Posti kadottaa tavaran
Jos lähetät paketin jollekin ilman seurantakoodia, ja paketti katoaa matkalla. Olenko siis vastuussa tästä ja minun häviö? Eikai tällainen voi mitenkään olla mahdollista nyky aikana? Eli periaatteessa postimies voi vaikka varastaa pakettini halutessaan, koska seurantakoodia ei ole?
Kommentit (29)
Onhan tää törkeetä jos lähettää jollekin kaksi osaisen onnittelutkortin ( just siinä mukana tulevassa kapeassa kirjekuoressa)... ja se häviää, ei tule perille ikinä, ja näitä sattuu useita vuoden aikana !
Pitääkö siihen kirjeen päälle kirjoittaa . EI SISÄLLÄ RAHAA .
Esim. lapsenlapsi odottaa kovasti korttia , joka ei sitten tulekaan... itkuhan siitä tuli lapselle. Joskus tyttäreni on lähettänyt siinä kuoressa pari valokuvaa..... ei koskaan tulleet perille.
Luuleeko vielä joku, että Posti voi tehdä jotakin asialle ? Luuloksi jää.
Posti korkeintaan kysyy : "oliko kirje kirjattuna ? " SIIS, kirjaamattomat kirjeet voivat hävitä, mitäs et kirjannu.
Mitä järkeä siis lähettää edes niitä kaksiosaisia kortteja, kun sen perille tulo on harvinaisempaa kuin lottovoitto.
Minä olen tänä vuonna lähettänyt ne kortit isossa kuoressa..
Vantaalla Jumbon lähellä hävinnyt 4 kiinan pientä pakettia vuoden aikana.
Posti kyllä korvaa kadotetun lähetyksen, mutta hyvittavaa kyllä, korvaussumma määräytyy painon mukaan:D Eli oliko muistaakseni 20e/kg tai jotain. Eli muistakaa punnita tavarat ennen lähetystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetät Postille selvityspyynnön / valituksen, jos kirje tai paketti ei ole tullut vastaanottajalle. Sinä olet lähettäjä, sinä teet tuon. Yksilöi kaikki mahdolliset tiedot (mistä ja milloin lähetetty, mitä sisälsi, mitkä olivat kulusi jne) tarkasti, se myös, mihin toimipaikkaan / laatikkoon tms. jätit lähetyksen. Lomakkeella on myös kohta, jossa vaadit korvauksia eli tavaran arvo + postikulut.+ pakkausmateriaali jne. Tähän nuo eriteltyinä sekä mahdolliset lisäkulut. Tarkista lomake ja lähetä. Itse olen saanut vastauksen 1 vkon sisällä ja aina on hyvitetty peruskulut (arvo + postikulut + käsittelykulut). Onnea yritykseen!
Mistä postin sivuilta lomake löytyy? Yritin joskus etsiä tällaista enkä löytänyt.
www.posti.fi/asiakastuki (pääsivulla, siellä ylärivissä oikealla), tuon alta löytyvät kaikki asiointilomakkeet. Erikseen mm. kadonnut tai myöhästynyt lähetys jne. Tässä linkki vahingonkorvaukseen: https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/vahingonkorvauslom…
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempi kirje tai kortti sitä helpommin se tipahtaa huomaamatta matkan varrella jonnekkin kaapin alle yms. Ei aina ole kyse huonoista työntekijöistä. Mutta kyllä ne työntekijätkin on kirjavaa sakkia, kun nykyään taitaa suurin osa olla vuokratyövoimaa. Etenkin kaupunkialueiden jakelu taitaa olla pääosin ulkoistettu.
Sen mitä olen kavereilta kuullut, ne työntekijät on pääsääntöisesti (ainakin Helsingissä) vähälahjaisia ja täysin moraalitomia, eikä tominta lopulta tarkkailla mitenkään (eli periaatteessa voit pölliä mitä vaan). Mutta minkälaista työvoimaa siellä voisi olla niillä liksoilla? En ainakaan ite menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetät Postille selvityspyynnön / valituksen, jos kirje tai paketti ei ole tullut vastaanottajalle. Sinä olet lähettäjä, sinä teet tuon. Yksilöi kaikki mahdolliset tiedot (mistä ja milloin lähetetty, mitä sisälsi, mitkä olivat kulusi jne) tarkasti, se myös, mihin toimipaikkaan / laatikkoon tms. jätit lähetyksen. Lomakkeella on myös kohta, jossa vaadit korvauksia eli tavaran arvo + postikulut.+ pakkausmateriaali jne. Tähän nuo eriteltyinä sekä mahdolliset lisäkulut. Tarkista lomake ja lähetä. Itse olen saanut vastauksen 1 vkon sisällä ja aina on hyvitetty peruskulut (arvo + postikulut + käsittelykulut). Onnea yritykseen!
Mistä postin sivuilta lomake löytyy? Yritin joskus etsiä tällaista enkä löytänyt.
www.posti.fi/asiakastuki (pääsivulla, siellä ylärivissä oikealla), tuon alta löytyvät kaikki asiointilomakkeet. Erikseen mm. kadonnut tai myöhästynyt lähetys jne. Tässä linkki vahingonkorvaukseen: https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/vahingonkorvauslom…
Joopa joo ! Tuo yllä oleva linkki on TARKOITETTU KIRJATTUINA LÄHETETTYIHIN KIRJEISIIN !
On just keskusteltu kun lähettää kaksiosaisen ONNITTELUKORTIN , siinä mukana tulevassa kapeassa kirjekuoressa. Ne häviävät ! Häviävyys prosentti ON ISO ! Vastuu on siis lähettäjällä !
Johan vuosikymmenet sitten mummot puhuivat miten lajittelijat avaavat kirjeitä !
Ottaako POSTI mitään vastuuta KIRJAAMATTOMIEN KIRJEIDEN lähetyksistä ? Vastaus on EI OTA.
Suosittelen lähettämään sen kaksiosaisen onnittelukortin isossa kirjekuoressa. Saapikohan siihen
päälle kirjottaa ihan pienellä , lähettäjä "sheriffi" :-D ........
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Kansainvälisen postilain mukaan lähettäjä on vastuussa.
Ai oikeasti? Kuitenkin ihmiset maksaa kuljetuksesta ja posti ei ole mitenkään vastuussa?
SIIS jos/kun näin on , niin eipä sit kansalaisten kannata lähettää postin kuljetettavaksi mitään , mitä ei kirjata .
Ei onnittelukortteja kirjeessä, ei mitään kortteja, eikä kirjeitä.
Oon niin YLLÄTTYNYT , kun vielä Verohallinnon kirjeet, sekä (lähes) kaikki laskut ovat tulleet perille.
Ja entäpä nämä MAINOSKIRJEET ! Eivätkö lajittelijat näitä hävitä ? Ei koskaan.
Mitä pienempi kirje tai kortti sitä helpommin se tipahtaa huomaamatta matkan varrella jonnekkin kaapin alle yms. Ei aina ole kyse huonoista työntekijöistä. Mutta kyllä ne työntekijätkin on kirjavaa sakkia, kun nykyään taitaa suurin osa olla vuokratyövoimaa. Etenkin kaupunkialueiden jakelu taitaa olla pääosin ulkoistettu.