En arvosta kotiäitejä
Minua ei oikeasti kiinnosta sinun lapsesi pätkääkään - ovatko kotona sinun kanssasi vai hoidossa. Sinun uhrauksesi pysyä kotona heidän kanssaan ei kiinnosta (kansantaloudelliselta kannalta tosin ehkä). Sinun miehesi - lastesi isän - ja perheesi tulisi arvostaa kotiäitiyttäsi, ei minun. Siis please, lopeta marttyyrina olo ja rahasta ruikutus - sympatiaa et täältä saa.
Ps. muissa maissa on ihan tervejärkisiä lapsia ilman että äidit jättäytyvät kokonaan pois työelämästä moneksi vuodeksi. Turha käyttää sitäkään argumenttia.
Kommentit (48)
Kotiäitiys ei ole työ vai onko joku laittanut sen cv:hen?
Ihminen voi raataa niska limassa vaikka puutarhassa, mutta se ei ole työ samoin kuin kotiäitiys, raskaskaan, ei ole työ. Naurettava ajatus, että se olisi työ siinä missä siivoaminen tai toimitusjohtajuus.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:31"]
Eniten ihmettelen niitä tapauksia, jotka eivät mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta ole hankkineet, eikä työelämäkään kummemin ole kiinnostanut.
Lapsia aletaankin sitten puskemaan ihan sarjatuotannossa, parhaassa tapausessa alle 25-vuotiaalla on kolme lasta ja kaikilla eri isät. Ja sossu maksaa, tietysti.
Näiden tapauksien kohdalla tuntuu siltä, että sillä kotiäitiydellä yritetään peittää oma laiskuus. Kun ei kiinnosta hankkia edes ammattitutkintoa, eikä työtkään oikein nappaa. Helpoimmallahan silloin pääsee, kun tasaisin väliajoin synnyttää taas uuden lapsen ja saa taas lisäaikaa olla kotiäitinä. Ei tosin tule mieleen, että niihin lapsiinkin menee rahaa ja kulut kasvavat lasten mukana.
[/quote]
Hullu tässä maassa töitä tekee, kotiäitydessä on ihan tarpeeksi hommaa, peittoaa jonkun sisäsiistin toimistotyön 6-0 =)
[/quote]
En nyt ole aivan varma, että oliko vastaus provo.
Maailma nyt vaan on niin epäreilu, että ilman työn tekoa ei sitä rahaakaan tilille kummemin tipu. Jos yksinään on, niin aivan se ja sama, mutta lapset tekevät asiasta surullisen. On varmasti sitten kivaa lapsilla, kun mitään ei voi juuri harrastaa, vaatteet pitää kuluttaa aivan puhki ennen kuin uusia saa, ei matkustelua, ei rahaa käydä kavereiden kanssa vaikka leffassa jne jne. Sitten tulevat tietysti myös mahdolliset lukio-/ammattikoulukustannukset.
Kyllä se rahan vähyys sosiaalisestikin lapset erottaa muista, vaikka kuinka jeesusteltaisiin. En tajua, miksi joku tieten tahtoen haluaa lapsilleen huonon tulevaisuuden.
[/quote]
Paitsi jos lapsilla on isä joka tienaa riittävästi :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:31"]
Eniten ihmettelen niitä tapauksia, jotka eivät mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta ole hankkineet, eikä työelämäkään kummemin ole kiinnostanut.
Lapsia aletaankin sitten puskemaan ihan sarjatuotannossa, parhaassa tapausessa alle 25-vuotiaalla on kolme lasta ja kaikilla eri isät. Ja sossu maksaa, tietysti.
Näiden tapauksien kohdalla tuntuu siltä, että sillä kotiäitiydellä yritetään peittää oma laiskuus. Kun ei kiinnosta hankkia edes ammattitutkintoa, eikä työtkään oikein nappaa. Helpoimmallahan silloin pääsee, kun tasaisin väliajoin synnyttää taas uuden lapsen ja saa taas lisäaikaa olla kotiäitinä. Ei tosin tule mieleen, että niihin lapsiinkin menee rahaa ja kulut kasvavat lasten mukana.
[/quote]
Hullu tässä maassa töitä tekee, kotiäitydessä on ihan tarpeeksi hommaa, peittoaa jonkun sisäsiistin toimistotyön 6-0 =)
[/quote]
En nyt ole aivan varma, että oliko vastaus provo.
Maailma nyt vaan on niin epäreilu, että ilman työn tekoa ei sitä rahaakaan tilille kummemin tipu. Jos yksinään on, niin aivan se ja sama, mutta lapset tekevät asiasta surullisen. On varmasti sitten kivaa lapsilla, kun mitään ei voi juuri harrastaa, vaatteet pitää kuluttaa aivan puhki ennen kuin uusia saa, ei matkustelua, ei rahaa käydä kavereiden kanssa vaikka leffassa jne jne. Sitten tulevat tietysti myös mahdolliset lukio-/ammattikoulukustannukset.
Kyllä se rahan vähyys sosiaalisestikin lapset erottaa muista, vaikka kuinka jeesusteltaisiin. En tajua, miksi joku tieten tahtoen haluaa lapsilleen huonon tulevaisuuden.
[/quote]
Paitsi jos lapsilla on isä joka tienaa riittävästi :)
[/quote]
Olet siis lokki.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:33"]
Usein kuuluu väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka. Mitään perusteluja tälle ei koskaan kotiäidit esitä, vakaumus kumpuaa jostakin syvältä sisimmästä. Se on kuin uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus ja lisäksi milloin minkin propagandan tuloksena he vimmassaan niin vilpittömän tosissaan. Lapsesta tehdään oman egon jatko, jonka avulla voi päteä. Että, hän ja vain hän tietäää, mikä hänen lapselleen on hyväksi.
[/quote]
Sä olet siis edelleen katkera siitä, että äiti hylkäsi sut tarhaan alle 1-vuotiaana?
Paras suomalainen asiantuntija Keltikangas-Järvinen on tälläkin palstalla juuri sinunlaistesi ihmisten lyttäämä - keittiöpsykologi on osaavampi kuin alansa asiantuntija. :-D
[/quote]
En ole koskaan luottanut ihmisiin joilla on kaksiosainen sukunimi. Kaikista pahin on kyllä Mia-Petra Kumpula-Natri. =)
[/quote]
Sä varmaan siirrät tuon vainoharhaisen epäluulosi myös tuleville sukupolville omien lastesi kautta? Miniä/vävy ei kelpaa, jos sukunimi on kaksiosainen? Voi tsiisus mitä aivopieruja tällä palstalla on... :-D
:) ihana aloitus. Pitäisikö äitien nyt käydä toisiinsa käsiksi?
Minä olen kotiäiti. Ja arvostan ainakin omaa ihmisarvoani. Minullakin on oikeus olla täällä.
Olen niitä kaikkein eniten parjattuja kotiäitejä: ei työpaikkaa odottamassa, ei opiskelupaikkaa odottamassa, ei ammattia, ei mitään.
Kyllähän tämä aika karua on, mutta ainakin olen äitiyteni hoitanut ihan hyvin: olen jaksanut valvomiset, olen vienyt kerhoon ja uimaan, hoploppeihin, kylään muille, tutustuttanut toisiin lapsiin, hankkinut tietoa jne. Olen opettanut askartelut, antanut vähän kielikylpyäkin koska englantia osaan ihan hyvin kaikesta huolimatta. Olen hyvä äiti.
Mutta kyllä sen eron huomaa. Ihmiset, joihin olen lasten myötä tutustunut, jatkavat elämäänsä jossain vaiheessa, eikä ystävyyssuhteita ole syntynyt siten että minuakin muistettaisiin oman kotiäitiyden jälkeen. Ja tiedän, ettei minua arvosta kukaan miestäni lukuunottamatta kukaan. Sallin sen teille, vaikka itse en edes jaksa ajatella että palkkatyö tekisi ihmisestä minua paremman. Olen ahkera ja luen paljon, mutta se ei tässä maailmassa riitä.
Olen kotiäiti enkä itsekään erityisesti arvosta kotiäitiyttä. Arvostan enemmän naisessa omaa uraa, jollainen itsellänikin odottaa 2 vuoden päässä. Olen kotona koska voin olla ja koska työni on sellaista, että ammattitaito säilyy.
Silti jotenkin tyhmää julistaa moista asiaa. Ketä kiinnostaa, mitä kukin meistä arvostaa ja mitä ei arvosta? :)