Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.

Vierailija
17.07.2020 |

Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.

Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.

Aamuvarhainen on päivän paras hetki.

Kommentit (355)

Vierailija
141/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä menen yksikseni kahvilaan tai mustikkaan tai mihin nyt haluankin. Ongelmana on mies, joka heräilee klo 11 tienoilla ja haluaa aamukahviseuraa, mutta minä olen siinä vaiheessa jossain ihan muualla omissa menoissani. Kun palaan noin klo 13, mies murjottaa, kun on joutunut olemaan koko aamun yksin ja on nälkäkin. MInä olen todennäköisesti käynyt ulkona syömässä tai ottanut eväät (sinne mustikkametsään), joten ei nälätä.

Iltapäivä menee siinä, että mies keksii tekemistä eli niitä asioita, joita jo olen aamupäivän tehnyt. "Mennään mattopyykille" juuri siinä vaiheessa, kun olen aamun pessyt mattoja ja ne on jo kuivumassa.

Sopikaa mattopyykeistä sun muista tekemisistä etukäteen. Niin säästyy sitten päivälle yhteistäkin tekemistä. Ja varmaan aikuinen mies osaa itse leipää tehdä herättyään ja keittää kahvia, niin ei tarvitse nälässä olla siihen asti kun sinä tulet?

Vierailija
142/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta tuttavapiiristä olen huomannut, että ne aikaansaajat on kyllä aamuihmisiä. Iltavirkuilla tuntuu ne illat/yöt menevän lähinnä telkkaria tuijotellessa, eikä kuulemma ole koskaan aikaa esim harrastaa liikuntaa (aamuvirkulla on lenkki tehtynä ennen kuin muut herää). Koskaan eivät myöskään ole pirteitä, joten elämä on pelkkää haukottelua. Täälläkin se joku mies valitti, ettei vaimo anna pelata pleikkaria yöllä, kun taas vaimo teki aamuisin kotihommia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.

Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.

Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...

Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).

Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.

Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.

No käännä sitten sitä omaa ja lapsen kelloa, hyvänen aika. Kun olette samassa rytmissä, elämä se on kuin silkkiä vaan.

Vierailija
144/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.

Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.

Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...

Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).

Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.

Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.

Olet väärässä. Asiaa on tutkittu paljon. Sisäistä kelloa ei voi kääntää, mutta sen kanssa voi elää eri rytmissä.

Oma luonnollinen rytmini (eli se kun voin kaikkein parhaiten ja olen virkeä hereillä ollessani) on kahdelta nukkumaan ja yhdeltätoista ylös. Suurimman osan elämästäni olen kuitenkin joutunut heräämään tuntikaupalla aiemmin ja sitä myötä myös pyrkinyt aikaistamaan nukkumaanmenoa. Kun on vapaata, oma rytmi löytyy nopeasti uudestaan.

Sisäinen rytmi ei siis tarkoita sitä, että herääminen tai nukahtaminen tapahtuu aina tiettyihin aikoihin. Se tarkoittaa sitä, mihin aikaan ihminen nukahtaisi ja heräisi jos saisi itse valita. Aika suuri osa ei saa.

Joku jo sanoikin, mutta jatkuva omaa rytmiä vastaan taisteleminen aiheuttaa tutkitusti monia erilaisia terveyshaittoja, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin. Kolmivuoro esimerkiksi on haitallista lähes kaikille, sillä sitä tehdessään ihmisellä ei ole minkäänlaista rytmiä. Olit sitten aamuvirkku tai iltavirkku, kolmivuoro rasittaa kehoa ja mieltä.

/63

Vierailija
145/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut uniterroristit ovat kauheita hirviöitä. Jostain syystä ei ole aamu-unista ihmistä joka yrittäisi kontrolloida toisen nukkumista. Ne ovat aina aamuvirkkuja.

Unen häiritseminen on muuten yksi tehokkaimpia kidutuskeinoja, jota julmimmat pahikset kuten Vietkong ja KGB ovat käyttäneet.

