Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihto-oppilas ja USA:n lippuvala

Vierailija
31.05.2013 |

Lapsemme on lähdössä vaihtariksi jenkkeihin. Olen itsekkin ollut aikoinaan vaihtarina ja törmäsin silloin lippuvala ongelmaan. Lähes jokaisessa tapahtumassa vannotaan seisten uskollisuutta Yhdysvaltain lipulle käsi sydämen päällä. Tämä tökki minulla ja nousin aina vain seisomaan( kunnioittaekseni valaa) mutta en valaa vannonut enkä laittanut kättä sydämen päälle. Olisihan se ollut hassua vannoa uskollisuutta toisen maan lipulle kun olin vain käymässä. Tästä nousi koulussa pieni härdelli mutta sain perusteltua kantani.( Paikkakunta oli tosi pieni ja vaihtareista ei ollut oikein kokemuksia).

Miten te ulkomaankomennuksella olevat perhet ja muut tilapäisesti Jenkeissä asuvat olette tilanteessa toimineet? En ole mikään yltiöisänmaallinen mutta jossain se raja kulkee...Voinko ohjeistaa lastani ettei tietenkään vanno valaa?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 00:42"]

Englanti ei todellakaan ole ollut yhteinen kieli, oli hilkulla ettei maasta tullut ranskankielistä, tästä voit lukea historiankirjoista. Mihin latinoiden tulo on mielestäsi muuttanut tähtilippua, kansallislaulua tai perustuslakia? Latinot ovat sitä paitsi aina kuuluneet yhdysvaltoihin, mietipä mistä Los Angeles ym. paikat ovat saaneet nimensä.

[/quote] Tai New Mexico.

[/quote]

On totta, että silloin kun maata asutettiin, siellä oli siirtokuntaväkeä englannin lisäksi myös mm. Espanjasta, Hollannista sekä Ranskasta sekä USAn puolella että Kanadassa. He kuitenkin hävisivät sodissa briteille, ja  itsenäisyysjulistuksessa mukana olleet osavaltiot olivat brittiläisperäisiä. Englannista on tullut USAn yhteinen kieli. Kaikilta kansalaisiksi haluavilta on vaadittu sen osaaminen ja sitä kieltä on käytetty kaikkialla maan laidasta laitaan.  Tilanne on nyt toisenlainen, kun maahan on tullut valtavasti latinoväkeä. Kehitys on johtanut siihen, että heidän ei tarvitse enää osata välttämättä englantia pärjätäkseen. On jo paljon kaupunkeja, joissa asuu lähes pelkästään latinoita ja he puhuvat vain omaa kieltään.  Maa on käytännössä jo paikoin kaksikielinen. Tämä kehitys jatkuu edelleen voimakkaana.

[/quote]

Jos latino hakee US kansalaisuutta, pakko on senkin opetella puhumaan englantia.

Vierailija
22/76 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinoista lähes kaikki oppivat englannin viimeistään toisessa polvessa maahanmuutosta. Vain puolet toisen polven latinosiirtolaisista puhuu enää espanjaa lainkaan ja harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kaikki osaavat englantia siinä vaiheessa.

Englanti ei ole koskaan ollut Yhdysvaltain liittovaltion virallinen kieli, vaikka käytännössä sitä on. Espanjankielisten suuri määrä on perua jo 1800-luvulta, jolloin Yhdysvaltoihin liitettiin lukuisia Espanjalle ja Meksikolle kuuluneita osavaltioita, esim. Kalifornia, New Mexico ja Texas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annar´than kuitenkin lapsen päättää itse, vannooko hän valan vai ei!

Vierailija
24/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä nousin seisomaan mutta en vannonut (enkä pitänyt kättä sydämellä) - tätä ei kukaan pitänyt mitenkään outona. Ei tullut koskaan mieleenkään että mun olis odotettu vannovan uskollisuutta vieraan maan lipulle???

Vierailija
25/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpöä nuo valat.

Itse seisoisin kuten muutkin ja toistelisin vaikka Matti Nykäsen elämänviisauksia.

Vierailija
26/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta olisi hyvä, että käyt asian etukäteen läpi jotakuinkin samoin sanoin kuin tuossa yllä. Että on siellä vain käymässä ja se on vieraan maan lippu. Korostaisin kuitenkin hyviä käytöstapoja, itse voi vähän joustaa periaatteestaan jos sillä välttää ison konfliktin vastapuolen kanssa. Ja missään tapauksessa asiasta ei saa tehdä numeroa. "Oon tällai pähee ulkkis ja vitut mä mitään teidän valojanne vanno, mä pidän näkyvästi kädet taskussa aina!"

Suvaitsevaisuutta puolin ja toisin.

Vierailija
27/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:42"]

Annar´than kuitenkin lapsen päättää itse, vannooko hän valan vai ei!

[/quote]Ai suomalainen voi vannoa uskollisuuttaa vieraan maan lipulle?

Vierailija
28/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mitään vieraan maan lippuvaloja! Eihän kukaan ulkomailta Suomeen tuleva vaihto-oppilaskaan laula Maamme-laulua täällä.

Vierailija
29/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tässä nyt vähän sama asia kuin suuressa suvivirsisodassa... Että jos menee vieraaseen kulttuuriin (ja vielä ihan omasta tahdosta) niin kaipa niitä tapoja vois kunnioittaa. Ja asiallahan on se merkitys minkä sille itse antaa. Kenenkään en oo kuullut vahingoittuneen lippuvalasta.

Vierailija
30/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsesi pärjää ihan niin kuin sinäkin pärjäsit?

Hänelle voi tulla joku hankalampikin juttu vastaan ja sitten on vaan yritettävä keskustellen selvittää se. Ihmettelen vähän, miksi hän on USA:han lähdössä, jos joku lippuvala tuntuu noin vaikealta. Joka maassa on oudot tapansa.

Vaikka lapsesi päätyisi lippuvalan sanojen toistamiseen muiden mukana (kohteliaisuudesta), niin ei sinun tarvitsee asiasta huolestua. 

Vierailija
31/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ulkomaalainen voisi laulaa Maamme-laulua? Meillä koulussa laulettiin musiikin tunneilla monen maan kansallislauluja, esim. USAn, Ruotsin jne. Eivät ne ole mitään uskontunnustuksia.

Vierailija
32/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin mielensä mukaan. Itse otin aikanani lippuvalan siltä kannalta, että sitouduin noudattamaan maan lakeja siellä ollessani. Eipä tuosta vannomisesta minulle mitään pahaakaan koitunut.

Vierailija
33/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:58"]

Ei tietenkään mitään vieraan maan lippuvaloja! Eihän kukaan ulkomailta Suomeen tuleva vaihto-oppilaskaan laula Maamme-laulua täällä.

[/quote]

Voi vaikka laulaakin, jos sattuu siitä tykkäämään ja oppii sanat. Kaikki ei sentään kuvittele, että pelkkä sanojen toistaminen muuttaisi ihmisen suhdetta omaan kotimaahansa.

Vierailija
34/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:58"]

[/quote]

Maamme laulussa ei vannota mitään

Voi vaikka laulaakin, jos sattuu siitä tykkäämään ja oppii sanat. Kaikki ei sentään kuvittele, että pelkkä sanojen toistaminen muuttaisi ihmisen suhdetta omaan kotimaahansa.

[/quote]

Vierailija
35/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma Maamme-laulussa muka on?

Vierailija
36/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi oikein verrata Maamme-laulua ja valaa. Tätä valaahan toitotetaan aamuhartauksista kaikkiin mahdollisiin kissanristäisiin.Yhdysvallat on todella patrioottinen maa. Itse olen seisonut sen ajan ja miettinyt maailman menoa:). Ei kukaan koskaan ainakaan mulle kommentoinut. Asuin yhdysvalloissa 9 vuotta.

Ap, lapsesi tehköön, mikä tuntuu hänestä luontevalta.

Vierailija
37/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usan typerässä lippuvalassa näkyy Usan toimimaton monikultuurikokeilu. Koska maa on täysin sirpaleinen on jokaisen sentään tunnustettava uskollisuutensa USAn lipulle tai muuten tulee ongelmia.

Vierailija
38/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:14"]

Usan typerässä lippuvalassa näkyy Usan toimimaton monikultuurikokeilu. Koska maa on täysin sirpaleinen on jokaisen sentään tunnustettava uskollisuutensa USAn lipulle tai muuten tulee ongelmia.

[/quote]

USA ei edes kokeile monikulttuuria. Tulevien on sopeuduttava USAn yhteen kulttuuriin, toki saa siihen lisätä omia tapojaan niin kauan kuin eivät ole ristiriidassa.

Vierailija
39/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan amerikoissa käynyt, mutta monesti olen tuota miettinyt. Aika kiusalliselta ja epäisänmaalliselta tuntuisi osallistua tuollaiseen valaan. Enpä tiedä viitsisinkö edes nousta seisomaan. Kävisiköhän joku päälle siitä suivaantuneena? Osallistuvatko muuten myös amerikan intiaanit tuohon valaan?

Vierailija
40/76 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan USA:ssa vaihto-oppilaana ollessani nousin seisomaan mutta en pitänyt kättä sydämellä tai vannonut sitä valaa. Ei siitä kukaan ikinä mitään sanonut, itse olin miettinyt juurikin perusteeksi että USA:n lippu ei ole minun maan lippu enkä minä sille uskollisuutta vanno, mulla on oma maa ja kansalaisuus, mutta että kunnioitan muiden tapaa ja nousen siksi ylös.

Puhukaa lapsen kanssa asiasta etukäteen ennen lähtöä, itsehän hän sen sitten päättää kuinka toimii.

Mulle tuli koko lippuvala yllätyksenä, en ollut tiennyt moisesta etukäteen. No, silloin 90-luvun alussa oli maailma niin paljon "suurempi" ilman nettiä jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi