DI paikalla jonkin aikaa - tietää melkein kaikesta kaiken
Loistava mahdollisuus kysyä vastausta mihin vaan kysymykseen, koska tiedän melkein kaikesta suurimman osan.
Kommentit (30)
Missä helvetissä on mun pojan matkakortti?
Kannattaa miettiä prosessi, miten matkakortti liikkuu paikasta toiseen arjessa ja käydä kaikki reitit läpi. Tasku=>reppu=>koulu (pulpetti)=>jokin mikä. Lisäksi kannattaa miettiä kalenterin ääressä, missä poika on liikkunut sen jälkeen, kun viimeksi oli tiettävästi tallessa, miettiä, onko jotain erikoista liikkumista ollut. Nämä kannattaa kysyä myös pojalta itseltään. Jos korttia tarvii harvakseltaan, kannattaa tarkistaa juuri säilöön laitettujen talvi/kevätvaatteiden kaikki taskut. Lisäksi on voinut mennä repussa esim. koulukirjan sivujen väliin. Nekin kannattaa käydä läpi.
Vaurioituuko Ebro-dataloggerit jos ne menee metallinpaljastimen läpi?
Mä tässä mietin, että mitä ne trilogit oikein on siellä Euroopan parlamentissa?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:04"]
Vaurioituuko Ebro-dataloggerit jos ne menee metallinpaljastimen läpi?
[/quote]
Tuskin vaurioituu, kun näyttävät ihan perus elektroniikkaa sisältäviltä. Kannettavatkin kestää metallinpaljastinta. Jos haluaa olla varma, kannattaa varmistaa jälleenmyyjältä/maahantuojalta/valmistajalta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:08"]
[/quote]
Trilogi tarkoittaa EU:ssa parlamentin, neuvoston ja komission kolmikantaneuvotteluita (yrittävät päästä yksimielisyyteen jostain uudistuksesta esim.). Vertaa: dialogi (kaksinpuhelu).
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:14"]
[/quote]
Trilogi tarkoittaa EU:ssa parlamentin, neuvoston ja komission kolmikantaneuvotteluita (yrittävät päästä yksimielisyyteen jostain uudistuksesta esim.). Vertaa: dialogi (kaksinpuhelu).
[/quote]
Miten se sitten käytännössä menee? Missä ne neuvottelee ja ketkä siellä tarkalleen neuvottelee?
Selittäisitkö mulle lyhkäisesti ja ymmärrettavästi, että mikäs tämä Israelin ja Palestiinan välinen kahakka on? Siis mitkäs ne historialliset juuret olikaan ja mistä siellä nyt tapellaan?
Selittäisitkö mulle lyhkäisesti ja ymmärrettavästi, että mikäs tämä Israelin ja Palestiinan välinen kahakka on? Siis mitkäs ne historialliset juuret olikaan ja mistä siellä nyt tapellaan?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:17"]
[/quote]
Siellä on alkujaan asunut (historian hämärissä) sekalainen määrä juutalaisia ja (arabi)paimentolaiskansoja ja ilmeisesti sulassa sovussa. Sitten alue oli enemmän juutalaisten hallussa, kunnes heidät vietiin välissä pakkosiirtolaisuuteen baabeliin ja Egyptiin, jolloin näissä väleissä alue oli taas arabikansojen hallussa. Sotia oli useassa välissä hallinnasta myös. Hallinta vaihteli ees ja tass ja 40-luvulla alue annettiin YK:n päätöksellä juutalaisille (Israel nykymuodossaan perustettiin). Jordania perustettiin samalla myös ja se alue oli tarkoitettu palestiinalaisille. Palestiinalaisia jäi Israelin alueelle myös. Tästä nyt sitten kiistellään, että kenelle maa kuuluu. Israel on jotakuinkin länsimainen demokratia ja palestiinalaiset taas käyttävät mediaa taitavasti hyväkseen ja esittävät osin uhria. Israel on taas puolestaan ollut turhan kovaotteinen ajoittaain. Toisaalta palestiinalaiset ampuvat Gazasta raketteja Israeliin eli harrastavat terrorismia. Kaunaa on puolin ja toisin ja sopua ei ole löydetty.Tilanne on vähän kuin kovaottaisen isoveljen ja ärsyttävän ja kiusaa tekevän pikkuveljen suhde.
Jotkut valitaan suoraan Aalto yliopistoon Dippi linjalle esim matematiikasta kirjoittanut laudaturin, fysiikasta piirun verran vähemmän eli een. Esim jos haluaa tuotantotalouteen niin pääseekö tai jos haluaa sähköpuolelle????
Haluamme pienentää merkittävästi öljylämmitteisen omakotitalon lämmityskuluja. Mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras tapa? Ilmalämpöpumppu? Ilma-vesilämpöpumppu? Öljyjärjestelmän muuttaminen pellettijärjestelmäksi? Joku muu, mikä? Eri vaihtoehtojen hinnat, hyödyt ja haitat.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]
Miten se sitten käytännössä menee? Missä ne neuvottelee ja ketkä siellä tarkalleen neuvottelee?
Varmaan neuvottelee missä milloinkin, mutta olennaista on, että kultakin kolmelta on jokin edustaja tai useita neuvottelemassa. Delegaation jäsenten lukumäärä vaihdellee asian painoarvon suhteen. EU:ssa ei monetkaan asiat etene, ellei näillä kolmella ole yhteinen tahto. Siksi neuvotteluja käydään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:29"]
Jotkut valitaan suoraan Aalto yliopistoon Dippi linjalle esim matematiikasta kirjoittanut laudaturin, fysiikasta piirun verran vähemmän eli een. Esim jos haluaa tuotantotalouteen niin pääseekö tai jos haluaa sähköpuolelle????
[/quote]
Tästä en valitettavasti osaa sanoa, kun olen tippunut kärryiltä nykyisistä valintaperusteista, muuta kuin että koitapa googlettaa tai katso esim. www.yliopistohaku.fi, mistä pitäisi löytyä kaikkien koulutusten haku/pääsykriteerit.
Mulla oli nivusessa ruskea luomen näköinen jutska, ja kun raaputin sitä se lähti pois ja alkoi vuotamaan kauheesti verta. Nyt siinä on vaan jotain valkosia palluroita ja paranemassa.. Mistä kyse?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:29"]
Haluamme pienentää merkittävästi öljylämmitteisen omakotitalon lämmityskuluja. Mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras tapa? Ilmalämpöpumppu? Ilma-vesilämpöpumppu? Öljyjärjestelmän muuttaminen pellettijärjestelmäksi? Joku muu, mikä? Eri vaihtoehtojen hinnat, hyödyt ja haitat.
[/quote]
Ehdottomasti ilmalämpöpumppu, mahdollisesti vesi-ilmalämpöpumppu, jos saa jonkin edullisesti. Ilmalämpöpumppu on sitäkin kautta hyödyllisempi, että voi jäähdyttää myös. Toisaalta vesi-ilmalämpöpumpulla saa lämmintä vettä myös. Ilmalämpöpumppu asennettuna n. 1500. Vesi-ilmalämpöpumppu alk. n. 3500 (Ultimate, josta on yllättävän hyväkin kokemuksia varsinkin, jos kovahko ääni ei häiritse). Tunnetummista merkeistä voi joutua maksamaan 10000 euroa. Harkinnan arvoinen on myös aurinkopaneeli kesäaikaiseen lämpimän veden tuotantoon ja ehkä hiukan lämmitykseenkin kevät/syksy. Viimeksi, kun laskeskelin eivät vielä olleet kannattava investointi ja kaukana ilmalämpöpumpusta. Pellettiä ei kannata ostaa, koska pelletin tuotanto on kartellisoitunut (hinnat ovat nousseet viime aoikoina) ja lisäksi keskipitkällä tähtäimellä (energia)puusta tulee pulaa, kun sitä halutaan kaikenlaiseen etanolituotantoon yms. Jos polttopuuta saa edulliseksi/oamasta metsäsät, puukattila on myös harkinnna arvoinen, sen saa n. vesi-ilmalämpöpumpun hinnalla ja toimii ympäri vuoden (vesi-ilmalämpöpumppukin toimii melkein ympäri vuoden). Vaatii myös toimivan savupiippuratkaisun. Öljy kannattaa jättää rinnalle varavaihtoehdoksi, ellei ole niin vanha järjestelmä, ettei enää oikein kannata.
Miten sun aikana meni? Itse en ole menossa vaan poikani parin vuoden päästä. Sen tiedän että hänestä on kiinnostava lukiossa matematiikka ja fysiikka. 10 ja 9, huomenna tietää onko fysiikkakin 10.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:31"]
Koska san isoa munaa?
[/quote]
Joiltain luomutiloilta löytyy yleensä isoimpia.
Kiitos kysymästä. Sä olisit varmasti tosi ihana, mutta kun mä olen jo naimisissa, niin en ryhdy edes harkitsemaan, kun vaimokin on tosi ihana.