Mekin ollaan nyt sitten lastensuojelun asiakkaita
Näin se vaan menee; yrität parhaasi ja pieleen menee silti. Ilmoitus ei tullut yllätyksenä, mutta sen piti koskea vain yhtä lapsista, koskeekin koko perhettä.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:57"]
Ehkä juuri sen väsymyksen vuoksi ja siksi, että kaikki pyörii sen yhden ympärillä, koko perhe on asiakkaina. Muut lapset tarvitsevat varmasti osaltaan jeesiä.
Meillä yksi erityislapsi, ja asiakkaiksi päädytään ensi syksynä viimeistään, ja kyllä siihen tulee väkisin koko perhe mukaan, vaikka toisaalta toivoisin, ettei esikoisen tartteis kärsiä yhtään siitä.
[/quote]
Aivan mahtavan hienoa, että jokaisen väsyneen vanhemman lapsesta nyt tehdään sitten ilmoitus ja saadaan tosiaan koko perhe hoitoon. Ennaltaehkäisevästi ja onhan se helkkarin huolestuttavaa olla väsynyt joskus, toisinaan tai jopa usein. Pirteäkään ei saa olla, koska se ei ole uskottavaa. Mitä lie sillä peittelee. Liikunta on myös kielletty, jumppatunnit ovat lapsen laiminlyöntiä ja narsistista käytöstä.
Te lapsettomat saatte väsyä aivan rauhassa. Tai olla väsymättä.
Tässä alkaa huoli nousemaan jo kaikista perheistä. Eikähän niistä jotain vikaa löydy jos sosiaaliteamit alkaisivat todella asioita penkomaan.
Moniko perhe joi vappuna, ihan niin että molemmat vanhemmat olisivat puhaltaneet promilleja? Eihän siinä pystytä täysin vastuullisina vanhempina toimimaan. Tupatarkastukset olisivat olleet paikallaan. Ihan ovelta ovelle partiot. Ja lapset pois päihtyneiltä.
Entäpä uskonnolliset ryhmittymät? Miten siellä lapsiressukat ovat aivan omillaan ja laiminlyötyinä? Sieltä saataisiin tuvallisia lapsia huostaan yhdellä iskulla.
Kyllä olisi tehostamisen varaa nykyisessä lastensuojelussa!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:58"]
Numerolle 36 vastailen. Myös helsinkiläinen perhe. Olen yksinhuoltaja 2:lle lapselle. Hain itse asiakkuutta tilanteessa kun esikoinen aloitti lukion. Olin huolissani taloudellisesta tilanteestani ja millä kustannan lukion kirjat. Aloitettiin asiakkuus. Siinä puhuttiin myös harrastekulujen korvaamisesta, mahdollisuudesta polkupyörään ja perheen virkistymiseen väläyteltiin myös rahallista apua. Tukiverkostoa perheellämme ei ole eikä siis myöskään lomailumahdollisuuksia. 2vuotta takana. Ainoastaan lukion kirjoihin saamme tukea, nekin maksetaan kuittia vastaan erittäin pitkällä viiveellä. Kerran vuodessa tapaaminen jossa työntekijä joka kerta muistaa sanoa "soittakaa jos jotakin tulee". Huostaanotolla eivät ole pelotelleet onneksi, eikä ole mitään syytäkään. Mutta hövelit puheet harrasterahasta, virkistysreissuista syrjätymisen estämiseksi osoittautuivat vain puheiksi.
[/quote]yksinhuoltajana olen itse ostanut pelit ja vehkeet sekä uutena lukion kirjat
Riippu ihan minkä kaupungin lastensuojelun asiakkaana on että miten asiat hoituu :) itse olen ollut asiakkaana kahden siskon kanssa ja oli useampia syitä. Mm. Koulunkäynti ja alkoholi kokeilut. No sitten tuli meille tuki henkilö jota tapasimme kerran viikossa ja käytiin kahvilla keilaamassa yms ja juteltiin että mites sitä sit selvittäisiin eteenpäin. No loppujen lopuksi kaikki meni hyvi ja itse osattiin ottaa enemmän vastuuta ja nyt on koulu asiat kunnossa ja töitä :) kauan meni ennen kuin apua saattiim mutta parempi myöhään kun ei ollenkaan:) itse olimme aluksi negatiivisella asenteella mutta onneksi oli kiva sossu ja tulihenkilö niin nyt kaikki on sitten kunnossa ja ei meistä mitään alemman luokan kansalaisia tullut.
16 ja muut! Me vanhemmat ei käytetä alkoholia ja lapsille on sanottu ettei alle 18v .saa käyttää. Kaikkea vaan ei pysty estämään ja nuoret kokeilee kuitenkin tai ainakin osa. Lastensuojelu voi pysyä kaukana meistä ja me hoidetaan asia perheen sisällä. Satsataan lapsiin kilpaurheilun kautta, mutta sekään ei estä kaikkea. Meillä ei ole edes ostareita, mutta teinejä en voi lukita sisälle. En hyväksy edes aikuisen alkoholin käyttöä koska muuttaa persoonaa ja ei ole terveellistä. Silti me hoidetaan asiat perheen kesken ja jos ovat alkoholia kokeilleet niin vastaus on terveydenhoitajalle ei ja niin muutkin tekee. Niiden täytyy tehdä ilmoitus jos alle 18v. on käyttänyt alkoholia, samoin poliisin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:44"]
18 saama apu oli juuri sitä mitä vanhemmat ei yleensä halua eli lapsi pois hoitolaitokseen. Itselläni vammainen lapsi ja jos noin kävisi niin vetäisin itseni narun jatkoksi. Lapsen vieminen kotoota pois ei ole vanhempien toive. 18 on siitä erikoinen, että hänelle se oli hyvä asia, että lapsi vietiin pois.
[/quote]
18 jatkaa. Vaihtoehtoja ei ollut. Molempien vanhempien jaksaminen oli jo ihan äärirajoilla. Oli myös ajateltava lapsen ja muiden terveyttä ja turvallisuutta. Ja kyllä oli rankkaa se, kun lapsi lähti.. Tottua siihen, että tilanne on nyt tämä. Se ratkaisu oli kaikkien parhaaksi. Ja kuten jo mainittu niin diagnooseja lapsella on useita. Muuta vaihtoehtoa ei todellakaan ollut. Hyväksytttävä tilanteet ja asiat niin miten ne on kaikkien kannalta ja kaikkien parhaaksi, On hyvinkin mahdollista, etttä jos emme olisi lähteneet tuohon, että lapsi laitokseen niin seurauskset olisivat olleet hyvinkin traagisia. Syytä uskoa, että olisivat johtaneet jonkun kuolemaan.
t. 18
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:36"]
Eikö täällä kukaan muu kirjoita kuin ap?
[/quote]Vähän vaikee uskoa että hänelle tapahtuu yhtä sun toista joten en usko hänen kirjoitelmiin. K0ova tyttö availeen keskusteluja.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:36"]
Eikö täällä kukaan muu kirjoita kuin ap?
[/quote]
ap tarkoittaa ketjun aloittajaa eli alkuperäistä. Ahaa, olenpas minä dille.
Jokaisella ketjulla on oma ap eli ketjun aloittaja. Toki joskus voi sama ihminen aloittaa montakin ketjua.
[/quote]
Ihmettelen todella tätä lastensuojelua..yksi tuttavaperhe joutui/pääsi asiakkaksi, joku ilmoitti. Äiti yksinhuoltaja, on väsynyt, tekee kahta työtä joista ulosotto vie suuren osan..(niuoruuden töppäilyt) kaksi koululaista jotka hyvin hoidettuja, koulu sujuu, valmistaa mm kaiken ruuan itse, on edukkaampaa, alkoholi-huume ongelmaa ei ole..sekaista välillä, eikä mikään ihme kun kaksi vilkasta lasta, mutta likaista ei koskaan.
Ongelma on se että äiti väsyy taloudellisten paineiden alla, ei tarvitsisi kuin hieman tukea ja helppiä taloussuunnittelussa/apuja.
Sosiaalitointa ei kiinnosta, ovat jo väläytelleet lasten huostaanottoa, että näin länsi Helsingissä, suurin osa on niin hyväosaisia että tämmösiin tartutaan. Esim. mitään pientä rahallista tukea ei ole tarjottu vaan huostaanottoa ratkaisuna joka vasta kallista puuhaa yhteiskunnalle onkin. Ei ihan mene minun tajuntaani, tunnen perheen oikein hyvin.
Olisi hyvin mielenkiintoista kuulla löytyykö vastaavia esimerkkejä? Voiko huostaanoton syy oikeasti olla se ettei äidillä, joka on hyvä äiti, vain ole rahaa riittävästi? Ihan uskomatonta touhua!
Ottakaa apu vastaan että ette menetä lapsia. Se on vaan nöyryttävä.
Tuohon rahakysymykseen: olen kuullut, että osa ls-asiakkaista voisi saada harkinnanvaraista tukea ainakin lasten harrastuksiin. Pari päivää sitten oli täälläkin avaus, jossa kysyttiin voiko aloittajan tuttavaperhe oikeasti saada ls-asiakkaana sossun maksamaan kahden vanhemman kotonaolemisen "lapsen edun" nimissä...riippuu vissiin paljon sossusta nuo käytännöt.
Lastensuojelu on kaikkea muuta mitä sen nimi antaa ymmärtää. Sillä ei ole mitään tekemistä kenekään, varsinkaan lasten, suojelemisen kanssa. ÄLKÄÄ LANGETKO HARHAAN. Lastensuojelu on miljardiluokan bisnestä ja sossutädit nettoavat huostaanotoista niin hitonmoiset provikat että heikompaa hirvittää.