Mekin ollaan nyt sitten lastensuojelun asiakkaita
Näin se vaan menee; yrität parhaasi ja pieleen menee silti. Ilmoitus ei tullut yllätyksenä, mutta sen piti koskea vain yhtä lapsista, koskeekin koko perhettä.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 14:23"]
Mä olen sanonut mun pojalle, että jos jostain syystä käyttää yläasteella alkoholia niin se on perheen sisäinen asia ja sitä ei kerrota terveydenhoitajalle. Puhun nyt laajasta terveydentarkastuksesta. Minusta lastensuojelu on kyttäystä ja vaatimusta. Mitä apua ne muka antaa? Niiden apu on sijaiskoti tai sohvalla istuva perhetyöntekijä. Kärpäsestä tehdään kärpänen. Itse otin kerran alkoholia 15v.ja sen jälkeen 17v. Tuohon ei mitään lastensuojelua tarvittu. Ymmärsin kerrastakin että huono juttu.
[/quote] Mitä helvettiä? Ei alkoholikokeilu johda lastensuojeluilmoitukseen PAITSI silloin kun a. poliisi on laajasti tiedottanut että valvoo alaikäisten juomista, silloin kaikki saavat rikesakon ja soiton lastensuojelusta b. teini on niin huonossa kunnossa että tarvitsee poliisin/sairaalan/jonkun muun hoitavan tahon apua. Ja joissain tapauksissa ilmoituksen tekee naapuri, jos tietää että vanhemmat ostavat alaikäiselle juotavaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:08"]
Hei nro 18, missä kaupungissa näin? Meilläkin haastava erityisteini, tarkkaavaisuus, oppimis-, ahdistus-yms. ongelmineen ja koko perhe oireilee..Jaksaisitko kertoa millaista apua olette lastensuojelusta saanet? Olen kuullut muiltakin (muissa kaupungissa) että apua on saatu mutta meitä tunnutaan vain pallottelevan. Mekin otimme itse yhteyttä lastensuojeluun ja lapsen hoidollinen tilanne on hetkeksi parempi mutta tuo lastensuojelun osuus ihmetyttää..
[/quote]
Ihan eteläisessä suomessa. Meillä on lapsella ollut ja on lukuisia ongelmia. Ja niitä diagnooseja, kuten tuossa jo kirjoitinkin edelliseen vastaukseeni. Ihan alkuun saimme apua perhetyöntekijän muodossa. Se kuulosti alkuun lahjalta, mutta myöhemmin osoittautui huonolle. Ja se ihan vain siksi, että he olivat lapsen kanssa silloin, kun me vanhemmat olimme vielä töissä. Ja toinen meistä sitten kiireen vilkkaan kotiin ottamaan lapsi vastaan. Ja alkujaan sen tarkoitus oli, että me saisimme olle hetken kahden ja relata. Meillä ei ole ollut muita, jotka olisi ottaneet lapsen edes hetkeksi. Tämän jälkeen palaverissä otimme asian ja sen ongelman esille. He ymmärsivät sen ja pääsimme jonoon tukiperhettä saamaan. Sekin tuli lopulta. Vuoden päivät ehdimme sitä jonottaa ja saman verran ehdimme sitä käyttää. Yksi lapsivapaa viikonloppu oli ihanaa. AIkansa. Lapsi kasvoi ja oireili pahemmin ja pahemmin. Ongelmat lisääntyi. Tässä taas se ongelma, että lasta hoitavat lääkärit ja psykat yms takkuili ja pahasti. Lopulta tuli se viimeinen pisara lapsen tekosista ja me vamhemmat olimme aivan piipussa. SIlloin ilmoitimme tai käskettiin, että nyt on löydyttävä sairaalapaikka, osastojakso. Sekin tuli ja nopeesti. Tässä apuna lastensuojelu,joka ymmärsi miten akuutti ja arka tilanne oli.
Osastojakso oli normaalia pidempi. Laitospaikka löytyi aika nopeaan tahtiin. Onneksi. Kaikille tahoille olisi selvää, että lapsi oli siinä tilassa, ettei kotona asuminen tullut kyseeseen.
Kyllä tässä ajan saatossa on monta kertaa saanut laittaa kovaa kovaa vasten ja kerjätä sitä apua. Tuntuu ettei olla haluttu ymmärtää tilanteen vakavuutta. Vähiten tajuttu sitä miten se alamäki alkoi ja millaiset vaarat ja uhat oli vähän joka suuntaan.
