Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En arvosta kotiäitejä

Vierailija
29.05.2013 |

Minua ei oikeasti kiinnosta sinun lapsesi pätkääkään - ovatko kotona sinun kanssasi vai hoidossa. Sinun uhrauksesi pysyä kotona heidän kanssaan ei kiinnosta (kansantaloudelliselta kannalta tosin ehkä). Sinun miehesi - lastesi isän -  ja perheesi tulisi arvostaa kotiäitiyttäsi, ei minun. Siis please, lopeta marttyyrina olo ja rahasta ruikutus - sympatiaa et täältä saa.

Ps. muissa maissa on ihan tervejärkisiä lapsia ilman että äidit jättäytyvät kokonaan pois työelämästä moneksi vuodeksi. Turha käyttää sitäkään argumenttia.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:53"]

Minua ei oikeasti kiinnosta sinun lapsesi pätkääkään - ovatko kotona sinun kanssasi vai hoidossa. Sinun uhrauksesi pysyä kotona heidän kanssaan ei kiinnosta (kansantaloudelliselta kannalta tosin ehkä). Sinun miehesi - lastesi isän -  ja perheesi tulisi arvostaa kotiäitiyttäsi, ei minun. Siis please, lopeta marttyyrina olo ja rahasta ruikutus - sympatiaa et täältä saa.

Ps. muissa maissa on ihan tervejärkisiä lapsia ilman että äidit jättäytyvät kokonaan pois työelämästä moneksi vuodeksi. Turha käyttää sitäkään argumenttia.

[/quote]

Asia selvä. Oliko muuta sydämellä?

Mielipiteelläsi ei ole varsinaisesti mitään käytännön merkitystä, mutta saahan sitä kukin oloaan keventää. Sana ja aihe on vapaa, eikö totta.

Vierailija
22/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kunnioitan kaikkia niitä jotka elää mukavaa hyvää elämää ja arvostaa muita.

Äitiydestä johtuva kotona oleminen ei kestä kuin pienen osan työelämässä vietetystä, jos kotona hoitaminen on paikka jossa ei saa huoliaan jakaa muille niin minusta olet kyllä tyly. Jos sinä olet työssä niin tokihan sinä saat puhua vaikkapa väsymyksestäsi, se oikeushan sinulla on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta ap:n mielipiteet tai ajatukset pätkääkään.

Omakohtaista kokemusta minulla on uraäitiydestä ja kotiäitiydestä. Kummassakin on omat haasteensa ja oma hyvät puolensa, niistä en lähde kenenkään kanssa kiistelemään.

Tärkeintä on että mahdollisimman moni onnistuu kasvattamaan lapsestaan tervejärkisen. Ihan meidän kaikkien hyvinvoinnin tähden sitä toivon. Ap:n äiti ei siinä selvästikään ole onnistunut.

Vierailija
24/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten Suomessa on varaa maksaa äideille siitä, että he pysyvät kotona pois työmarkkinoilta. Äitien paikka on töissä ansaitsemassa, lasten hoidossa sosiaalistumassa. Kotihoidon tukea pitäisi leikata reippaasti tai jopa poistaa se kokonaan.

Vierailija
25/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:31"]

Eniten ihmettelen niitä tapauksia, jotka eivät mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta ole hankkineet, eikä työelämäkään kummemin ole kiinnostanut.

Lapsia aletaankin sitten puskemaan ihan sarjatuotannossa, parhaassa tapausessa alle 25-vuotiaalla on kolme lasta ja kaikilla eri isät. Ja sossu maksaa, tietysti.

Näiden tapauksien kohdalla tuntuu siltä, että sillä kotiäitiydellä yritetään peittää oma laiskuus. Kun ei kiinnosta hankkia edes ammattitutkintoa, eikä työtkään oikein nappaa. Helpoimmallahan silloin pääsee, kun tasaisin väliajoin synnyttää taas uuden lapsen ja saa taas lisäaikaa olla kotiäitinä. Ei tosin tule mieleen, että niihin lapsiinkin menee rahaa ja kulut kasvavat lasten mukana.

[/quote]

Hullu tässä maassa töitä tekee, kotiäitydessä on ihan tarpeeksi hommaa, peittoaa jonkun sisäsiistin toimistotyön 6-0 =)

[/quote]

En nyt ole aivan varma, että oliko vastaus provo.

Maailma nyt vaan on niin epäreilu, että ilman työn tekoa ei sitä rahaakaan tilille kummemin tipu. Jos yksinään on, niin aivan se ja sama, mutta lapset tekevät asiasta surullisen. On varmasti sitten kivaa lapsilla, kun mitään ei voi juuri harrastaa, vaatteet pitää kuluttaa aivan puhki ennen kuin uusia saa, ei matkustelua, ei rahaa käydä kavereiden kanssa vaikka leffassa jne jne. Sitten tulevat tietysti myös mahdolliset lukio-/ammattikoulukustannukset.

Kyllä se rahan vähyys sosiaalisestikin lapset erottaa muista, vaikka kuinka jeesusteltaisiin. En tajua, miksi joku tieten tahtoen haluaa lapsilleen huonon tulevaisuuden.

Vierailija
26/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joskus mietin onko näillä päiväkotilapsilla jokin yhteys kun tämä koulukiusaaminenkin/masennus on oikein räjähtänyt käsiin. Mielestäni omaa äitiä on vaikea korvata vieraalla tädillä!

Olisko yhteiskunnalle kuitenkin joku etu siinä, että oma äiti/isä kasvattaa kakaransa tavoille? Tämähän onnistuu vain jos äiti elää arjen lastensa kanssa ja oppii oikeasti tuntemaan lapsensa!

Vierailija
27/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:49"]

En ymmärrä

[/quote]

Älä sitten ymmärrä. Se ei ole velvollisuus. Onneksi kuitenkin maailma ei toimi sinun ymmärryksesi mukaan.

Vierailija
28/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:52"]

Joskus mietin onko näillä päiväkotilapsilla jokin yhteys kun tämä koulukiusaaminenkin/masennus on oikein räjähtänyt käsiin. Mielestäni omaa äitiä on vaikea korvata vieraalla tädillä!

[/quote]

Joidenkin äitien kohdalla se vieras täti tosin on parempi vaihtoehto.

Vierailija
29/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:49"]

En ymmärrä, miten Suomessa on varaa maksaa äideille siitä, että he pysyvät kotona pois työmarkkinoilta. Äitien paikka on töissä ansaitsemassa, lasten hoidossa sosiaalistumassa. Kotihoidon tukea pitäisi leikata reippaasti tai jopa poistaa se kokonaan.

[/quote]

Vaihtoehtona on laittaa vauvat tarhaan tai hoitajalle. Yhden lapsen hoitopaikka maksaa reilun tonnin, mitä pienempi sitä isommat on kustannukset. Kotihoidontuki on muutaman satasen.

Ylitöitä taas tehdessä saan ansaittua "menetettyjä rahoja" toisaalta paikallani vakityisessa ammatissani on palkattuna nyt työtön. On se vaan niin väärin.

Vierailija
30/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan ihmisiä, joiden kanssa on suhteellisen samanlainen arvomaailma. Tähän ei vaikuta ihmisen ikä,sukupuoli, koulutustaso, mahdollinen lasten tai lemmikkien lukumäärä, paino tms. Hauskaa päivää kaikille!

Vierailija
31/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:33"]

Usein kuuluu väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka. Mitään perusteluja tälle ei koskaan kotiäidit esitä, vakaumus kumpuaa jostakin syvältä sisimmästä. Se on kuin uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus ja lisäksi milloin minkin propagandan tuloksena he vimmassaan niin vilpittömän tosissaan. Lapsesta tehdään oman egon jatko, jonka avulla voi päteä. Että,  hän ja vain hän tietäää,  mikä hänen lapselleen on hyväksi.

[/quote]

Sä olet siis edelleen katkera siitä, että äiti hylkäsi sut tarhaan alle 1-vuotiaana?

Paras suomalainen asiantuntija Keltikangas-Järvinen on tälläkin palstalla juuri sinunlaistesi ihmisten lyttäämä - keittiöpsykologi on osaavampi kuin alansa asiantuntija. :-D 

Vierailija
32/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:48"]

Omakohtaista kokemusta minulla on uraäitiydestä ja kotiäitiydestä. Kummassakin on omat haasteensa ja oma hyvät puolensa, niistä en lähde kenenkään kanssa kiistelemään.

Tärkeintä on että mahdollisimman moni onnistuu kasvattamaan lapsestaan tervejärkisen. Ihan meidän kaikkien hyvinvoinnin tähden sitä toivon. Ap:n äiti ei siinä selvästikään ole onnistunut.

[/quote]

Kiinnosti nähtävästi sen verran että vaivauduit lukemaan ja vastaamaan :)

Tottakai tärkeintä on että lapsista kasvaa terveitä ja fiksuja. Pointtini oli että olen kyllästynyt ainaiseen valitukseen miten yhteiskunta tukee lapsiperheitä niin niukasti, miten kotihoidontuki on niin pieni ja miten tuntipalkka tästä ARVOKKAASTA työstä on niin pieni. En väittänyt että miehen pitäisi KUSTANTAA elämä, mutta se arvostus omien lasten hoitoon pitäisi tulla siltä omalta perheeltä, ei yhteiskunnalta. En jaksa kuunnella sitä loputonta narinaa tämän "työn" raskaudesta ja pienestä korvauksesta. Sorry, mutta ei se ole työ, se on elämää ja vielä yleensä itse aiheutettua ja valittua. 

Ap:n äiti oli muuten kotiäiti, ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ja itse olen ollut kotiäitinä, mutta kenellekään en valittanut korvauksien vähyydestä kotona ollessani. Yhteiskunta on järjestänyt päivähoitoa, puistoja, kouluttaa lapseni... Olen enemminkin vain kiitollinen siitä kaikesta kun vaatimassa lisää.

T. Ap

Vierailija
33/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:02"]

[/quote]

Tottakai tärkeintä on että lapsista kasvaa terveitä ja fiksuja. Pointtini oli että olen kyllästynyt ainaiseen valitukseen miten yhteiskunta tukee lapsiperheitä niin niukasti, miten kotihoidontuki on niin pieni ja miten tuntipalkka tästä ARVOKKAASTA työstä on niin pieni. En väittänyt että miehen pitäisi KUSTANTAA elämä, mutta se arvostus omien lasten hoitoon pitäisi tulla siltä omalta perheeltä, ei yhteiskunnalta. En jaksa kuunnella sitä loputonta narinaa tämän "työn" raskaudesta ja pienestä korvauksesta. Sorry, mutta ei se ole työ, se on elämää ja vielä yleensä itse aiheutettua ja valittua. 

Ap:n äiti oli muuten kotiäiti, ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ja itse olen ollut kotiäitinä, mutta kenellekään en valittanut korvauksien vähyydestä kotona ollessani. Yhteiskunta on järjestänyt päivähoitoa, puistoja, kouluttaa lapseni... Olen enemminkin vain kiitollinen siitä kaikesta kun vaatimassa lisää.

T. Ap

[/quote]

Mikäli kotiäitiydestä halutaan työnä puhua, niin työelämässäkin toimii karu kysynnän ja tarjonnan laki. Mikäli syntyvyys romahtaisi reippaasti ja lapsista alkaisi tosissaan olla pulaa, niin totta kai valtio silloin yrittäisi innostaa ihmisiä lapsen tekoon isommilla tuilla.

Mutta nyt lapsia syntyy tasaiseen tahtiin. Jos sinä et hanki/saa lasta, niin naapurin Irma todennäköisesti hankkii parikin.

Vierailija
34/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:33"]

Usein kuuluu väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka. Mitään perusteluja tälle ei koskaan kotiäidit esitä, vakaumus kumpuaa jostakin syvältä sisimmästä. Se on kuin uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus ja lisäksi milloin minkin propagandan tuloksena he vimmassaan niin vilpittömän tosissaan. Lapsesta tehdään oman egon jatko, jonka avulla voi päteä. Että,  hän ja vain hän tietäää,  mikä hänen lapselleen on hyväksi.

[/quote]

Sä olet siis edelleen katkera siitä, että äiti hylkäsi sut tarhaan alle 1-vuotiaana?

Paras suomalainen asiantuntija Keltikangas-Järvinen on tälläkin palstalla juuri sinunlaistesi ihmisten lyttäämä - keittiöpsykologi on osaavampi kuin alansa asiantuntija. :-D 

[/quote]

En ole koskaan luottanut ihmisiin joilla on kaksiosainen sukunimi. Kaikista pahin on kyllä Mia-Petra Kumpula-Natri. =)

Vierailija
35/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:59"]

Minä arvostan ihmisiä, joiden kanssa on suhteellisen samanlainen arvomaailma. Tähän ei vaikuta ihmisen ikä,sukupuoli, koulutustaso, mahdollinen lasten tai lemmikkien lukumäärä, paino tms. Hauskaa päivää kaikille!

[/quote]

Nuo lähes kaikki luettelemasi sitoutuvat aika pitkälti nimenomaan arvomaailmaan (ikää ja sukupuolta lukuunottamatta).

Kertoohan se ihmisen arvomaailmasta paljon, jos ei halua kouluttautua Suomen ilmaisesta koulutusjärjestelmästä huolimatta ja heittäytyy yhteiskunnan elätettäväksi. Itse en halua olla kovinkaan läheisissä tekemisissä näiden kanssa, ampuu nimittäin todella kauas omasta arvomaailmastani, jossa arvostan hyvin paljon sanontaa "kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä".

Vierailija
36/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, miksi et. Olen juuri selannut tunnin av-palstaa vauvan nukkuessa ja isompien ollessa virikehoidossa. Söin muuten pussin karkkia samalla. Ehkäpä kohta leivon hiukan miehelleni.

Vierailija
37/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tää on mennyt taas ihan nokkitteluksi, mutta mielestäni tämän on hyvä avaus. Minustakin on outoa, että kotiäidit ovat usein arvostuksen perään eli muiden tulisi arvostaa heidän uhraustaan. Ja siinä mikä lie A-studion kotäiti-illassa vaadittiin palkanmaksua kotiäideille. Siis, että perhe-elämän viettämisestä tulisi maksaa..

Olen töissä ja hoidan perheeni. Kieltämättä illat ovat aika täysiä kotitöineen. Eli teen palkkatyöt ja ne työt mitkä tein päivän aikana kotona ollessani sitten illalla (kotityöt).

Vierailija
38/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:02"]

[/quote]

T. Ap

[/quote]

Komppaan aloittajaa. Just näin. KIITOS!

Vierailija
39/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko noi urheilijoitten vaimot sitten olla vaan niin OMISTAUTUNEITA PERHEILLEEN ETTÄ jättävät muun elämän eli työelämän odottamaan kunnes lapset on isoja.

Vierailija
40/48 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloudelliseti?! Täh? Kun menen takaisin töihin niin SINÄ maksat veroina minun lasten päivähoitomaksujen kustannukset, jotka ylittävät minun omavastuuosuuden.