Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakouluikäiseni joutuu maksamaan koulukirjan

Vierailija
28.05.2013 |

Tai oikeammin ostamaan uuden.

Syksyllä kotimatkalla satoi kerran niin paljon vettä, että lapseni oli ulkovaatteiden läpi alushousuja myöten märkä. Myös reppu oli kastunut läpi. Yhteen kirjaan tuli vesivahinko ja sen seurauksena kirjan alareunasta sivut "aaltoilevat"

Itse olen sitä mieltä, että lapseni ei ole korvausvelvollinen, mutta opettaja ja rehtori vaativat uutta kirjaa. Jos lapseni olisi repinyt tai sotkenut kirjaa niin joutuisi maksamaan sen omista rahoistaan, mutta sään takia kastunutta kirjaa en olisi halukas maksamaan. Onkohan tällainen tahattoman teon maksattaminen edes ihan lain puitteissakaan oikein?

Tekisi mieli soittaa rehtorille ja kysyä, että järjestääkö koulu lapsilleni reilun puolen kilometrin matkalle koulukyydin vai hänkö itse kuljettaa lapseni ensi syksynä kouluun ja kotiin sillä minulla ei ole varaa ottaa riskiä, että näin kävisi uudelleen.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt olennaisinta olisi tietää, onko kirja mennyt tuosta kastumisesta todella niin käyttökelvottomaksi, ettei opiskelu sen kanssa enää onnistu. Tietenkin oppilaalla/vanhemmilla on vastuu siitä, että kirjat säilyvät ehjinä, mutta jos todella tuon kirjan vika on se, ett alareunat aaltoilevat, niin sitten on kyllä opettajalta ihan naurettavaa vaatia ostamaan tilalle uusi. Eihän koulukaan ostaisi mitään uusia tavaroita (vesivärejä, suksia, , jos vanhat ovat edelleen ihan käyttökelpoisia ja tarkoituksensa täyttäviä.

Vierailija
22/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetappa silittää sen kirjan sivut miedolla lämmöllä - paperia voi silittää varovasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että varsinkaan tuossa tilanteessa ei missään tapauksessa ole vanhemmat korvausvelvollisia.

Minä istuisin mieluummin linnassa kuin maksaisin tuollaisen kirjan, ihan periaatteesta!!!!!

Älä maksa ja jos tulee pakotus, katso loppuunasti mitä tapahtuu.

Valita vaikka lääninoikeuteen asti, mutta älä maksa!

Hyvähän tuosta on saada ennakkotapauskin, mikä lapsen korvausvelvollisuus on.

Vierailija
24/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatekysymys? Kyllähän meidän veromarkat Etelä-Euroopan velkoihin työnnetään, mutta yhtä luonnon olosuhteiden vahinkoa ei saada kollektiivisesti maksettua? Ja opettajakin puolustamassa asiaa. Mihin tämä maailma on mennyt?

Vierailija
25/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa. Ei ne voi pakottaakaan. Jos laskun lähettävät, reklamoi ajoissa em perusteilla. Ulosottokelpoiseksi saisivat vai haastamalla sinut oikeuteen, ja sen jutun varmasti häviäisivät. en usko, että edes oikeuteen parin kympin kirjan takia lähtisivätkään... Joten unohda koko juttu ja hyvää kesää :)

Vierailija
26/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaille ei anneta koulukirjaa, joka on pilalla. Koulukirja on koulun omaisuutta, ja se on oppilaalla vain opiskeluajan hallussa ja lainassa ja oppilaan vastuulla. Huoltaja voi ostaa itse uuden kirjan kirjakaupasta, mutta kannattavampaa on maksaa kirjan hinta koululle, koska koulun hinta on edullisempi (verotussyistä ja suurten kertaostosten takia).

Haluaisitteko itse omalle lapsellenne sellaisen kirjan, joka on pilalla?

Kirja on tosiaan oppilaan vastuulla. Ei kai sekään tahallista ole, jos kolmevuotias pikkusisarus piirtelee kirjan täyteen tai koira syö kannet. Silti kodin pitää maksaa uusi kirja. Ehkä opitte tästä sen, että repussa on hyvä olla aina muovipussi, jotta sadesäällä saa kirjat turvaan, jos kerran on ostanut halparepun, joka ei pidä sadetta.

Vierailija
27/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä kirjat muutamaan otteeseen kastuneet.

Vierailija
28/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetyn tilalle voi ostaa käytetyn. Kyllä koulukirjojakin on liikkeellä, voi hyin saada parilla eurolla.

Vierailija
29/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 20:38"]

Oppilaille ei anneta koulukirjaa, joka on pilalla. Koulukirja on koulun omaisuutta, ja se on oppilaalla vain opiskeluajan hallussa ja lainassa ja oppilaan vastuulla. Huoltaja voi ostaa itse uuden kirjan kirjakaupasta, mutta kannattavampaa on maksaa kirjan hinta koululle, koska koulun hinta on edullisempi (verotussyistä ja suurten kertaostosten takia).

Haluaisitteko itse omalle lapsellenne sellaisen kirjan, joka on pilalla?

Kirja on tosiaan oppilaan vastuulla. Ei kai sekään tahallista ole, jos kolmevuotias pikkusisarus piirtelee kirjan täyteen tai koira syö kannet. Silti kodin pitää maksaa uusi kirja. Ehkä opitte tästä sen, että repussa on hyvä olla aina muovipussi, jotta sadesäällä saa kirjat turvaan, jos kerran on ostanut halparepun, joka ei pidä sadetta.

