Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.
Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.
Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.
Aamuvarhainen on päivän paras hetki.
Kommentit (355)
Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.
Viimeiset pari vuotta olen mennyt kaksin lapsen kanssa - mies tullut perässä.
Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...
Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).
Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.
Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.
Minä olen ikävä kyllä joutunut pakottamaan mieheni hieman lähemmäs omaa rytmiäni. En halua olla avioliitossa jossa molemmat joutuvat olemaan hiljaa ja hiippailemaan koko hereilläoloaikansa toisen nukkuessa, ja minä päivällä hereillä olevana hoidan yksin kaiken kauppareissuista nurmikon leikkuuseen. Ja tarkoitan siis kaiken, mies oli valmis lähtemään liikkeelle vasta klo 20 jälkeen illalla juotuaan ensin 3-4 tuntia "aamu"kahvia.
Mies sai siis itse valita, erotaanko vai alkaako hän nousta sängystä puolilta päivin ja ottaa osaa edes vähän tähän yhteiseen elämään ja parisuhteeseen. Tilanne siis ei ole ollut tämä aina, miehellä on aiemmin ollut ihan normaali rytmi, aina kyllä iltapainotteinen ja aamu-uninen, mutta sellainen minäkin olen. Nyt tämän 18 vuoden suhteen aikana vain rytmi hiljalleen siirtynyt, kun etätyöt lisääntyneet eikä ole niin tarkkaa mihin kellonaikaan ne tekee.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tämä vtuttaa lomamatkoilla. Minä ja lapsi valmiita aamupalalle, mutta pitää odotaa herraa. On myös nauttinut hienostuneesti viiniä illalla, joten siksikin nukuttaa.
Päivä valui hukkaan viimeksi kaksin lomaillessamme. Pääsimme lähtemään asunnolta vasta klo 11-12 ja tästä syystä päivät venyivät pitkiksi ja valuivat "hukkaan". Hääpäivämatka viime syksynä oli viimeinen niitti. No - korona niittasi vielä puolestani matkailun...
Sama homma mökillä (saadan käyttää anopin mökkiä noin viikko kesässä). Ensin venytetään nousemista (minä ja lapsi ollaan jalkeilla paaaaljon aikaisemmin), sitten luetaan sähköposti ja tutkaillaa sääennustetta noin tunti. Klo onkin jo 12-13, eikä silloin enää minnekään retkelle lähdetä. No, yleensä lähdetään. Sitten ollaan takas klo 17-18 ja sauna pitää lämmittää ja saunoa. Sitten vasta grillataan. Klo onkin jo 20-21 ja miehellä vastassa kaksi kiukkuista (minä ja lapsi).
Tämä iltavirkku tyyppi myös myöhästelee joka paikasta. Tuntuu, ettei tunne kelloa. Jos sovitaan klo 16, niin käytännössä se on 16.30. Näin monella iltavirkulla ja se on a) epäkohteliasta ja b) raivostuttavaa.
Mitä tulee sisäisen kellon kääntämiseen: onnistuu kyllä. Olen nähnyt vierestä lanko ja ystävä, miten se onnistui. Entinen iltavirkku menee nukkumaan klo 21, että jaksaa herätä joka aamu punttisalille klo 6 miehensä kanssa. Eli sisäistä kelloa voi kyllä muuttaa, jos halua piisaa.
Tässä ketjussa toistuu täysin rikkumaton ja selvä kaava. Aamuvirkut ovat poikkeuksetta äkäisiä ja takakireitä, käyttävät aggressiivisia ilmaisuita erilaisista, ovat ymmärtämättömiä ja suvaitsemattomia, näkevät kaiken vain oman tahtonsa ja oman tunteensa pohjalta. Maailman napoja. Heitä muiden pitäisi kunnioittaa yli kaiken ja sopeutua heidän prinsessamaisiin haluihinsa mukisematta. Muiden erilaiset tarpeet voi sivuuttaa ja jopa fysiologinen poikkeavuus on heille merkityksetön seikka. "Kyllä sinä Jani-Petteri opit lentämään kun vaan tosissasi tahdot. Älä ole laiska, äiti käskee ja sinähän lennät!".
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos sinä ja lapsi muuttaisitte sisäisen kellonne kulkemaan miehen rytmissä, kun asia vaivaa teitä? Klo 12-13 on oikein hyvä aika lähteä retkelle, ehkä tajua muutenkaan mikä noissa aikatauluissa olisi vialla. Kuulostaa siltä, että vikana on oma joustamaton aseenteesi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan iltavirkut älykkäämpiä,luovempia yms.
Aamuvirkut sopii esim. maatiloille ,helppoon suorittavaan työhön.
No mikä minä olen, kun olen aamu- ja iltavirkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on rasittavaa, kun joutuu oottaan monta tuntia, että toinen herää. Puolet päivästä jo ohi, jos puolen päivän aikaan vasta könyää sängystä. Miten te aamutorkkujat ehitte päivän aikana tekemään yhtään mitään?
Vuorokaudessa on yhtä monta tuntia jokaiselle. Juuri tuota olen aina ihmetellyt, että miten niillä aamuvirkuilla on niin kamala kiire kaikkeen ja päivä niin hirvittävän lyhyt. Mihin te tuhlaatte tuntinne?
Minä en ole luonnostani aamuvirkku. Töihin kuitenkin pitää herätä klo 6, ja nukkumaan klo 22. Tämä on johtanut siihen, että klo 18 jälkeen alan kaivata rauhoittumista, kun ensin on tehnyt päivän duunia, sitten kotona mitä onkaan tehtäväksi. Iltasella sitten vapaata, omaa aikaa (lapsia ei ole) minkä voi käyttää miten haluaa. Tämä sama klo 18 jälkeen tuleva rauhoittumisen kaipuu iskee myös vapaalla, jolloin voin herätä oman luontaisen rytmini mukaan klo 9-11 ja mennä nukkumaan klo 00-02. Päivä siinä joka tapauksessa lyhenee, kun noina vapaa-aamuina heräileekin mielellään rauhassa, 1-2 tuntia menee jo siinä kun venyttelee sängyssä rauhassa, juo aamuteetä ja lukee uutisia. Ja sitten jo klo 18 alkaa kaivata rauhoittumista omiin juttuihinsa, se kun ei siirry vaikka heräämisaika siirtyy.
Ei kai kahvilat edes aukea ennen kuin kymmenen aikaan...
Meillä mies on aamuvirkku, minä taas aamutorkku. Ihanaa, kun mies pissattaa koiran ja ruokkii lapsen aamulla ja minä saan nukkua. Sitten taas mies pääsee ajoissa unille, kun minä käyn vielä koiran kanssa rauhallisella iltalenkillä, haistelen yöilmaa ja kuuntelen iltalintujen laulua, teen lapselle iltapalaa ja luen iltasadun.
Ainoa ongelma on se, että seksielämä on vähissä, kun mies vetelee jo sikeitä siinä kohtaa, kun minä ja lapsi vasta ollaan vetäytymässä petiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa toistuu täysin rikkumaton ja selvä kaava. Aamuvirkut ovat poikkeuksetta äkäisiä ja takakireitä, käyttävät aggressiivisia ilmaisuita erilaisista, ovat ymmärtämättömiä ja suvaitsemattomia, näkevät kaiken vain oman tahtonsa ja oman tunteensa pohjalta. Maailman napoja. Heitä muiden pitäisi kunnioittaa yli kaiken ja sopeutua heidän prinsessamaisiin haluihinsa mukisematta. Muiden erilaiset tarpeet voi sivuuttaa ja jopa fysiologinen poikkeavuus on heille merkityksetön seikka. "Kyllä sinä Jani-Petteri opit lentämään kun vaan tosissasi tahdot. Älä ole laiska, äiti käskee ja sinähän lennät!".
Äläpä yleistä! Olen aamuvirkku enkä todellakaan pomota yökukkuja miestäni, en tajua miksi minun pitäisi pakottaa hänet tiettyyn rytmiin, eihän hänkään vaadi samaa minulta. Luulen että meistä on molemmista kivaa saada omat hiljaiset hetkemme ja siinä päivällä meillä on yhteinen aika. Joskus koitan valvoa hänen seuranaan koska meillä on hauskaa yhdessä, mutta valitettavasti simahdan yleensä jossain vaiheessa.
Lomalla aamiainen aina joskus kolmen maissa , siitä sitte pikkuhiljaa ylös ja illalla bailataan + jatkot+jatkojen jatkot yms, aamulla kun ylipirteät saksalaiset ja muut aamupalalla niin itse tullaan hyvässä tuiskeessa hotellille nukkumaan.
tuota se edelleen vaikka olen jo 45v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on joko aamu- tai iltaihmisiä ja sitä ei voi muuttaa. Mutta jos mies on muuten hyvä, älä vaihda. Voit saada vaihdossa pahemman.
Sitä voi muuttaa usealla tunnilla helpostikin. Itsekin nukuin jossain välissä työttömänä ollessa välillä 01-09, mutta nyt töissä käydessä herään jo klo 6 jälkeen eikä tuota mitään ongelmia. Tuossakin on jo kolmen tunnin heitto.
Hyvä ettei sulla ole ongelmia. Mä elän unilääkkeillä arjet, ilman niitä ei ole toivoa että saisin unta riittävästi, kun on pakko mennä nukkumaan monta tuntia ennen omaa luonnollista väsymystä. Herään kyllä ongelmitta klo 6, kiitos niiden unilääkkeiden tuoman riittävän unen.
Jos tämäntyyppiset on suhteen ainoita "vikoja", niin hyvin menee, ei kande vaihtaa. Jokaisessa tyypissä ja suhteessa on epätäydellisyytensä, ja itsessäkin kaikenlaista.
Meillä mies on aamuvirkku ja minä aamuntorkku, koen että on suurta rakkautta häneltä ettei ole pyrkinyt muuttaamaan minua, vaikka hänestäkin olisi varmasti kiva tehdä aamuvarhaisella kaikkea yhdessä. On oppinut ottamaan oman ajan silloin, suosittelen sullekin.
Ex oli aamuvirkku ja sitä mieltä, että voin kääntää rytmini jos yritän. "Auttoi" tässä muun muassa repimällä lomamatkalla sängystä klo 7 että nyt mennään aamupalalle ja kävelylle! Lopputulos oli, että mies sai katsella perässä raahustavaa, haukottelevaa ja äkäistä akkaa joka hotellille päästyä kävi nukkumaan, mies odotti pildeä mutta saikin kuulla peiton alta mumistun "mun pitää nukkua, myöhemmin... kroooh pyyh".
Koko 2vuotta kestäneen suhteemme ajan mies koetti käännyttää minua aamu-ihmiseksi mutta sai aikaan vain sen, että olin pahalla päällä ja vedin monen tunnin päikkäreitä jolloin tietysti yöllä sitten valvoin entistä myöhempään.
Yhteiskunnassa vallitsee aamu-ihmisten tyrannia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on rasittavaa, kun joutuu oottaan monta tuntia, että toinen herää. Puolet päivästä jo ohi, jos puolen päivän aikaan vasta könyää sängystä. Miten te aamutorkkujat ehitte päivän aikana tekemään yhtään mitään?
Ei ne ehdikään, mutta ei ne välitä siitä ja arvostelevat ja moittivat heitä, jotka ehtivät.
Ilta ja alkuyöhän on parasta aikaa tehdä asioita. Ihanan hiljaista, rauhallista ja hämärää. Aamulla on vaan tokkurassa, kaihtimien läpi tunkeva valo vituttaa ja naapurin lapset kiljuu pihalla.