Tämä! Ja auta armias, jos yrität aamuvirkun kanssa saada jonkin homman illalla hoidettua tai yrität saada sen tekemään iltavuoron. Nämä ovat niitä kaikista joustamattomia vänisijöitä. Mutta kaikkien muiden pitäisi tanssia heidän pillin mukaan.

Vierailija
146/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on aika teinimäistä jos aikuinen ihminen nukkuu esimerkiksi 12 asti. Kyllä yli 17- vuotiaan pitäisi pystyä heräämään aiemmin. Paitsi tietysti jos takana on vaikka yövuoro.

Miksi poikkeus? Eihän sillä ole eroa, onko takana yövuoro töissä, kotitöissä, harrastuksissa vaiko ihan vaan biologian metkujen vuoksi. Tuo on taas jotain vanhakantaista fennoluterilaista eetosta jossa työ on elämän tarkoitus ja pyhittää kaiken, muutoin ei saisi ihmisellä olla hyvä olla ikinä vaan korkeampi kärsimys palkitaan vaan.

Vierailija
147/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli miehen kanssa aiemmin sama rytmi. Nyt ne ajat on jo kaukana takanapäin. Mulle on muuten ihan sama, mutta siinä kohtaa kun nukkumaan mennään tyylillä läpsystä vaihtoon, niin en tiedä minkä verran siinä on enää parisuhteesta kysymys.

Vierailija
148/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se ongelma, ettei voi itse itsenäisesti tehdä asioita silloin aamulla, jos on aamuvirkku? Miksi se kumppani pitää saada seuraneidiksi joka paikkaan ja aktiviteetteihin mukaan?

Vierailija
149/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi mieheni tulee, sitä huonompi hän on heräämään aamuisin. Vaikka menee myös aiemmin nukkumaan, harvoin jaksaa mitään leffaa katsoa tai muuta yhdessä tekemistä enää klo 22 jälkeen. Vissiin vaativa työ verottaa, sillä ei kuorsaa, ei ole uniapneaa (on tutkittu unen laatua, ei ongelmia).

Ottaa muakin päähän että käynnistyminen on miehellä sitä luokkaa, ettei viikonloppuisin olla juuri ikinä ulkona ovesta ennen puolta päivää. En mäkään minnekään halua liikkua anivarhain sillä heräilen itse yhdeksän maissa, mutta olis ihan mukavaa olla joskus ovesta ulkona klo 10.30 eikä klo 14. Erityisesti pimeään vuodenaikaan kuormittaa, että päivän valoisasta ajasta menee puolet miehen odotteluun.

Ja kaiken lisäksi tahtoo pääsääntöisesti aamulla olla rauhassa. Vaikka lapset ei enää häiritse aamuisin, ei enää koskaan aloiteta aamua rakastelemalla. Juon aamukahvit yksin ja uutisaiheista jne juttelen teinien kanssa ennen miehen sängystä ylöskömpimistä.

Kun hän nauttii aamiaistaan pitkän kaavan kautta, minä tapaan ystäviä, käyn kaupoilla, hoidan kertyneitä kotipuuhia jne. Sitten joskus iltapäivästä mies saattaa haluta lähteä vaikka kauppahalliin yhdessä, ja minun on siinä kohtaa kerättävä uudelleen energiaa kaupungilla pyörimiseen, vaikka haluaisin hämärän tulessa jo olla kotona huoahtamassa hetken ennen päivällisen laittoa ja saunan lämmitystä, joiden jälkeen jäänkin sitten takkahuoneeseen yksin kuuntelemaan musiikkia tai lukemaan kirjaa, kun mies painuu pehkuihin :(

Vierailija
150/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on uniapnea (hoidossa) ja voisin kyllä pakottaa itseni nousemaan vaikka kahdeksalta vapaapäivänä, itsekuria löytyy. Mutta en tule olemaan mitään seurusteluseuraa kyllä ainakaan tuntiin sen jälkeen, joten väkisin aikaisin nouseminen ei ole kovin järkevää.

