Vaihto-oppilas ja USA:n lippuvala
Lapsemme on lähdössä vaihtariksi jenkkeihin. Olen itsekkin ollut aikoinaan vaihtarina ja törmäsin silloin lippuvala ongelmaan. Lähes jokaisessa tapahtumassa vannotaan seisten uskollisuutta Yhdysvaltain lipulle käsi sydämen päällä. Tämä tökki minulla ja nousin aina vain seisomaan( kunnioittaekseni valaa) mutta en valaa vannonut enkä laittanut kättä sydämen päälle. Olisihan se ollut hassua vannoa uskollisuutta toisen maan lipulle kun olin vain käymässä. Tästä nousi koulussa pieni härdelli mutta sain perusteltua kantani.( Paikkakunta oli tosi pieni ja vaihtareista ei ollut oikein kokemuksia).
Miten te ulkomaankomennuksella olevat perhet ja muut tilapäisesti Jenkeissä asuvat olette tilanteessa toimineet? En ole mikään yltiöisänmaallinen mutta jossain se raja kulkee...Voinko ohjeistaa lastani ettei tietenkään vanno valaa?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:14"]
Usan typerässä lippuvalassa näkyy Usan toimimaton monikultuurikokeilu. Koska maa on täysin sirpaleinen on jokaisen sentään tunnustettava uskollisuutensa USAn lipulle tai muuten tulee ongelmia.
[/quote]
Juu, homma ei toimi. Mitä nyt ovat sotilaallinen ja taloudellinen supervalta...
[/quote]Buaaha. Ei ole munaa reagoida syyrian kansamurhaan. Obama on kyllä lupaillut muttaa munat puuttuu.
Taloudellisesti sanoisin taloudellisen liikumatilan olevan Kiinaa pienempi.
Kun itse aikoinaan olin USA:ssa vaihtarina, nousin aina seisomaan lippuvalan ajaksi, mutta en lausunut sitä enkä laittanut kättä sydämen päälle. Tällaisen ohjeen sain paitsi kouluni rehtorilta, myös muutamalta muulta paikalliselta. Ja omasta mielestänikin se tuntui oikealta toimintatavalta. Emmehän mekään odota ulkomaalaisen laulavan Maamme-laulua, mutta odotamme ilman muuta hänen nousevan seisomaan muiden mukana (vaikka lippuvalassa ei olekaan kyse ihan samasta asiasta, mutta periaatteena).
Kysehän on perinteestä, joten tottakai kaikki osallistuvat valaan lausumalla sen, aivan kuten Suvivirsikin on pakollinen!!!
mika tuon lippuvalan nimi on englanniksi?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:57"]
[/quote]ja missa sita tekevat, kuinka usein?
I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all. Lapseni on US kansalainen ja hän toki laittaa oikean käden sydämen päälle, minä joka en ole (vielä) UDkansalainen, nousen ylös, mutta kädet on sivulla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:57"]
[/quote]ja missa sita tekevat, kuinka usein?
[/quote]
Koulussa joka aamu. Joka koulun tapahtumassa, vanheimpain illassa, konsertissa jne.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:08"]
I pledge allegiance to the Flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all. Lapseni on US kansalainen ja hän toki laittaa oikean käden sydämen päälle, minä joka en ole (vielä) UDkansalainen, nousen ylös, mutta kädet on sivulla.[/quote]
UDkansalainen= US kansalainen
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 18:08"]
Pledge of Allegiance
[/quote]
Miksi joku peukuttaa alas?
Ja mikä meteli Suomessa nousisi jos kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa pitäisi kunnioittaa Jumalaa (vrt one Nation under God). Kun jo suvivirsi on joillekin liikaa.
Muslimit ei osallistu suomen hartaustilaisuuksiin, suominuoret ei osallistu amerikan lippuvalaan. Monikulttuurisuus, jep , jep.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:47"]
MAASSA MAAN TAVALLA. Sun lapses on siellä Usassa vähän kuin mamuna joten eiköhän sen ole paras tehdä just niinkuin ne alkuperäisasukkaatkin tekevät. Eli vannoo sitä valaa vaan ja käsi sydämmellä tiukasti. Kun maahan menee niin elää siellä sitten kanssa maan tapojen mukaan.
[/quote]
Olisko niin, että se lippuvala siellä USA.ssa on enemmänkin sinne aikoinaan muuttaneiden mamujen/valloittajien juttu, kuin niiden alkuasukkaiden...
Pikagallupin mukaan meidän lapset on kyllä nousseet seisomaan mutta eivät läntänneet kättä sydämelle ja lukeneet lippuvaloja. Kansallislauluja ovat laulaneet kyllä paljon ja monia ja mielellään.
Mulle ope sanoi että ei tarvitse edes nousta tai sanoa sitä valaa koska en ole amerikkalainen. Kyllä tuntui hieman oudolta istua kun muut nousi seisomaan. Amerikkalaisesta koulumaailmasta olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaa (tosin omat kokemukset ovat jo 20 vuoden takaa) Muistan ainakin sen kun yksi poika ei millään tahtonut uskoa että olin tullut Euroopasta asti, ihan kun se olisi ollut joku ihme. No paikka missä olin oli amerikkalaisten mielestä pieni takapajula vaikka kaupungissa tuolloinkin oli jo yli 50 000 asukasta. Toinen asia mikä jäi mieleen oli ärsyttävä tapa kirjoittaa jotain "päiväkirjaa" joidenkin tuntien alussa (ainakin ranskan ja englanninkielen tunneilla) eli ennen tuntia piti kirjoittaa vähän niinkuin päiväkirjan tyyliin mitä oli tehnyt tai tulee tekemään. Se tuntui ihan turhalta lässytykseltä niinkuin nyt moni muukin asia siellä.
Siellä missä olin oli myös paljon siirtolaisia Meksikosta. Nämä meksikaanit olivat mukana tavallisillla tunneilla vaikkka eivät oikeastaan osanneet kuin pari sanaa englantia ja yksi englannin ope antoi yhdelle meksikaanille A:n enkusta vaikka tyttö ei osannut puhua oikeastaan yhtään englantia (tuli kuulemma hyvästä yrityksestä) että silleen sielläpäin. Tuo maikka ei kylläkään olltu oma englannin maikkani ja oikeastaan opettajat olivat yleensä ihan eri maata kun amerikkalaiset keskimäärin eli sivistyneitä ja tiesivät palon Euroopasta ja maailman tapahtumista. Pidin siis heistä.