Akateeminen nainen, jäitkö työttömäksi?
Vai oletko lopulta löytänyt oman paikkasi työmarkkinoilla? Olen valmistumassa yhteiskuntatieteiden maisteriksi ja on ollut jo pari vuotta piinaavan selvää ettei alallani ole töitä eikä aineyhdistelmästäni ole mitään hyötyä "oikeassa elämässä". Keskenkään ei ole opintoja viitsinyt jättää, mutta silmiini ei ole osunut vuosien mittaan yhtään työpaikkaa missä koulutuksestani olisi hyötyä.
Oletko heittänyt romukoppaan haaveen "oman alan" töistä vai onko niitä lopulta löytynyt? Hauskaa kun puhutaan väliinputoajista, jos ei ole esim. peruskoulun jälkeistä tutkintoa, kun ihan samalla viivalla ovat akateemiset (etenkin naiset), jotka jäävät työttömyysrumbaan vuosikausiksi.
Ihan heti ei inspiroisi lähteä uudelleen koulun penkillekään, millä senkin maksaisi...
Kommentit (43)
Löysin itseni tutkimuspuolelta. Tosin duunit tällä puolella on miltei aina määräaikaisuuksia ja pätkiä, mutta hyvin olen niinkin pärjäillyt.
Miten tuon epävarmuuden kanssa jaksaa ja pystyy elämään pidemmän päälle? Miten uskaltaa perustaa perheen jne. :|
Ap
Olen ollut yhden kesän työttömänä valmistumiseni jälkeen. Tosin valmistuinkin akateemisista köyhimmäksi: opettajaksi.
Mulla oli opistotason koulutus jo pohjalla, mutta koska valmistuin suoraan 90-luvun alun laman aikaan kortistoon, jatkoin sitten yliopistoon. Pystyin koko opiskelujen ajan tekemään ilta-, viikonloppu- ja kesätöitä (joita yllättävää kyllä koko ajan riitti) omalta alaltani ja vakituinen paikka olikin sitten jo vuosi ennen maisteriksi valmistumista.
Kyseessä IT-ala.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:07"]
Miten tuon epävarmuuden kanssa jaksaa ja pystyy elämään pidemmän päälle? Miten uskaltaa perustaa perheen jne. :|
Ap
[/quote]
Jos minulta kysyt (olen vastaaja 3), niin kyllä mulla yksi lapsi ja asuntolaina on. Jos jään työttömäksi, niin ansiosidonnaisellakin pärjää, kun on valmis elämään hiukan tiukemmin. Valmistuin maisteriksi vuonna 2005 ja olen tähän asti ollut yhtä soittoa tutkimustyössä. Nyt taas joulukuussa on menossa työsuhde katkolle, mutta uudet kuviot on jo ajateltuna. On tässä se hyvä puoli, ettei ehdi työhönsä kyllästyä...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:08"]
Olen ollut yhden kesän työttömänä valmistumiseni jälkeen. Tosin valmistuinkin akateemisista köyhimmäksi: opettajaksi.
[/quote]
Et varmasti ole akateemisista köyhin. Muistakaa, että sosiaalityöntekijöitä ja lastentarhanopettajiakin on olemassa.
...ja museoihmisiä, kirjastonhoitajia jne. Tässä yksi 36-vuotias lisensiaatti, joka on järjestötyössä 2400 kuukausipalkalla.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:19"]
[/quote]
Et varmasti ole akateemisista köyhin. Muistakaa, että sosiaalityöntekijöitä ja lastentarhanopettajiakin on olemassa.
[/quote]
Mä olen yhteiskuntatieteilijä täysin turhalla aineyhdistelmällä. Valmistuin 10 vuotta sitten ja pääsin pätkätöihin valtiolle. Reilut viisi vuotta pätkää ja nyt lähes viisi vuotta vakipaikalla. Mä vastailin vain työpaikkailmoituksiin ja tärppäsi oikeastaan aika nopeastikin, hain töitä ehkä 3 kk. Täytyy tietty muistaa, että nykytilanteesta en tajua mitään, koska silloin 10 v. sitten uskottiin työvoimapulaan ja ihmisiä rekrytoitiin, vakinaistettiin ja palkkoja korotettiin. Sori jos oli vähän turha viesti.
Mulla on ollut koko ajan töitä, mutta palkka vain 2600. Ei siis oman alan töitä, vaan työkavereina lähinnä tradenomeja. Turvattua tavallaan, mutta opinnot menee ihan hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:23"]
...ja museoihmisiä, kirjastonhoitajia jne. Tässä yksi 36-vuotias lisensiaatti, joka on järjestötyössä 2400 kuukausipalkalla.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:19"]
Joo, ja mun palkka yliopistolla on tällä hetkellä 2300e/kk brutto. Tosin kohta se nousee, kun väittelen tohtoriksi.
T: 3
[/quote]
[/quote]
[/quote]
10 jatkaa. Kun nyt palkasta puhutte, niin mulla on 3500 €/kk ja etätyöoikeus yhtenä päivänä viikossa. Eka sopimus oli 8 kk kestoltaan ja palkka oli aika tasan 2000 €/kk. Ei mitään ihmeellistä, mutta mitä nyt julkisella puolella raporttien kirjoittamisesta voi odottaakaan.
Hauskaa, miten ihmiset ajattelee että 2400-2600 euroa on pieni palkka. Itse kun on elänyt pitkälti alle tonnin kuukausituloilla opiskeluajat, olisi nyt ensialkuun tyytyväinen että sitä työtä löytyisi, palkasta nyt ei niin väliä. (Joo, ymmärrän toki että menot kasvaa, mutta kun aloituksessa yritin korostaa työllistymisvaikeuksia, niin eka ongelma ei kyllä välttämättä ainakaan itselläni olisi se palkka vaan töihin pääseminen.)
Ap
Olitko jossain töissä opiskeluaikana? Teitkö harjoittelua? Mun tuntemilla akateemisilla naisilla menee ihan hyvin, tosin just tuolla museoalalla on ehkä vähän väliinputoajameininkiä, eli missään muualla ei tunnu riittävän töitä kuin Helsingissä, enkä tiedä riittääkö sielläkään kaikille.
Itse olen yhteiskuntatieteilijä, ja olin korkeakouluharjoittelijana vuonna 2005 yhdessä julkishallinnon virastossa. Sen jälkeen sain sieltä kesätöitä ja sijaisuuksia ja niitä olen tähän asti tehnyt samalla alalla mutta eri virastoissa/firmoissa. Viimeksi hain töitä pari kuukautta sitten, ja heti tärppäsi.
Pelkällä tutkinnolla ei valitettavasti Suomessa saa töitä, vaan pitää olla paljon työkokemusta. Jos opiskeluaikana on lähinnä vain tienannut rahaa tekemällä töitä kaupan kassalla tai varastossa tai muussa täysin koulutukseen liittymättömässä työssä, niin vaikea sitä kokemusta on sitten valmistumisen jälkeen kartuttaa.
Yhteiskuntatieteellinen koulutus on myös sellaista, että se ei suoraan valmista mihinkään ammattiin, ainakaan useimmat aineet. Oma työni ei ainakaan mitenkään liity opiskelualaani, mutta en koe sitä mitenkään huonoksi asiaksi, harvalla se ihan täysin liittyy ellei esim. toimi kyseisen aineen opettajana tai tutkijana.
Olen kohta jo 40 v ja yhtään vakipaikkaa ei ole ollut valmistumiseni (-99) jälkeen. Lapsia on 2 ja asuntolainaa. Mies on onneksi kohtuullisesti palkatussa työssä, josta ei helposti joudu pois (=opettaja).
Mulla FM paperit ja en ole päivääkään oman alan töitä tehnyt. Nyt pitkään kotona ja hoitovapaan loputtua odottaa kortisto, jos en saa jostain vanhalla työkokemuksella toimistotöitä. Ongelma on vaan sanoihin perustoimistotöihin halutaan kaupallinen (tradenomi)koulutus ja assistenttejen hautaan olevan usein nuoria tyttöjä ei lähes 40-v.
Teoriassa voisin opiskella lisää ja hankkia aineopettajan pätevyyden, mutta en ole koskaan halunnut opettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:30"]
Hauskaa, miten ihmiset ajattelee että 2400-2600 euroa on pieni palkka. Itse kun on elänyt pitkälti alle tonnin kuukausituloilla opiskeluajat, olisi nyt ensialkuun tyytyväinen että sitä työtä löytyisi, palkasta nyt ei niin väliä. (Joo, ymmärrän toki että menot kasvaa, mutta kun aloituksessa yritin korostaa työllistymisvaikeuksia, niin eka ongelma ei kyllä välttämättä ainakaan itselläni olisi se palkka vaan töihin pääseminen.)
Ap
No mun palkka on 2300e/kk brutto edelleen, 8 vuotta maisteriksi valmistumisen jälkeen. Tosin kohta se nousee, kun väittelen tohtoriksi. Tässä vaiheessa kun on lapsi ja asuntolaina, niin kyllä tuo pieni palkka on. Mutta ammatinvalintakysymys, en valita.
T: 3
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:35"]
Teoriassa voisin opiskella lisää ja hankkia aineopettajan pätevyyden, mutta en ole koskaan halunnut opettajaksi.
[/quote]Tonhan pystyy suorittamaan "ilmaiseksi" työkkärin muuntokoulutuksena? Itse ainakin lasken sen varaan, jos ei töitä saa. Olen siis vasta opiskelemaan menossa :)
Miten ihmeessä viestini ei näy, jos lainaan pätkän jonkun toisen viestistä?
No, yritin kommentoida tuohon palkkaan, että mun palkka on nyt, 8 vuotta valmistumisen jälkeen, 2300e/kk brutto. Tosin kohta se nousee, kun väittelen tohtoriksi. Kun on lapsi ja asuntolaina, niin kyllä tuo pieni palkka on. Opiskeluaikoina ja itsekseen sitä pärjäsi tosi pienellä, mutta enää ei sellainen onnistu. Mutta ammatinvalintakysymys, en valita tämän enempää.
Opiskeluaikanani olen elättänyt itseni siivoamalla eli joo, ei lähelläkään omaa alaa mutta jotain on ollut pakko tehdä. En oikeastaan edes tiedä mitä oman alan hommia opiskelijana olisi voinut tehdä kun ei niitä tunnu olevan valmistuneillekaan, ainakana tällä paikkakunnalla.
Harjoittelu onkin se ainoa oljenkorsi, jos sellaiseen pääsee. Meillä ainakin määrärahoja leikattu niin paljon ettei kaikki halukkaat saa harjoittelua suoritettua ja paikkoja, jonne hakeutua on melko vähän. (En siis ole vielä valmistunut, joten nipin napin olisi aikaa se harjottelu suorittaa.)
Ap
Vuosia olen ollut työtön/pätkätyöläinen. Luonnontieteiden alalta valmistuin, hakemiani työpaikkoja hakee aina n. 100 muutakin.