Vierailija
151/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaisen on pitkässä parisuhteessa sen verran satsattava, että kykenee kerran kuussa ja loma-aikoina vähän useammin siirtämään omaa heräämistään tai nukkumaanmenoaan yhteisen ajan tähden.

Jos ei muka pysty edes yhtä kertaa kesässä nousemaan aikaisin rakkaimpansa kanssa vietetyn mukavan menon vuoksi, ei oikeasti arvosta suhdetta eikä kumppaniaan.

- M42, joka nukahtamista vastaan taistellen valvoo ihan mielellään koko yön, jotta voisi joka vuosi kokea yhden auringonnousun vaimonsa kanssa

Vierailija
152/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismista kielisi tuollainen häpeilemätön nukkuminen.

Vierailija
153/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi sille joka perusteli unirytmin muuttamisen mahdollisuutta sillä, että muuttui itse aamuvirkuksi saatuaan lapsia -etkö oikeasti tiedä, että raskaus- ja äitiyshormonit vaikuttaa unirytmiin monilla jopa niin paljon, että ei enää koskaan pysty nukkumaan aamuyötä pidemmälle ja heräilee keskellä yötä? Lienee evoluution sopeutuma, muttaen usko että ap:n mies ajatteli hankkiutua raskaaksi ratkaistakseen "ongelman".

Lisäksi tutkimuksissa on osoitettu, että oman unirytmin vastaisesti eläminen on pitkässä juoksussa epäterveellistä.

En sanonut saaneeni lapsia vaan perheellistyttyäni eli mentyäni vaimoni kanssa yhteen. Lapset tulivat myöhemmin ja he eivät todellakaan ole Ikinä olleet mitään aamuvirkkuja. En elä unirytmiin vastaisesti vaan unirytmini on muuttunut, tuskin mistään äitihormooneista on kyse.

En ole tietoisesti muuttanut sitä. Olisi ehkä ollut oikein kirjoittaa, että unirytmi voi muuttua. Toisaalta on myös tutkittu, että ihmisen sisäinen vuorokausi ei ole 24 tuntia vaan oliko se 25 vai 23 eli heräämisaikoja ei ole kohtuuttoman vaikea muuttaa. Hyvä kuitenkin itseni kannalta, että olen muuttunut iltaihmisestä aamuihmiseksi, koska yhteiskunta elää pääsääntöisesti aikataululla 8-16.

Huom! Meidän yhteiskunta. Monen muun maan yhteiskunta elää eri rytmiä. Jenkeissä perinne on ollut ysistä viiteen, Euroopassa taas pitkiä taukoja päivällä ja ahkeruus jatkuu myöhemmälle iltaan. 

No jaa. Enemmänkin nuo etelä-euroopan siestamaat on tunnettuja siitä että kaikki on aina vasta "mañana" eli ei siis tule toteutumaan koskaan..

Toisaalta tuotakin asennetta alkaa ymmärtämään, koska kuka vttu jaksaa yhtään mitään kun on aina kuuma ja varsinkin nyt eu:n myötä on tarjolla tyhmiä Pohjois-Euroopan valtioitakin, joilla voi maksattaa kaiken koska ovat niin mallioppilaita ja ahkeria.

Ihan kuten suomalaiset ovat tunnettuja alkoholismista ja perheväkivallasta sekä itsemurhista.

Autistisesta luonteenlaadustaan ja kyvyttömyydestään puhua. 

Miksi pitäisi höpöttää koko ajan jotakin tyhjänpaskanlätinää.

Vierailija
154/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se ongelma, ettei voi itse itsenäisesti tehdä asioita silloin aamulla, jos on aamuvirkku? Miksi se kumppani pitää saada seuraneidiksi joka paikkaan ja aktiviteetteihin mukaan?