Niin on! Mun mies tykkää kanssa touhuta öisin. Naapuritkin tykkää kun puolen yön jälkeen ajetaan nurmikkoa ja tehdään moottorisahalla puita, kun ei se niitä kerkiä muiden hereillä ollessa tekemään, kun nukkuu itse silloin.
Ei omaa rytmiä niin vaan muuteta, vaikka jotkut tässäkin ketjussa muuta väittävät.
Mä olen koko kevään ja kesän yrittänyt päästä kesäaikaan mukaan mutta olen edelleen sen tunnin myöhässä. Mun sisäinen kelloni kulkee yhä normaaliajan mukaan ja vaikea sitä on pysyvästi tunnilla aikaistaa vaikka kuinka olen yrittänyt. Ja kun muutenkin olen iltavirkku on varhaiset töihin heräämiset aina vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan miehen kanssa molemmat iltavirkkuja (yleensä aikaisintaan kahdelta mennään nukkumaan), mutta miehellä unta riittää, riittää ja riittää, joten nukkuisi helposti aina joku 12 tuntia putkeen. Mä herään itse automaattisesti jonkun 8-9 tunnin jälkeen, joten saan silti aina touhuta herättyäni monta tuntia yksin.
Täällä taas sama. Mies nukkuu helposti 12-16 tuntia vuorokaudessa (alkaen aikaisintaan klo 02), jos sen antaa nukkua. Eikä muuten ole masentunut.
Mielestäni on aika teinimäistä jos aikuinen ihminen nukkuu esimerkiksi 12 asti. Kyllä yli 17- vuotiaan pitäisi pystyä heräämään aiemmin. Paitsi tietysti jos takana on vaikka yövuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä minä olen, kun olen aamu- ja iltavirkku?
Minäkin olen. Menen iltaisin 1-2 välillä nukkumaan mutta pystyn silti heräämään aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut on usein jotenkin raskaita ihmisiä. Ja osa myös tyhmiä. Iltavirkut puuhastelevat hommiaan vielä tunteja siinä vaiheessa, kun aamunatsit ovat jo unten mailla. Ei ole olemassa mitään universaalia kaikille pakollista nukkumaanmenoaikaa.
Iltavirkut nimenomaan puuhastelevat, eivät saa mitään aikaan! Astianpesukoneen voi tyhjentää illalla, mutta iltavirkulle ei tule semmoinen edes mieleen! Hän kun puuhastelee, ei huomaa vaikka pestä vessaa siinä ohessa tai silittää omaa paitaansa. Aamunatsia sitten odottaa täysi tiskikone ja lappu pöydällä, että kun silität oman paitasi, niin jookosta samalla tämän minunkin.
Syö pääsi.
Juurikin iltamyöhään kaikenlaisia kotitöitä tulee vaivattomimmin tehtyä. Useimmiten vedän pyykki- ja tiskikierroksen kymmenen jälkeen illalla. Silloin on intoa ja energiaa. Lapset ovat nukkumassa ja talo hiljainen ja rauhallinen, saa tehdä kaiken omaan tahtiin ilman keskeytyksiä tai tarvetta viihdyttää muita. Silloin ei enää ole mitään lähtöjä mihinkään, joten koneet voivat olla päällä vailla huolta vesivahingoista ja räjähdyksistä. Kukaan ei tule sotkemaan viikattuja puhtaan pyykin pinoja joko sepomalla vaatteita tai lähmimällä jollain suklaakäsillä. Kukaan ei tarvitse lempimukiaan, joten senkin voi laittaa tiskikoneeseen.
Meillä ei tuo tiskikoneen ja pyykkikoneen käyttö yöllä kyllä onnistu. Talo on yhdessä tasossa, ja makuuhuoneen oven läpi toiselta puolelta taloa kuulen kun miehellä on olkkarissa hikka, kun yritän nukkua. Koneiden hurina kuuluu vielä kovempaa, enkä saa unta tai sitten herään jos ne laitetaan päälle nukahtamisen jälkeen.