Nyt, kun lapsi on parisen vuotta asunut laitoksessa niin on ollut hyvin aikaa pohtia mennyttä. Ja olemme ihmetelleet miten pitkälle jaksoimme. Miten hiuskarvan varassa olemme olleet ja miten olemme selvineet kaikesta. Siihen missä nyt olemme. Lapsi käy kotilomilla säännöllisesti. Ikää sen verran, että ymmärtää tilanteen ja tajuaa myös se, ettei tule kotiin asumaan enää. Lapselle on osin ollut iso asia asua laitoksessa ja on saanut siellä huomata, että on muita samanlaisia lapsia. Hyväksynyt siis osin sen, että ei olekaan ainoa laatuaan.
t. 18
Kiitos kun jaksoit vastata! Meilläkin takkuaa sekä hoito (tai hoitava taho vaihtuu, ihmiset vaihtuu eikä tieto kulje mukana) ja toinen vanhempi pistää kampoihin eikä halua hyväksyä tilannetta, lapsen oireilu pahenee eikä kuntoutus etene. Lastensuojelu on vilautellut, tukiperhettä, keskustelua, perhetyötä mutta loppujen lopuksi olemme aina liian "jotain" saamaan näistä mitään eli mitään konkreettista apua ei ole löytynyt vaikka kovasti huolissaan joka taholla ollaankin. Ihmettelen mistä niitä voimia vielä löytyy tätä rumbaa pyörittämään ja vaatimaan...
Me ollaan oltu kans. Aika hyvin on saatu muu "hoito" pyörimään (on ottanut paljon aikaa ja vaivaa ja ottaa edelleen). Oppimisvaikeuksiin kuntoutusta ja ahdistuksentapaiseen tukikeskusteluja (ja oikein kiva ja ymmärtäväinen työntekijä joka tajuaa nuoria). Koulu on hankalin yhteistyökumppanimme ja aikaa vievin. On opettajia jotka ymmärtävät ja auttavat ja opettajia joiden käsitys oppimisesta on ulkoalukua ja muutenkin ei niiin yhteistyöhaluista suhtautumista.Päihteet on saatu loppumaan mutta kaikki on vaatinut tosi paljon (ja vaatii edelleen).
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:24"]
Mä olen sanonut mun pojalle, että jos jostain syystä käyttää yläasteella alkoholia niin se on perheen sisäinen asia ja sitä ei kerrota terveydenhoitajalle. Puhun nyt laajasta terveydentarkastuksesta. Minusta lastensuojelu on kyttäystä ja vaatimusta. Mitä apua ne muka antaa? Niiden apu on sijaiskoti tai sohvalla istuva perhetyöntekijä. Kärpäsestä tehdään kärpänen. Itse otin kerran alkoholia 15v.ja sen jälkeen 17v. Tuohon ei mitään lastensuojelua tarvittu. Ymmärsin kerrastakin että huono juttu.
[/quote] Mitä helvettiä? Ei alkoholikokeilu johda lastensuojeluilmoitukseen PAITSI silloin kun a. poliisi on laajasti tiedottanut että valvoo alaikäisten juomista, silloin kaikki saavat rikesakon ja soiton lastensuojelusta b. teini on niin huonossa kunnossa että tarvitsee poliisin/sairaalan/jonkun muun hoitavan tahon apua. Ja joissain tapauksissa ilmoituksen tekee naapuri, jos tietää että vanhemmat ostavat alaikäiselle juotavaa.
[/quote]
Meillä teini kertoi koulun terveydenhoitajalle alkoholin käytöstään (muutamasta kerrasta, mutta ne olivat huolestuttavia - me vanhemmatkin olimme huolissamme, olimme siis tietoisia asiasta ja haettua tyttöä kotiin yöllä jne), joka teki lastensuojeluilmoituksen. Ilmeisesti laki on muuttunut parisen vuotta sitten sellaiseksi, että koululla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ovat huolissaan lapsesta, ja terveydenhoitaja oli huolissaan teinin alkoholin käytöstä (kuten me vanhemmatkin olimme). Hän toimi siis ihan oikein.
Meillä tosin se lastensuojelu ei kovin kauaa jatkunut, huomasivat varmaan että me vanhemmat olimme myös tosisamme puuttuneet asiaan, ja ihan keskusteluavun jälkeen lastensuojelu lopetettiin muutaman kuukauden jälkeen.
Mutta siis tiedoksesi, että lastensuojeluimoituksia tehdään nykyään herkemmin kuin ennen (siis kouluista, päiväkodeista jne), koska se on työntekijöiden velvollisuus. Tällä haetaan lapsen parasta, ja meidän kohdalla se ainakin toimi.
