Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.
Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.
Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.
Aamuvarhainen on päivän paras hetki.
Kommentit (355)
Vauva foorumilta ei odotakaan saavan kuin tietynlaisia kommentteja, jossa enemmistö näyttää olevan tätä työtöntä puolillepäiville loisijaa täynnä, jotka valittaa kun maailma on rakennettu ahkerien ihmisten ehdoilla.
Rakastan rauhallisia aamuja. Herään kuudelta aamukahville ja sitten lähden lenkille.
Ei todellakaan haittaa, että mies nukkuu pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen syyllisyyttä siitä, kun meidän perhe nukkuu vapaapäivinä klo 9 tai 9.30 asti. Moni perhe näyttää menevän puistoon leikkimään jo siihen aikaan. Nautin hitaista aamuista, samoin muu perheeni.
Alapeukuista päätellen, muut kommentoijat ovat sitä mieltä, että meidänkin pitäisi olla puistossa jo klo 9. Me kuitenkin nukumme siihen asti, vaikka te olisitte toista mieltä.
Mistä ihmeen alapeukuista? Olet tähän mennessä saanut kaksi ala- ja kaksi yläpeukkua. Ja jos yhtään huomaat, niin suurin osa tässä ketjussa keskustelevista on iltavirkkuja. Sen huomaa kaikkien kommenttien peukutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on joko aamu- tai iltaihmisiä ja sitä ei voi muuttaa. Mutta jos mies on muuten hyvä, älä vaihda. Voit saada vaihdossa pahemman.
Kyllä sen voi muuttaa. Itse muistan lapsena, kun äiti oli kotona, heräsin joskus 9:00 pintaan. Kouluaamuina oli vaikea herätä kouluun ja mielelläni valvoin puolille öin. Serkun tykönä oli hauska lukea sarjakuvia aamuyölle.
Joskus lukiolaisena olin kesätöissä, niin oli tuskallista herätä seitsemäksi tai kahdeksaksi. Iltapäivällä piti ottaa nokoset ja yönukkuminen viivästyi.
Vasta perheellistyttyäni aloin herätä aikaisemmin. Rauhalliset aamuhetket ovat mukavia, kun muut vielä nukkuvat. Nykyään herään 5-5:30 normaali arkiaamuna. Viikonloppuna heräilen 5:30-6:30. Jos menee likemmäs kahdeksaa, päivä tuntuu olevan pilalla. Tämä on muuttunut melkein huomaamatta. Mielenkiintoista, että jälkeläisenikin puolustelevat iltapäivään nukkumista sillä, ettei rytmiä muka voi muuttaa.
Ja sinulla olisi nyt motivaatio muuttaa oma rytmisi niin että heräät samaan aikaan kuin muutkin, koska muuttaminen on mahdollista?
Ei minulla ole motivaatiota muuttaa takaisin teinin tai syrjäytyneen vuorokausirytmiin, mutta varmaan se onnistuisi. Muutamana yönä lykkään nukkumaanmenoa. Eihän se rytmin muutos unentarvetta vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen syyllisyyttä siitä, kun meidän perhe nukkuu vapaapäivinä klo 9 tai 9.30 asti. Moni perhe näyttää menevän puistoon leikkimään jo siihen aikaan. Nautin hitaista aamuista, samoin muu perheeni.
Alapeukuista päätellen, muut kommentoijat ovat sitä mieltä, että meidänkin pitäisi olla puistossa jo klo 9. Me kuitenkin nukumme siihen asti, vaikka te olisitte toista mieltä.
No en usko että alapeukut tulivat siitä, että teidän pitäisi olla puistossa klo. 9, vaan siitä että eihän tuo ole ollenkaan myöhäinen aika herätä. Toki joillekin super-aamuvirkuille on, mutta vapaapäivinä aivan normaaliin aikaan olette ylhäällä.
Ihan samaan aikaan tai jopa myöhempään heräsin aikoinaan lapseni kanssa. Olimme ja olemme edelleen yövirkkuja. Emme tosin enää asu saman katon alla, mutta sosiaalisen median aktiivisuudesta päättelen, että hän ei ole nukkumassa klo. 21 ja herää klo. 7, ellei ole aivan pakko...
