Alakoulun opettaja palaa hoitovapaalta raskaana
Johan pomppas! Alakoulun opettaja palaa hoitovapaalta töihin raskaana! Kovin montaa kuukautta ei ehdi syksyllä opettaa, kunnes pitää lähteä äitiysvapaalle.
Olen suuttunut arkojen ja ujojen koululaisten puolesta. Heillä kestää kauan luottaa uuteen opettajaan ja sopeutua uusiin tapoihin ja metodeihin. Osalla lapsista on sama, kuka heitä opettaa ja kuinka usein opettaja vaihtuu, mutta osa lapsista kärsii tällaisista muutoksista.Ensi syksynä heiltä vaihtuu opettaja kahdesti.
Ikävää, että Suomen laki sallii itsekkään ja ahneen rahastuksen ja unohtaa pienet alakoululaiset. Jos on rahasta pulaa, lapsia ei kannattaisi hankkia. Samainen opettaja ehtii vielä toistaa tempauksensa, kunnes luokka siirtyy yläkoulun puolelle.
Kadehdin rinnakkaisluokkia, jotka saavat pitää saman opettajan koko alakoulun ajan.
Kommentit (25)
Olen opettaja. Kollegani tulee elokuussa kahdeksi viikoksi töihin jäädäkseen taas äitiyslomalle.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 17:11"]
Ootteko kuulleet sellaista, että vaikka kiltti naisope pysyttelisikin kesän hoitovapaalla, ahne kunta pitää silti kesärahat ja potkaisee sijaisen pihalle suvivirreltä? Se on paljon kivempaa kunnalle, ettei tartte kesäpalkkoja maksaa kenellekään.
[/quote]
Tuo on pelkkä tekosyy. Kannattaisi ainakin ottaa yhteyttä sinne kouluun ja kysyä, mitä tekisivät sen edelleen syksyllä jatkavan sijaisen palkan kanssa, jos ei av-mammaope tulisikaan itse kesäksi "töihin". Minun tuntemassani tapauksessa sijainen olisi nimenomaan saanut kesältäkin palkan, mutta ahne hoitovapaalainen "työskenteli" koko kesän.
Sijainen otti ja jätti koko koulun. Ei ruvennut valmistelemaan syksyn tunteja ja osallistumaan suunnittelukokoukseen ennen koulun alkua palkatta.
Tietenkin tekee niin mikä on hänen kannalta parasta. Täysioikeus.
Minä ainakin vaadin, että kun seuraavan kerran joudun sairaalaan, minua hoitaa ympärivuorokautisesti yksi ja sama hoitaja koko sen ajan, kun joudun siellä lojumaan. En suostu siihen, että hoitaja vaihtuu edes osaksi vuorokautta! Töihin siitä, minä veroissani palkkannekin maksan!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 17:11"]
Ootteko kuulleet sellaista, että vaikka kiltti naisope pysyttelisikin kesän hoitovapaalla, ahne kunta pitää silti kesärahat ja potkaisee sijaisen pihalle suvivirreltä? Se on paljon kivempaa kunnalle, ettei tartte kesäpalkkoja maksaa kenellekään.
[/quote]
Tietenkään sijaisella ei voi samoja oikeuksia kuin vakiopella. Veronmaksajana kannatan jokaista säästötoimenpidettä.