Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.
Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.
Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.
Aamuvarhainen on päivän paras hetki.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun kerrankin sais nukkua silleen kun omaan tarpeeseen sopisi niin ämmä länkyttää jostain menoista ihan ku klo 11 ei enää vois talosta ulos mennä.
Riippuu menosta. Meidän esimerkiksi pitäisi tänään lähteä tuttavien mökille. Tuttavat ovat molemmat aamuvirkkuja. Minua ärsyttää se, että kun tarkoitus on, että menemme sinne syömään, niin aikaisin aamulla heränneet tuttavaparat joutuvat olemaan nälissään tunteja ennen kuin me edes saavumme paikalle. Mies kun nousee sängystä vasta siinä kun heillä olisi jo ruoka-aika. Sitten vielä noin 2 tunnin aamukahvit ja reilu tunnin ajomatka mökille. Perillä ollaan kun on tuttavien saunanlämmitysaika, mutta sitten aletaan tehdä ruokaa. Saunaan päästään kun on tuttavien nukkumaanmenoaika.
Olisi kauhean kiva että edes kerran kesässä mies voisi sen verran joustaa, että pääsisimme lähtemään liikkeelle edes puolilta päivin, koska hänen joustamattomuutensa vaikuttaa monen muunkin ihmisen päivään niin paljon. Olen sanonut ettei hänen ole sinne pakko lähteä, mutta minkäs teet kun hän haluaa, on yksi miehen lempipaikoista kesällä.
Miehesi on huonokäytöksinen törppö. Miksi tuttavat suostuvat tuollaiseen, että muokkaavat oman päivärytmin miehesi mukaan? Hurauttaisin vierailemaan yksin ja mies saisi jäädä kotiin nukkumaan.
Ei me kaikki iltavirkut olla noin taukkeja.
Muuten totta, mutta miksi tuttavat joutuvat olemaan nälässä? Eivätkö voi ottaa päivällä välipalaa?
Ei kuulu heillä tapoihin, ja tuollaisten 40-luvulla syntyneiden ihmisten tapoja on vaikea enää muuttaa. Nämä tuttavat kyllä joustavat meidän aikataulujen mukaan. Minä vain toivoisin että sitä joustoa voisi löytyä molemmista suunnista, eikä vain yhdestä. Silloin kukaan ei joutuisi joustamaan älyttömästi, vaan jousto olisi kaikille kohtuullista.
Minun mielestäni kaikilla ei voi olla oikeutta nukkua oman rytmin mukaan, vaan pitäisi nukkua suunnilleen auringon rytmin mukaan, muutaman tunnin heitto sinne tai tänne (sanotaan vaikka että ihmisten pitäisi herätä suunnilleen klo 9, +/- 3 tuntia), joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta. Jos kuitenkin elää lähes päinvastaisessa rytmissä kuin aurinko, aiheuttaa melko paljon ongelmia sosiaalisiin suhteisiinsa.
En kuitenkaan ymmärrä tätä kaksinaismoralismia, jossa ensin haukutaan itseä aikaisemmassa rytmissä elävät kireäpipoisiksi kiduttajiksi, ja sitten itseä myöhemmässä rytmissä elävät haukutaan huonokäytöksisiksi törpöiksi. Kovasti kuulutetaan aamuvirkuille ymmärrystä siitä, että kaikki eivät elä samassa rytmissä, vaan rytmi voi poiketa kuusikin tuntia heidän rytmistä (herääkö klo 6 vai klo 12), mutta ymmärrystä ei löydy niille, jotka heräävät kuusi tuntia iltavirkkua myöhemmin (klo 18 klo 12 sijasta). Haukutaan siis samasta asiasta toista, mitä vastaan itse rankasti puolustaudutaan. Kuinka pitkälle siis ymmärryksen pitää riittää? Vain siihen saakka mihin itse haluaa nukkua, mutta sen jälkeen ollaankin jo huonokäytöksisiä törppöjä?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että naiset ei koskaan keksi mitään tekemistä omin päin, vaan siihen on aina raahattava se mies väkisin mukaan, vaikka tämä ei nauttisi koko hommasta lainkaan? Nainen tekee vieläpä asiasta jonkun parisuhteen kynnyskysymyksen.
Miehelle taas ei ole mikään ongelma nauttia jostain harrastuksesta tai asiasta yksin.
Miehille taas tuntuu olevan ongelma se, että osa naisista sanoo pärjäävänsä oikein hyvin sinkkuina mielummin kuin suhteessa joka hankaloittaa arkea enemmän kuin tuo iloa siihen.
Sopivan yksinkertainen asia että voi ottaa mustavalkoisesti kantaa oman elämäntapansa puolesta ja ennen kaikkea kaikkia muita vastaan.
Tästä syystä en todellakaan menisi vaikea-aamuisena yhteen ihmisen kanssa, joka jo klo 6 hyppii ja kiekuu oli sitten arki tai viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä en todellakaan menisi vaikea-aamuisena yhteen ihmisen kanssa, joka jo klo 6 hyppii ja kiekuu oli sitten arki tai viikonloppu.
Mistä löytää ihmisen joka hyppii ja kiekuu oli aika mikä hyvänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytää ihmisen joka hyppii ja kiekuu oli aika mikä hyvänsä?
Mistä minä tiedän mistä niitä aamuvirkkuja löytyy? Ehkä niillä on jotkut aamuvirkkujen kokoontumisajot kello 6?
Oma rytmi on toissijainen työikäisellä, joka käy töissä normaaliin työaikaan ja näitä on aika moni aikuinen yhteiskunnassamme. Töihin pitää herätä ajoissa, joten viikonloputkin menevät melko samassa rytmissä- tai ainakin se on järkevää. Lisäksi unirytmin siirto tutkimusten mukaan onnistuu noin 15min/vrk, eli ei ole nopeaa touhua. Jopa lomatkin menevät silloin rytmin siirtämisessä, eka viikko tai kaksi myöhäisemmäksi. Taas vika viikko tai kaksi aikaisemmaksi. Mitä järkeä, parempi on vain mennä lähes normirytmillä (meillä esim. puolison kanssa kesälomaa 3viikkoa).
Eläkkeellä tai työttömällä, sekä ehkä opettajan kesälomilla, on mahdollista elää oman rytminsä mukaan. Nyt työikäisenä elän työn rytmin mukaan, tai käytännössä puolison työnantajan määrittelemän rytmin mukaan. Kun puolison pitää olla aamulla 7töissä, niin herätys on kuudelta. Samalla minäkin herään ja ole töissä ennen 7:30, joka on toimiva myös pääkaupunkiseudun ruuhkat huomioiden. En kyllä viikonloppuisinkaan pysty nukkumaan pidempään kuin puoli kahdeksaan. Lomillakin heräilen kahdeksan pintaan viimeistään.
Ja illalla ei valvominen onnistu, kun nukahdan sohvalle tai vaikka tuoliin. Päiväunet otan usein, mutta silti iltaisin väsyttää. Kieltämättä itseäkin ärsyttäisi ja välillä ärsyttää puoliso, joka voi olla eri rytmissä (nukkua ajoittain myös todella pitkään), koska silloin ei yhdessä pysty tekemään mitään. Ilmeisesti puolisoni pystyy valvomaan paremmin kuin minä ja sitten ottamaan takaisin univelkaa. Itselläni tuo ei onnistu samoin.
Odotan sitä eläkettä, niin ehkä näen mikä se luontainen unirytmini silloin on. Sen kuitenkin tiedän, että kaipaan unta suht paljon ja vaihtelu ei onnistu. Kroppani toimii kuin ajastettu kello, mutta ajan on säätänyt nyt työt. Luontainen olisi luultavasti jonkin verran myöhempi, mutta ehkä menisi yleisellä taloyhtiöiden ja leirintäalueiden hiljaisuudella klo 11-07.
Viestiin 348 viitaten.
On paljon töitä, joissa ei tarvitse olla klo 8. Myymälät, ravintolat, kirjastot, liukuva työaika jne.
Olen seurannut läheltä, miten he, joiden on oltava töissä kahdeksalta, yrittävät pakottaa perheenjäsenensä elämään samaa rytmiä kanssaan, vaikka heille tuntuisi luontevammalta mennä töihin yhdeksästä viiteen ja on vapaus valita oma työaikansa. Ja tässä puhutaan tunnista eikä koko päivän "pilaamisesta" ja nukkumisesta vastoin vuorokauden luontaista kulkua jne.
Minä en naisena ajattele niin, että tarvitsisin miestä kaikkialle. Pikemminkin nautin siitä, ettei tarvitse nyhjätä toisen kyljessä koko ajan. Olen aina ollut itsekseni viihtyvää tyyppiä, samoin kuin mieheni. Tosin teemme asioita myös yhdessä, mutta arkena tyytyväisinä omissa touhuissamme. Nämä asiat on sovittavissa, ja niihin tottuu.
En jaksa lukea aloitusta enempää, mutta itse olen ratkaissut saman asian lähtemällä yksin minne haluan. En jää odottamaan että kumppania kiinnostaisi eikä unikeko minua pidättele tekemästä haluamiani asioita. Yhdessä tekeminen on yliarvostettua.
Olen todella aamu-uninen ja monesti miettinyt, ettei voi olla terveellistä joutua jatkuvasti työn takia heräämään useita tunteja luontaista rytmiä aikaisemmin. Arkiaamut klo 6 herätyksineen ovat aivan myrkkyä, ei mitään merkitystä sillä vaikka yrittäisi mennä kuinka ajoissa nukkumaan. Se ei vain onnistu. Raivostuttaa ajatus että aamuvirkkuus on joku reippauden ja ahkeruuden merkki. Miksi ilta-aikaan sijoittuvaa toimeliaisuutta ei arvosteta?! Ja ei, sitä luontaista rytmiä ei pysty mielivaltaisesti muuttamaan. Se toki muuttuu usein iän ja elämäntilanteen myötä luonnostaan, mutta itse sitä ei voi mennä päättämään. Ei ole mitään perustetta miksi pitäisi tanssia aamuvirkkujen pillin mukaan, ei se ole ainoa oikea elämisen rytmi!!
Tekisi mieleni hakea kättä pidempää ja vähän mätkiä, kun vihdoinkin saa viikonloppuna nukkua ja toinen alkaa tönimään kukonpierun aikaan ylös, kun on niin tylsää. Ei tulisi mieleenikään pitää häntä hereillä illalla, kun nukahtaa niin aikaisin, mutta minut voi surutta herättää, kun vihdoinkin saisin nukkua täydet yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ottaa aivoon aamumafian hokema "menee päivä ihan pilalle/hukkaan" jos nukkuu liian pitkään.
Mitä helvettiä?!? Itselläni menee päivä pilalle jos täytyy väkisin yrittää herätä liian aikaisin, täysin oman luontaisin unirytmin vastaisesti. Mikä siinä on että aamuvirkkuus on joku hyve, ja iltavirkkuus taas pahe?
Ei me eletä enää missään kivikaudella jossa päivän työt on noustava hoitamaan silloin kun niitä näkee vielä luonnonvalossa tehdä. Meillä on nähkääs sähköt. Ja pankkiasiat, kauppa-asiat ja kaikki muutkin tarvittavat hommat voi nykyään hoitaa vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu.
Herätkää te aamuvirkut vaikka 05 mutta antakaa meidän muiden nukkua. Ei mekään tulla repimään teitä keskellä yötä sängystä seurustelemaan meidän kanssa, kun on niin tylsää valvoa yksin. Ja ennen kaikkea me ei kuvitella olevamme jotenkin parempia ihmisiä unirytmimme takia, niin kuin te aamuihmiset tunnutte lähes poikkeuksetta tekevän.
Eikös ihmiset ole kouluttautuneet sitä varten, ettei tarvisi herätä aamuviideltä navettaan lehmiä lypsämään. :D Tosiaan, maailma on yhä enemmän auki kellon ympäri - netissä. Toki virastoasiat ainakin Suomessa pitää hoitaa nykyään 12-13 kun pankki on auki parillisina viikkoina torstaisin. Sen kuitenkin ehkä kestää tehdä silloin tällöin.
Olen tainnut käydä pankkikonttorissa viimeksi yli kymmenen vuotta sitten. Pankkichateilla ja sähköpostilla pärjännyt oikein hyvin. Lähikauppa on auki 24/7 ja sillä jonkun viittaamalla k-raudallakin on nettikauppa kotiinkuljetuksella ja kerrostaloasunnossa ei paljoa tarvitse sirkkelöidä, saati ajaa nurmikkoa.
Töiden takia joudun heräilemään arkena viiden pintaan ja voin sanoa, että loppupäivä onkin sitten pilalla. Toiveunta, että jaksaisi lähteä perjantaisin ihmisiä näkemään kun silmissä siintää vain sängynpohja ja pehmeä peitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäillathan ne parhaita on, valoisat ja kauniit! On ihanaa valvoa ja sitten nukkua aamulla pitkään. Kokeile.👍
Tietenkin, mutta kukas hoitaa lasta silloin kun haluaisi nukkua pitkään.
Just asking...
Nukkuuhan se lapsikin pitkään. Ei kaikille lapsillekaan ole sisäänrakennettu mitään 21-06 rytmiä.
Edelleenkin: kuka sen rytmin kääntää elokuussa? Kuka herättää kouluun ja patistaa aamutoimille? Kuka ottaa väsyneet aamukiukut vastaan?
Ei ainakaan se mies, joka saa iltavirkkuna nukkua aamulla niin pitkään kuin haluaa (työ joustaa)
Uhrautuva äituraukka sankarimarttyyrin viitta harteillaan. Lähetän sinulle työn sankarin mitalin.
Eipä kuulosta oikein huomioonottavalta kaverilta. Itse olen tosi aamuvirkku, mutta jaksan myös valvoa pitkään. Yövieraat saavat nukkua makuuhuoneessani ja itse nukun olohuoneessa, jotta voin aamulla aikasin herätä omaan tahtiini. Eipä tulisi mieleenkään alkaa imuroida heti aamusta, jos on vieraita. Tuo on siis tosi epäkohteliasta. Viimeksi oli sukulaisteini viikon kylässä ja ehdin käymään aamulla töissä ja kun tulin kotiin laittamaan lounasta, alkoi teini vasta heräillä. Hän oli niin tyytyväinen, kun sai nukkua puoleen päivään asti ihan rauhassa.