Työpäivinä pitää minunkin herätä siinä 5.30 ja onhan se kidutusta. Täysin kesken unien joudun nousemaan ylös. Nukkumaan pyrin menemään klo. 22, mutta kyllähän sitä sängyssä pyörii 30min.-1h hyvinkin. Ei auta että menisin klo. 23 sänkyyn, koska sama pyöriminen tapahtuu silloinkin. Parhaiten unta saan puolen yön jälkeen/n. klo. 2, mutta eihän tällaista voi toteuttaa arkipäivinä.
Nyt olen lomalla ja ai että tätä onnea, kun ei tarvitse välittää kellosta. Olen nyt mennyt nukkumaan klo. 1-2 ja herännyt viimeistään klo. 11. Koko olemukseni on parantunut. Iho-ongelmat väistyneet, silmäpussit poissa, ajatukset selkiytyneet, paino lähtenyt taas laskuun (paino ei hievahtanutkaan alaspäin työssä ollessa, vaikka työ on hyvin fyysistä), mieli virkeämpi, nautin elämästä. :)
N44
Vierailija kirjoitti:
Vauva foorumilta ei odotakaan saavan kuin tietynlaisia kommentteja, jossa enemmistö näyttää olevan tätä työtöntä puolillepäiville loisijaa täynnä, jotka valittaa kun maailma on rakennettu ahkerien ihmisten ehdoilla.
Kansalaiset, medbörgare!
Tässä näette timanttisen osuvan esimerkin siitä mistä edellisessä viestissäni puhuin.
Aamuvirkun mielestä iltavirkut ovat laiskoja loisia, aamuvirkut taas ahkeria ja reippaita yhteiskunnan tukipylväitä.
Hänen jakeluunsa ei ehkä koskaan tule uppoamaan, että laiskuudella ja ahkeruudella ei ole mitään tekemistä unirytmin kanssa. Se, että joku on eri aikaan vuorokaudesta valveilla kuin tämä kommentoija, ei tee hänestä reipasta eikä toisesta laiskaa.
/63
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen alapeukuista? Olet tähän mennessä saanut kaksi ala- ja kaksi yläpeukkua. Ja jos yhtään huomaat, niin suurin osa tässä ketjussa keskustelevista on iltavirkkuja. Sen huomaa kaikkien kommenttien peukutuksista.
Olen peukuttanut aamuvirkkujen harjoittamaa terroria vastaan. Oma rytmini on jotain aamuvirkun ja iltavirkun väliltä.
Kuuntelen ihan tarpeeksi (liikaa) arjessani, kun ystävä valittaa, ettei mies liiku tarpeeksi ripeästi aamuisin.
Ainoa ongelma näissä asioissa on se, että te ITSE olette valinneet puolisoksenne ihmisen, jolla on eri nukkumisrytmi. Aivan oma vika. Tuskin on tullut yllätyksenä yhtään kellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alapeukut siitä, että tunnet siitä syyllisyyttä. Ihan turhaan. Aamuvirkut ei oo yhtään sen parempia ihmisiä kuin iltavirkutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se on rakennettu lypsylehmien ehdoilla. Aamulypsy auringonnousussa.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se mykkä unikeko sitten, ei kai siinä muu auta.
Miksi edes mennä yhteen mykän unikeon kanssa jos/kun nuo piirteet ärsyttää? Vai oliko kenties kuvitelmana, että toinen kyllä muuttuu "paremmaksi" ja elää jatkossa "oikein".. Ja nyt kun vihdoin paljastui että ei se toinen muutu (ja miksi edes pitäisi?) niin sitten ollaan uhriutumassa palstalla kuinka mies ei nousekaan ennen sianpieremää juttelemaan mukavia..
Pitääkö sitä ukkoa joka paikkaan raahata mukaan?
Mullaki oli ennen kauhee tarve herätä vapaapäivänä viimestään 8. Sit tapasin miehen, joka esitti hyvän kysymyksen "Miksi". Joteniin oli tarve suorittaa myös vapaalla.
Nyt en laita kelloa herättään, enkä tee suunnitelmua. Rauhalliset aamut ennenku mies herää on niitä parhaita. Saan juoda kahvin rauhassa ja ihmetellä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sille joka perusteli unirytmin muuttamisen mahdollisuutta sillä, että muuttui itse aamuvirkuksi saatuaan lapsia -etkö oikeasti tiedä, että raskaus- ja äitiyshormonit vaikuttaa unirytmiin monilla jopa niin paljon, että ei enää koskaan pysty nukkumaan aamuyötä pidemmälle ja heräilee keskellä yötä? Lienee evoluution sopeutuma, muttaen usko että ap:n mies ajatteli hankkiutua raskaaksi ratkaistakseen "ongelman".
Lisäksi tutkimuksissa on osoitettu, että oman unirytmin vastaisesti eläminen on pitkässä juoksussa epäterveellistä.
En sanonut saaneeni lapsia vaan perheellistyttyäni eli mentyäni vaimoni kanssa yhteen. Lapset tulivat myöhemmin ja he eivät todellakaan ole Ikinä olleet mitään aamuvirkkuja. En elä unirytmiin vastaisesti vaan unirytmini on muuttunut, tuskin mistään äitihormooneista on kyse.
En ole tietoisesti muuttanut sitä. Olisi ehkä ollut oikein kirjoittaa, että unirytmi voi muuttua. Toisaalta on myös tutkittu, että ihmisen sisäinen vuorokausi ei ole 24 tuntia vaan oliko se 25 vai 23 eli heräämisaikoja ei ole kohtuuttoman vaikea muuttaa. Hyvä kuitenkin itseni kannalta, että olen muuttunut iltaihmisestä aamuihmiseksi, koska yhteiskunta elää pääsääntöisesti aikataululla 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se mykkä unikeko sitten, ei kai siinä muu auta.
Miksi edes mennä yhteen mykän unikeon kanssa jos/kun nuo piirteet ärsyttää? Vai oliko kenties kuvitelmana, että toinen kyllä muuttuu "paremmaksi" ja elää jatkossa "oikein".. Ja nyt kun vihdoin paljastui että ei se toinen muutu (ja miksi edes pitäisi?) niin sitten ollaan uhriutumassa palstalla kuinka mies ei nousekaan ennen sianpieremää juttelemaan mukavia..
Itseasiassa, 'hauskana' yksityskohtana, täällä meidän kirkonkylän tienoolla haisee oikeastikin vahvasti se sianpieremä. Tarkemmin sianp*ska. Sikatalousaluetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi sille joka perusteli unirytmin muuttamisen mahdollisuutta sillä, että muuttui itse aamuvirkuksi saatuaan lapsia -etkö oikeasti tiedä, että raskaus- ja äitiyshormonit vaikuttaa unirytmiin monilla jopa niin paljon, että ei enää koskaan pysty nukkumaan aamuyötä pidemmälle ja heräilee keskellä yötä? Lienee evoluution sopeutuma, muttaen usko että ap:n mies ajatteli hankkiutua raskaaksi ratkaistakseen "ongelman".
Lisäksi tutkimuksissa on osoitettu, että oman unirytmin vastaisesti eläminen on pitkässä juoksussa epäterveellistä.
En sanonut saaneeni lapsia vaan perheellistyttyäni eli mentyäni vaimoni kanssa yhteen. Lapset tulivat myöhemmin ja he eivät todellakaan ole Ikinä olleet mitään aamuvirkkuja. En elä unirytmiin vastaisesti vaan unirytmini on muuttunut, tuskin mistään äitihormooneista on kyse.
En ole tietoisesti muuttanut sitä. Olisi ehkä ollut oikein kirjoittaa, että unirytmi voi muuttua. Toisaalta on myös tutkittu, että ihmisen sisäinen vuorokausi ei ole 24 tuntia vaan oliko se 25 vai 23 eli heräämisaikoja ei ole kohtuuttoman vaikea muuttaa. Hyvä kuitenkin itseni kannalta, että olen muuttunut iltaihmisestä aamuihmiseksi, koska yhteiskunta elää pääsääntöisesti aikataululla 8-16.
Huom! Meidän yhteiskunta. Monen muun maan yhteiskunta elää eri rytmiä. Jenkeissä perinne on ollut ysistä viiteen, Euroopassa taas pitkiä taukoja päivällä ja ahkeruus jatkuu myöhemmälle iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi kovin eri rytmin omaavaa ihmistä päätyy yhteen, niin joko jää aamu tai ilta yhdessä vähiin. Välillä puolin ja toisin luulisi voivan poiketa normista, mutta paha kummankaan alkaa vaatia toista mukautumaan aina.
Tuota niin. Edelleen vuorokauteen menee sama määrä tunteja. Jostain syystä se on silti aamuvirkku joka haluaa diktatoida että niiden yhteisten tuntien on sijaittava juuri aamuvarhaisella.
Lähtökohtaisesti aikuisilla ihmisillä on opiskelu tai työ, omat vapaa-ajan menot ja harrastukset jne, usein lapset niihin liittyvine menoineen, eli yhdessä ei nyhjätä kaikkea valveillaoloaikaa. On täysin jätjestelykysymys sovittaa eri rytmit niin, että sitä yhteistä aikaa sekä mahdollisen perheen kesken että kaksistaan jää sopivasti. Ei siellä höyhensaarille kuitenkaan enempää vietetä kuin max 8 tuntia. Vaikka nukuttaisiin täysin eri aikoihin jää edelleen ainakin 8 tuntia päällekkäistä valveillaoloa.
Käytännön ratkaisemattomia ongelmia ei voi olla, mutta aamuvirkkujen kitinä ja terrori onkin enemmän henkistä alkuperää ja haluttomuutta joustaa ja sopeutua, sitä vaaditaan vain toiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alapeukut siitä, että tunnet siitä syyllisyyttä. Ihan turhaan. Aamuvirkut ei oo yhtään sen parempia ihmisiä kuin iltavirkutkaan.
Eivät todellakaan ole aamuvirkut yhtään parempia ihmisiä. Itse olen aamuvirkku ja laiska. Yhteiskunta on kuitenkin rakennettu aamuvirkuille. Harva iltavirkkukaan haluaisi olla töissä esimerkiksi 13-21, jos ei olisi pakko.
Exäni oli aamuvirkku, tai oikeastaan vaan huono nukkumaan, oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Aamulla hänet kuitenkin herätti aamustondis, joten minun olisi tottakai pitänyt herätä samaan aikaan harrastamaan kiihkeää seksiä. Valitettavasti minulla ei kuitenkaan ollut mitään aamumärkyyttä, varsinkaan kesken unien herätettynä, joten monet lomapäivät vietettiin exän murjottaessa ja ihmetellessä sitä, miten mä voin ”aina” olla väsynyt. Onneksi hän on nykyään ex, ja nykyinen puolisoni on yhtä aamu-uninen kuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Meidän yhteiskunta. Monen muun maan yhteiskunta elää eri rytmiä. Jenkeissä perinne on ollut ysistä viiteen, Euroopassa taas pitkiä taukoja päivällä ja ahkeruus jatkuu myöhemmälle iltaan.
Jep. Välimeren maissa hymähdellään vaivautuneesti suomalaisille aamuvirkuille. Sergio ilmaantuu työpaikalle aamulla kun Tahvo jo vatsa kurnien suunnittelee lounasta. Sergio lähtee lounaalle alkuiltapäivästä, ehkä 14 aikoihin ja syötyään hyvin ottaa pienen lepotauon, töiden jatkuessa 16-20 tehokkaimmillaan. Tuona aikana Tahvoa ei näy eikä kuulu. Muut joutuvat tekemään hommat keskenään kun laiskuri lähti kotiin harrastelemaan. Sergio käy vielä toverien kanssa tapaksilla ja olusilla ennen kotiin menoa. Tahvo kieriskelee jo pyjamassa kuumassa ilmastoimattonassa asunnossaan saamatta unta, kun Sergio vaimoineen ja lapsineen alkaa pukeutua ulos illalliselle lähteäkseen.
Aamulla toimistolla on yksin silmäpusseineen kahvia kiukkuisesti lipittävä Tahvo kärkkäästi heti seiskalta manaamassa etelän veteliä ja vakuuttelemassa kuinka ahkera mies hän onkaan ja miten me suomalaiset ollaan niin paljon aikaansaavempia. Nämä vuorokauden villeimmät ja raikkaimmat tunnit Sergio käyttää palauttavaan syvään uneen ja jaksaa taas uuden päivän tehokkaasti ahkeroida.
Ok. Minä en edes laita verhoja tai kaihtimia yöksi. Rakastan kaikkein eniten nukkumista auringonpaisteessa. Saan siitä tunteen, että asun jollain trooppisella saarella ja aina on lämmin.