-2-
Meillä on edessä se arviointi. Ilmoitus tehtiin lapsen koululta, koska olen kieltäytynyt avusta mitä ovat suositelleet. Olen edelleenkin sitä mieltä ettei olla vailla sitä apua mitä on tarjolla. Ei pätkääkään kiinnosta joku perhetyöntekijä täällä horisemassa joutavia. Jos tekisivät jotain oikeasti hyödyllistä voisi apu tullakkin tarpeeseen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:54"]
[/quote]
Meillä teini kertoi koulun terveydenhoitajalle alkoholin käytöstään (muutamasta kerrasta, mutta ne olivat huolestuttavia - me vanhemmatkin olimme huolissamme, olimme siis tietoisia asiasta ja haettua tyttöä kotiin yöllä jne), joka teki lastensuojeluilmoituksen. Ilmeisesti laki on muuttunut parisen vuotta sitten sellaiseksi, että koululla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ovat huolissaan lapsesta, ja terveydenhoitaja oli huolissaan teinin alkoholin käytöstä (kuten me vanhemmatkin olimme). Hän toimi siis ihan oikein.
Meillä tosin se lastensuojelu ei kovin kauaa jatkunut, huomasivat varmaan että me vanhemmat olimme myös tosisamme puuttuneet asiaan, ja ihan keskusteluavun jälkeen lastensuojelu lopetettiin muutaman kuukauden jälkeen.
Mutta siis tiedoksesi, että lastensuojeluimoituksia tehdään nykyään herkemmin kuin ennen (siis kouluista, päiväkodeista jne), koska se on työntekijöiden velvollisuus. Tällä haetaan lapsen parasta, ja meidän kohdalla se ainakin toimi.
-2-
[/quote]
Niin ja lisään tähän nyt vielä, että tämä meidän teinin juominen oli paljon vähäisempää kuin sen porukan juomoinen, jossa hän silloin pyöri, me vaan emme hyväksyneet sitä lainkaan vaan haimme teinin kotiin yöllä, jos ei tullut ajoissa, ja yritimme (lähinnä rangaistuksilla, koska puhe, palkkiot ym. ei olleet auttaneet) siis puuttua juomiseen.
Tästä syystä teini ilmeisesti kertoikin terveydenhoitajalle asiasta, nämä enemmän&useammin juovat kaverit eivät kertoneet, joten heistä ei lastensuojeluilmoitusta tehty. Eivätkä heidän vanhempansa tajunneet/halunneet hakea ulkopuolista apua, emme mekään olisi tajunneet, koska teinin juominen ei tosiaan ollut (vielä) mitenkään erityisen pahaa (ainakaan verrattuna siihen, mitä itse ryyppäsimme samanikäisinä).
- 2 -
(ja nyt lopetan asiasta jankuttamisen, poistun palstalta)
Hieno juttu! Hyvä, jos lastensuojelusta on teille apua.
18 saama apu oli juuri sitä mitä vanhemmat ei yleensä halua eli lapsi pois hoitolaitokseen. Itselläni vammainen lapsi ja jos noin kävisi niin vetäisin itseni narun jatkoksi. Lapsen vieminen kotoota pois ei ole vanhempien toive. 18 on siitä erikoinen, että hänelle se oli hyvä asia, että lapsi vietiin pois.
[/quote]
Ja se sijaiskoti vasta onkin saatanallinen paikka! Siellä työntekijät kertoivat teinilleni ja muille lapsille ryyppyreissuistaan. Nuorten tupakointia sijaiskodin takapihalla eivät muka huomanneet, ilmeisesti oman tupakointinsa takia. Yöllä karkuun lähtenyttä teiniä ei lähdetty etsimään eikä ilmoitettu hätäkeskukseen, vaikka nimenomaan näin oli etukäteen luvattu tehdä. Harrastuksiin ei viitsitty viedä. Moukkamaiset "hoitajat" olivat varmaan yksityiselle sijaiskodille halpaa työvoimaa, mutta teineille hölmöjä, joille naurettiin takanapäin. Arvatkaa oliko heillä auktoriteettiä? Lapset pidettiin kurissa runsaalla lääkityksellä ja katkaisemalla välit vanhempiin. Yhteydenpito lapsiin kiellettiin. No oppipahan pakkosijoitettu teini arvostamaan äitiään, kun saatiin aiheeton pakkosijoitus vihdoin purettua. Mutta mitään muuta hyötyä ei pakkosijoituksesta ollut. Mitään tukitoimia ei meille tarjottu vaan lykättiin heti teini pakkosijoitukseen. Syynä oli kiusatuksi tuleminen. Alaikäinen kiusaaja kulkee edelleen vapaalla jalalla väkivaltaisesta käytöksestään ja oikeustuomioistaan huolimatta. Häntä ei sijoiteta, vaikka hänellä olisi oikeasti paljonkin syitä, liekö sukunsa rasismikiihkoilusta johtuen.
[/quote]
Ja se sijaiskoti vasta onkin saatanallinen paikka! Siellä työntekijät kertoivat teinilleni ja muille lapsille ryyppyreissuistaan. Nuorten tupakointia sijaiskodin takapihalla eivät muka huomanneet, ilmeisesti oman tupakointinsa takia. Yöllä karkuun lähtenyttä teiniä ei lähdetty etsimään eikä ilmoitettu hätäkeskukseen, vaikka nimenomaan näin oli etukäteen luvattu tehdä. Harrastuksiin ei viitsitty viedä. Moukkamaiset "hoitajat" olivat varmaan yksityiselle sijaiskodille halpaa työvoimaa, mutta teineille hölmöjä, joille naurettiin takanapäin. Arvatkaa oliko heillä auktoriteettiä? Lapset pidettiin kurissa runsaalla lääkityksellä ja katkaisemalla välit vanhempiin. Yhteydenpito lapsiin kiellettiin. No oppipahan pakkosijoitettu teini arvostamaan äitiään, kun saatiin aiheeton pakkosijoitus vihdoin purettua. Mutta mitään muuta hyötyä ei pakkosijoituksesta ollut. Mitään tukitoimia ei meille tarjottu vaan lykättiin heti teini pakkosijoitukseen. Syynä oli kiusatuksi tuleminen. Alaikäinen kiusaaja kulkee edelleen vapaalla jalalla väkivaltaisesta käytöksestään ja oikeustuomioistaan huolimatta. Häntä ei sijoiteta, vaikka hänellä olisi oikeasti paljonkin syitä, liekö sukunsa rasismikiihkoilusta johtuen.
Olen yksinhuoltaja(yhteishuolto) ja hyvin olen pärjännyt poikani kanssa, pojalla hyvät suhteet isään ja tapaa yleensä viikonloppuna. On tärkeätä että isäkin on kuvioissa mukana ja itse olen pyrkinyt heti eron alkaessa että olisi hyvät suhteet. Eikä kauaa kun täyttää tänä vuonna 18 vee. Kasvatustyö on tehty ja katsoo miten siivet alkaa kantamaan. Saa asua kotona, en ole ajamassa pois. Armeija ja opiskelu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:58"]
16 ja muut! Me vanhemmat ei käytetä alkoholia ja lapsille on sanottu ettei alle 18v .saa käyttää. Kaikkea vaan ei pysty estämään ja nuoret kokeilee kuitenkin tai ainakin osa. Lastensuojelu voi pysyä kaukana meistä ja me hoidetaan asia perheen sisällä. Satsataan lapsiin kilpaurheilun kautta, mutta sekään ei estä kaikkea. Meillä ei ole edes ostareita, mutta teinejä en voi lukita sisälle. En hyväksy edes aikuisen alkoholin käyttöä koska muuttaa persoonaa ja ei ole terveellistä. Silti me hoidetaan asiat perheen kesken ja jos ovat alkoholia kokeilleet niin vastaus on terveydenhoitajalle ei ja niin muutkin tekee. Niiden täytyy tehdä ilmoitus jos alle 18v. on käyttänyt alkoholia, samoin poliisin.
[/quote]opetat lapsesi valehtelemaan että ei käytä alkoholia vaikka käyttääkin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:16"]Näin se vaan menee; yrität parhaasi ja pieleen menee silti. Ilmoitus ei tullut yllätyksenä, mutta sen piti koskea vain yhtä lapsista, koskeekin koko perhettä.
[/quote]
Ilmoitus koskee aina lasta. Jokaista erikseen. Koko perhettä tietenkin hoidetaan, mutta ls ilmoitusta ei tehdä aikuisista eikä perheistä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:04"]
Meillä on edessä se arviointi. Ilmoitus tehtiin lapsen koululta, koska olen kieltäytynyt avusta mitä ovat suositelleet. Olen edelleenkin sitä mieltä ettei olla vailla sitä apua mitä on tarjolla. Ei pätkääkään kiinnosta joku perhetyöntekijä täällä horisemassa joutavia. Jos tekisivät jotain oikeasti hyödyllistä voisi apu tullakkin tarpeeseen.
[/quote]Ilmeisesti aiheellinen koska koulu ilmoittaa. Onko lapsesi häiriköinyt tunneilla ja ties mitä muuta tapahtunut. ?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 15:54"]
[/quote]
-2-
[/quote]Ottakaa apu vastaan, se on lasten parhaaksi.
