Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.

Vierailija
17.07.2020 |

Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.

Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.

Aamuvarhainen on päivän paras hetki.

Kommentit (355)

Vierailija
181/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä tuosta hukkaan menemisestä. Mulla mies on iltavirkku, joten yleensä ollaan valmiina lähtemään jonnekin puolilta päivin. No, minä tunnen mieheni, joten asennoidun niin silloin mennään, teen aamulla sitten jotain omaa kivaa. Minusta klo 21 on itseasiassa aika hyvä aika saunomiselle, grillata voisin ehkä aikaisemmin, mutta nämä ovat tietysti vain sopimiskysymyksia. Kuulostat aika joustamattomalta ihmiseltä.

Vierailija
182/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ottaa aivoon aamumafian hokema "menee päivä ihan pilalle/hukkaan" jos nukkuu liian pitkään.

Mitä helvettiä?!? Itselläni menee päivä pilalle jos täytyy väkisin yrittää herätä liian aikaisin, täysin oman luontaisin unirytmin vastaisesti. Mikä siinä on että aamuvirkkuus on joku hyve, ja iltavirkkuus taas pahe?

Ei me eletä enää missään kivikaudella jossa päivän työt on noustava hoitamaan silloin kun niitä näkee vielä luonnonvalossa tehdä. Meillä on nähkääs sähköt. Ja pankkiasiat, kauppa-asiat ja kaikki muutkin tarvittavat hommat voi nykyään hoitaa vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. 

Herätkää te aamuvirkut vaikka 05 mutta antakaa meidän muiden nukkua. Ei mekään tulla repimään teitä keskellä yötä sängystä seurustelemaan meidän kanssa, kun on niin tylsää valvoa yksin. Ja ennen kaikkea me ei kuvitella olevamme jotenkin parempia ihmisiä unirytmimme takia, niin kuin te aamuihmiset tunnutte lähes poikkeuksetta tekevän.

Ihan oikeasti kun kaikkea ei voi hoitaa keskellä yötä jos siltä tuntuu. Sitä sirkkeliä ja moottorisahaa ja ruohonleikkuria ei voi laulattaa keskellä yötä. Eikä K-rauta tai monet muutkaan vastaavat ole keskellä yötä auki.

Veikkaan että meistä aika harva käyttää sirkkeliä tai moottorisahaa. Eikä ne iltavirkut nyt meinaa iltaan saakka nukkua, tunteja on ihan hyvin päiväsaikaankin sirkkelöinnille. En ymmärrä tätä tarvetta vastakkain asetteluun, miksi pitää ajatella siten että on vain yksi oikea tapa toimia? Ja joo, minä olen aamuvirkku enkä silti tajua tuota.

No jaa, minä puhunkin lähinnä omasta kokemuksesta. Minä olen se joka nousee aamulla klo 11 ja mies mäkättää kun olen liian aamuvirkku. En omasta mielestäni ole aamuvirkku, mutta on se parisuhteessa eläminen silti vaikeaa, kun toinen tulee nukkumaan auringon noustua ja herää sen laskettua, ja itse elää kuitenkin "normaalia aamutorkun rytmiä". Mutta eipä saa valittaa toisen luontaisesta rytmistä, sitähän täällä iltavirkutkin toitottaa aamuvirkuille, joka minä tässä parisuhteessa olen, vaikka missään muussa suhteessa en olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teee sille kunnon munakas heti aaamulla pekonilla höystettynä. Kylllä se siihen tuoksuun herää ja siiitä vetää energiat naamaaan niin lähtee käyntiiin.

Vierailija
184/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teee sille kunnon munakas heti aaamulla pekonilla höystettynä. Kylllä se siihen tuoksuun herää ja siiitä vetää energiat naamaaan niin lähtee käyntiiin.

Ei se syö aamupalaa.

Vierailija
185/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt unohtuu se, että joillakin nämä "siirtelyt" sotkee sen oman rytmin ja osa haluaa kerrankin lomalla nukkua riittävästi ja nukkua arjen univelkoja pois! Musta ei todellakaan ole rakastavaa unikiduttaa kumppania, varsinkaan lomalla.

Eikö niitä joustamisia ja rakkauden tekoja voi tehdä joissain muissa asioissa kuin ihmisen perustarpeissa, joihin uni ehdottomasti kuuluu?

Useimmilla neljä viikkoa kesälomaa, joten luulisi siinä ehtivän nukkua arjen univelat pois. Kuinka sidottuja ihmiset ovat yhteen tiettyyn rytmiin, kun itse valvon tarpeen ja fiiliksen mukaan. Samoin herään tarpeen ja fiiliksen mukaan. Näissä ajoissa onkin lomallakin tuntien eroja. 

Vierailija
186/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt unohtuu se, että joillakin nämä "siirtelyt" sotkee sen oman rytmin ja osa haluaa kerrankin lomalla nukkua riittävästi ja nukkua arjen univelkoja pois! Musta ei todellakaan ole rakastavaa unikiduttaa kumppania, varsinkaan lomalla.

Eikö niitä joustamisia ja rakkauden tekoja voi tehdä joissain muissa asioissa kuin ihmisen perustarpeissa, joihin uni ehdottomasti kuuluu?

Useimmilla neljä viikkoa kesälomaa, joten luulisi siinä ehtivän nukkua arjen univelat pois. Kuinka sidottuja ihmiset ovat yhteen tiettyyn rytmiin, kun itse valvon tarpeen ja fiiliksen mukaan. Samoin herään tarpeen ja fiiliksen mukaan. Näissä ajoissa onkin lomallakin tuntien eroja. 

Jotkut on enemmän sidottuja kuin toiset. Mun rytmi ei käänny, olen pysyvässä talvi- eli auringon mukaisessa ajassa. Kesät on ihan helvettiä kun muutenkin aamulla nukuttaisi, mutta töihin on herättävä kuudelta, eli oman kropan mukaan viideltä. Uni ei kuitenkaan tule yhtään sen aikaisemmin kuin talvellakaan. Koko puoli vuotta mennään arki jatkuvassa univajeessa, ja nukahdellaan rattiin työmatkoilla (ei ole julkista liikennettä).

Vierailija
187/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäillathan ne parhaita on, valoisat ja kauniit! On ihanaa valvoa ja sitten nukkua aamulla pitkään. Kokeile.👍

Vierailija
188/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun sinulla on burnout, ei enää riitä kuukausi aikaa korjata unirytmi kohdalleen. Puoli vuotta - vuosi kuulostaa oikeammalta. Ja mistä se burnout voi tulla?

Vierailija
189/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään työpäivinä joka aamu 5:30, viikonloppuna ja lomilla nukun niin paljon kuin lystään ja nousen kun huvittaa, oli se sitten kello 9 tai 14. Ja olen tosiaan hyvin ärtyisä jos koen että on herätetty turhaan. Onneksi vaimo ymmärtää asian. Tai jos ei ymmärrä niin valittaa sitten ehkä täällä mutta onneksi ei minulle.

Vierailija
190/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ku vaimoke menee nukkumaan joskus 2300 aina, just sillo paras kierrellä kaupungilla yms.

Tyhjillä kaduilla hienoa pyöräillä  ulkomailla. PImeää ja lämmintä.Ja jos joku ihmettelee ,niin fillarin saa vuokrattua helposti joka ikisessä kaupungissa.

Vierailija
191/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ap mennä yksin.

Vierailija
192/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta hukkaan menemisestä. Mulla mies on iltavirkku, joten yleensä ollaan valmiina lähtemään jonnekin puolilta päivin. No, minä tunnen mieheni, joten asennoidun niin silloin mennään, teen aamulla sitten jotain omaa kivaa. Minusta klo 21 on itseasiassa aika hyvä aika saunomiselle, grillata voisin ehkä aikaisemmin, mutta nämä ovat tietysti vain sopimiskysymyksia. Kuulostat aika joustamattomalta ihmiseltä.

Emme elä kaksin. 

Vierailija
193/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.

Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.

Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...

Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).

Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.

Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.

No käännä sitten sitä omaa ja lapsen kelloa, hyvänen aika. Kun olette samassa rytmissä, elämä se on kuin silkkiä vaan.

Lapsen kelloa? Miten onnistuu kouluunlähdöt mielestäsi?

Vierailija
194/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ottaa aivoon aamumafian hokema "menee päivä ihan pilalle/hukkaan" jos nukkuu liian pitkään.

Mitä helvettiä?!? Itselläni menee päivä pilalle jos täytyy väkisin yrittää herätä liian aikaisin, täysin oman luontaisin unirytmin vastaisesti. Mikä siinä on että aamuvirkkuus on joku hyve, ja iltavirkkuus taas pahe?

Ei me eletä enää missään kivikaudella jossa päivän työt on noustava hoitamaan silloin kun niitä näkee vielä luonnonvalossa tehdä. Meillä on nähkääs sähköt. Ja pankkiasiat, kauppa-asiat ja kaikki muutkin tarvittavat hommat voi nykyään hoitaa vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. 

Herätkää te aamuvirkut vaikka 05 mutta antakaa meidän muiden nukkua. Ei mekään tulla repimään teitä keskellä yötä sängystä seurustelemaan meidän kanssa, kun on niin tylsää valvoa yksin. Ja ennen kaikkea me ei kuvitella olevamme jotenkin parempia ihmisiä unirytmimme takia, niin kuin te aamuihmiset tunnutte lähes poikkeuksetta tekevän.

Eikös ihmiset ole kouluttautuneet sitä varten, ettei tarvisi herätä aamuviideltä navettaan lehmiä lypsämään. :D Tosiaan, maailma on yhä enemmän auki kellon ympäri - netissä. Toki virastoasiat ainakin Suomessa pitää hoitaa nykyään 12-13 kun pankki on auki parillisina viikkoina torstaisin. Sen kuitenkin ehkä kestää tehdä silloin tällöin.

Vierailija
195/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäillathan ne parhaita on, valoisat ja kauniit! On ihanaa valvoa ja sitten nukkua aamulla pitkään. Kokeile.👍

Tietenkin, mutta kukas hoitaa lasta silloin kun haluaisi nukkua pitkään. 

Just asking...

Vierailija
196/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi sustakin varmaan kiva, jos miehesi valittaisi kun ette voi koskaan käydä puolenyön jälkeen kuutamokävelyllä? Tai vielä parempi, olisi raahamassa sinua sinne vaikka haluaisit nukkua? Samaltahan se miehestä tuntuisi aamulla. 10 ei ole edes myöhä.

Kyllä mä lähden miehen kanssa öisinkin (vapaalla toki, en arkisin) liikkeelle. Teen paljonkin asioita joita ei nyt niin huvittaisi, ihan sen takia että pitää lähteä omalta mukavuusalueelta ja tehdä välillä niitä toiselle tärkeitä juttuja. Jostain syystä tämä vaan toimii tosi nihkeästi toiseen suuntaan. Muutenkin välillä harmittaa, jos ollaan lähdössä vaikka kyläilemään esim. jonnekin kylään lauantaina ja sunnuntaina takaisin kotiin, ja siinä kyläpaikan lähellä on joku kiva vierailukohde missä haluaisi käydä. Sinne vaan ei koskaan pääse, kun perillä ollaan lauantaina liian myöhään ja sunnuntaina kohde on kiinni.

No tämän ymmärrän, että harmittaahan se jos sattuu kulkemaan aina niihin aikoihin että paikat kiinni ja seuraavana päivänäkään ei pääse. Kiva kyllä että joustat toisen vuoksi, silloin on kyllä kohtuullista odottaa että toinenkin näin tekee. Välillä on kiva liikkua omalta mukavuusalueelta, jos näkee että se on toiselle tärkeää ja että sitä arvostetaan.

Vierailija
197/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just asking...

Nukkuuhan se lapsikin pitkään. Ei kaikille lapsillekaan ole sisäänrakennettu mitään 21-06 rytmiä.

Vierailija
198/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.

Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.

Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...

Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).

Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.

Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.

Mitäpä jos sinä ja lapsi muuttaisitte sisäisen kellonne kulkemaan miehen rytmissä, kun asia vaivaa teitä? Klo 12-13 on oikein hyvä aika lähteä retkelle, ehkä tajua muutenkaan mikä noissa aikatauluissa olisi vialla. Kuulostaa siltä, että vikana on oma joustamaton aseenteesi.

Kaksi joustaa, että mies saa elää kuinka haluaa? Toimia täysin itsekkäästi? Höpöhöpö. 

Otetaan hypoteesi ja joustamme lapsen kanssa: annan valvoa myöhään ja nukkua pitkään. Eikähän sitä kelloa saa rukattua. Entäpä sitten elokuussa? Kuka kääntää kellon takaisin? Kuinka sujuu kouluaamut? 

Vierailija
199/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just asking...

Nukkuuhan se lapsikin pitkään. Ei kaikille lapsillekaan ole sisäänrakennettu mitään 21-06 rytmiä.

Edelleenkin: kuka sen rytmin kääntää elokuussa? Kuka herättää kouluun ja patistaa aamutoimille? Kuka ottaa väsyneet aamukiukut vastaan?

Ei ainakaan se mies, joka saa iltavirkkuna nukkua aamulla niin pitkään kuin haluaa (työ joustaa)

Vierailija
200/355 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään vapaapäivinä nukkua sinne 9, kun saa kerrankin hyvät yöunet. Olen sellainen iltavirkku, etten osaa mennä nukkumaan klo 22, vaikka aamulla on klo 6 herätys. Mies herää aina viimeistään 7 oli työpäivä tai vapaapäivä ja lähtee puuhaamaan omiaan. Jukolauta, jos se alkaisi minulle nillittämään, että pitäisi olla jotain aamuja haistelemassa klo 7 jossain, että ylös sängystä, niin se lentäisi ulos kämpästä siinä vaiheessa... Eri juttu, jos ollaan sovittu, että ollaan vaikka klo 9 jossain, niin tottakai sitä herää ajoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän