Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön piha, kolme 2-vuotiasta. Koko ajan joku itkee. Mitä tehdään?

Vierailija
31.05.2013 |

Meillä on kiva taloyhtiö, jossa sattuu meidän 2v:n lisäksi asumaan kaksi muutakin perhettä, joissa kaksivuotias.

Ollaan joka päivä yhteisellä pihalla, jossa on kaksi keinua. Kaikki haluavat keinua koko ajan tai ainakin vähintään silloin, kun joku menee keinumaan. Kolme ei mahdu kahteen, ovat sellaisia yhden pyllyn keinuja. Koko toukokuu on nyt mennyt niin, että kun yksi keksii haluta keinumaan, kaikki juoksevat paikalle, kaksi keinuu, yksi heittäytyy maahan huutamaan ja huutaa niin pitkään, kunnes on sen vuoro. Ja vuoron vaihtuessa seuraava heittäytyy maahan huutamaan.

Sama juttu lapioiden ja muiden hiekkalelujen kanssa. Yksi haluaa punaisen lapion, kaikki muutkin haluavat. Taloyhtiöllä on yhteensä 8 lapiota, kaikki eri värisiä, muuten samanlaisia. 

Ohimenevä vaihe, mutta rasittava. Mitä pitäisi tehdä??

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Olemme johdonmukaisia ja vuorottelemme, emme todellakaan hanki samoja leluja samoissa väreissä vain välttääksemme riitoja - eikä se todennäköisesti auttaisi yhtään mitään. Lasten on opittava jakamaan lelut ja odottamaan vuoroa, vaikka siihen nyt näyttää menevän aikaa ja se on hankalaa.

Muita lapsia taloyhtiössä ei ole. Lelut on ostettu taloyhtiölle, eikä omille ole tarvetta. Jos jotain haluaa, sen voi ostaa yhteiseksi. En näe mitään järkeä ostaa omaa punaista lapiota omalle lapselle, kun sillä leikitään taloyhtiön pihalla.

Lapset nyt vain tappelevat joka asiasta. Ei kai tälle mitään sitten voi. Oppivat, kun oppivat. Rasittavaa kyllä!

Vierailija
2/28 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOLMAS KEINU  :D :D

Vierailija
4/28 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. jos ei olisi lapsia niin tällaine ketju saisi lapsihalut kaikkoaman. eivät mitään järjen jättiläisiä...

Vierailija
5/28 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on pienet murheet pienillä. Poliisi tietenkin pihaan ja järjestystä luomaan.

Vierailija
6/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätetään huuto huomiotta. Kun lapsi huomaa, ettei siitä hyödy, lapsi ei jaksa kovin kauaa.

Vierailija
7/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, hah, sori, mielikuva naurattaa ihan hirveästi!

Vierailija
8/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkatte vain samalla tapaa kuin tähänkin asti. Reippaasti kerrotte, että nyt ei ole X:n vuoro vaan Z keinuu nyt kolmet vauhdit ja sitten taas on sinun vuorosi. Lohdutatte itkevää jne. Uskoisin, että kesän lopussa tilanne on jo toinen, ja lapset jaksavat paremmin odottaa vuoroaan.

Vierailija
9/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä on toiminut leikkivälineiden jakaminen pientenkin kesken. Itse olen aikuisena korostetun rauhallisesti selittänyt vuorojärjestelmää kerran toisensa jälkeen niin omille kuin vieraille. Toimii nyt kun lapseni on 2-v erittäin hyvin. Vie jopa itse lelujaan muille oma-aloitteisesti taloyhtiön leikkikentällä. Riitoja ei ole, koska en salli niitä. Jos ei hyväksy yhteisleikkisääntöjä, vien välittömästi sisälle. Olen tätä käyttänyt harvoin pienempänä, nykyään selittäminen riittää. Lapseni ei ole mikään helppo persoona, vaan aika vahvatahtoinen, mutta ilmeisesti toisto on tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
10/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sille ei mitään voi, mulla kaksoset ja talossa oli vain yksi heille sopiva keinu, kyllä heidän oli vaan opittava se. Se että taloyhtiöllä on jotain lasten hiekkalapioita on kyllä jo outoa, onko niin että kun nämä tietyt lelut on taloyhtiölle hankittu, on kielletty viemästä omia leluja pihalle? Kyllä meidän talossa oli kaikilla omat lelut.

Toki voitte oman lapsen kanssa mennä vähän eri aikaan ulos leikkimään kuin naapurien lapset, saa keinua sitten sydämensä kyllyydestä.

Vierailija
11/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana apinalauma. En sano tätä mitenkään pahalla. Lapsethan oppii esimerkistä eli apinoimalla. Antakaa turvallisuuden rajoissa touhuta omaehtoisesti, ei heitä tarvitse aikuisen olla koko aikaa ohjamassa ja säätelemässä.

Ihan sama se on meillä aikuisilla. Me peilaamme vastapuolen käytöstä ja käyttäydymme sen mukaan.

Hyvää kesää! Ensi kesä on taas omanlaisensa ja sitä seuraava jne...

Vierailija
12/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette säännöt ja pidätte kiinni niistä, ei siinä kummempaa. Jokainen keinuu vuorollaan 5min ja sitten vaihtoa peliin. Ja lapio on lapio, jos ei kelpaa olkoon kokonaan ilman. Värillä ei ole väliä. Kyllä se pikkuhiljaa sitten kaaliin menee.

Vierailija
13/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:12"]

Meillä kyllä on toiminut leikkivälineiden jakaminen pientenkin kesken. Itse olen aikuisena korostetun rauhallisesti selittänyt vuorojärjestelmää kerran toisensa jälkeen niin omille kuin vieraille. Toimii nyt kun lapseni on 2-v erittäin hyvin. Vie jopa itse lelujaan muille oma-aloitteisesti taloyhtiön leikkikentällä. Riitoja ei ole, koska en salli niitä. Jos ei hyväksy yhteisleikkisääntöjä, vien välittömästi sisälle. Olen tätä käyttänyt harvoin pienempänä, nykyään selittäminen riittää. Lapseni ei ole mikään helppo persoona, vaan aika vahvatahtoinen, mutta ilmeisesti toisto on tehnyt tehtävänsä.

[/quote]

Humble-­brag.

Vierailija
14/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, 2-vuotiaat ovat törmänneet ikätasoiseen mahdollisuuteen kohdata ja kestää sosiaalisia konflikteja ja pettymyksiä.

Mutta siis ihan oikeasti, harvoin sanon näin, mutta nyt on pakko: miten ihmiset, joita tämä ihmetyttää, oikein pärjäävät vanhemmuuden kanssa päivästä toiseen??

(Siltä varalta, että tämä on oikea ongelma jollekin, niin vinkkejä:

-jaatte keinuvuorot ja jokaisella on tietty aika, jonka jälkeen keinu luovutetaan seuraavalle

-keksitte muuta hauskaa sille, joka jää ilman keinuja (esim. juoksukilpailu, saippuakuplien puhaltaminen, ruohikossa kieriminen, kolmipyörällä polkeminen...)

-jos joku lapsista ei millään vaan kestä tilannetta, hänet viedään puistoon/muualle leikkimään/sisälle

-leikkikää niiden lasten kanssa, harvoin näkee, että pikkulapset valitsisivat tehdä mitään muuta, jos on mahdollisuus aikuisen täyteen huomioon ja seuraan. )

voihan sosiaalinen ja ryhmätason uusavuttomuus.

Vierailija
15/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muuta kuin toistaa, 2-vuotiaan tärkeimpiä opittavia asioita on tuo vuoron odottaminen ja yhdessä leikkiminen. Siihen voi käyttää jotain aikajuttuja, kännykästä piippi kun vuoro vaihtuu tms. 

Mä olen asunut kahdessa taloyhtiössä sinä aikana kun meillä on ollut lapsia. Kummassakin on olleet hiekkiksellä taloyhtiön lelut. Osa on taloyhtiön hommaamia, siis niin että joku on yhtiön osakkaiden rahoilla käynyt ostamassa. Osa on asukkaiden sinne jättämiä, joita saa muutkin käyttää. 

Näissä kummassakin on ollut sääntönä myös se, että leikkipaikalle jätetyt lelut on yhteiskäyttöisiä ellei nyt selkeästi joku unohdus tyyliin joku jättää sisänuken tai kännykän tms. 

Kummassakin on olleet yhteiset lelulaatikot johon ulkolelut kerätään.

Olen luullut, että tämä on itse asiassa aika yleinen käytäntö, mutta onko meillä ollut vain hvyää tuuria.

Kaksi rivariyhtiötä Helsingissä.

Vierailija
16/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:21"]

Ei auta muuta kuin toistaa, 2-vuotiaan tärkeimpiä opittavia asioita on tuo vuoron odottaminen ja yhdessä leikkiminen. Siihen voi käyttää jotain aikajuttuja, kännykästä piippi kun vuoro vaihtuu tms. 

Mä olen asunut kahdessa taloyhtiössä sinä aikana kun meillä on ollut lapsia. Kummassakin on olleet hiekkiksellä taloyhtiön lelut. Osa on taloyhtiön hommaamia, siis niin että joku on yhtiön osakkaiden rahoilla käynyt ostamassa. Osa on asukkaiden sinne jättämiä, joita saa muutkin käyttää. 

Näissä kummassakin on ollut sääntönä myös se, että leikkipaikalle jätetyt lelut on yhteiskäyttöisiä ellei nyt selkeästi joku unohdus tyyliin joku jättää sisänuken tai kännykän tms. 

Kummassakin on olleet yhteiset lelulaatikot johon ulkolelut kerätään.

Olen luullut, että tämä on itse asiassa aika yleinen käytäntö, mutta onko meillä ollut vain hvyää tuuria.

Kaksi rivariyhtiötä Helsingissä.

[/quote]

Ihan kiva että on leluja, mutta jos oma lapsi rakastaa punaista lapiota, niin eikö hänelle voi ostaa sellaisen ihan ikioman, jota ei jätetä koskaan sinne pihalle?

Vierailija
17/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä on taloyhtiössä pihapoliisia joka vahtii, milloin on kenenkin vuoro keinua tai käyttää tietyn väristä lapiota.

Jos nyt ketään ei lyödä, purra tai tönitä antakaa niille lapsille edes hiekkalaatikolla sitä omaa aikaa. Pitäkää sitä koirakoulua kotonanne ihan rauhassa.

Vierailija
18/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vain menkö puistoon jos ette onnistu kolmisteen tuollaisia asioita ratkomaan :D

Anteeksi, ihmeellistä toouhua. Pettymyksiä tulee, aina ei saa vihreää lapiota.

Vierailija
19/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäinen ymmärrä jakamisesta vielä yhtään mitään vielä pariin vuoteen vaikka kuinka sitä etusormeanne heristätte. Riitoja syntyy vaistämättäkin valitsette niistä ne mihin pitää puuttua.

Vierailija
20/28 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan ehdottomasti teidän täytyy hankkia kaikille ihan oma keinu, jokaiselle sama määrä kaikenvärisiä lapioita ja oikeastaan kaikkein paras ratkaisu olisi tietysti että kaikille rakennettaisiin ihan oma piha!

Onhan toi nyt kohtuutonta että pienet lapset eivät pääse keinumaan silloin kun haluavat;D.

Saavat vielä elinikäisiä traumoja.