Sijaiskodissa ei ole hoitajia vaan vanhemmat tai vanhempi. Virallinen nimike kyllä on perhehoitaja. Joku taisi tuossa aiemmin tarkoittaa perhekotia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 12:30"]
Yhdellä lapsesta on syndrooma, jonka takia ollaan päädytty noihin hoitokeskusteluihin ym. Me vanhemmat ollaan kieltämättä aika puhki ja ilmoituksessa lukikin että ovat huolissaan meidän jaksamisesta + kuormituksesta. Jotenkin se vaan tuntuu jeesustelulta, koska tämä hoitava tahokin on vaatinut meiltä jatkuvasti lisää ja enemmän lasta koskien. Muutenkin kaikki näyttää pyörivän tämän yhden ympärillä ja meidän muiden väsymys on vissiin huono juttu vain silloin, jos se uhkaa lapsen hyvinvointia jotenkin.
t. ap (kyynisellä tuulella)
[/quote]
Jos se yhtään lohduttaa, se ilmaus "huoli vanhempien jaksamisesta" on miltei vaatimus, että voidaan saada perheelle sellaisia tukitoimia, joita vanhemmat itsekin haluavat. Monet vaan saavat väsyneinä syyllisyyttä siitä, että lausunnoissa "osoitellaan" jaksamisen loppumista.
Voimia! Jotain kokemusta hieman vastaavasta tilanteesta, vaikka en olekaan erityis- tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi, enkä väitä tietäväni niiden kuvioiden rankkuutta.
Numerolle 36 vastailen. Myös helsinkiläinen perhe. Olen yksinhuoltaja 2:lle lapselle. Hain itse asiakkuutta tilanteessa kun esikoinen aloitti lukion. Olin huolissani taloudellisesta tilanteestani ja millä kustannan lukion kirjat. Aloitettiin asiakkuus. Siinä puhuttiin myös harrastekulujen korvaamisesta, mahdollisuudesta polkupyörään ja perheen virkistymiseen väläyteltiin myös rahallista apua. Tukiverkostoa perheellämme ei ole eikä siis myöskään lomailumahdollisuuksia. 2vuotta takana. Ainoastaan lukion kirjoihin saamme tukea, nekin maksetaan kuittia vastaan erittäin pitkällä viiveellä. Kerran vuodessa tapaaminen jossa työntekijä joka kerta muistaa sanoa "soittakaa jos jotakin tulee". Huostaanotolla eivät ole pelotelleet onneksi, eikä ole mitään syytäkään. Mutta hövelit puheet harrasterahasta, virkistysreissuista syrjätymisen estämiseksi osoittautuivat vain puheiksi.
[/quote]
Me emme itse asiassa tavanneet sossun ihmisiä kuin kerran koko sen n. puolen vuoden aikana, kun olimme lastensuojelun asiakkaina (teinin alkoholi-kokeilujen vuoksi,ylempänä tästä kerroin).
Apu, jota saimme, oli keskustelua: teini kävi keskustelemassa yhden hoitajan/terapeutin (tai mikä hän nyt lienee olikaan), ja me vanhemmat toisen kanssa, ja välillä keskusteimme kaikki yhdessä.
Tästä oli todella paljon hyötyä varsinkin teinille. Meitä vanhempia hän ei suostunut siihen aikaan kuuntelemaan (koska olimme niin tyhmiä), mutta piti tästä omasta terapeutistaan ja pystyi uskoutumaan hänelle asioista, joista meille ei olisi ikinä voinut puhua. Lisäksi hän sai tältä terapeutilta hieman aikuisten perspektiiviä asiaan (siis päihteiden käyttöön + vanhepien "tyhmyyteen" liittyvään asiaan) , mikä oli hyvä, koska siihen saakka hänellä oli vain kavereiden perspektiivi, ja kaverit oli silloin sellaisia, jotka saivat juoda, tupakoida ja olla myöhään ulkona (tai olivat, vaikka eivät olisi saaneet, vanhemmat vaan eivät voineet sille mitään).
Yhden kerran tapasimme lastensuojeluviranomaiset, ja sekin tapahtui nuorten päihdekliniklalla, ei meillä kotona. Ei uhkailtu sijaiskodilla, ei kytätty tms.
Mutta tiedän, että joillakin on toisenlaisia kokemuksia, tietenkin, koska me ihmiset ja tilanteetkin ovat erilaisia. Mutta minulla siis ei mitään pahaa sanottavaa lastensuojelusta.
- 2 -