Helsingissä 1.6. la on vielä koulupäivä!
Näin meille kerrottiin, ei voitu kuulemma pitää kevätjuhlaa nyt esim. kuluvalla viikolla illalla, niinkuin ennen, koska Helsingissä vaaditaan opetussuunnitelman mukaista tuntien täyttöä. Joka tarkoittaa tässä siis sitä että meidän lapsen koulussa on la 3,5 tuntia koulua, ja siellä tarjotaan ihan keittiöstä vielä ruoka...2 kevätjuhlaa eri luooka-asteille ja kaikille todistukset vasta klo 11!
Kommentit (41)
Mikä ap:n ongelma nyt oikeastaan on?
Jostain syystä teidän koulu ei ole hoitanut noita tunteja täyteen ennen lauantaita.
Meillä ei kyllä ole muuta kuin kevätjuhla ja todistusten jako.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:45"]
Nii-i ja paljon puhutaan, että pitäisi säästää...Opetussuunnitelmasta voitasiin vähäntää reippaasti tunteja. Tämäkin viikko on ollut pelkkää kolmoloikan hyppäämistä videoineen yms millä ei ole mitään tekemistä opetussuunnitelman kanssa.
Koulut voisivat ihan hyvin sulkea ovensa jo viikkoa aiemmin, tulisi säästöä ruokailusta ja kiinteistöhoitokuluista yms.
[/quote]
Meidän lasten koulussa oli kyllä tänään vielä viimeiset kokeet ja huomenna niiden palautus.
31.5.1992 oli viimeinen kevät, kun koulu (siis peruskoulu ja lukio - ammatilliset oppilaitokset on luku erikseen) päättyi nimenomaan toukokuun viimeisenä päivänä viikonpäivästä välittämättä.
Vuonna 1993 ylioppilaaksi päästiin lauantaina 5. kesäkuuta ja siitä asti lakkiais/päättäjäispäivä on ollut viikon 22 lauantai.
Ylläoleva on ihan omakohtaista faktatietoa, mies pääsi ylioppilaaksi -92 ja minä -93.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:43"]
Se on tuossa välissä loppunut aina 31.5 jos arkipäivä. Varmaankin peruskoulumuutoksen yhteydessä vaihtunut? Sinähän olet aloittanut opintiesi kansakoulussa, minä taasen peruskoulussa. Muuttui sitten silloin vuonna 91 tai 92 siksi lauantaiksi ja niin, että koulua oli ne kesäkuun päivät, jos se lauantai on reilusti kesäkuun puolella. Siitä tuli kauhea haloo, koulussa kesäkuussa?? :) Samaan syssyyn saatiin syysloma.
[/quote]
Vahvistan tuon. Aloitin kouluni kansakoulussa 1972, peruskoulu meille tuli ollessani neljännellä luokalla, joten minun ei enää tarvinnnut pyrkiä oppikouluun. Lukuvuosi alkoi yleensä elokuun puolessavälissä, ei ollut syyslomia. Joululoma saattoi olla parikin viikkoa pitkä, mutta muistan yhden vuoden, jollloin menimme kouluun heti 2.1.(sitä purnattiin kamalasti). Kevätlukukausi loppui koko 12-vuotisen kouluni aikana aina 31.5, jos se osui arkipäivälle, viikonloppuna ei koulua lopetettu. Vallkoisen lakkini sain 31.5.1984, joka oli torstai.
Muistan, miten olin pahoilla mielin silloin, kun kevätlukukauden päivämäärää muutettiin. Toukokuun viimeinen päivä on ainoa mahdollinen päivä lopettaa koulu, koska ensimmäinen kesäkuuta alkaa kesä!
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:56"]
31.5.1992 oli viimeinen kevät, kun koulu (siis peruskoulu ja lukio - ammatilliset oppilaitokset on luku erikseen) päättyi nimenomaan toukokuun viimeisenä päivänä viikonpäivästä välittämättä.
[/quote]
Onko noin? Miten muistaisin, ettei koulu koskaan loppunut lauantaina tai sunnuntaina? No, jos muistan väärin, niin sitten muistan. :)
Joka tapaukseesa koulua ei koskaan ollut kesäkuun puolella ennen tuota vuotta 1993.
Lauantaina meilläkin koulu päättyy.
Kevätjuhla on kuitenkin pidetty jo tällä viikolla kolmeen otteeseen. Lapsille oma juhla, vanhemmille oma juhla ja vielä isovanhemmillekin oma juhla. Kaikki kun eivät yhtä aikaa mahdu juhlasaliin.
Lauantaina lapset saavat todistukset ja käyvät syömässä.
Koululla kuitenkin ymmärtävät ja hyväksyvät sen että kaikki eivät lauantaina pääse paikalle. Viime viikolla pyysivät Wilman välityksellä toimittamaan postimerkillä ja osoitteella varustetun kirjekuoren koulun kansliaan jos lapsi ei pääse lauantaina kouluun.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:46"]
Kyllä kevätjuhla minunkin lapsuudessa muuttui kesäkuun puolelle, eli ei se aina ole ollut kesäkuussa. Olen syntynyt -72.
[/quote]
No eihän tämä nyt voi pitää paikkansa, jos kerran vuoteen 1992 asti lukuvuosi on loppunut 31.5. Itse olen vm. -70, enkä koskaan käynyt koulua kesäkuussa (siis edes hakenut todistusta kesäkuun puolella).
Kiitos muuten niille, jotka tämän muutoksen ovat täällä selittäneet. Itse olen ihmetellyt viime vuosina näitä kesäkuun koulupäiviä. Ts. olen miettinyt, että muistanko tosiaan niin väärin omat kouluaikani. En siis onneksi kuitenkaan :).
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 11:03"]
[/quote]
Onko noin? Miten muistaisin, ettei koulu koskaan loppunut lauantaina tai sunnuntaina? No, jos muistan väärin, niin sitten muistan. :)
Joka tapaukseesa koulua ei koskaan ollut kesäkuun puolella ennen tuota vuotta 1993.
[/quote]
Vuonna 1982 kevätjuhla oli perjantaina 28.5., vaikka 31.5. olisi ollut arkipäivä (=maanantai)
Perusopetusasetus suoraan laista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980852#L1P7
"7 §
Koulutyön päättymisajankohta
Lukuvuoden koulutyö päätetään viikon 22 viimeisenä arkipäivänä."
Eli ei ole mikään Helsinkijuttu, vaan ihan koko maata koskeva lain asetus.
Hyvä palsta! =)
Näin saimme yhteistyössä selvitettyä asian!
Kertauksena:
- Kansa- ja oppikouluaikaan koulu on päättynyt viikon 22 lauantaina
- Peruskoulun tultua koulu on päättynyt 31.5, myös ylioppilaslakitus on ollut sinä päivänä
- Vuodesta 1993 lähtien on palattu vanhaan ja koulu päättyy taas viikon 22 lauantaina
Tässä konkreettinen esimerkki siitä, mitä tarkoittaa "kokonaisuus on enemmän kuin sen osien summa" :)
Eikös se ole ollut näin jo viimeiset 30 vuotta?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 11:49"]
Eikös se ole ollut näin jo viimeiset 30 vuotta?
[/quote]
Luepa tuosta edeltävästä viestistä tai sitten useammasta aikaisemmasta viestistä.
Meillä on koulua lapsilla klo 9-12 lauantaina. Kevätjuhla ja luokissa todistusten jako, varmaan syövätkin.
Olkaa onnellisia! meillä täällä Ahvenanmaalla koulu päättyy yleensä 8.6, tänä vuonna 7.6. Eikä siitä tykkää sen puolin opettajat eivätkä oppilaatkaan, raukat ei tee muuta kuin katsoo telkkaria tai viettää hyppytunteja viimeisen viikon. Lakkiaisia täälläkin toki vietetään mannermaan tapaan viikon 22 lauantaina.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:21"]
Koulu on loppunut viikon 22 lauantaina jo vuodesta 1991 tai 1992 lähtien. Eikä sitä voi koulu omalla päätöksellään muuttaa.
[/quote]
Juuri niin. Kevätlukukauden päättyminen on ainoa koulupäivä, joka on säädetty lailla tai asetuksella ja se on tuo viikon 22 lauantai. On tosin ollut voimassa ainakin 1960-luvulta, kun itse koulutieni aloitin. Säädös tulee siten jo 1950-luvulta tai peräti 1920-luvulta.
On eri asia sitten, milloin koulussa järjestetään kevätjuhla. Usein se on jo viikolla jonain iltana. Kevättodistusta ei kuitenkaan saa antaa ennen lauantaita.
[/quote]
Olen v. -78 ylioppilas ja siihen aikaan ainakin ylioppilasjuhla oli aina 31.5., aivan sama mikä viikonpäivä tuo oli. Eli ei ole tämä lauantaijuttu ihan 60-luvulta saakka.
[/quote]
Tämä muistikuva minullakin on, t. 1983 yo. Mutta tässä kaupungissa kuiten muissakin on alakoulujen koulupäivät siten, että ehditään mahdollisesti isompien sisarusten klo 10 alkaviin lakkiaisjuhliin. Kevätjuhlat on erikseen. Lukiolaisilla ei ole koulupäivää tuolloin, koska opet valmistautuvat lakkiaisjuhlaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]
Vuonna 1982 kevätjuhla oli perjantaina 28.5., vaikka 31.5. olisi ollut arkipäivä (=maanantai)
[/quote]
Muistan tuon, olin lukion kakkosella. Kävimme muistaakseni yhden lauantain koulussa tuon takia.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 11:41"]
Hyvä palsta! =)
Näin saimme yhteistyössä selvitettyä asian!
Kertauksena:
- Kansa- ja oppikouluaikaan koulu on päättynyt viikon 22 lauantaina
- Peruskoulun tultua koulu on päättynyt 31.5, myös ylioppilaslakitus on ollut sinä päivänä
- Vuodesta 1993 lähtien on palattu vanhaan ja koulu päättyy taas viikon 22 lauantaina
Tässä konkreettinen esimerkki siitä, mitä tarkoittaa "kokonaisuus on enemmän kuin sen osien summa" :)
[/quote]
No ei tosiaan mene noin. Olen käynyt kansakoulua, oppikoulua ja peruskoulua ja kyllä todellakin koulu päättyi silloin aina 31.5. Lauantaista ja sunnuntaista en mene takuuseen paitsi lauantaisin on varmaan päättynyt siihen asti, kun koulua oli lauantaisinkin, ja jos 31.5. oli lauantai, niin sitten koulu päättyi silloin. Mutta ihme juttu, ettei ihmiset ole 20 vuodessa oppineet, että koulu päättyy viikon 22 lauantaina.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 10:23"]
Miksi ihmeessä amikset ja lukiolaiset pääsee koulusta jo perjantaina tai jopa TÄNÄÄN??
Ihan epäreilua, sitten nää aikaisinpääsevät luuhaajat vievät kaikki paikat vapaa-ajanviettolomilta yms.
[/quote]
Amislaiset menee myös syksyllä aikaisemmin kouluun. Ainakin täälläpäin, mulla alkoi amis useampi päivä ennen kuin peruskoululaisilla, joululomalle pääsin taas n. 18 päivä, kun nuorimmilla sisaruksilla loma alkoi vasta 22. tai 23. Mulla taas joululoma loppui heti uudenvuoden jälkeen ensimmäisenä päivänä, kun nuorimmilla vasta jopa loppiaisen jälkeen.
Koulu loppuu kyllä jouluna aina viimeistään 21.12.
Kyllä meillä vielä eilen illalla tehtiin matikanläksyjä. En ollut edes osannut kysyä lapselta että onko läksyjä, kun en totisesti odottanut niitä tässä vaiheessa enää olevan.