Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomakorvaus ja lomaraha määräaikaisessa työsuhteessa

Vierailija
30.05.2013 |

Osaako joku sanoa lomakorvauksesta ja -rahasta, tai tietää linkin minkä takaa löytyy tietoa, että kuuluuko määräaikaisen työsuhteen lopussa maksaa molemmat? Olin 10 kk töissä osa-aikaisena (työtunteja keskim. 20/vko) ja työsuhde päättyi. Minulle on maksettu lomakorvaus, mutta ei lomarahaa. Kuuluuko se myös maksaa? Yhtään lomapäivää en työsuhteeni aikana ole pitänyt eli lomapäivät kuuluu maksaa rahana. Onko palkkalaskelmassa näkyvä lomakorvaus, korvaus pitämättömistä lomista? Kiva jos joku osaisi vastata. Aikaisemmin olen saanut molemmat työsuhteen lopussa, nyt eri työnantaja ja hänen mukaansa olen saanut kaikki korvaukset mitä pitääkin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lomaraha ole automaattinen, se riippuu työehtosopimuksesta ja talon tavoista.

Vierailija
2/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu siis tietenkin työnantajasta ja sopimuksista mutta minun tietojeni mukaan ja miten ja mitä minulle on samassa tilanteessa maksettu työsuhteen päättyessä maksetaan kertyneet lomapäivät rahana eli palkkalapussa lukeva lomakorvaus. Lomarahaa ei makseta, koska et ole pitänyt lomaakaa. En tiedä miten se noin menee mutta kerran minulle maksettiin kesällä lomarahat (en pitänyt lomaa) ja työsuhteen päättyessä odotin saavani lomakorvauksen 20 päivältä ja sainkin vain 5 päivältä. Soitin palkanlaskentaan, että lomakorvaus 15 päivältä puuttuu, palkanlaskija rupesi selvittämään asiaa ja lopputulos oli se, että hänen oli ensin miinustettava saamani lomarahat ja sen jälkeen uudelleen maksettava lomakorvaukset, koska jos en pitänyt lomia, en ollut oikeutettu lomarahaan. Joku tessi vissiin näin määrää :) minulle ei mitenkään jäänyt huijattu tai väärinkohdeltu olo, palkanlaskija kyllä osasi selittää asian minulle silloin oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen tilanne, että olin pakotettu pitään joulu- ja talviloman palkattomana. Olisin halunnut, että niihin käytetään lomapäiviä. Muut työntekijät työpaikalla saivat em. lomat pitää palkallisina. He saavat nyt työsopimusten päättyessä sekä lomakorvauksen että lomarahan (lomakorvaus siis maalis-toukokuulta). Tes on yksityisen sosiaalipalvelualan (tai jotain sinne päin).

-ap

Vierailija
4/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha maksetaan silloin kun palaat loman jälkeen työsuhteeseen, jota ei tässä tilanteessa siis tapahtunut. Lomakorvaus siis tosiaan tarkoittaa sitä, että pitämättömät lomat maksetaan rahana. Jouduit pitämään joulu-ja talvilomat palkattomina, koska mitään lomaa sulle ei tuolloin ollut ehtinyt vielä kertyä. Oletan, että työpaikkasi oli tuolloin suljettuna, joten muuta vaihtoehtoa ei ollut? Lomaraha on peruja ajalta, jolloin oli työvoimapula, ja se oli eräänlainen houkutus/palkkio työntekijälle palata lomansa jälkeen töihin. Niin hullulta kuin sen nykyaikana kuulostaakin :D

Vierailija
5/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen eli viitonen puhuu ihan puutaheinää. Jos olisit lukenut viestiäsi edeltävän viestin, niin olisit huomannut, että muut työntekijät ovat saaneet sekä lomarahan että -korvauksen. Kun työsuhde alkaa elokuussa, niin joulukuuhun mennessä on kertynyt lomapäiviä sen verran, että joululoma on palkallinen ja myös osa talvilomasta.

Olen ollut vuosia töissä elokuu-toukokuu ja aina saanut työsuhteen lopussa lomakorvauksen sekä lomarahan (joululoma ja talviloma ovat olleet palkalliset, maalis-toukokuun lomapäivät maksettu rahana). Nyt siis oli eri työnantaja kuin edellisinä vuosina, sama tes kuitenkin. Olin ainut joka ei voinut pitää palkallisena joulu- ja talvilomaa ja ainut, joka ei saanut lomarahaa meidän yli 10 työntekijän joukossa.

Vierailija
6/9 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kuuluu todennäköisesti saada lomaraha, jos työpaikassa sovelletaan sun työhön yksityisen sosiaalipalvelualan tessiä. Tessissä sanotaan näin

Lomaraha maksetaan myös lomakorvauksesta edellyttäen, että työsuhde on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Tämä ei kuitenkaan koske työntekijää, joka jättää irtisanomisajan noudattamatta tai päättää määräaikaisen työsuhteen työsopimuslain vastaisesti tai jonka työsuhde on todettu purkautuneeksi työsopimuslain 8 luvun 3§:n mukaisen työstä poisjäännin vuoksi.

Vierailija
7/9 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 21:53"]

Minulla on sellainen tilanne, että olin pakotettu pitään joulu- ja talviloman palkattomana. Olisin halunnut, että niihin käytetään lomapäiviä. Muut työntekijät työpaikalla saivat em. lomat pitää palkallisina. He saavat nyt työsopimusten päättyessä sekä lomakorvauksen että lomarahan (lomakorvaus siis maalis-toukokuulta). Tes on yksityisen sosiaalipalvelualan (tai jotain sinne päin).

-ap

[/quote] kuka hemmetti on leikannut muista keskusteluista pätkän ketjuuni?

aito ap.

Vierailija
8/9 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 22:07"]

Lomaraha maksetaan silloin kun palaat loman jälkeen työsuhteeseen, jota ei tässä tilanteessa siis tapahtunut. Lomakorvaus siis tosiaan tarkoittaa sitä, että pitämättömät lomat maksetaan rahana. Jouduit pitämään joulu-ja talvilomat palkattomina, koska mitään lomaa sulle ei tuolloin ollut ehtinyt vielä kertyä. Oletan, että työpaikkasi oli tuolloin suljettuna, joten muuta vaihtoehtoa ei ollut? Lomaraha on peruja ajalta, jolloin oli työvoimapula, ja se oli eräänlainen houkutus/palkkio työntekijälle palata lomansa jälkeen töihin. Niin hullulta kuin sen nykyaikana kuulostaakin :D

[/quote]

3.
Lomaraha maksetaan myös lomakorvauksesta edellyttäen, että työsuhde on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Tämä ei kuitenkaan koske työntekijää, joka jättää irtisanomisajan noudattamatta tai päättää määräaikaisen työsuhteen työsopimuslain vastaisesti tai jonka työsuhde on todettu purkautuneeksi työsopimuslain 8 luvun 3 §:n mukaisen työstä poisjäännin
vuoksi.

http://www.ystea.fi/files/2014/tekstit2014/_images_sosiaalipalvelualan_tes.pdf

Vierailija
9/9 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 22:18"]

Edellinen eli viitonen puhuu ihan puutaheinää. Jos olisit lukenut viestiäsi edeltävän viestin, niin olisit huomannut, että muut työntekijät ovat saaneet sekä lomarahan että -korvauksen. Kun työsuhde alkaa elokuussa, niin joulukuuhun mennessä on kertynyt lomapäiviä sen verran, että joululoma on palkallinen ja myös osa talvilomasta.

[/quote]

Ei.

Elo-joulukuu = 10 päivää lomaa. Vuosilomalaki sanoo: "Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä." Tuossa ei ole siis tienattu vielä edes kesälomaa! Jos seuraavan kesän kesälomasta jää tähteelle, niin sillä sitten lomitetaan ne talvilomat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan