Vähänkö suora kopio Marimekon Metsänväkeä-kuosi
Kommentit (76)
IS:ssa
"Isola ei tullut ajatelleeksi tekijänoikeuksia tai sitä, että omisi jonkun toisen luovaa työtä"
Luulisi että tuollaiset jutut on suunnittelijan työn ytimessä ja arkipäivää? :O
Näin mäkin luulin kunnes näin nuo kuvat vierekkäin. Oikeasti, puiden kallistuskulmia myöten sama kuva, samat mittasuhteet, kaikki - toi ei voi tapahtua vahingossa. Se, että saa saman IDEAN on varmasti yleistä, tässä on nyt kyse yksi yhteen toteutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:29"]
Uskon enemmän vahinkoon kuin tahalliseen tekoon. Meillä oli koulussa yksi kuviksen työ ja vasta kun olin saanut omani valmiiksi, kaverini huomautti miten paljon se muistutti erästä tuotemerkkiä. Toisen kerran minulla ja eräällä toisella oppilaalla oli täsmälleen sama idea piirrustuskilpailutyöksi. Onneksi huomasimme töidemme samankaltaisuuden ennen kuin lähetimme ne kilpailuun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:03"]
IS:ssa
"Isola ei tullut ajatelleeksi tekijänoikeuksia tai sitä, että omisi jonkun toisen luovaa työtä"
Luulisi että tuollaiset jutut on suunnittelijan työn ytimessä ja arkipäivää? :O
[/quote]
Etenkin toisen polven suunnittelijan...
Tunnusti jo. Suoraan oli kirjasta ottanut kuosin.
Jossain haastattelussa kertoo miten tytär tuli vuonna 2007 hänen avustajakseen erityisesti tietokonejuttuihin, joita ei itse hallitse. Tarvitsikohan se skannausapua yms?
Jaaha. Vai näin tämä sitten olikin. Enpä olisi uskonut.
Nämä selitykset mitä annetaan kun moka tulee ilmi ovat naurettavia: en tajunnut miettiä tekijänoikeuksia! Kuka tahansa tavallinenkin ihminen - ei ammattisuunnittelija - kyllä ymmärtää, että jos kopioidaan jotain täysin yksi yhteen niin kyllä siinä tehdään väärin: varastetaan ja otetaan luvatta käyttöön toisen suunnittelemaa ja pyritään itse siitä hyötymään.
Kurjaa, että pitkäaikaisen suunnittelijan maine ja ura sai tällläisen lopun.
Tästä kohustahan seurasi paljon hyvää, tuo unohduksiin jäänyt upea kansantaitelija Maria Primachenko löydettiin. Marimekkohan voisi järjestää vaikka hänen näyttelynsä Suomeen.
Isolan moka oli se, että kopioi kuvan niin suoraan ja yksi yhteen, jos olisi ottanut vain vaikutteita ja vähän muokannut kuvaa, kellään ei olisi mitään sanomista.
Onpas kärpäsestä härkänen. Joku puun kuva jossain kankaassa sama kuin 60-luvun taulussa. Ketä kiinnostaa?
Eihän kyse välttämättä ole edes tietoisesta plagioinnista. Ehkä nähnyt jossain tuon metsäkuvan, tykännyt siitä, se jäänyt mieleen ja joskus vuosien päästä muotoutunut paperille sitten samanlaisena kuvana ja luullut itse keksimäkseen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:52"]
Onpas kärpäsestä härkänen. Joku puun kuva jossain kankaassa sama kuin 60-luvun taulussa. Ketä kiinnostaa?
Eihän kyse välttämättä ole edes tietoisesta plagioinnista. Ehkä nähnyt jossain tuon metsäkuvan, tykännyt siitä, se jäänyt mieleen ja joskus vuosien päästä muotoutunut paperille sitten samanlaisena kuvana ja luullut itse keksimäkseen.
[/quote]
"Minua ei kiinnosta, mutta kommentoin silti, vaikken tiedä asiasta mitään"
Jos vaikka lukisit uutisia. Suunnittlija ihan itse kertoi ottaneensa kuosin suoraan ko. lastenkirjasta. Tunnusti kopioineensa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:52"]
[/quote]
Voi helvetti noita Iltasanomia... uutinen kuinka Finnair poistaa "kohukuosin" koneensa kyljestä, ja on pitänyt oikein vääntää rautalankaa kuinka se kuva koneen kyljessä on "hyi hyi" laittamalla päälle ympyrä ja poikkiviiva.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052917081498_uu.shtml
Taitaa vielä löytyä enemmänkin kopioita ko. taiteilijan tuotannosta..
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 17:42"]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052917081498_uu.shtml
Taitaa vielä löytyä enemmänkin kopioita ko. taiteilijan tuotannosta..
[/quote]
Eihän tuo mikään kopio ole. Saman puun lehtiä.
Kuin Kokoomuksen käsikirjasta koko hötäkkä. Teetetään työ muilla ja otetaan voitot itselle. Näitä on niin paljon. Itsekin 10e :sta joskus tehnyt laiskan kokoomusnuoren paskat läksyt, kun tällä kuulemma kiire. Kehtasi vielä syyttä huonosta arvosanasta, vaikka pelkästä 10e kyse ja läksyjä varten yli 50s luettavaa, mutta eihän se osaaminen vaan sen käyttö, mitä muut osaavat! Tyyppi repi välttäviä itse ja itse myin itseni 10e:lla tämän nyyhkeiden takia. Tietty tosi noloa kun tämä jäi kiinni. Puuttuu vain Kataisen virne ja fantastista kommentti tästä pelistä taasen. Kusetus on hienoa, kun se kohdistuu köyhiin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:47"]Kopiokuosin suunnittelija häpeää: "En ymmärrä, miksi hairahduin"
Keskiviikko 29.5.2013 klo 10.42 (päivitetty klo 10.42)
[/quote]
Hidas ymmärrys, kun ei kuuteen vuoteen ole vastausta keksinyt.