Miksi vanhempien ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että mitä vegaanisuus tarkoittaa? Mentiin äidilleni syömään! Ja olen miljoona kertaa selittänyt, että mitä vegaani voi syödä...
Eikä äitini tosiaankaan ole mikään höperö dementikko tai ei ainakaan pitäisi olla..
Äiti oli tehnyt muille liharuokaa ja perunamuusia.
Mulle oli tarjolla uunilohta, maidottomassa kermassa ja maidotonta muusia.
No mitäs se lohi sitten on?
:0. Vielä pahempi eläinperäinen tuote kuin maito...
No söin kyllä ja tosiaankaan en nyt kuole siihen, mutta olen kuitenkin vegaaniksi ryhtynyt ja siihen pyrin...
Tarjolla oli myös keitettyjä juureksia ja jotka oli keitetty lihaliemessä. Äiti sanoi, että eihän lihaliemi sisällä lihaa..
No jälkiruuaksi oli itsetehtyä kerroskiisseliä jossa oli tavallinen kerma-kerros. Äiti luuli, että voin syödä kermaa!!??
Sanoin vielä, että ei tarvitse kokkailla minulle mitään erityisruokia, mutta äitini vartavasten halusi....
En käsitä, että miten tämä on joillekkin niin vaikea käsitteinen asia!???
Kommentit (141)
vieras on syötetty kun on tarjottu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitää olla täysin vegaani, eli ei edes kylässä voi syödä tarjottua ruokaa? Kokonaisuus on se mikä merkitsee, jos 90% ajatusta syö vegaanisesti niin se on jo hyvin. Turha mielestäni tehdä oma elämä vaikeaksi ja kieltäytyä kylässä hyvästä ruuasta, hankalaa itselle ja myös muille.
Pahimmillaan vegaanius on sellainen mielenterveyden häiriö, että ei voi edes sairaalassa ottaa lääkettä, jos ei ole täysin vegaanista.
Varsinainen First World Problem jälleen.
En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.
Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.
Ei kyllä mun vanhemmille ole ollut ongelma tehdä vegaaniruokaa, ei ole niin monimutkainen konsepti (en ole itse vegaani). Sen sijaan raskaanaolevien ruokavalio oli heille hepreaa. Vaikka kerroin, että liharuokien tulee olla täysin kypsiä, aina oltiin tuputtamassa jotain mediumkypsää ankkaa ja loukkaannuttiin, kun sitten kuumensin oman annoksen täysin kypsäksi mikrossa, jotta voin syödä samaan aikaan muoden vieraiden kanssa.
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
Voisiko joku täyspäisesti selittää mikä vegaaniudessa on niin hienoa? Eläimet jee? No hei eläimet syö toisia eläimiä eivätkä tunne yhtään huonoa omatuntoa asiasta. Eläimet tekee ihan tasan mikä niitä itseään sattuu huvittamaan. Samoin moni ihminen joka otetaan tähän maahan avosylin. Eli tästä ei voi päätellä kuin että vihereillä ja vegaaneillä on jokin syvä alemmuus- ja ylemmyysjeesuskompleksi samaan aikaan. Sopuleita.
Ei tulisi mieleenkään vaatia muilta oman ruokavalioni mukaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikuinen ongelma. Nuori sukupolvi on paljon tiedostavampaa kuin vanhempi sukupolvi.
Tiedostavuus vähenee iän myötä järjen lisääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mun vanhemmille ole ollut ongelma tehdä vegaaniruokaa, ei ole niin monimutkainen konsepti (en ole itse vegaani). Sen sijaan raskaanaolevien ruokavalio oli heille hepreaa. Vaikka kerroin, että liharuokien tulee olla täysin kypsiä, aina oltiin tuputtamassa jotain mediumkypsää ankkaa ja loukkaannuttiin, kun sitten kuumensin oman annoksen täysin kypsäksi mikrossa, jotta voin syödä samaan aikaan muoden vieraiden kanssa.
Raskaana ollessa voi syödä kaikkea ruokaa ilman erityijuttuja. Ei ole olemassa jotain raskausruokavaliota.
Olisit veinyt oman sipsipussisi ja kaljatölkkisi mukanasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on maidoton kerma?
Ei sellaista ole muualla kuin vegaanien mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.
Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.
Ideologiat ja niiden seuraajat ovat monasti typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku täyspäisesti selittää mikä vegaaniudessa on niin hienoa? Eläimet jee? No hei eläimet syö toisia eläimiä eivätkä tunne yhtään huonoa omatuntoa asiasta. Eläimet tekee ihan tasan mikä niitä itseään sattuu huvittamaan. Samoin moni ihminen joka otetaan tähän maahan avosylin. Eli tästä ei voi päätellä kuin että vihereillä ja vegaaneillä on jokin syvä alemmuus- ja ylemmyysjeesuskompleksi samaan aikaan. Sopuleita.
Et sinä halua kuunnella muita joten älä vaadi selityksiä. Sinä haluat vain paasata ja tyrkyttää omaa kantaasi. Sinua ei kiinnosta mikään muu kuin sinä itse ja kupla jonka sisällä haluat muhia koko elämäsi.
Mä yleensä osallistun itse ruoanlaittoon kyläpaikassa mielelläni, tuon raaka-aineet tai valmiin ruoan mukanani, enkä edellytä, että muiden tarttee tietää, mitä voin syödä.
Tuli hassu tarina mieleen: Olin aikoinani töissä palvelutiskillä kaupassa, ja oli tosi yleistä, että vanhemmat ihmiset ostivat tohkeissaan broileria tiskistä, kun kasvissyöjälapset olivat tulossa kylään. En sitten koskaan tohtinut sanoa, että ei taida olla kasvis se broilerikaan, vaikkei olekaan punaista lihaa, lähetin vaan mielessäni tsemppiajatuksia lapsille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologia kai tuokin. Kivempaa on, jos ei tuomitse vaan pitää mielen avoimena ja kunnioittaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistit pointtini. Sinä et ole kiinnostava ihminen. Kanssasi ei voi keskustella. Et osaa muuta kuin ladella solvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä osallistun itse ruoanlaittoon kyläpaikassa mielelläni, tuon raaka-aineet tai valmiin ruoan mukanani, enkä edellytä, että muiden tarttee tietää, mitä voin syödä.
Tuli hassu tarina mieleen: Olin aikoinani töissä palvelutiskillä kaupassa, ja oli tosi yleistä, että vanhemmat ihmiset ostivat tohkeissaan broileria tiskistä, kun kasvissyöjälapset olivat tulossa kylään. En sitten koskaan tohtinut sanoa, että ei taida olla kasvis se broilerikaan, vaikkei olekaan punaista lihaa, lähetin vaan mielessäni tsemppiajatuksia lapsille :D
Turhaan lähetit, ei nimittäin ole epätavallista väittää olevansa kasvissyöjä, mutta vaalea liha ja kala kelpaa...
Miksi edes pitää olla täysin vegaani, eli ei edes kylässä voi syödä tarjottua ruokaa? Kokonaisuus on se mikä merkitsee, jos 90% ajatusta syö vegaanisesti niin se on jo hyvin. Turha mielestäni tehdä oma elämä vaikeaksi ja kieltäytyä kylässä hyvästä ruuasta, hankalaa itselle ja myös muille.