Vtuttaa kun mies nukkuisi aina vähintään kymmeneen. Kaikki parhaat aamut menee,kun mitään ei voi tehdä yhdesså aamulla.
Esim lähteä kirkonkylån rantakahvilaan haistelemaan aamua.
Kai pitää etsiä aamuvirkku mies.
Olen esittänyt ratkaisuksi, että ottas sitten päivätorkut.
Aamuvarhainen on päivän paras hetki.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on joko aamu- tai iltaihmisiä ja sitä ei voi muuttaa. Mutta jos mies on muuten hyvä, älä vaihda. Voit saada vaihdossa pahemman.
Kyllä sen voi muuttaa. Itse muistan lapsena, kun äiti oli kotona, heräsin joskus 9:00 pintaan. Kouluaamuina oli vaikea herätä kouluun ja mielelläni valvoin puolille öin. Serkun tykönä oli hauska lukea sarjakuvia aamuyölle.
Joskus lukiolaisena olin kesätöissä, niin oli tuskallista herätä seitsemäksi tai kahdeksaksi. Iltapäivällä piti ottaa nokoset ja yönukkuminen viivästyi.
Vasta perheellistyttyäni aloin herätä aikaisemmin. Rauhalliset aamuhetket ovat mukavia, kun muut vielä nukkuvat. Nykyään herään 5-5:30 normaali arkiaamuna. Viikonloppuna heräilen 5:30-6:30. Jos menee likemmäs kahdeksaa, päivä tuntuu olevan pilalla. Tämä on muuttunut melkein huomaamatta. Mielenkiintoista, että jälkeläisenikin puolustelevat iltapäivään nukkumista sillä, ettei rytmiä muka voi muuttaa.
Jos tuo muutos on mennyt miltei huomaamatta, niin mitenköhän kauan menee siinä, että voit taas nukkua kasiin tai ysiin kokematta päivän olevan pilalla? Kiva, että joku aamuvirkku haluaa kokeilla näin päin. Raportoi sitten tänne.
Tuolla ihmisellähän se on muuttunut eikä hän ole sitä muuttanut. Hän on täysin mukavuusalueellaan rytminsä kanssa eikä väkisin ylläpidä jotain muuta rytmiä. Muuttamisesta voi puhua vasta sitten, kun lähtee pois hyvältä tuntuvasta rytmistä ja vaihtaa sen toiseen ja sitä lainattu kirjoittaja ei tajunnut.
Mietin ensin että mun on täysin mahdoton näin iltavirkkuna ymmärtää, miten kenenkään mielestä päivä voi olla pilalla/jo puoliksi ohi jos nukkuu pitkään.
Sitten tajusin että aamuvirkuthan menevät nukkumaan silloin kun minulla alkaa lemppariosuus päivästä, eli illalla. Heidän päivänsä päättyy huomattavasti aiemmin kuin minun päiväni. Meillä on päivässä saman verran tunteja, mutta hereilläolotunnit ajoittuvat eri aikaan.
Aamuvirkun ja itseni ero on myös siinä, että minä en ala mussuttaa aamuvirkulle elämänohjeita uni- ja hereilläoloaikojen suhteen. En yritä käskeä aamuvirkkua venyttämään nukkumaanmenoa tunneilla ja nauttimaan aamu-unista. Aamuvirkku sen sijaan ahdistuu minun unirytmistäni ja haluaa että muutun. Mene aiemmin nukkumaan! Miksi ihmeessä menisin? Valvo sinä kauemmin.
Vihaan aamuja enkä todellakaan lähtisi iloisena minnekään aamulenkille.
Ensimmäiseen kahteen tuntiin en aamulla mielellään edes puhu mitään. Lapsetkin samanlaisia, joten aamuisin on harras tunnelma kun kökötetään kaikki hiljaa aamupalapöydässä.
Iltaisin taas löytyy energiaa melkein mihin tahansa!
Mies on jotain näiden väliltä, mutta antaa meidän muiden olla aamulla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on rasittavaa, kun joutuu oottaan monta tuntia, että toinen herää. Puolet päivästä jo ohi, jos puolen päivän aikaan vasta könyää sängystä. Miten te aamutorkkujat ehitte päivän aikana tekemään yhtään mitään?
Ei ne ehdikään, mutta ei ne välitä siitä ja arvostelevat ja moittivat heitä, jotka ehtivät.
Ilta ja alkuyöhän on parasta aikaa tehdä asioita. Ihanan hiljaista, rauhallista ja hämärää. Aamulla on vaan tokkurassa, kaihtimien läpi tunkeva valo vituttaa ja naapurin lapset kiljuu pihalla.
Tiedoksi sille joka perusteli unirytmin muuttamisen mahdollisuutta sillä, että muuttui itse aamuvirkuksi saatuaan lapsia -etkö oikeasti tiedä, että raskaus- ja äitiyshormonit vaikuttaa unirytmiin monilla jopa niin paljon, että ei enää koskaan pysty nukkumaan aamuyötä pidemmälle ja heräilee keskellä yötä? Lienee evoluution sopeutuma, muttaen usko että ap:n mies ajatteli hankkiutua raskaaksi ratkaistakseen "ongelman".
Lisäksi tutkimuksissa on osoitettu, että oman unirytmin vastaisesti eläminen on pitkässä juoksussa epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vuorokaudessa on yhtä monta tuntia jokaiselle. Juuri tuota olen aina ihmetellyt, että miten niillä aamuvirkuilla on niin kamala kiire kaikkeen ja päivä niin hirvittävän lyhyt. Mihin te tuhlaatte tuntinne?
Yhteiskuntamme on yhä edelleen aika pitkälle rakennettu aamuvirkkujen mukaan. Jos minä nukun esim. klo 04-13, niin siinä jää helposti vain 3-4 tuntia aikaa hoitaa asioita niiden ihmisten kanssa, jotka lopettavat työt klo 16-17. Esim. oman taloyhtiöni puhelinpalvelu on auki vain klo 08-10.
Koen syyllisyyttä siitä, kun meidän perhe nukkuu vapaapäivinä klo 9 tai 9.30 asti. Moni perhe näyttää menevän puistoon leikkimään jo siihen aikaan. Nautin hitaista aamuista, samoin muu perheeni.
Rakastan aamuja, mutta ne eivät sovi minulle kokonaiskuvassa. Nukun liian lyhyen ja katkonaisen yön, kun menen aikaisin nukkumaan ja herään liian aikaisin aamuyöstä. Olen kyllä virkeä aamulla, mutta veto loppuu jo illan alkaessa tai iltapäivällä. Kun menen nukkumaan myöhemmin ja herään klo 8-9, toimintakyky jatkuu tasaisena läpi hereilläoloajan ja nukun yöni hyvin, vaikka sitten missaankin aamuhetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on rasittavaa, kun joutuu oottaan monta tuntia, että toinen herää. Puolet päivästä jo ohi, jos puolen päivän aikaan vasta könyää sängystä. Miten te aamutorkkujat ehitte päivän aikana tekemään yhtään mitään?
Ei ne ehdikään, mutta ei ne välitä siitä ja arvostelevat ja moittivat heitä, jotka ehtivät.
Aikamoista vihaa aamuvirkkuja kohtaan on koko tämä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorokaudessa on yhtä monta tuntia jokaiselle. Juuri tuota olen aina ihmetellyt, että miten niillä aamuvirkuilla on niin kamala kiire kaikkeen ja päivä niin hirvittävän lyhyt. Mihin te tuhlaatte tuntinne?
Yhteiskuntamme on yhä edelleen aika pitkälle rakennettu aamuvirkkujen mukaan. Jos minä nukun esim. klo 04-13, niin siinä jää helposti vain 3-4 tuntia aikaa hoitaa asioita niiden ihmisten kanssa, jotka lopettavat työt klo 16-17. Esim. oman taloyhtiöni puhelinpalvelu on auki vain klo 08-10.
Mitä työtä teet, kun pystyt pitämään tuollaisen rytmin?
Lol, nää valittelee että herää vasta ysiltä 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta ja alkuyöhän on parasta aikaa tehdä asioita. Ihanan hiljaista, rauhallista ja hämärää. Aamulla on vaan tokkurassa, kaihtimien läpi tunkeva valo vituttaa ja naapurin lapset kiljuu pihalla.
Minä tykkään valosta, en ole tokkurassa aamuisin enkä ole kuullut kiljuntaa. Olet siis väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Koen syyllisyyttä siitä, kun meidän perhe nukkuu vapaapäivinä klo 9 tai 9.30 asti. Moni perhe näyttää menevän puistoon leikkimään jo siihen aikaan. Nautin hitaista aamuista, samoin muu perheeni.
Alapeukuista päätellen, muut kommentoijat ovat sitä mieltä, että meidänkin pitäisi olla puistossa jo klo 9. Me kuitenkin nukumme siihen asti, vaikka te olisitte toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään valosta, en ole tokkurassa aamuisin enkä ole kuullut kiljuntaa. Olet siis väärässä.
Jaa. Itselläni taas valo käy silmiin enkä ole ikinä elämässäni herännyt pirteänä, piristyn vasta iltaa kohti.
Me ollaan miehen kanssa molemmat iltavirkkuja (yleensä aikaisintaan kahdelta mennään nukkumaan), mutta miehellä unta riittää, riittää ja riittää, joten nukkuisi helposti aina joku 12 tuntia putkeen. Mä herään itse automaattisesti jonkun 8-9 tunnin jälkeen, joten saan silti aina touhuta herättyäni monta tuntia yksin.
Kun appiukko jäi eläkkeelle, niin ilmoitti, ettei aio enää koskaan herätä varhain. Aika hyvin on "lupaus" pitänyt, vaikka ollut eläkkeellä jo 10 vuotta. Ennen klo 11 ei kannata edes yrittää häntä tavoittaa. Olen miettinyt, että aika karmeaa tuollaisen unirytmin omaavalle ihmisille, että pitää herätä aamuvarhain vuosikymmeniä.
Jos kaksi kovin eri rytmin omaavaa ihmistä päätyy yhteen, niin joko jää aamu tai ilta yhdessä vähiin. Välillä puolin ja toisin luulisi voivan poiketa normista, mutta paha kummankaan alkaa vaatia toista mukautumaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista vihaa aamuvirkkuja kohtaan on koko tämä ketju.
Ei, vaan aamuvirkut vihaa muita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet, kun pystyt pitämään tuollaisen rytmin?
Mitä? Eikö tämä nyt olekaan se teidän aggressiivisten iltavirkkujen normirytmi, jota te puolustelette tässä ketjussa ja haukutte kaikki aamuvirkut? :)
Minulla on osa-aikatyö, jota on vain muutamana päivänä viikossa (normtyöaika klo 9-17). Muina päivinä ja öinä nukun miten sattuu huvittamaan.
Olen todennut, etten aamu-unisena voi seurustella aamuvirkun kanssa. Nukahdan kyllä helposti 22-23 aikaan, mutta vapaapäivinä en todellakaan pysty heräämään ennen 9-10. Eniten ärsyttää, kun itse haluaisi löhöillä toisen kainalossa ja harrastaa aamuseksiä, niin toinen herää 7.00 ja lähtee touhuamaan omia juttujaan eikä yhteistä aamuaikaa siis ole. Minulla ei ole toivoakaan herätä vapaapäivinä niin aikaisin, olisin vain kiukkuinen ja väsynyt. Töihin joudun heräämään arkisin 6.00 ja se tuntuu vuosi vuodelta vaikeammalta. Se vain ei ole ihmiselle luontainen aika herätä.