Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä ei moni tiennyt: Rikolliset voivat vaihtaa sinulle salaa uuden kotiosoitteen käden käänteessä – Posti suosittelee helppoa konstia, joka estää rötöksen

Vierailija
18.07.2020 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d1dd4f95-ef05-4bfc-9254-ccad39455…

Eli kannattaa OmaPosti nettipalvelusta estää osoitteenmuutoksen tekeminen paperisena. Etenkin jos olet joskus hukannut lompakkosi jossa on ollut henkilö- tai ajokortti tai epäilet että henkilötunnuksesi voisi jotenkin muuten päätyä vääriin käsiin.

Muuten saattaa tulla helvetillinen tilanne eteen näiden nistien vuoksi.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi tehdä vaikka muuttoilmoituksen osoitteeseesi ja muuttaa asuntoon, jolloin sinun täytyy häätää hänet oikeusprosessin kautta. Tai voi tilata nimissäsi tavaraa, ottaa lainaa ja tehdä osamaksusopimuksia ja sinä olet niistä vastuussa.

Monella menee myös tuet tämän takia, kun joku yhtäkkiä muuttaa osoitteeseesi.

Tuet katkeaa, ja se on kova byrokratia muuttaa se asia.

Niin, kun se kovatuloinen narkomaani muuttaa osoitteeseesi ja avopuolisonasi on elatusvelvollinen.

Vierailija
22/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitteenmuutoksilla ei tähdätä välittömään taloudelliseen hyötyyn, vaan se on osa suurempien liigojen strategioita. Tällä tavoin voidaan esim. vapauttaa hyvällä paikalla sijaitsevia asuntoja vuokramarkkinoille, häiriköidä vasikoiden lähipiiriä jne. Omistusasujaa tai tukevasti työelämässä olijaa tällainen ei haittaa, mutta kenellä tahansa tuensaajan elämä voidaan pistää sekaisin tällaisilla jipoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet tosiaan voi katketa, mutta pitää kyllä miettiä mikä ihmisen motiivi olisi laittaa itsensä kirjoille toisen luo. Olisiko kyseessä ns.tavallinen työssäkäyvä? Ihminen, jolla on oma (omistus tai vuokra, tässä yhteydessä ihan sama) asunto, ja tällainen ihminen siirtäisi vaan pokkana kirjansa toisen asuntoon? Eiköhän kyse olisi asunnottomasta, jonka omatkin tuet olisivat vaarassa katketa tai ainakin pienentyä, kun luettaisiin avopariksi.

Vierailija
24/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se tämä "Palvelutilaukseni voi tehdä Postille vain vahvasti tunnistautuneena sähköisesti"?

Kyllä. Tuo se taisi olla.

Mistä tuo löytyy? Olen hetken jo etsinyt, mutta hyvin ovat piilottaneet sen.

Vierailija
25/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voin asiasta tietävänä kertoa, että tämä nykytila on tosi typerä. Virkamiehet haluaisivat, että muuttoilmoituksen voisi tehdä vain vahvasti tunnistautuneena, koska tätä on käytetty kiusantekoon ja ihmisten elämän häiritsemiseen. Mutha kun poliittinen taho puuttuu, asia ei etene.

Poliitikot haluavat helppoja palveluja. No tämä on helppo - aivan kaikille, kiusantekoonkin. Ja Omapostista oli tosi vaikea löytää se kohta. Ja olen sentään tietosuoja-asioiden kanssa tekemisissä joka päivä.

Tietosuojavaltuutettu ei voi vaikuttaa, kun tilanne on lain mukainen. Laki on vain hanurista.

Vierailija
26/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosiaan todella vaikea löytää, kun ei näy suoraan missään. Piti etsiä netistä apuja ja tällaisen jutun lopussa oli kuva, mistä asetus löytyy. Mutta tuonkin näkymän saadaakseen piti vielä klikata jotain Yhteystietosi-ja-jotain-tms linkkiä sivulla, jossa oli kynäikoni, ennen kuin nuo valinnat aukesivat. Kun asetuksen ottaa pois päältä, tulee tilalle tosiaan samankaltainen teksti kuin joku ketjussa aiemmin mietti, että onnistuu vain sähköisesti vahvasti tunnistautuneena käyttää palveluja.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minna-halusi-estaa-etteivat-huijari…

Vierailija
27/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tosiaan todella vaikea löytää, kun ei näy suoraan missään. Piti etsiä netistä apuja ja tällaisen jutun lopussa oli kuva, mistä asetus löytyy. Mutta tuonkin näkymän saadaakseen piti vielä klikata jotain Yhteystietosi-ja-jotain-tms linkkiä sivulla, jossa oli kynäikoni, ennen kuin nuo valinnat aukesivat. Kun asetuksen ottaa pois päältä, tulee tilalle tosiaan samankaltainen teksti kuin joku ketjussa aiemmin mietti, että onnistuu vain sähköisesti vahvasti tunnistautuneena käyttää palveluja.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minna-halusi-estaa-etteivat-huijari…

Joo se oli uskomattoman vaikeata löytää, mutta tuosta kuvasta varmasti saa jotain apua he jotka eivät ole vielä löytäneet.

Vierailija
28/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoitteenmuutoksilla ei tähdätä välittömään taloudelliseen hyötyyn, vaan se on osa suurempien liigojen strategioita. Tällä tavoin voidaan esim. vapauttaa hyvällä paikalla sijaitsevia asuntoja vuokramarkkinoille, häiriköidä vasikoiden lähipiiriä jne. Omistusasujaa tai tukevasti työelämässä olijaa tällainen ei haittaa, mutta kenellä tahansa tuensaajan elämä voidaan pistää sekaisin tällaisilla jipoilla.

Häiriköinnin ja kiusanteon toki ymmärrän. Mutta miten niitä asuntoja nyt sitten vapautetaan vuokramarkkinoille? Oikeasti? Tyyppi asuu siellä kämpässä tavaroineen kuitenkin. Ja useimmat eivät asu yksin, joten pitää tietää kaikkien henk.tunnukset siirtääkseen heidät pois kirjoita. Tällainen on siis yleinen ilmiö Suomessa vai? Ihmiset vaan muuttaa nöyrästi pois, kun kirjat on siirretty ja joku vaan mystisesti saa asunnon hallintaoikeuden, vuokranantajaa ei itseä kiinnostaa enää saada vuokriaan vaan rikolliset voivat surutta alkaa veloittaa vuokraa itselleen?

Vierailija
29/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran voin asiasta tietävänä kertoa, että tämä nykytila on tosi typerä. Virkamiehet haluaisivat, että muuttoilmoituksen voisi tehdä vain vahvasti tunnistautuneena, koska tätä on käytetty kiusantekoon ja ihmisten elämän häiritsemiseen. Mutha kun poliittinen taho puuttuu, asia ei etene.

Poliitikot haluavat helppoja palveluja. No tämä on helppo - aivan kaikille, kiusantekoonkin. Ja Omapostista oli tosi vaikea löytää se kohta. Ja olen sentään tietosuoja-asioiden kanssa tekemisissä joka päivä.

Tietosuojavaltuutettu ei voi vaikuttaa, kun tilanne on lain mukainen. Laki on vain hanurista.

Vielä muutama vuosi sitten luottotiedottomat ei saaneet esim. Osuuspankista minkäänlaisia pankkitunnuksia.

Vierailija
30/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin foliohattu, etten kirjaudu mihinkään OmaPosti-palveluihin. 

Vierailija
31/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapauttaa asuntoja vuokramarkkinoille? Eli jos omistusasuja muuttaa (paperilla) pois asunnostaan, hän samalla menettää asuntonsa hallintaoikeuden ja rikolliset voivat vapaasti ottaa asuntoon vuokralaisen ja veloittaa tältä vuokraa, omistajalla ei ole tähän mitään sanomista?

Vierailija
32/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse onneksi kirjaudun, koska muuten jäisi sähkölasku maksamatta.

Vierailija
33/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meille kyllä kissat otettiin pitkän harkinnan ja loppujen lopuksi lähes puolen vuoden odotuksen jälkeen. Lapsia emme ole koskaan halunneet joten eivät nuo kissat mitään lapsenkorvikkeita ole; ei ole tarvetta korvata sellaista mitä ei ole koskaan halunnut. Rakkaita ne kyllä ovat. Lähes 14 vuotta tuossa olleet ja yhtä tärkeitä sekä miehelleni että minulle.

Vierailija
34/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi tehdä vaikka muuttoilmoituksen osoitteeseesi ja muuttaa asuntoon, jolloin sinun täytyy häätää hänet oikeusprosessin kautta. Tai voi tilata nimissäsi tavaraa, ottaa lainaa ja tehdä osamaksusopimuksia ja sinä olet niistä vastuussa.

Aika hankalaa pelkän osoitteen peruseella!

Lisäksi en ole vastuussa osamaksusopimuksesta, jota en ole tehnyt, vaikka se olisi tehty nimissäni. Tuossa pitää väärentää jo henkkaritkin.

Vierailija
35/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en kirjautunut ja sähkölasku tuli paperiversiona. Siellä kun pitää heti alussa valita, miten laskunsa haluaa ja olen laittanut rastin ruutuun "kaikki paperisena, oli laskuttaja mitä mieltä tahansa" (ei se ihan tuo ole, mutta olennaista on se, että mikään lasku ei jää tulematta siksi, että en palveluun kirjaudu)

Vierailija
36/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis todellinen pointti on nyt se, että osoitetta muuttamalla pikavippifirmojen laskut eivät tule sinulle itsellesi, etkä osaa aluksi puuttua tilanteeseen. Vielä kun jostain löytyisi yksikin pv-firma, joka myöntää lainoja pelkällä henkilötunnuksella.

Vierailija
37/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meille kyllä kissat otettiin pitkän harkinnan ja loppujen lopuksi lähes puolen vuoden odotuksen jälkeen. Lapsia emme ole koskaan halunneet joten eivät nuo kissat mitään lapsenkorvikkeita ole; ei ole tarvetta korvata sellaista mitä ei ole koskaan halunnut. Rakkaita ne kyllä ovat. Lähes 14 vuotta tuossa olleet ja yhtä tärkeitä sekä miehelleni että minulle.

Taisi vähän väärä ketju olla?

Vierailija
38/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hankalaa pelkän osoitteen peruseella!

Lisäksi en ole vastuussa osamaksusopimuksesta, jota en ole tehnyt, vaikka se olisi tehty nimissäni. Tuossa pitää väärentää jo henkkaritkin.

Varastetuilla henkkareilla voi jo jokin onnistuakin. Siksi varkaudesta pitää ilmoittaa nopeasti.

Vierailija
39/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en kirjautunut ja sähkölasku tuli paperiversiona. Siellä kun pitää heti alussa valita, miten laskunsa haluaa ja olen laittanut rastin ruutuun "kaikki paperisena, oli laskuttaja mitä mieltä tahansa" (ei se ihan tuo ole, mutta olennaista on se, että mikään lasku ei jää tulematta siksi, että en palveluun kirjaudu)

Sinulla on täysi oikeus tähän valintaan, mutta teet sillä itsellesi hallaa.

Vierailija
40/45 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se klikata punaiseksi vai vihreäksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi