Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omalla lapsella rahastaminen on nykyään hyväksyttävää?

Vierailija
17.07.2020 |

Tarkoitan somettajien/vaikuttajien toimintaa nykypäivänä ja sen hiljaista joukkohyväksymistä/normalisointia. En ihmettelisi jos nykyään joku ryhtyy lapsentekoon osittain siksi että lapsella mainostamisesta saa rahaa ja uusia yhteistyökumppaneita. Minusta pienelle lapselle oman instatilin avaaminen ja bisneksen pyörittäminen on sairasta. Samoin on lapsesta vaippa-ja kylpykuvien jakaminen mainostusmielessä. Lapsi ei voi valita haluaako olla julkkis jo pienestä pitäen, joten vanhempien tulisi varjella lapsen yksityisyyttä. Mielestäni se on lapsen hyväksikäyttöä, että hänen kasvoillaan ja kehollaan tehdään talouteen rahaa.

Haluaisin oikeasti saada tästä aiheesta keskustelua aikaan, koska en ole kuullut vielä yhtään järkevää perustelua tälle ilmiölle. ”Ajat muuttuu” ja ”kaikki muutkin niin tekevät” ovat todella ontuvia perusteluja jotka eivät tarkoita mitään. Noilla nyt voisi perustella mitä vain julmuuksia jotka jossakin päin maailmaa ovat laillisia tai hyväksyttyjä. Lapsella on samat ihmisoikeudet kuin muillakin ihmisillä, he eivät vain pysty vielä ilmaisemaan itseään. Naapurin Pertti tai puolisosi saattaisi älähtää jos perustaisit insta-tilin, jonne jakaisit heidän kuviaan lupaa kysymättä. Mutta kun se on oma lapsi, se onkin ihan ok.

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan aivotonta verrata mainoksissa ja sarjoissa/leffoissa näkyviä lapsia. Nämä lapset ovat anonyymejä, he esittävät rooliaan näissä.

Sen sijaan äitibloggarit myyvät lapsensa rahan- ja julkisuudenhimoissaan ihan omina persooninaan kaiken kansan pällisteltäväksi. Itsekästä ja noloa, ei millään perusteltavissa. Kuitenkaan eivät itsestään antaisi vaikka puolison dokumentoida viikon kulkua ilman mahdollisuutta vaikuttaa mitkä otokset julkaistaan ja mitkä asiat paljastetaan yleisölle.

Eräänkin bloggaajan lapsista on tiedossa jokavuotista luonneanalyysiä (verhoiltu kirjeeksi)myöten kaikki. Vaatemaku, koko, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, koko nimet, kirjamaku, kulloisetkin taidot, milloin opittu mitäkin, piirustustaidot, leikit, sukulaisten asuinpaikat, lomapaikat, yhdestä jopa hedelmöitystarina ja vahinkoraskauden alleviivausta milloin missäkin tiedotusvälineessä!! Ihan hullua. Lapset myös mainostavat omina itsenään kaiken maailman palvelua ja rojua.

Kyllä tähän joku laki tarvittaisiin. Lapsiraukat. Yksityisyys kokonaan mennyt. Ikinä et sitä takaisin saa jos haluaisit myöhemmin pitää jonkin asian omana tietona. Tuohan voi rajata tulevaisuudessa jopa työpaikkoja tai aiheuttaa turvallisuusriskejä.

Vierailija
62/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei valittanut Tenavatähti ohjelmasta aikoinaan ja nyt nillitetään YouTube kanavista. Tekopyhää hurskastelua.

Tämä on hyvä muistaa. Kukaan ei valittanut Tenavatähdistä aikoinaan. Kaikki katsoivat ja ostivat cd-levyjä. Nyt jeesustellaan YouTube tähdistä. Miten ihmiset ovat tällaisia kaksinaismoralisteja.

Todellakin tekopyhää saarnaamista ihmisiltä, katkeria ja kateellisia tuntuu riittävän.

Hienoa, että Suomestakin nousee lapsitähtiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähänkin touhuun ala sääntöjä ja lakipykäliä tulemaan kunhan aikaa kuluu. Tällä hetkellä tästä hyötyvät lastentarvike ym yritykset Ja lasten vanhemmat...

Mitä sinä selität? Taidat olla katkera kun joku muu menestyy. Tee itse perässä, jos osaat.

Vierailija
64/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei valittanut Tenavatähti ohjelmasta aikoinaan ja nyt nillitetään YouTube kanavista. Tekopyhää hurskastelua.

Tämä on hyvä muistaa. Kukaan ei valittanut Tenavatähdistä aikoinaan. Kaikki katsoivat ja ostivat cd-levyjä. Nyt jeesustellaan YouTube tähdistä. Miten ihmiset ovat tällaisia kaksinaismoralisteja.

Todellakin tekopyhää saarnaamista ihmisiltä, katkeria ja kateellisia tuntuu riittävän.

1. Tenavatähti-ohjelmaa paheksuttiin. Meillä jopa niin paljon, etten saanut katsoa sitä.

2. Yksikään (oikea) lapsitähti ei ole elänyt kovin onnellista elämää. Maailma on täynnä surullisia esimerkkejä.

3. Se, että vanhemmat raportoivat lasten elämästä kaiken nettiin kylpyvideoita ja alastonkuvia myöten, ei tee kenestäkään lapsitähteä. Jonkinlaisen lapsi prostituoidun ehkä.

Vierailija
65/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähänkin touhuun ala sääntöjä ja lakipykäliä tulemaan kunhan aikaa kuluu. Tällä hetkellä tästä hyötyvät lastentarvike ym yritykset Ja lasten vanhemmat...

Mitä sinä selität? Taidat olla katkera kun joku muu menestyy. Tee itse perässä, jos osaat.

Taitaa olla eräs keskustelussakin mainittu blogisti linjoilla :)

Vierailija
66/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Tenavatähti-ohjelmaa paheksuttiin. Meillä jopa niin paljon, etten saanut katsoa sitä.

2. Yksikään (oikea) lapsitähti ei ole elänyt kovin onnellista elämää. Maailma on täynnä surullisia esimerkkejä.

3. Se, että vanhemmat raportoivat lasten elämästä kaiken nettiin kylpyvideoita ja alastonkuvia myöten, ei tee kenestäkään lapsitähteä. Jonkinlaisen lapsi prostituoidun ehkä.

1. Kerro ketkä paheksui? Sinä ja naapurisi ei riitä.

2. Kerro surullisista esimerkeistä? Kerro suomalaisista lapsitähdistä joiden elämä ei ole ollut onnellista?

3. Kerro suomalaisista lapsitähdistä joista on alastonkuvia netissä?

Vierailija
67/189 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Kerro ketkä paheksui? Sinä ja naapurisi ei riitä.

2. Kerro surullisista esimerkeistä? Kerro suomalaisista lapsitähdistä joiden elämä ei ole ollut onnellista?

3. Kerro suomalaisista lapsitähdistä joista on alastonkuvia netissä?

Odotan vastauksiasi.

Vierailija
68/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos tunnistat jonkun naperon puistossa, et hei toi on jonkun bloggaajan lapsi? Ja tiedät jopa nimen? Mitä sillä tiedolla teet?

Vierailija
69/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tv-mainoksessa sekä muutamissa painetussa vaatemainoksessa lapsena. Elämäni on kuitenkin ollut ihan hyvää ja tämä "mainostajan" ura ei pahemmin vaikuttanut elämääni. Esikoulun aikuiset tunnisti, et olin ollut mainoksessa, eipä juuri muut.

Vierailija
70/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, jos tunnistat jonkun naperon puistossa, et hei toi on jonkun bloggaajan lapsi? Ja tiedät jopa nimen? Mitä sillä tiedolla teet?

Huhhuh! Itse äitinä ahdistuisin valtavasti jos täysin ulkopuoliset random ihmiset tunnistaisivat minun lapseni leikkipuistossa. Tietäisivät nimet ja iät ja paljon muutakin. Haluan, että lapseni ovat turvassa ja että he saavat olla vain lapsia lasten joukossa!

Niin, mutta sen takia sä toimit tietenkin itse niin kuin parhaaksi näet omien lasten kanssa. Mutta mitä sä itse teet sillä tiedolla, että huomaat puistossa, et jaahas, tuossa menee nyt sen jonkun bloggarin "Nella ja Bella 3v. ja 4v. ja tiedät miten heidän huone on sisustettu blogikuvaa varten ja että he käyvät temppujumpassa"? Ja miten se näitä lapsia vahingoittaa?

Mun lapsien kuvia ei oo somessa enkä oo bloggari, kunhan vaan haluan miettiä tätö asiaa myös siltä kannalta, että ei nyt välttämättä nämä lapset sorru isona huumeisiin ja huonoon elämään siksi, että mainostivat äidin blogissa tai instagramissa jotain. Äidillä oli juu 100k seuraajaa, mutta oikeesti suurin osa ei kysyttäessä muistais, et mitkä ne lasten nimet olikaan.

Vierailija
71/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh! Itse äitinä ahdistuisin valtavasti jos täysin ulkopuoliset random ihmiset tunnistaisivat minun lapseni leikkipuistossa. Tietäisivät nimet ja iät ja paljon muutakin. Haluan, että lapseni ovat turvassa ja että he saavat olla vain lapsia lasten joukossa!

Niin, mutta sen takia sä toimit tietenkin itse niin kuin parhaaksi näet omien lasten kanssa. Mutta mitä sä itse teet sillä tiedolla, että huomaat puistossa, et jaahas, tuossa menee nyt sen jonkun bloggarin "Nella ja Bella 3v. ja 4v. ja tiedät miten heidän huone on sisustettu blogikuvaa varten ja että he käyvät temppujumpassa"? Ja miten se näitä lapsia vahingoittaa?

Mun lapsien kuvia ei oo somessa enkä oo bloggari, kunhan vaan haluan miettiä tätö asiaa myös siltä kannalta, että ei nyt välttämättä nämä lapset sorru isona huumeisiin ja huonoon elämään siksi, että mainostivat äidin blogissa tai instagramissa jotain. Äidillä oli juu 100k seuraajaa, mutta oikeesti suurin osa ei kysyttäessä muistais, et mitkä ne lasten nimet olikaan.

Ihmiset on pääsääntöisesti uteliaita ja myös ilkeitä. Kaikilla kännykkä kourassa, isot on riskit, että siellä puistossa näitä bloggarien lapsia kuvataan salaa, levitetään kuvia ja kauhistellaan/päivitellään vaikkapa lasten kokoa, painoa, vaatteita, käyttäytymistä jne jne. Tällaisia ihmiset nykyään on.

Vierailija
72/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli tällainen:

https://aijaa.com/uTGJVH

😞 Kyllä joku lainsäädäntö pitäisi pikaisesti saada aikaan tämmöisille. Mielestäni tätä julkista sosiaalista mediaa ei voida edes verrata esim. lapsinäyttelijöihin, ei todellakaan. Sosiaalisessa mediassa levitetään lapsesta kuvia omana itsenään ja henkilökohtaisia tietoja; oli se sitten kuvaus vauvan kehityksestä tai sairaskertomus. Ja siitä jää ikuista dataa bittiavaruuteen monen vuoden ajalta. Ihan eri asia näytellä salkkareiden Eero vauvaa parin jakson verran ja sit vanhemmat tallettaa siitä saadun pesämunan lapsen tilille; mitään henkilökohtaista mihinkään jakamatta.

Vierailija
73/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on pääsääntöisesti uteliaita ja myös ilkeitä. Kaikilla kännykkä kourassa, isot on riskit, että siellä puistossa näitä bloggarien lapsia kuvataan salaa, levitetään kuvia ja kauhistellaan/päivitellään vaikkapa lasten kokoa, painoa, vaatteita, käyttäytymistä jne jne. Tällaisia ihmiset nykyään on.

Onko? Oikeestiko ihmiset tekee tuollaista pääsääntöisesti puistossa? Mä taidan elää jossain pumpulimaassa, en oo ikinä törmännyt tuollaiseen toimintaan. Mielestäni toisten lasten salakuvaaminen ja niiden kuvien julkaiseminen ja levittäminen on kyllä todella sairasta paljon tuomittavampaa verrattuna siihen, että joku äiti julkaisee oman lapsensa kuvan ja nimen blogissaan.

Vierailija
74/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun joku pervo seuraa sun lasten kuvia sosiaalisessa mediassa ja kehittää pakkomielteen sun Nellaan ja Bellaan jotka on 3v ja 4v?

Ei tarvitse uskoa, mutta mielestäni oma tyttöni 5v on niin kaunis, etten todellakaan uskaltaisi laittaa hänestä kuvia julkiseen mediaan, koska pelkään että ne leviää jonkun pedofiiliringin materiaaliksi. Ulkomailla tuollaisia kuvia voidaan ihan käyttää lapsen tilaamiseen: haluan tän ikäisen ja näköisen. :( Kattokaa Maddien dokkari netflixistä, siinä kerrotaan mustasta internetistä ja mitä kaikkea siellä tapahtuu.

Suomi on varmaan edelleen jonkinlainen lintukoto. Mutta etenkin amerikkalaisten touhuja ihmettelen kun siellä tämä on vielä suurempaa ja isot rahat pyörii noissa blogitouhuissa. Varmaan vaan ajan kysymys koska jonkun blogilapsi kidnapataan joko lunnaiden toivossa tai sitten jonkun pedofiilin leikkikaluksi. :(

Vierailija
75/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli tällainen:

https://aijaa.com/uTGJVH

😞 Kyllä joku lainsäädäntö pitäisi pikaisesti saada aikaan tämmöisille. Mielestäni tätä julkista sosiaalista mediaa ei voida edes verrata esim. lapsinäyttelijöihin, ei todellakaan. Sosiaalisessa mediassa levitetään lapsesta kuvia omana itsenään ja henkilökohtaisia tietoja; oli se sitten kuvaus vauvan kehityksestä tai sairaskertomus. Ja siitä jää ikuista dataa bittiavaruuteen monen vuoden ajalta. Ihan eri asia näytellä salkkareiden Eero vauvaa parin jakson verran ja sit vanhemmat tallettaa siitä saadun pesämunan lapsen tilille; mitään henkilökohtaista mihinkään jakamatta.

Tämä! Näyttely on aina työtä. Siinä ollaan roolin ”suojassa”. Mielestäni siinä ei voi vahingoittua yksityisyys muulta osin kuin siten, että joku saattaa ehkä tunnistaa lapsen jossakin. Itse voin sanoa että en tunnistaisi yhtään lapsinäyttelijää kadulla tai ravintolassa. Varmasti jopa Hollywoodin lapsinäyttelijät sulautuisivat massaan niin hyvin, etten heitä tunnistaisi ellei olisi jokin todella persoonallinen piirre, joka auttaisi tunnistamisessa.

Mutta suomalaisten bloggareiden lapset kyllä tunnistaisin ja olen tunnistanut.

Vierailija
76/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on myös ihan ok jos Seiskan toimittaja tunnistaa lapsoset vaikka Linnanmäellä ja ottaa heistä kuvia ja tekee jutun bloggaajan lasten iloisesta kesäpäivästä. Gugguun tupsulippis vain tutisi kun lapsonen kirmasi laitteesta toiseen.

Hän tekisi sen siksi, että sillä saisi lukijoita ja rahaa. Ihmiset haluavat lukea julkkisten elämästä ja siksi mm. paparazzit ovat olemassa.

Voi olla että suuri yleisö älähtäisi tyyliin ”hyi Seiskan toimittaja, ei saa julkaista viattomien lasten kuvia!!”

Tässäkö vain äidillä on yksinoikeus tehdä lapsilla rahaa ja se on ihan ok?

Vierailija
77/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan aivotonta verrata mainoksissa ja sarjoissa/leffoissa näkyviä lapsia. Nämä lapset ovat anonyymejä, he esittävät rooliaan näissä.

Sen sijaan äitibloggarit myyvät lapsensa rahan- ja julkisuudenhimoissaan ihan omina persooninaan kaiken kansan pällisteltäväksi. Itsekästä ja noloa, ei millään perusteltavissa. Kuitenkaan eivät itsestään antaisi vaikka puolison dokumentoida viikon kulkua ilman mahdollisuutta vaikuttaa mitkä otokset julkaistaan ja mitkä asiat paljastetaan yleisölle.

Eräänkin bloggaajan lapsista on tiedossa jokavuotista luonneanalyysiä (verhoiltu kirjeeksi)myöten kaikki. Vaatemaku, koko, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, koko nimet, kirjamaku, kulloisetkin taidot, milloin opittu mitäkin, piirustustaidot, leikit, sukulaisten asuinpaikat, lomapaikat, yhdestä jopa hedelmöitystarina ja vahinkoraskauden alleviivausta milloin missäkin tiedotusvälineessä!! Ihan hullua. Lapset myös mainostavat omina itsenään kaiken maailman palvelua ja rojua.

Kyllä tähän joku laki tarvittaisiin. Lapsiraukat. Yksityisyys kokonaan mennyt. Ikinä et sitä takaisin saa jos haluaisit myöhemmin pitää jonkin asian omana tietona. Tuohan voi rajata tulevaisuudessa jopa työpaikkoja tai aiheuttaa turvallisuusriskejä.

Näin tämän poppoon äidin kotikaupungin marketissa. Ei muuten mitään, mutta hätkähdin kun tunnistin lapset ennen kuin älysin että mistä. Ja kyllä se jotenkin väärältä tuntuu, ei minun pitäisi tietää aivan vieraasta lapsesta millainen ihana kahdella kielellä lukeva taitava erityislaatuinen tietyn suolan syöjä ja teemasynttäreiden pitäjä jota aina tuetaan elämän karikoissa hän onkaan.

Ja siis jo se että tunnistan lapset tarkoittaa että niin tunnistaa tosi moni muukin, jostain vaippakuvista. Ped0-Penttikin tunnistaa.

Vierailija
78/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kyselee mitä väliä sillä on jos lapset tunnistetaan. On minusta paljonkin väliä.

Ensinnäkin lapsi ei saa itse määritellä millaisen kuvan ja mitkä asiat haluaa julkisuuteen näyttää. Äiti luo tietyn roolin ja valitsee mitä kerrotaan. Lapsi ei varmasti myöhemmin ole kaikista paljastuksista tiedoista hyvillään. Esim. äiti määrittelee ujoksi, rohkeaksi, supertaitavaksi, hiljaiseksi, puheliaaksi... tämän jälkeen lapsen oletetaan olevan tällainen ja jos odotuksista poiketaan, taatusti kommentoidaan, että ethän olekaan yhtään hiljainen jne.

Turvallisuusriski on toinen juttu. Blogit ja insta ovat avoimia kaikille, ei vain vertaistukea etsiville äideille. Myös ihan muita tietoja tai kuvia kalasteleville. Inhottaisi päästää lapsi kulkemaan yksin ulkona kun ei koskaan tiedä mikä hullu on iskenyt silmänsä ja saanut lapsesta päähänpinttymän.

Kolmanneksi, nykyaika ja kännykät. Lapsi kun tunnistetaan, herää kiinnostus kytätä perheen ja lapsen käytöstä. Sitten kauhistellaan, että näin lapsen ja olipa melkoista käytöstä jne. Kaikki lapset jossain vaiheessa hölmöilevät, mutta blogilapsi saattaa saada siitä pysyvämmin leiman kun sana leviää palstoilla.

Vierailija
79/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että sit kun ne lapset on vähän isompia, eli koulussa, niin ne osaa jo itse tehdä itselleen kaiken maailman tiktok-tilit ilman, että vanhemmat tietää.

Vierailija
80/189 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajempi some julkisuus lapsilla johtaa vääjäämättä äiti-lapsi suhteen vääristymiseen ja kiintymistavan muuttumiseen, mikä sitten peilaa joka ihmissuhteeseen myöhemmin.

Bloggaajaäidit eivät poistaa lapsistaan vain blogeihinsa, mutta ihan päivittäin muihin somekanaviin. Eli lapselle on jokapäiväistä, että kamera tai puhelin on osa äitiä, ja heidän välissään intiimeinäkin hetkinä. Mukava kesälomapäivä laiturilla kuvataan, syntäriaamun jännitys kuvataan ym. Lapsella ei ole oikeasti syytä oppia luottamaan äitiinsä, koska lapsen avautumiset ja huolet voi lukea jokainen blogista naamioituna rakastavaan ja sympaattiseen "meillä näin ihana tiedostava lapsi" postaukseen.

Nämä Bloggaajaäidit vaikuttavat omaavan varsin heikon itsetunnon, samalla kun jakavat koko elämänsä ja myyvät lapsensa kaikkien arvosteltavaksi. Joku hyväksynnän haku ja ihailun kaipuu paistaa näistä äideistä. En sano tätä ilkeyttäni, mutta näitä mamma blogeja lukiessa tulee olo, että näiden äitien elämä on hyvin kapea ja maailma pieni. Uuden oppiminen, ammatillinen intohimo, yleissivistys ym ei tunnu heitä kiinnostavan lainkaan. Kaikki vaan blogiarkea ja yhteistöitä, kunnes puolivuosittain avaudutaan somettamisen ahdistavuudesta.