No siis tuota. Kyllä mulla on paljonkin omaa tekemistä, ja silloin ei miehen nukkuminen niin haittaakaan. Kuitenkin kun pitäisi lähteä hakemaan uusi pakastin hajonneen tilalle, tai löytää käytetty puutarhatraktori jostain ja hakea se peräkärryn kanssa, tai yrittää jotenkin korjata vanhaa ruohonleikkuria kun se sammuu kesken ajon, niin kyllä siinä välillä kaipaisi että mies tekisi muutakin kuin nukkuisi. Onneksi naapurissa on mukavia miehiä jotka voi soittaa apuun. Toisaalta sitten olen täysin omavaltaisesti uusinut asioita tarpeen mukaan oman mieleni mukaiseksi, kun kerran mies mieluummin nukkuu kuin osallistuu. Kyse siis ei ole siitä, että asiat pitäisi hoitaa aikaisin aamulla, vaan että ne saisi hoidettua edes näiden liikkeiden aukioloaikojen aikana.

Toinen asia on se, että kun minulle tulee nälkä niin teen ruokaa. Mies sitten valittaa, kun ei saa tuoretta vastatehtyä ruokaa vaan pitää mikrossa lämmittää, kun nukkuu sen ajan ohi jolloin minä syön (klo 14-15). Mua ärsyttää eniten se, etten mielestäni elä mitenkään kohtuuttoman aikaisin kun nukun yhteentoista, mutta sekin on miehelle tuntikaupalla liian aikaisin herätty.

Vierailija
155/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa molemmat iltavirkkuja (yleensä aikaisintaan kahdelta mennään nukkumaan), mutta miehellä unta riittää, riittää ja riittää, joten nukkuisi helposti aina joku 12 tuntia putkeen. Mä herään itse automaattisesti jonkun 8-9 tunnin jälkeen, joten saan silti aina touhuta herättyäni monta tuntia yksin.

Täällä taas sama. Mies nukkuu helposti 12-16 tuntia vuorokaudessa (alkaen aikaisintaan klo 02), jos sen antaa nukkua. Eikä muuten ole masentunut.

Sillä on diabetes.

Vierailija
156/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisen on pitkässä parisuhteessa sen verran satsattava, että kykenee kerran kuussa ja loma-aikoina vähän useammin siirtämään omaa heräämistään tai nukkumaanmenoaan yhteisen ajan tähden.

Jos ei muka pysty edes yhtä kertaa kesässä nousemaan aikaisin rakkaimpansa kanssa vietetyn mukavan menon vuoksi, ei oikeasti arvosta suhdetta eikä kumppaniaan.

- M42, joka nukahtamista vastaan taistellen valvoo ihan mielellään koko yön, jotta voisi joka vuosi kokea yhden auringonnousun vaimonsa kanssa

👆🏼 Tämä! Itsekeskeisten ja joustamattomien ihmisten kanssa on turha muutenkaan seurustella.

Vierailija
157/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismista kielisi tuollainen häpeilemätön nukkuminen.

NARSISTI -kortti vedetty! "Häpeilemätön nukkuminen". Iltavirkut on kaikki narsisteja.

Hyvä kun tämäkin nyt selvisi. Vauvassa aina tiedetään nämä jutut.

Vierailija
158/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pystyn sopeutumaan aikaisiin aamuherätyksiin jos vain haluan! Nyt kesällä rytmini on yhdessä miehen kanssa se, että valvotaan myöhään ja myös nukutaan aamulla pitkään.

Minuakin toisinaan ärsyttää, kun mies ei pysty sopeutumaan ehdotukseeni että käytäis aamulenkillä tai kahvilassa aamupalalla jos vain laitettais nukkumaan illalla ajoissa.

Täytyy vaan mennä yksin sitten kun toisella vaikeampaa sellainen rytmin kääntäminen yhtäkkiä.

Vierailija
159/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan odotetaan sellaista vastausta, että aamuvirkut ovat väärässä ja iltaihmiset oikeassa.

Vierailija
160/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos emme ole mieheni kanssa farmareita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi