Taas hymypoikapatsas ylimieliselle, itseriittoiselle ja ilkeälle kakaralle.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ja missäköhän päin ope valitsee sen pystin saajan, Porvoossa ilmeisesti?
Oppilaathan sen äänestävät.
Meillä ainakin joskus 90-luvulla opet/kunnan tyypit ne päätti. Yllättäen ne pystit menikin sitten kunnan työntekijöiden lapsille.
Kun lapseni sai hymytyttöpatsaan (oppilaat äänesti) niin eräs joka kuvitteli sen saavansa soitti tyttärelleni ja kysyi ketä äänesti, oli soitellut muillekin. Voi sitä katkeruuden määrää niin tytöllä kuin äidillään.
Tämä tyttö oli taitava manipuloija ja muiden pompottelija näennäisesti suosittu, lapset näki kuitenkin hänen touhunsa ja äänestivät killtiä ja avuliasta tytärtäni.
Meillä koulussa oli kolmekymmentä vuotta sitten sellainen tilanne, että ehdokkaita oli kaksi: Petra ja Reetta. Kun tuli reksin vuoro juhlassa sanoa voittaja, vieressäni istuva Petra tönäisi minua, suoristi selkänsä ja sanoi että menepä vähän kauemmas haisemaan. Reksi sanoi Reetan nimen. Sillä hetkellä yhden kolmasluokkalaisen maailma valkeni ja syntyi usko oikeudenmukaisuuteen. Terkut osapuolille, jos itsenne tunnistitte :) t. Palstakeittiöpsykologi
Tälläiset ketjut ei sitten ole lainkaan ilkeitä? Haukutaan tuntemattomat lapset, koska mä voin-asenteella.
No näinhän se menee. Mutta älä osoita katkeruutta lapsellesi. Oppii kuitenkin että maailma ei oo reilu paikka. Ylennykset ja työpaikatkin saa yleensä joku suhteiden avulla, tai sukulaisuuden perusteella, ei se paras siihen hommaan.
Elämä on.
Mutta vanhentunut käytäntöhän tuo on koko hymypoikailu ja -tyttöily.
Oma lapseni on fiksu introvertti, jolle ei kyllä tuollaista patsasta ikinä tipu, mut ei ole väliksikään. Rakas kuitenkin ❤
Osa oppii että maailma ei ole reilu paikka. Osalle merkki että kiusaajakingin ihailu on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Osa oppii että maailma ei ole reilu paikka. Osalle merkki että kiusaajakingin ihailu on oikein.
Ja osa oppii, että sitä kiusaajakingiä saa kiusata, kun oma äitikin haukkuu sitä netin keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:42"]
Niin, no meidän koulussa hymypojan/tytön valitsee luokan oppilaat itse.
Se ns suosittu jonka luokkalaiset valitsevat ei oikeasti ole se kivoin. Luokan kingi tai kuningatar osaa lahjoa laajan hovin.
okei, et siis luota myöskään omaan lapseesi. vaan hän äänestää luokan kingin haluamalla tavalla? no sitten kannttaa katosa peiliin.....
Mun lapsi ei äänestä näin vaan hän on itse kertonut millainen hierarkia hänen luokallansa on (6.lk): on yksi kingi, jota kaikki seuraavat ja seuraavana arvojärjestyksessä tulevat hänen parhaat ystävänsä. Seuraavana on yksi kuningatar ja hänen hovinsa. Tyttäreni sanoo itse kuuluvansa ns keskijuokkoon, ei kingeihin eikä luusereiuhin. Näin kertoo varhaisteinityttäreni.
Mutta minkäs sille voi, jos muut lapset pitävät tätä kingiä hyvänä tyyppinä? Kyllähän heillä on oikeus olla eri mieltä tyttäresi kanssa. Ja tyttärelläsi taas on oikeus ajatella heidän olevan väärässä. Jos todella lapset on lahjottu äänestämään "väärin", he ovat idiootteja. Siihenkin heillä on oikeus.
Opettajana on pakko sanoa, että peruskoululaisten käsitykset ihmissuhteista luokassa voivat poiketa valtavasti toisistaan. Yhden mielestä kaikki ovat kavereita, toisen mielestä oppilas A on hänen paras kaverinsa, oppilas A:n mielestä kaikki luokasta ovat vähän ärsyttäviä ja hänen todelliset ystävänsä ovat muualla kuin koulusta hankittua jne. Itse tiedän, että jokaisessa oppilaassa, niissä hovinpitäjissäkin, on paljon hyviä puolia ja pohjimmiltaan kaikki lapset olisivat jonkin palkinnon ansainneet.
En ymmärrä sellaisen ihmisen arvomaailmaa, jossa hovinpitäjää pidetään hyvänä tyyppinä. Tällaisessa hoviasetelmassa aina kiusataan jotain.
Ah muistan miten siitä aina tuli hieman paha mieli, kun itsellä ei ollut ikinä mahdollisuuksia saada ko. pystiä. En ole ikinä saanut mitään pystiä/mitalia mistään. Jotkut kaverit niitä keräsi kuka mistäkin ja kateellisena niitä katselin heidän seinillään ja hyllyillään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja osa oppii, että sitä kiusaajakingiä saa kiusata, kun oma äitikin haukkuu sitä netin keskustelupalstalla.
Kiusaajille oikein. Kukaan terve ei taputtele kiusaajien ja ilkeiden ihmisten päätä. Riippuu tietenkin minkä ikäinen kiusaaja, mutta pienellekin kiusaajalle tekisi vain hyvää joutua itse muiden lasten kiusaamaksi. Oppisi.
Kummallista että tällaisia suosituimmuuskilpailuja vieläkin järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajille oikein. Kukaan terve ei taputtele kiusaajien ja ilkeiden ihmisten päätä. Riippuu tietenkin minkä ikäinen kiusaaja, mutta pienellekin kiusaajalle tekisi vain hyvää joutua itse muiden lasten kiusaamaksi. Oppisi.
Kukaan terve ihminen ei myöskään alennu itse kiusaajan tasolle. Varsinkaan kukaan terve aikuinen ei alennu kiusaamaan lasta, kuten aloittaja tekee.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:42"]
Niin, no meidän koulussa hymypojan/tytön valitsee luokan oppilaat itse.
Se ns suosittu jonka luokkalaiset valitsevat ei oikeasti ole se kivoin. Luokan kingi tai kuningatar osaa lahjoa laajan hovin.
okei, et siis luota myöskään omaan lapseesi. vaan hän äänestää luokan kingin haluamalla tavalla? no sitten kannttaa katosa peiliin.....
Mun lapsi ei äänestä näin vaan hän on itse kertonut millainen hierarkia hänen luokallansa on (6.lk): on yksi kingi, jota kaikki seuraavat ja seuraavana arvojärjestyksessä tulevat hänen parhaat ystävänsä. Seuraavana on yksi kuningatar ja hänen hovinsa. Tyttäreni sanoo itse kuuluvansa ns keskijuokkoon, ei kingeihin eikä luusereiuhin. Näin kertoo varhaisteinityttäreni.
Missä asut?. taidan tietää ko. Luokan
Tänä vuonna luokan tsempparin stipendin sai juuri sellainen luokan ainoa kiusaajatyttö, joka aina ollut hankala, kiusaajaa, suorastaan kusipää mutta rikkaasta, rikkaasta perheestä.
Hymypatsaan sai onneksi ihan oikeasti kiva tyttö.
meillä meni aina kiusaajille ja suosituille. Yleensä henkilö oli molempia.
Lapset ovat julmia, tottakai he äänestävät suosittua ihmistä lauman mukana. Jos olisi erimieltä, saattaisi itse joutua hylätyn ja kiusatun asemaan. Ei lapsena osaa vielä olla yhtä järkevä ja hyvä itsetuntoinen kuin aikuinen on. Lapset nauraa ja kiusaavat muiden mukana kiusattua ja pelkäävät itse joutuvansa kohteeksi.
Harva uskaltaa isossa porukassa sanoa ei tai tuoda omia mielipiteitään esille.
Ei ne palkinnot yleensä mene sille, kuka sen ansaitsisi. Se menee sille, millä on eniten valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin oppii siitä yhtään mitään siitä, että äiti kirjoittelee vauva palstalla? Ei minun lapsenillani ole mitään hajua siitä, että minä olen koskaan edes käynyt av:llä!
Luojan kiitos, etten ainakaan ole opettanut noita kitisijöiden jälkeläisiä, toivottavasti en kitisijöitä itseäänkään. Se koulu, jossa pisimpään olin opettajana, ei jakanut lainkaan noita pystejä. Mielestäni niitä onkin aivan turha jakaa joka vuosi. Riittää alakoulun lopussa ja yläkoulun lopussa, jos jakaa pitää. Katkeruus ja kateus tekee kauniistakin ihmisestä ruman.
Onhan siinä sekin, että ehkä hymyn sävyä ei ole aina osattu tulkita oikein. Onko se sitten ollut vahingoniloinen, mielistelevä vai oikeasti hyväntahtoinen ja aurinkoinen?
Näin takavuosina. Olin yksi tällainen hiljainen tossukka joka sai hymytytön ja mua vitutti todella. Kävin sitä ennen pokkaamassa englannin stipendin ja ruotsin kirjapalkinnon ja luokasta oikein huokui tyytymättömyys kun opettaja ilmoitti kuka saa hymytytön. Aivan oikein! Miksei pystiä lykätty luokan puuhanaiselle vaikka? En tajua mitä opettaja oikein ajatteli. Kaiken lisäksi pysyi oli poika kun tytöt oli loppu. Olisi nyt edes älynnyt antaa sen jollekin kivalle pojalle sen sijaan että minä muutenkin hevosennaamaksi haukuttu tyttö hain sen nolona tuplasti nolona siitä ettei pysti kuulunut mulla ja oli lisäksi väärää sukupuolta.