[/quote]

Oppilaille todellakin annetaan pilalla olevia kirjoja. Tulevan syksyn käyttäjä saattaa olla jopa kahdeksas kirjan käyttäjä. Saattaa olla kannet irti tai muuten heikossa hapessa. Tervetuloa nykykouluun, peruskouluun.

Ap, et ole velvollinen maksamaan.

Vierailija
30/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti opettaja antaa ensi syksynä sitten sen kaikista huonoimman kierrätyskirjan sinun lapsellesi, joka aineesta joset suostu kirjaa maksamaan.

Vierailija
31/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin menee yksi kirja maksuun kun lapseni hukkasi sen. Saattaa myös olla, että joku toinen oppilas otti sen itse kadottamansa tilalle.

Ainoa asia mikä ottaa tuossa päähän on se, että lapseni taisi olla kirjan neljäs käyttäjä. Ja nyt sitten pitäisi ostaa uusi tilalle...? Ei ihan mene mielestäni niin kuin pitäisi, esimerkiksi puolet voisin mielelläni maksaa.

Vierailija
32/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lapsena laitoin sadetakin viimeseks, eli reppukin jäi sen alle. Ei kastunu kirjat ei.

Vierailija
33/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:01"]

Meilläkin menee yksi kirja maksuun kun lapseni hukkasi sen. Saattaa myös olla, että joku toinen oppilas otti sen itse kadottamansa tilalle.

Ainoa asia mikä ottaa tuossa päähän on se, että lapseni taisi olla kirjan neljäs käyttäjä. Ja nyt sitten pitäisi ostaa uusi tilalle...? Ei ihan mene mielestäni niin kuin pitäisi, esimerkiksi puolet voisin mielelläni maksaa.

[/quote]

Ja kouluko voisi ostaa sillä pienellä summalla uuden kirjan? Ei se kirjakauppa sitä koululle myy sillä -50 % alennuksella!!!!!!

Vierailija
34/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan maksais, kun kyseessä ei kerran ollut TAHALLINEN teko. On täysin eri asia, jos lapsi on piirrellyt tai repinyt kirjan. 

Vierailija
35/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan maksais, kun kyseessä ei kerran ollut TAHALLINEN teko. On täysin eri asia, jos lapsi on piirrellyt tai repinyt kirjan. 

Vierailija
36/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadepäivänä kirjat muovipussiin ja muovipussi reppuun. Niin minä tein kouluaikoina.

Vierailija
37/77 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 18:33"]

Se kirja maksaa 10-30 euroa. Onko sodan arvoista?

[/quote]

Joillekin 30 euroa on iso raha ja silloin ei osteta 100 vedenpitäviä reppujakaan. Miksi ei vaadita heti kaikkia ostamaan kirjat kouluun, niin ei tarvitse miettiä tälläisiä asioita? Ne kirjat kierrätetään, jotka on kunnossa. Meillä pitäisi olla verovaroin maksettu peruskoulu kaikille. Vähän kummallista joa opettaja ja rehtori alkaa tuollaisesta asiasta inttämään. Se ei ole kummallista, että vanhempi ihmettelee asiaa.

Vierailija
38/77 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se pitää maksaa. Oli asia mikä hyvänsä, mutta jos tuhoaa jonkun toisen omaisuutta se pitää korvata. Sillä ei ole merkitystä oliko teko tahallinen vai vahinko, ihan yhtä suuri "haitta" siitä tavaran omistajalle koituu kuitenkin.

Ja ihan ilmainen vinkki (äly hoi), laita lapsellesi muovipussi reppuun mukaan jos ei ole varaa ostaa kunnollista vedenkestävää reppua. Kirjat pussiin ja pussi reppuun, asia hoidettu.

Vierailija
39/77 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2-luokkalaisen pojan koko repullinen kirjoja ( onneksi vaan 3 kirjaa) meni täysin pilalle kun koulun retkellä oli eväänä sämpylää ja jugurttia ja poika ei ollut syönyt niistä kuin osan ja tunkenut loput repuun. siis myös avatun jugurtin. Oli laittanut jugurtin 2 kirjan väliin pystyyn, mutta unohtanut jutun myöhemmin ja heitellyt reppua. Sitten oli vielä perjantai ja reppu oli pojan huoneen nurkassa sunnuntai-iltaan , jolloin vasta huomattiin, että siellähän on haisevaa jugurttia kirjat täynnä, sivut liimaantuneet yhteen. Olin kyllä vihainen pojalle ja poika oli kovin pahoillaan . Laitettiin opelle viestiä ja maksettiin kirjat niin poika sai sitten uudet.

Olisiko pitänyt syyttää koulua , kun antoivat tuollaiset eväät ? Niin AP olisi kaiketi tehnyt...

Vierailija
40/77 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnon reppu!

Hyvä pointti repun kunnon ja laadun varmistukseen on, että käännät repun pääsi päälle valoa vasten ja jos pohjasta vilkkasee valo, niin reppu on huono tai liian kulunut. Kirjat ei kastu kunnon repussa.

Meillä käytössä Haltin vedenpitävät reput jo viidettä vuotta...kyllä, viidettä vuotta. täysin ehjät, myös kulmat siistit.  Maksoivat 100e uutena, mutta jos ostelet niitä 30e Cars tms. reppuja vuoden-parin välein plus kirjat, niin tulee siitäkin hintaa.

Minä maksaisin mukisematta tuon kirjan, mutta muista, saat pitää itselläsi sen entisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän