Akateeminen nainen, jäitkö työttömäksi?
Vai oletko lopulta löytänyt oman paikkasi työmarkkinoilla? Olen valmistumassa yhteiskuntatieteiden maisteriksi ja on ollut jo pari vuotta piinaavan selvää ettei alallani ole töitä eikä aineyhdistelmästäni ole mitään hyötyä "oikeassa elämässä". Keskenkään ei ole opintoja viitsinyt jättää, mutta silmiini ei ole osunut vuosien mittaan yhtään työpaikkaa missä koulutuksestani olisi hyötyä.
Oletko heittänyt romukoppaan haaveen "oman alan" töistä vai onko niitä lopulta löytynyt? Hauskaa kun puhutaan väliinputoajista, jos ei ole esim. peruskoulun jälkeistä tutkintoa, kun ihan samalla viivalla ovat akateemiset (etenkin naiset), jotka jäävät työttömyysrumbaan vuosikausiksi.
Ihan heti ei inspiroisi lähteä uudelleen koulun penkillekään, millä senkin maksaisi...
Kommentit (43)
Eihän kyse ole akateemisuudesta ja koulutustasosta yleensäkään, vaan siitä mille ALALLE on kouluttautunut :o. Harva lähihoitaja jää työttömäksi vaikka onkin "amis", ja harva kulttuuriantropologian tms maisteri saa vakituisen työsopimuksen noin vain.
Harmillisen vähän peruskoulun/lukion ammatinvalinnanohjauksessa puhutaan työllistymisestä, itsekin tiedän monia monia "hömppätieteen" maistereita joille kuulema tuli vasta viimeisenä vuonna mieleen että hei, onkos mulle olemassa töitäkään... Toki ihmisellä itsellään on viimekädessä vastuu uravalinnoista, mutta yhteisen hyvän takia näistä kyllä pitäisi puhua myös kouluissa ja AJOISSA.
Itse kysymykseen vastaten: koulutus tietojenkäsittelytieteen FM, töissä jo opiskeluaikana ja sen jälkeen vakituinen paikka, nykypalkka 6v uran jälkeen vajaa 4500e/kk.
It-alalaiselle tiedoksi, että ei sunkaan alalla ole kaikille töitä. Samoin kaikki yhteiskuntatieteilijät ei ole työttömiä tai huonosti palkattuja. Palstoilla valittajat on lopulta valikoitunut joukko, eikä edusta kovin hyvin kokonaisuutta. Ehkä tajuaisit tämän, jos olisit yhteiskuntayieteilijä.
IT-alallakin menee nyt huonosti. DI-työttömyys on olut jyrkässä kasvussa.
Ja silloin kun minä lähdin biotekniikkaa opiskelemaan, alalle työllistyi hyvin ja tulevaisuudesta luvattiin vielä parempaa. Mutta toisin kävi. Tilanne voi muuttua muutamassa vuodessa paljonkin.
Kyllä niille "hömppätieteen" maistereille töitä on, tunnetko oikeasti kovin montaa esim. kulttuuriantropologiasta valmistunutta? Mä olen valmistunut uskontotieteestä ja tuttavissani on paljon mm. sosiologian, uskontotieteen, folkloristiikan, historian ja taidehistorian opiskelijoita sekä niistä valmistuneita, ja kyllä kaikilla näyttää olevan enemmän tai vähemmän oman alan palkattuja töitä. En sitten tiedä jos ystäväni ovat jotenkin valiojoukkoa? Yhteistä heille on se, että alan töitä on jo tehty opintojen ohessa kesätöissä tai harjoitteluissa, ja tietty se, että kaikki ei tietenkään ehkä ulkopuolisten silmissä tee "alan töitä". Esim. useimmat tuntemani uskontotieteilijät tai sosiologit on töissä valtion virastoissa erilaisissa hallintotehtävissä, fokloristit museoalalla tai kulttuurihallinnossa.
Totta kai Helsingissä on töitä ihan eri tavalla kuin muualla Suomessa, joten siitäkin varmaan johtuu että mulla ei ole kokemusta ettei akateemisilla "hömppätutkinnoilla" saisi töitä.
Tiesin kyllä opiskelemaan lähtiessäni, että palkka yhteiskuntatieteilijöilla on mitä on, mutta se oli ainoa ala, joka ihan oikeasti kiinnosti. Työ antaa mulle edelleen tosi paljon henkisesti ja on kiinnostavaa. Myös joustavat työajat on tosi plussaa, kun on pieni lapsi. Eli puolensa kaikella, mulle riittää, kun rahallisesti pärjään jotenkin. Ei raha mua onnelliseksi tee (kyllä, olen ihan oikeasti tätä mieltä).
T: se 2300e/kk tienaava
Sitkeyttä tarvitaan. Kaveri valmistui samalta alalta aika huonolla aineyhdistelmällä. Haki about 200 työpaikkaa 4kk:n sisällä joka puolelta Suomea. Lopulta työllistyi 900 Euron kuukausipalkalle harjoittelijaksi valtionhallintoon, jossa vierähti vuosi. Sitten sai sinne määräaikaisia muutamia putkeen jo oikealla palkalla, vaikkei kummoinenkaan palkka vielä ollut. Nyt 10 vuotta myöhemmin on ollut jo 3-4 vuotta vakkarityössä ja palkkakin ihan ok.
Eli sitkeyttä vaaditaan. Tunge vaikka väkisin valmistumisen jälkeen harjoitteluun johonkin, jos ei muuta löydy. Vaikka aina näitä harjoitteluja mollataan, niin moni sen kautta kuitenkin luo työuran. Meille töihin tuli kanssa työkkäristä vastavalmistunut maisteri harjoittelijaksi. 6kk:n jälkeen firma palkkasi hänet suoraan ja ihan sellaiseen työhön, joka on vastavalmistuneelle asiallinen ja palkkakin oli normaali.
23 vastaa
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:52"]
Kyllä niille "hömppätieteen" maistereille töitä on, tunnetko oikeasti kovin montaa esim. kulttuuriantropologiasta valmistunutta? Mä olen valmistunut uskontotieteestä ja tuttavissani on paljon mm. sosiologian, uskontotieteen, folkloristiikan, historian ja taidehistorian opiskelijoita sekä niistä valmistuneita, ja kyllä kaikilla näyttää olevan enemmän tai vähemmän oman alan palkattuja töitä. En sitten tiedä jos ystäväni ovat jotenkin valiojoukkoa? Yhteistä heille on se, että alan töitä on jo tehty opintojen ohessa kesätöissä tai harjoitteluissa, ja tietty se, että kaikki ei tietenkään ehkä ulkopuolisten silmissä tee "alan töitä". Esim. useimmat tuntemani uskontotieteilijät tai sosiologit on töissä valtion virastoissa erilaisissa hallintotehtävissä, fokloristit museoalalla tai kulttuurihallinnossa.
Totta kai Helsingissä on töitä ihan eri tavalla kuin muualla Suomessa, joten siitäkin varmaan johtuu että mulla ei ole kokemusta ettei akateemisilla "hömppätutkinnoilla" saisi töitä.
[/quote]
Mutta sittenhän mitään ongelmaa ei ole, jos joka alalta on samanlaiset mahdollisuudet työllistyä?? Se on kumma että näissä keskusteluissa aina joku tulee väittämään että "kylläpäs kuka tahansa mitä tahansa opiskellut saa töitä, ihan tasa-arvoisia on alat joo-o!" .. ja tämä sen jälkeen kun jo siinäkin/tässäkin ketjussa hyvin moni juurikin "yleisesti ei-niin-työllistäväksi-tiedetyltä" alalta valmistunut on kertonut ettei ole saanut vakitöitä kymmeneen vuoteen...
Eli joo, kyllä sinun kaveripiirisi on poikkeus keskiarvoon, jos kuka tahansa mitä tahansa pömppää opiskellut on työllistynyt "noin vaan". Keskimäärin niin ei ole, vaan alojen suhteen on hyvin suuret erot siinä miten sen tutkinnolla työllistyy. Nämä minun tuntemani akateemiset pitkäaikaistyöttömät (ja sittemmin ihan muille, duunarialoille kouluttautuneet) ovat esim. biologi, maantieteilijä, kielitieteilijä, jne. Eikä olla helsingissä.
En tiedä, miten järkevää on kertoa kuinka kaverit työllistyi vuonna 2005. Siitä on 10 vuotta aikaa, taloustilanne on huonompi ja työvoimapulaa ei enää pelätä. Mä en ainakaan osaa auttaa, kun en tiedä mitään nykytilanteesta.
En ole 26, mutta valmistunut yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta ja olen ollut jo monta vuotta töissä, ja aina on uusia töitä löytynyt. Se että joku tällä palstalla ei löydä töitä ei tee asiasta vielä mitenkään tilastollisesti merkittävää, eli turha 29:n väittää että sen tänne kirjoittavan työttömän yhteiskuntatieteilijän kokemus olisi jotenkin oikeampi kuin muiden.
http://www.uralehti.fi/artikkelit/keskim-r-inen-yhteiskuntatieteilij-tilastojen-valossa
"Yhteiskuntatieteelliseltä alalta tutkinnon suorittaneiden työllisyystilanne oli hyvä vuonna 2010. Työssä oli 83,0 prosenttia, työttömänä 3,6 prosenttia ja työvoiman ulkopuolella 13,4 prosenttia 20–64-vuotiaista. Työttömien osuus työvoimasta oli 4,1 prosenttia.
Kaikista korkeakoulututkinnon suorittaneista työikäisistä työllisiä oli 83,8 prosenttia. Yhteiskuntatieteellisen tutkinnon suorittaneiden työllisyys oli samalla tasolla kuin kaikkien korkeakoulutettujen. Sen sijaan työllisyystilanne oli merkittävästi parempi kuin väestössä keskimäärin."
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:06"]
En tiedä, miten järkevää on kertoa kuinka kaverit työllistyi vuonna 2005. Siitä on 10 vuotta aikaa, taloustilanne on huonompi ja työvoimapulaa ei enää pelätä. Mä en ainakaan osaa auttaa, kun en tiedä mitään nykytilanteesta.
[/quote]
Jos tällä nyt viitataan muhun, niin yritin sanoa että tein harjoittelun vuonna 2005 (aloitin opiskelut 2002). Harjoittelun jälkeen pääsin kesätöihin ja tein sijaisuuksia samassa paikassa. Valmistuin v. 2010 (pikkaisen tuo työssäkäynti verotti opiskeluintoa) ja sen jälkeenkin töitä on riittänyt samalla alalla jossa olin harjoittelussa ja joka liittyy omaan opiskelualaani ihan tarpeeksi, vaikkei kovin läheisesti. Kaverini ovat valmistuneet 2006-2012, eli on siinä aika paljon vertailupohjaa kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:59"]
Mutta sittenhän mitään ongelmaa ei ole, jos joka alalta on samanlaiset mahdollisuudet työllistyä?? Se on kumma että näissä keskusteluissa aina joku tulee väittämään että "kylläpäs kuka tahansa mitä tahansa opiskellut saa töitä, ihan tasa-arvoisia on alat joo-o!" .. ja tämä sen jälkeen kun jo siinäkin/tässäkin ketjussa hyvin moni juurikin "yleisesti ei-niin-työllistäväksi-tiedetyltä" alalta valmistunut on kertonut ettei ole saanut vakitöitä kymmeneen vuoteen...
Eli joo, kyllä sinun kaveripiirisi on poikkeus keskiarvoon, jos kuka tahansa mitä tahansa pömppää opiskellut on työllistynyt "noin vaan". Keskimäärin niin ei ole, vaan alojen suhteen on hyvin suuret erot siinä miten sen tutkinnolla työllistyy. Nämä minun tuntemani akateemiset pitkäaikaistyöttömät (ja sittemmin ihan muille, duunarialoille kouluttautuneet) ovat esim. biologi, maantieteilijä, kielitieteilijä, jne. Eikä olla helsingissä.
[/quote]
Mä nimenomaan en sanonut että kuka tahansa mitä tahansa opiskellut työllistyy, vaan kokemukseni mukaan myös "hömppäaineita" opiskelleet työllistyvät, mikäli ovat jo opiskeluaikanaan päässeet alalle kesätöihin tai tehneet harjoitteluita. Sama tietysti varmaan ihan kaikilla aloilla.
26
Ei sillä varmaankaan viitattu suhun, jos et ole kirjoittanut siitä, miten vuosikymmen sitten saatiin töitä. :D
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:08"]Se että joku tällä palstalla ei löydä töitä ei tee asiasta vielä mitenkään tilastollisesti merkittävää, eli turha 29:n väittää että sen tänne kirjoittavan työttömän yhteiskuntatieteilijän kokemus olisi jotenkin oikeampi kuin muiden.
[/quote]
Kerropa missä noin olen väittänyt??? Ihan ihmeellistä olkiukkoilua, luulisi akateemisen ihmisen ymmärtävän paremmin.
-29-
No mulla on ainakin mahdottomuus mennä valtiolle vuodeksi harjoitteluun 900 euron kuukausipalkalla. On nimittäin kaksi lasta ja lainaa. Pitää tyytyä koulutusta vastaamattomaan vakituiseen työhön 2600 euron palkalla ja yrittää hakea parempi palkkaisia työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:08"]Se että joku tällä palstalla ei löydä töitä ei tee asiasta vielä mitenkään tilastollisesti merkittävää, eli turha 29:n väittää että sen tänne kirjoittavan työttömän yhteiskuntatieteilijän kokemus olisi jotenkin oikeampi kuin muiden.
[/quote]
Kerropa missä noin olen väittänyt??? Ihan ihmeellistä olkiukkoilua, luulisi akateemisen ihmisen ymmärtävän paremmin.
-29-
[/quote]
Mutta sittenhän mitään ongelmaa ei ole, jos joka alalta on samanlaiset mahdollisuudet työllistyä?? Se on kumma että näissä keskusteluissa aina joku tulee väittämään että "kylläpäs kuka tahansa mitä tahansa opiskellut saa töitä, ihan tasa-arvoisia on alat joo-o!" .. ja tämä sen jälkeen kun jo siinäkin/tässäkin ketjussa hyvin moni juurikin "yleisesti ei-niin-työllistäväksi-tiedetyltä" alalta valmistunut on kertonut ettei ole saanut vakitöitä kymmeneen vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:41"]
ja tämä sen jälkeen kun jo siinäkin/tässäkin ketjussa hyvin moni juurikin "yleisesti ei-niin-työllistäväksi-tiedetyltä" alalta valmistunut on kertonut ettei ole saanut vakitöitä kymmeneen vuoteen.
[/quote]
Niin? Aloiksi mainittiin esim. luonnontieteet, opettajat, kirjastonhoitajat, museoala... Ei pelkkää yhteiskuntatiedettä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:50"]
IT-alallakin menee nyt huonosti. DI-työttömyys on olut jyrkässä kasvussa.
Ja silloin kun minä lähdin biotekniikkaa opiskelemaan, alalle työllistyi hyvin ja tulevaisuudesta luvattiin vielä parempaa. Mutta toisin kävi. Tilanne voi muuttua muutamassa vuodessa paljonkin.
[/quote]
Diplomi-insinöörien työttömyys huitelee tuossa 2-3%:ssa, on se toki jyrkkä nousu, jos aikaisemmin about kaikki revitty töihin jo ennen valmistumista.
Eikös tuo yksi pelle tullut brassailemaan it-alan työllisyydellä, ei diplomi-insinöörien. Kaikki DI:t ei ole it-alalla, eikä kaikki it-alalla ole koulutukseltaan DI. Biokemisti alkoi puhua dippainsseistä, mutta se ei ollut jutun pihvi. Pointti oli se, että millään alalla ei ole täystyöllisyyttä eikä täystyöttömyyttä. Netissä itkee yleensä ne, joilla ei ole ihmeenmät tulevaisuudennäkymät. Muilla ei ole aihetta itkeä.
Daa, IT-alan työllisyyden lasku selittää DI-työttömyyden nousua. Ei kukaan tietenkään silti oleta että ne yksi yhteen on.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 16:25"]
Eikös tuo yksi pelle tullut brassailemaan it-alan työllisyydellä, ei diplomi-insinöörien. Kaikki DI:t ei ole it-alalla, eikä kaikki it-alalla ole koulutukseltaan DI. Biokemisti alkoi puhua dippainsseistä, mutta se ei ollut jutun pihvi. Pointti oli se, että millään alalla ei ole täystyöllisyyttä eikä täystyöttömyyttä. Netissä itkee yleensä ne, joilla ei ole ihmeenmät tulevaisuudennäkymät. Muilla ei ole aihetta itkeä.
[/quote]
Ettekö te oikeesti miettineet yhtään työllistymistä tai palkkausta alaa valitessanne? Oliko kutsumus alalle niin suuri?
T: IT-alalla