Miehet, miksi vaikeassa paikassa vastuu jää lapsen äidille?
Niin, miksi se lopullinen vastuu on mielestänne aina äidin? Kun oikein käy homma ikäväksi niin sitä luistellaan karkuun, miksi? Onhan se teidänkin jälkikasvuanne ja miksi naisenkaan pitäisi jaksaa jos itse et jaksa?
Näin olen kuullut monien naisten kertovan ja haluaisin itsekin tietää! Terv. Vela-nainen
Toivottavasti tämä on oikea foorumi kysymykselleni
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:51"]
Sen minäkin haluan tietää, että jos mies sanoo, että lapsen tekemiseen ryhtyminen on ok, niin onko se sittenkään?
[/quote]
Tässä on kaksi neuvoa, löyhempi ja tiukempi. Noudata sen mukaan, kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan ja kuinka tärkeää lasten hankkiminen sinulle on. Varauma: minulla ei ole omia lapsia.
1. Älä hanki lapsia, jos miehen mielestä lapsien hankkiminen on vain "okei". Edellytä, että mies aktiivisesti haluaa itse lapsia: ottaa lasten hankinnan puheeksi. selvittää lasten kasvattamisen taloudellisia ja sosiaalisia edellytyksiä, suunnittelee tulevaisuuttaan lasten isänä. Edellytä myös, että miehellä on tietoa ja kokemuksia lapsista. Hänen pitäisi osata toimia pienten lasten kanssa ja osoittaa kiintymystä niitä kohtaan. Hänellä tulisi olla realistisia ja harkittuja kasvatukseen ja lastenhoitoon liittyviä näkemyksiä ja mielipiteitä. Hänen pitäisi olla luotettava kumppani, joka hoitaa asiansa jämptisti. Elämänhallinnassa ei saa olla puutteita. Hänen täytyy osata oma-aloitteisesti kuvailla, millä tavalla lasten hankkiminen muuttaisi parisuhdetta, harrastuksia, työtä, vapaa-aikaa, koko elämää. Hänen täytyy jännityksestä huolimatta suhtautua lähtökohtaisesti myönteisesti näihin muutoksiin. Hänen täytyy olla puolisona mieluinen, ja teillä täytyy olla yhteinen käsitys siitä, miten suhteenne tulee kehittymään, kun olette vanhempia.
2. Hanki lapsia vain, jos olet taloudellisesti ja psykologisesti valmis pärjäämään ja menestymään yksinhuoltajana.
-15-
[/quote]
Tämä oli todella fiksusti kirjoitettu, mutta itsekin olen lapseton :D eli me varmaan ajatellaan samoin. Terv. Se aloittaja vela-nainen
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:05"]
Niin, miksi se lopullinen vastuu on mielestänne aina äidin?
[/quote]
Sama kysymys toisinpäin: Miksi huoltajuuskiistoissa lapsi melkein poikkeuksetta luovutetaan äidille? Taitaa olla jotain vikaa yhteiskunnassa ja kulttuurissamme kun äitiä pidetään isää parempana huoltajana kunnes toisin todistetaan. Varmaan samasta ajatuksesta syntyy tuo "äidin vastuu".
[/quote]
Kumpihan nyt on syy ja kumpi seuraus? Eiköhän se äidin vastuu tule ensin, jo silloin ennen eroa, ja erotessa sitten tilanne vain vahvistetaan? Näin se meillä menisi, jos eroaisimme miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:05"]
Tämä oli todella fiksusti kirjoitettu, mutta itsekin olen lapseton :D eli me varmaan ajatellaan samoin. Terv. Se aloittaja vela-nainen
[/quote]
No hei, siksihän sitä lapsettomia ollaan, kun asiaa on kunnolla ajateltu. :)
-15-
Kannattaisi luopua imetysuskonnosta ja jakaa vanhemman vastuu.
En ymmärrä kysymystä ... ;)
T: yh-iskä
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:10"]
En ymmärrä kysymystä ... ;)
T: yh-iskä
[/quote]
Oletko kokenut olevasi alusta asti vastuussa lapsista yhtä lailla kuin äitikin, etkä olevasi vain äidin apulainen? Vai oletko vain ajautunut yksinhuoltajaksi, kun on ollut pakko?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:40"]
Kyllä se vastuu on ihan yhtä paljon miehellä, jos ryhtyy perhettä perustamaan. Jos siihen ei ole valmis tai halukas, niin se pitää sanoa suoraan. Eikä puhua mistään yleisistä kulttuurisista odotuksista, siinä vaiheessa kun se lapsi on saatu, eikä sitä huvita hoitaa. Tai sitten sanoo suoraan äitiehdokkaalle, että toteuttaa isyyskäsitystä jostain 50-luvulta, eli lapsi on äidin vastuulla.
[/quote]
Se, että vastuu on yhteinen ja tasan jaettu, on ihan tyhjää puhetta. Ei mitään vastuuta ole olemassakaan itsenäisenä asiana, vaan se ilmenee vanhempien toiminnan kautta. Jos äiti on ainoa, joka lasta hoivaa ja kasvattaa, vastuu on täysin hänen. Jos kummatkin osallistuvat yhtä paljon, voi sanoa, että kumpikin kantaa yhtä paljon vastuuta.
Ei periaatteisiin takertumisesta ole tässä asiassa mitään hyötyä. Luuletteko todella, että abstraktit puheet vastuista tekevät ihannevanhempaa kenestäkään, joka ei lopulta vanhemmaksi sitten halunnutkaan? Älkää nyt hyvänen aika olko näin naiiveja, kun harkitsette lisääntymistä.
-15-
[/quote]
Sen takia lasten pitäisi jo lähtökohtaisesti olla syntymästään asti äidin huoltajuuden alla. Niin ei sitten jatkossakaan tulisi mitään ikäviä huoltajuuskiistoja.
T miesasiamies
[/quote]
Entä sitten elatusmaksut?
[/quote]
Kustannukset maksaa se jolla on huoltajuus: Ei yhteiskunta eikä toinen vanhempi. Ainoastaan se jolla huoltajuus
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:10"]
miehet huolehtii siittämisestä
[/quote]
Tämäpä näppärä kommentti! Kerropa nyt miksi et halua huolehtia omasta lapsestasi?
[/quote]
en hankkinut lapsia, koska en halunnut. tunnen miehiä, jotka ovat vastahankaisesti suostuneet hankkimaan lapsia eron pelossa ja heidän motivaationsa on erittäin heikko. eli hankkikaa lapsia vain niiden miesten kanssa, ketkä ovat 100% sitoutuneet hankkeeseen, parempi äidille, lapselle ja miehelle. enkä usko että olisin ollut nuorempana hyvä isä, nyt osaisin olla, mutta se on myöhästä.
[/quote]
Eli jos mies suostuu tekemään lapsen se ei vielä tarkoitakaan, että hän olisi sitoutunut elämänmuutokseen sataprosenttisesti?! Millainen vätys pitää olla, että jää suhteeseen vain eron pelossa? Mitä järkeä on jäädä suhteeseen, jossa henkilöt eivät ole yksimielisiä suhteen tulevaisuudesta ja prioriteeteista? Avaa vähän tätä logiikkaa, koska itse en pysty käsittämään tätä! Terv aloittaja
[/quote]
TODELLA monet miehet tekevät lapsia naisen kanssa VAIN sen takia koska nainen haluaa. Tätä on Saksassa jopa tutkittu. Koska nainen vaatii ja mies ei halua erota.
Seuraavan kerran palstankin mammat voi miettiä kannattaako sitä miestä painostaa hankkimaan lapsia. Tai kannattaako tehdä toista lasta miehen kanssa joka ei ole ensimmäisestäkään kiinnostunut?
[/quote]
niin, tuntuu että naiset eivat ymmärrä tätä faktaa tai eivät suostu uskomaan, ja tietysti on erilaisia miehiä, mutta näin on usein asian laita.
[/quote]
Ok, mistä voi tietää, että mies todella haluaa lapsen, jos hän sanoo, lapsen hankkiminen on ok?
[/quote]
Yksinkertaista. Älä ikinä vaadi mieheltä lapsia. Älä aseta mitään ehtoja. Älä sanon että jos et halua lasta niin erotaan. Vasta kun mies itse rupeaa vaatimaan lapsia niin sitten tiedät että hän niitä itse haluaa. Eli odotat niin kauan kuin mies VAATII lapsia, ilman mitään ehdotuksia tai vaatimuksia
Tosin tiedän perheitä, joissa mies on ollut innokkaampi hankkimaan lapsia kuin nainen, ja silti lopullinen vastuu on jäänyt äidille. Miehet on perhe-elämässä rusinat pullasta -tyyppejä (anteeksi yleistys).
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:10"]
miehet huolehtii siittämisestä
[/quote]
Tämäpä näppärä kommentti! Kerropa nyt miksi et halua huolehtia omasta lapsestasi?
[/quote]
en hankkinut lapsia, koska en halunnut. tunnen miehiä, jotka ovat vastahankaisesti suostuneet hankkimaan lapsia eron pelossa ja heidän motivaationsa on erittäin heikko. eli hankkikaa lapsia vain niiden miesten kanssa, ketkä ovat 100% sitoutuneet hankkeeseen, parempi äidille, lapselle ja miehelle. enkä usko että olisin ollut nuorempana hyvä isä, nyt osaisin olla, mutta se on myöhästä.
[/quote]
Eli jos mies suostuu tekemään lapsen se ei vielä tarkoitakaan, että hän olisi sitoutunut elämänmuutokseen sataprosenttisesti?! Millainen vätys pitää olla, että jää suhteeseen vain eron pelossa? Mitä järkeä on jäädä suhteeseen, jossa henkilöt eivät ole yksimielisiä suhteen tulevaisuudesta ja prioriteeteista? Avaa vähän tätä logiikkaa, koska itse en pysty käsittämään tätä! Terv aloittaja
[/quote]
TODELLA monet miehet tekevät lapsia naisen kanssa VAIN sen takia koska nainen haluaa. Tätä on Saksassa jopa tutkittu. Koska nainen vaatii ja mies ei halua erota.
Seuraavan kerran palstankin mammat voi miettiä kannattaako sitä miestä painostaa hankkimaan lapsia. Tai kannattaako tehdä toista lasta miehen kanssa joka ei ole ensimmäisestäkään kiinnostunut?
[/quote]
niin, tuntuu että naiset eivat ymmärrä tätä faktaa tai eivät suostu uskomaan, ja tietysti on erilaisia miehiä, mutta näin on usein asian laita.
[/quote]
Ok, mistä voi tietää, että mies todella haluaa lapsen, jos hän sanoo, lapsen hankkiminen on ok?
[/quote]
Yksinkertaista. Älä ikinä vaadi mieheltä lapsia. Älä aseta mitään ehtoja. Älä sanon että jos et halua lasta niin erotaan. Vasta kun mies itse rupeaa vaatimaan lapsia niin sitten tiedät että hän niitä itse haluaa. Eli odotat niin kauan kuin mies VAATII lapsia, ilman mitään ehdotuksia tai vaatimuksia
[/quote]
Mitä tarkoittaa vaatia? Riittääkö vaatimiseksi, että kysyy haluatko lapsia tähän suhteeseen?
Voipi olla. Mun mielestä tähän liittyen olisi tosi hyvä, jos kulttuuri muuttuisi esim. 6+6+6 mallin myötä sellaiseksi, että isälle olisi lähes itsestäänselvyys olla hoitovapaalla ja hoitaa lapsiin liittyviä vastuita siinä missä äitikin. Ja tähän suuntaan ollaan menossa ainakin mun lähipiirin perheiden ja erityisesti tapaamieni nuorten isien perusteella, ja Ruotsissahan kulttuuri on jo tällainen (esim. monilla työpaikoilla pidetään itsestäänselvyytenä, että mies jää hoitovapaalle). Tällöin miehet joutuisivat oikeasti miettimään lastenhankintaansa tietoisena valintana, ja nämä "suostuin-kun-vaimo-vaati-ja-siksi-en-tee-mitään "-isät vähenisivät.
[/quote]
Voiko mies tässä kohdassa vastata , että on
käyty armeija ja naiselle vastaava on synnytys ja lapsen hoito?? :P
Tosin tilanteet ovat yksilöllisiä ja riitatilanteissa miehen on usein
mahdoton auttaa lasta mitenkään. Tosin jotkut miehet ovat vain idiootteja
joka ei varmaankaan tule heidän kumppaneilleen yllätyksenä :P
Lapsenteko oli miehen idea. Mentiin naimisiin ja tehtiin lapset. Silti vastuu tuntui olevan minun.
15:n lista on aika hyvä. Olisipa se ollut tiedossa jo perheen perustamisvaiheessa. Kun on nuori ja tietämätön lapsiperheen arjesta, ei osaa tosiaankaan miettiä, mitä kaikkea se tuo tullessaan. Enkä usko, että etukäteen tehdyt sopimuksetkaan olisivat auttaneet, kun miehen mielestä minä olen vastuussa lapsista.
Kahden lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 22:38"]
Lapsenteko oli miehen idea. Mentiin naimisiin ja tehtiin lapset. Silti vastuu tuntui olevan minun.
15:n lista on aika hyvä. Olisipa se ollut tiedossa jo perheen perustamisvaiheessa. Kun on nuori ja tietämätön lapsiperheen arjesta, ei osaa tosiaankaan miettiä, mitä kaikkea se tuo tullessaan. Enkä usko, että etukäteen tehdyt sopimuksetkaan olisivat auttaneet, kun miehen mielestä minä olen vastuussa lapsista.
Kahden lapsen äiti.
[/quote]
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, että vastuu on sinulla?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 22:38"]
Kahden lapsen äiti.
[/quote]
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, että vastuu on sinulla?
[/quote]
Sitä, että miehen mielestä hänelle riittää se, että hän käy töissä ja tuo paljan taloon. Hän elättää meidät eikä hänen tarvitse huolehtia muusta. Käyn minäkin töissä ja tuon palkan taloon, mutta sitä ei lasketa. Huolehdin kaiken lapsiin liittyvän käytännössä itse. Ihan kaiken.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:22"]
Entäs jos äidille tapahtuu jotakin? Sittenkö siitä lapsesta tulee miehen projekti?
[/quote]
Nyt mennään kyllä pahasti oman kokemusmaailman ulkopuolelle. En tunne ketään, joka olisi ryhtynyt yh-isäksi puolison kuoltua, mutta näinhän siinä kai yleensä käy. Miehellä ei onneksi ole mitään sosiaalista velvoitetta selviytyä vanhemmuudesta yksin, joten lähipiiri varmaan tarjoaa apua pyytämättäkin.
Pointtini on, ettei kenenkään naisen kannata olettaa, että mies on yhtä sitoutunut lapsiprojektiin kuin nainenkin. Sitoutuminen voi hyvinkin kasvaa yhdenveroiseksi samalla kun lapsi kasvaa, mutta pikkulapsivaiheessa tämä on erittäin epätodennäköistä, sanoi mies etukäteen mitä tahansa. En usko, että kovinkaan monella miehellä on pienen lapsen tarpeisiin vastaamisesta kovinkaan hyvää käsitystä. Meitä kun ei tosiaan sosiaalisteta tähän millään tavalla, ja vallitseva isän mallikin on sellainen hyväntahtoinen tunari, joka kyllä yrittää mutta joka ei kyllä yksin pärjää lapsen kanssa kuin korkeintaan iltapäivän.
-15-
[/quote]
Tottakai täytyy voida olettaa sen perusteella mitä toinen sanoo. Kyllä sen parisuhteen on rehellisyydelle perustuttava. Jännä kun aina syyllistetään, että naisten ei tule odottaa, että miehet pystyvät lukemaan ajatuksia.
Ja uskon, että olet väärässä. Hyvin monet suunnittelevat perheenperustamisasiat yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:22"]
Entäs jos äidille tapahtuu jotakin? Sittenkö siitä lapsesta tulee miehen projekti?
[/quote]
Nyt mennään kyllä pahasti oman kokemusmaailman ulkopuolelle. En tunne ketään, joka olisi ryhtynyt yh-isäksi puolison kuoltua, mutta näinhän siinä kai yleensä käy. Miehellä ei onneksi ole mitään sosiaalista velvoitetta selviytyä vanhemmuudesta yksin, joten lähipiiri varmaan tarjoaa apua pyytämättäkin.
Pointtini on, ettei kenenkään naisen kannata olettaa, että mies on yhtä sitoutunut lapsiprojektiin kuin nainenkin. Sitoutuminen voi hyvinkin kasvaa yhdenveroiseksi samalla kun lapsi kasvaa, mutta pikkulapsivaiheessa tämä on erittäin epätodennäköistä, sanoi mies etukäteen mitä tahansa. En usko, että kovinkaan monella miehellä on pienen lapsen tarpeisiin vastaamisesta kovinkaan hyvää käsitystä. Meitä kun ei tosiaan sosiaalisteta tähän millään tavalla, ja vallitseva isän mallikin on sellainen hyväntahtoinen tunari, joka kyllä yrittää mutta joka ei kyllä yksin pärjää lapsen kanssa kuin korkeintaan iltapäivän.
-15-
[/quote]
Tottakai täytyy voida olettaa sen perusteella mitä toinen sanoo. Kyllä sen parisuhteen on rehellisyydelle perustuttava. Jännä kun aina syyllistetään, että naisten ei tule odottaa, että miehet pystyvät lukemaan ajatuksia.
Ja uskon, että olet väärässä. Hyvin monet suunnittelevat perheenperustamisasiat yhdessä.
[/quote]
Siis jännä et puhutaan ettei miesten tule lukee naisten ajatuksia, mutta kaikenmaailman kirjoittamattomia sääntöjä miesten ajatusmaailmastakin on olemassa? Eli naisten tulis tietää mihin ei saa luottaa/saa luottaa riippumatta mitä mies sanoo.. Huh, onneks en elä sellaisessa suhteessa
Hei te, jotka mietitte oletteko oikean miehen kanssa, voiko juuri hänen kanssaan saada lapsia.
Kysykää mieheltä, että jos lapsen jälkeen tulee ero, voisiko mies sitten ryhtyä lähi-isäksi.
Luulisin, että oikeasti vastuunsa kantava mies ei epäröisi hetkeäkään sanoa, että tottakai voisi ryhtyä! Näin ainakin oma mieheni sanoi, ja hän on mitä parhain ja osallistuvin isä! :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 23:09"]
Hei te, jotka mietitte oletteko oikean miehen kanssa, voiko juuri hänen kanssaan saada lapsia.
Kysykää mieheltä, että jos lapsen jälkeen tulee ero, voisiko mies sitten ryhtyä lähi-isäksi.
Luulisin, että oikeasti vastuunsa kantava mies ei epäröisi hetkeäkään sanoa, että tottakai voisi ryhtyä! Näin ainakin oma mieheni sanoi, ja hän on mitä parhain ja osallistuvin isä! :)
[/quote]
No mutta jos se mies on suostumassa isäksi vastentahtoisesti, koska pelkää että nainen jättää, niin mikä estää vastaamasta tähänkin kysymykseen totuudenvastaisesti "kyllä"?
Sen minäkin haluan tietää, että jos mies sanoo, että lapsen tekemiseen ryhtyminen on ok, niin onko se sittenkään?
[/quote]
Tässä on kaksi neuvoa, löyhempi ja tiukempi. Noudata sen mukaan, kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan ja kuinka tärkeää lasten hankkiminen sinulle on. Varauma: minulla ei ole omia lapsia.
1. Älä hanki lapsia, jos miehen mielestä lapsien hankkiminen on vain "okei". Edellytä, että mies aktiivisesti haluaa itse lapsia: ottaa lasten hankinnan puheeksi. selvittää lasten kasvattamisen taloudellisia ja sosiaalisia edellytyksiä, suunnittelee tulevaisuuttaan lasten isänä. Edellytä myös, että miehellä on tietoa ja kokemuksia lapsista. Hänen pitäisi osata toimia pienten lasten kanssa ja osoittaa kiintymystä niitä kohtaan. Hänellä tulisi olla realistisia ja harkittuja kasvatukseen ja lastenhoitoon liittyviä näkemyksiä ja mielipiteitä. Hänen pitäisi olla luotettava kumppani, joka hoitaa asiansa jämptisti. Elämänhallinnassa ei saa olla puutteita. Hänen täytyy osata oma-aloitteisesti kuvailla, millä tavalla lasten hankkiminen muuttaisi parisuhdetta, harrastuksia, työtä, vapaa-aikaa, koko elämää. Hänen täytyy jännityksestä huolimatta suhtautua lähtökohtaisesti myönteisesti näihin muutoksiin. Hänen täytyy olla puolisona mieluinen, ja teillä täytyy olla yhteinen käsitys siitä, miten suhteenne tulee kehittymään, kun olette vanhempia.
2. Hanki lapsia vain, jos olet taloudellisesti ja psykologisesti valmis pärjäämään ja menestymään yksinhuoltajana.
-15-