteen.
Ärtynyt/tulehtunut suolisto/maha.
Minulla tulee voimakkaasta stressistä juuri tuollaista. Stressin tasoa on lisäksi vaikea arvioida kun sen kanssa elää jossain turruttavassa selviytymismoodissa.
Kävisin silti toisella lääkärillä.
APsista kirjoitti:
Heippa kaikki. AP tässä. Päivittelen tähän vähän tilannettani.
Eli raskaustesti on näyttänyt negaa. En ole raskaana.
Lisäksi oon nyt käynyt tk:ssa ja minulta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja paskatestit ja ihan kaikki tulokset olivat puhtaita.
Minua ei vaivaa siis mikään vaikka oksennan suurinpiirtein päivittäin. Eivät aio myöskään tähystää koska viitteitä mistään ei ole.
Olen taas lähtökohdassa jossa mulla on pelkkä vatsansuojalääkkeen resepti. Mutta pakkohan tästä on jotenkin muutenkin eteenpäin päästä? Vinkkejä mitä voisin tehdä helpottaakseni tai parantaakseni mahaongelmat, joille lääkärit eivät koe tarpeellisiksi hoitaa.
Eikö kukaan kieltänyt ottamasta sitä lääkettä? Siitähän se selvästi johtuu:-(
onko siinä natriumlauryylisulfaattia? Lukee kohdassa 6 apuaineissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti viesteistä. Yritän tähän vähän avata tilannetta lisää. Joku sanoi stressi. Kyllä vain, elän yhtä elâmäni pahoimmista kriiseistä ja vaikka en tunne stressaavani, saatan aidosti olla hyvin stressaantunut. Mun ruokahalu on ollut jo tuon 2kk aika huono. En jaksa syödä kun puolet lautasellisista -sitten iskee se haluttomuus ja kuvotus. Olen laihtunut tänä aikana yrittämättä 4 kiloa. Minun ei myöskään tee enää mieli makeaa juurikaan. Ainoa paheeni taitaa olla pepsit ja kolat ja niitäkin jo vähentelen ja vaihtelen kookosvesiin ja makuvesiin. Myöskin on vaikeuksia juoda, ja samalla monesti kova jano. Öisin herään muutamia kertoja juomaannja lisäämään silmätippuja kun silmät tuntuu sille et on hiekkaa täynnä. Vaikeuksia juoda tarkottaa ettei tee mieli juoda ja lasillisesta vettâkin voi tulla paha olo.
Ruoka on mielestäni terveellistä. Salaatteja ja lihaa. Joskin kun mietimme päivän syömisiä, saatan mielummin haluta kasviskeiton kuin broileria ja kasviksia, se liha yököttää vaikka aina olen rakastanut lihaa. Liikun liian vähän eli ei tuu pv edes 3km kävelyä.
Tuo aivokasvain juttu oli huolestuttava. Tuo kuvotus aamulla tulee monesti just silloin kun vaihdan kyljeltäni selälleni tarkoituksena esim selata puhelinta. Monesti oon jopa joutunut keskeyttämään unet kun oon vaihtanut asentoa ja sit se pahointointi hyökyy päälle. Apua 🤔
Mä en suosittelisi kuluttavaa liikuntaa ennenkuin mahdollinen tulehdustila on poissa ja keho saa taas kunnolla ravintoa. Mulla myös tuntui että vatsasuojalääkkeet jotenkin pahensi oloa, niinpä erivalmisteita kokeilla ja sitä piigeeliä ja maitohappobakteereita. Rauta-arvot/ferritiini?
Stressin laukaisema dysautonomia, mykoplasma(jos oksentelu liittyy rajuun yskimiseen), jokin suolistosairaus. Lääkäriin ehdottomasti ja VAADIT hoitoa ja kunnon tutkimuksia. Niitä ei automaattisesti julkisella puolella saa vaikka olisi vaikeatkin oireet.
Piti ihan kirjautua omakantaan ja katsoa. En tiedä mikä testeistä on maksaa varten, mutta löysin P-kreatiinin joka ilmeisesti on munuaisarvo joten vastaus ylle: on otettu. P-kreatiini on hiven alle arvojensa.
Mutta, huomasin sitten tällasen tuloksen josta lekuri ei edes msininnut. Joku P-CPR arvo pyörii 13 vaikka sen pitäisi olla alle 4. Onko tuo jotenkin oleellista mun tilan kanssa?
Lisäksi nyt yllättäin huomasin, että mulle onkin laitettu lähete vatsaklinikalle, lääkäri vaan ei ole siitä ilmoittanut. Hän kertoi 2vko sitten tuloksia soittaessaan että hän näyttää mun kertomuksen gastro....tohtorille ja tämä saa tehdä päätöksen että ottaako mut hoitoon ja ilmoittaa JOS tää lääkäri kokee tarpeelliseksi tutkia mut. On näemmä kokenut vaan mulle ei oo edes ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti viesteistä. Yritän tähän vähän avata tilannetta lisää. Joku sanoi stressi. Kyllä vain, elän yhtä elâmäni pahoimmista kriiseistä ja vaikka en tunne stressaavani, saatan aidosti olla hyvin stressaantunut. Mun ruokahalu on ollut jo tuon 2kk aika huono. En jaksa syödä kun puolet lautasellisista -sitten iskee se haluttomuus ja kuvotus. Olen laihtunut tänä aikana yrittämättä 4 kiloa. Minun ei myöskään tee enää mieli makeaa juurikaan. Ainoa paheeni taitaa olla pepsit ja kolat ja niitäkin jo vähentelen ja vaihtelen kookosvesiin ja makuvesiin. Myöskin on vaikeuksia juoda, ja samalla monesti kova jano. Öisin herään muutamia kertoja juomaannja lisäämään silmätippuja kun silmät tuntuu sille et on hiekkaa täynnä. Vaikeuksia juoda tarkottaa ettei tee mieli juoda ja lasillisesta vettâkin voi tulla paha olo.
Ruoka on mielestäni terveellistä. Salaatteja ja lihaa. Joskin kun mietimme päivän syömisiä, saatan mielummin haluta kasviskeiton kuin broileria ja kasviksia, se liha yököttää vaikka aina olen rakastanut lihaa. Liikun liian vähän eli ei tuu pv edes 3km kävelyä.
Tuo aivokasvain juttu oli huolestuttava. Tuo kuvotus aamulla tulee monesti just silloin kun vaihdan kyljeltäni selälleni tarkoituksena esim selata puhelinta. Monesti oon jopa joutunut keskeyttämään unet kun oon vaihtanut asentoa ja sit se pahointointi hyökyy päälle. Apua 🤔
Kehosi alkaa kuivua. Raa'at kasvikset ja salaatit voi olla ärtyvyyttä ylläpitävä, mulle ei ainakaan sovi kun on ärtynyt maha. Lue ärtynyt suoli ravinnosta. Pahimmillaan suun avaaminen ja lusikan näkeminen yökötti, vaivoin söin lusikallisen ja yökkäsin vartin.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan kirjautua omakantaan ja katsoa. En tiedä mikä testeistä on maksaa varten, mutta löysin P-kreatiinin joka ilmeisesti on munuaisarvo joten vastaus ylle: on otettu. P-kreatiini on hiven alle arvojensa.
Mutta, huomasin sitten tällasen tuloksen josta lekuri ei edes msininnut. Joku P-CPR arvo pyörii 13 vaikka sen pitäisi olla alle 4. Onko tuo jotenkin oleellista mun tilan kanssa?
Lisäksi nyt yllättäin huomasin, että mulle onkin laitettu lähete vatsaklinikalle, lääkäri vaan ei ole siitä ilmoittanut. Hän kertoi 2vko sitten tuloksia soittaessaan että hän näyttää mun kertomuksen gastro....tohtorille ja tämä saa tehdä päätöksen että ottaako mut hoitoon ja ilmoittaa JOS tää lääkäri kokee tarpeelliseksi tutkia mut. On näemmä kokenut vaan mulle ei oo edes ilmoitettu.
Soita lääkärillesi.
Myös keliakia voi oireilla pahoinvointina ja oksenteluna. Jos sitä ei ole testattu, niin kannattaa pyyttää testit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita lääkärillesi.
Tuolle samalle lääkärille? Tulehdus voi olla vaikka hampaassa, ikenissä, joten pikaisesti ainakin hammaskiven poistoon! Jos vikaa ei löydy suusta, voi se olla muualla ja jos olis leikkauksen tarve, ei ne ala leikkaamaan, koska on tulehdus:-(
Minulla on stressaantuneena usein vastaavaa kuvotuksen tunnetta ja ruokahaluttomuutta, jonka seurauksena paha olo vain vahvistuu. En sentään oksentele kuitenkaan. Sinun vaivasi kyllä kuulostaa oudolta ja astetta pahemmalta.
Kyllä nuo ovat koronan oireita, mutta testi ei kerro totuutta kuin alussa. Testaa koronan vasta-aineet parin kk kuluttua.
Itselläni nuo samat oireet kestivät kolme kuukautta. Vain korona oli mahdollinen.
Tulehdusarvo on hieman koholla.
Maksa-arvot olisi hyvä ottaa.
Vaihda keinotekoinen lääke lisäaineettomaan piihappogeeliin. Suojaa vatsaa ja pii sitoo ja kuljettaa pois myrkkyjä.
https://www.hyvavointi.fi/perheen_hyvinvointi/silicolgel
https://hidastaelamaa.fi/2013/11/terveen-elaman-puolesta-pii-vahvistaa-…
Onko ollut jotain näistä?
-normaalista poikkeavaa janoa?
-sydämen tykyttelyä
-iho-oireita (ihottuma/mustelmat/muuta?)
-uupumusta
-unettomuutta
-lihasnykinöitä/muurahaisia
-nivelkipuja
-turvotusta?
koronan faceryhmässä näitä riittää, työssäkäyvillä, nuorilla ja perusterveillä ihmisillä. Tuli vaan mieleen että tuo krea ja tulehdusarvot ollut monilla vähän päin honkia sielläkin. Kaikilla ei ole positiivista tulosta, sen saa vain hyvin alussa sairautta jos se on nenänielussa.
Lisäksi pahimmassa vaiheessa pelkkä jaloille nousu ja seisominen yökötti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita lääkärillesi.
Tuolle samalle lääkärille? Tulehdus voi olla vaikka hampaassa, ikenissä, joten pikaisesti ainakin hammaskiven poistoon! Jos vikaa ei löydy suusta, voi se olla muualla ja jos olis leikkauksen tarve, ei ne ala leikkaamaan, koska on tulehdus:-(
Ja lehmät lentää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aika vastaanvanlaisia oireita ja kaikki mahdollinen tutkittiin mutta mitään ei löydetty. Lopulta kaikki liittyi vakavaan uupumiseen ja loppuunpalamiseen joka sekoitti elimistöni toiminnan. En vain itse ollut tajunnut olevani niin uupunut.
Ihan uteliaisuudesta, mitä on kaikki mahdollinen? Olet ollut kallis potilas jos todellakin on aivan kaikki tutkittu, mitä epäilen vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut jotain näistä?
-normaalista poikkeavaa janoa?
-sydämen tykyttelyä
-iho-oireita (ihottuma/mustelmat/muuta?)
-uupumusta
-unettomuutta
-lihasnykinöitä/muurahaisia
-nivelkipuja
-turvotusta?koronan faceryhmässä näitä riittää, työssäkäyvillä, nuorilla ja perusterveillä ihmisillä. Tuli vaan mieleen että tuo krea ja tulehdusarvot ollut monilla vähän päin honkia sielläkin. Kaikilla ei ole positiivista tulosta, sen saa vain hyvin alussa sairautta jos se on nenänielussa.
Kaikkea muuta paitsi unettomuutta ja iho-oireita on kyllä ollut...
Minulla oli aika vastaanvanlaisia oireita ja kaikki mahdollinen tutkittiin mutta mitään ei löydetty. Lopulta kaikki liittyi vakavaan uupumiseen ja loppuunpalamiseen joka sekoitti elimistöni toiminnan. En vain itse ollut tajunnut olevani niin uupunut.