Luen juuri Sofi Oksasen uusinta - mitä mieltä sinä olit siitä?
Ei sitten spoilauksia, kiitos, oon edennyt vasta vähän yli puolenvälin!
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:55"]
Oksanen on kirjoittaja mielestäni luokattoman surkea ja hänen maailmankatsomuksensa on ahdasmielinen ja vääristynyt, mutta tämä ei ole estänyt ihmisiä ostamasta hänen teoksiaan.
[/quote]
Voisitko eritellä hieman tarkemmin sitä, miten Oksasen surkeus kirjoittajana ilmenee tai miten hänen ahdasmielinen ja vääristynyt maailmankuvansa tulee läpi hänen tekstissään?
Ap
Kelpo lettavaa, mutta ei enempää. Helposti arvattavat juonen käänteet, mutta hyvää ja taidokasta kieltä. Puhdistus oli monin verroin parempi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:00"]
Kelpo lettavaa, mutta ei enempää. Helposti arvattavat juonen käänteet, mutta hyvää ja taidokasta kieltä. Puhdistus oli monin verroin parempi.
[/quote]
^ lettavaa = luettavaa
[/quote]
Ne asetelmat on tosiaan aika helppo arvata heti, mutta mun mielestä Oksasen arvo onkin ehkä - jos saa käyttää tällaista vieraskielistä termiä - suspension luomisessa. Samahan oli Puhdistuksessa, lukija tiesi ennalta kaikkea, mitä päähenkilö ei.
Mä tykkään Oksasen töissä paljon siitä, että hän on todella paneutunut taustatyön tekemiseen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:03"]
Mä tykkään Oksasen töissä paljon siitä, että hän on todella paneutunut taustatyön tekemiseen.
Ap
[/quote]
Minä myös. Kyyhkyset ei kuitenkaan iskenyt kuten edelliset, jostain syystä en samaistunut henkilöihin läheskään yhtä lailla kuin edellisissä. Oksasen telaketjufeministinen maailmankuva ei itseäni niin häiritse, se on hänen näkemyksensä eikä sen kanssa tarvitse olla samaa mieltä.
Pidin Kyyhkysistä kovasti, joiltain osin jopa enemmän kuin Puhdistuksesta. Monikerroksinen ja syvällinen, asiat avautuivat vähä vähältä ihan loppuun asti eivätkä niin "helposti" kuin Puhdistuksessa. Huima määrä taustatyötä teoksen taustalla, mutta tekstin sujuvuuteen se ei vaikuta, ei mitään päälleliimattua. Pidän kirjan rakenteesta ja myös Oksasen konstailemattomasta kielestä.
Kyyhkysiä en jaksanut lukea, se oli jotenkin puuduttava. Puhdistuksesta tykkäsin todella paljon, samoin Stalinin lehmistä. Baby Jane taas oli tosi huono.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:01"]
Pidin Kyyhkysistä kovasti, joiltain osin jopa enemmän kuin Puhdistuksesta. Monikerroksinen ja syvällinen, asiat avautuivat vähä vähältä ihan loppuun asti eivätkä niin "helposti" kuin Puhdistuksessa. Huima määrä taustatyötä teoksen taustalla, mutta tekstin sujuvuuteen se ei vaikuta, ei mitään päälleliimattua. Pidän kirjan rakenteesta ja myös Oksasen konstailemattomasta kielestä.
[/quote]Samaa mieltä joka sanasta.
Itse sanoisin vielä, että vaikka Oksasen henkilökohtainen maailmankuva olisikin "telaketjufeministinen", niin kyseisestä teoksesta se ei ilmene.
Eikö ole kirjallisuudenharrastajia paikalla?
Mun mielestä kaikki Sofi Oksasen kirjat on täyttä paskaa. Ja luen paljon monenlaista kirjallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:49"]
Mun mielestä kaikki Sofi Oksasen kirjat on täyttä paskaa. Ja luen paljon monenlaista kirjallisuutta.
[/quote]
Jaa. Mäkin luen paljon ja monenlaista kirjallisuutta, ja tykkään Oksasen kirjoista. Mikä niissä sinun mielestäsi on paskaa?
Ap
Oksanen on kirjoittaja mielestäni luokattoman surkea ja hänen maailmankatsomuksensa on ahdasmielinen ja vääristynyt, mutta tämä ei ole estänyt ihmisiä ostamasta hänen teoksiaan.