Onko nuorelle vahinkoa siitä, jos vanhemmat kustantavat kaiken?
Onko nuorelle haittaa siitä, jos vanhemmat kustantavat sata prosenttisesti autokoulun ja ostavat auton ilman, että nuori millään lailla ostallistuu itse? Hänellä ei ole omaa rahaa, koska ei ole koskaan ollut töissä. Onko tämä hemmottelua? Vai nykyaikaa?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 16:03"]
Ei varmaan yksinään ratkaise se, kustantavatko vanhemmat kaiken vai eivät. Jos nuorelta ei vaadita mitään ja hän on luonteeltaan sellainen, että käyttää sen hyväkseen eikä ota mistään vastuuta, silloin sillä kustantamisella vahvistetaan nuoren vastuutonta asennetta. Mutta kai normaaliin kasvatukseen kuuluu se, että nuorelle myös annetaan velvollisuuksia lisää sitä mukaa, kun hän niitä kykenee kantamaan. Kustantaminen on vain yksi osa kasvatusta.
[/quote]
Tosi hyvin sanottu. Ei kaikki ole vain rahaa ja kustannuksia, eikä vastuu ole vain taloudellista vastuuta, vain yleistä asennetta velvollisuuksia kohtaan. Jos nuorta tuetaan opinnoissa ja tämä vastaavasti käyttäytyy vastuullisesti elämänsä rakentamisen ja suunnittelun suhteen, hoitaa opintonsa ja asiansa, niin en näe tätä minään hemmotteluna, josta kasvaa vain saamattomia vätyksiä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:19"]
Omien lasten kohdalla koitetaan ottaa linja, että taloudellisesti autetaan mutta opetetaan ettei raha kasva puissa.
[/quote]
"Opetan lapsilleni ettei raha kasva puussa" - fraasia kuulee usein. Olisi kiva kuulla, miten sen käytännössä teet?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 13:19"]
Mulle on aikanaan maksettu kaikki, ei mitään yltäkylläistä mutta kaikki tarpeellinen hyvätasoisesti. Kesätöissä olen ollut yhtenä kesänä teininä ja opiskelujen ohella en ole koskaan tehnyt töitä. Joskus sitäkin suunnittelin, mutta isäni sanoi että opiskelu on työtäni joten keskity siihen, hän kyllä maksaa. Vaikka olen jo 34 v, saan yhä taloudelista apua vanhemmiltani. Toimeen tullaanhyvin ilmankin, mutta tuo apu tuo vähän luksusta elämään. Esim. voidaan lähteä matkalle. Olen mielestäni järkevä rahankäyttäjä ja jopa pihi. Toki se joskus näkyy että minulla on takaporttina vanhempien lompakko, mutta kyllä minä itse talouteni pidän pystyssä. Mies on taas tehnyt töitä koko pienen ikänsä ja on hän tukea vanhemmiltankin saanut,( mutta selkeästi vähemmän kuin minä) ja hän taas on paljon pahempi tuhlari kuin minä.
Omien lasten kohdalla koitetaan ottaa linja, että taloudellisesti autetaan mutta opetetaan ettei raha kasva puissa.
[/quote]Raha kasvaa puussa, meinaan jos omistaa metsää.
Ei ole, jos nuori haluaa tehdä töitä toisinaan ja jos kasvaetaan oikein.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 19:13"]
Ei ole, jos nuori haluaa tehdä töitä toisinaan ja jos kasvaetaan oikein.
[/quote]
Näin juuri. Mutta ap:n lapsi ei ole 18-vuotiaana tehnyt päivääkään töitä, niin ainakin aloituksesta ymmärsin, ja nyt ap suunnittelee ostavansa lapselle vielä ajokortin ja auton! Itse kustantaisin korkeintaan sen kortin ja ilmoittaisin, että auton hankkii sitten omilla rahoillaan jos sellaisen välttämättä haluaa. Ennemmin kannustaisin kyllä niidenkin rahojen säästämistä ensiasuntoon. Ja työnhakuun pikavauhtia, kesä alkaa ihan kohta!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:09"]
Onko haittaa lapsille ja nuorille, että he ovat vapaa-ajansa ja lomansa töissä vanhempiensa maatilalla sadonkorjuuapulaisina, peltotöissä, marjanpoimijoina jne. eli kesätöissä vanhempien palkkalistoilla. Onko opettava ja tarpeeksi uskottava työkokemus myöhempää elämää varten vai pitääkö meidän antaa hyvän, ahkeran ja luotettavan (jota nuoremme todellakin ovat) työvoiman mennä muihin hommiin?
[/quote]
Meillä maatilan nuoret on patistettu muille töihin eikä pidetty kotona. Sadonkorjuuapulaisia meillä ei ole ollut muutenkaan, miksi siis omat lapset sellaisiksi otettaisiin? Edes maatalousharjoittelua ei saa suorittaa kotitilalla siksi, että siellä ei opi uutta, ei kehity eikä edistys. TYö vieraalla tilalla on antoisampaa.
Meillä lapset on saaneet ajokortin, auton, asunnon ja kasvatuksen. Eivät ne estä toisiaan.
Täälläkin moni palstamamma vänisee, kun käly on saanut apelta ja anopilta rahaa, heillekin pitää siis antaa. Jostain kumman syystä samalla tavalla ei saa paapoa 18v ikäistä?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 19:48"]
Meillä maatilan nuoret on patistettu muille töihin eikä pidetty kotona. Sadonkorjuuapulaisia meillä ei ole ollut muutenkaan, miksi siis omat lapset sellaisiksi otettaisiin? Edes maatalousharjoittelua ei saa suorittaa kotitilalla siksi, että siellä ei opi uutta, ei kehity eikä edistys. TYö vieraalla tilalla on antoisampaa.
[/quote]
Vanhempien työtaakkaa helpottamaan?
Minun mielestäni tätä päivää ei voi verrata siihen mitä meidän nuoruus oli joskus vuonna nakki ja keppi.
Itse seuraan kauhulla miten 9-vuotiaan poikani kavereilla on iPhonet, merkkivaattet, kalliit potkulaudat ja fillarit, kaikki mahdollinen elektroniikka (pelikonsolit, tv:t), Thaimaan matkat jne.
Miten lapsi oppii rahan arvon jos saa tuhansien edestä krääsää tekemättä mitään sen eteen?
Suurin osa suomalaisista tienaa kuitenkin alle keskipalkan ja tällaisilla lapsilla, jotka ovat tottuneet saanaan kaiken hinnasta riippumatta, voi tulla aikuisena itku kun huomaa ettei siitä omasta palkasta pysty vastaavaa elintasoa maksamaan siinä vaiheessa kun käy töissä ja asuu omillaan (asumme pk-seudulla missä asuminenkin on kallista).
Onko lapsi aikuistuttuaan valmis tinkimään elintasostaan vai ovatko edelleen riippuvaisua vanhempiensa kukkarosta?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:13"]
Voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa nykyaikana on saada töitä, jos ei ole esittää ensimmäistäkään työtodistusta. Ehtisittekö ap vielä täksi kesäksi hommata lapsellenne jonkin kesätyön? Olisiko teillä minkäänlaisia suhteita, joita voisitte hyödyntää? Tästä olisi mielestäni lapsellenne paljon, paljon enemmän apua jatkoa ajatellen kuin ajokortin ja auton ostosta.
[/quote]
Ei vanhemman kuulu lapselleen työpaikkaa hankkia! Mutta noinhan se menee, äidit ja isät hankkivat lapsilleen työpaikkoja ja pitävät sitä vielä kovinkin arvostettavana asiana. Lapsi ei ole työpaikkansa eteen yhtään mitään tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:07"]
Ei ole haittaa. Olen itse ollut, ja veljeni on ollut, tuollainen kultalusikka suussa. Olemme molemmat menestyneet elämässämme hyvin eikä meillä ole ollut koskaan vaikeuksia "oppia rahankäyttöä" tai mitään. Päinvastoin, jo hyvin nuorena aloitimme säästämisen ja sijoittamisen molemmat, veljeni osti omistusasunnonkin jo opiskelijana jne.
Muutenkin kun olen katsellut, niin vaikka aina sanotaan ettei hemmotellut ja vanhemmilta rahaa saaneet opi käyttämään rahaa, niin kas kummaa, keskimäärin menee niin että niiden varakkaiden vanhempien kultalusikka suussa eläneillä lapsilla vaan menee paremmin taloudellisesti ja elämänhallinnallisesti. Poikkeuksia toki on, mutta yleensä noin.
Itselleni on nuorena kustannettu esim. vaihto-oppilasvuosi USA:ssa, autokoulu, auto, opiskelijakämppäni oli vanhempien ostama sijoitusasunto jossa asuin ilmaiseksi, lisäksi olen saanut veljeni kanssa puoliksi isän isovanhempien jättämän pienehkön perinnön jne. Vielä yli kolmekymppisenä kun sanoin että olen auton vaihtoa harkitsemassa, oli tilille ilmestynyt pano isän nimellä, 10 000 euroa avustukseksi auton ostoon, vaikka minulla ei ole minkäänlaista rahapulaa, päinvastoin.
[/quote]
Mitä erikoista on siinä että varakkaiden perheiden lapsilla menee aikuisena taloudellisesti paremmin kuin niillä, jotka eivät ole kotoa saaneet autoa, isoja rahasummia, asuntoja? Tuskin sinäkään olisit taloudellisesti yhtä hyvässä tilanteessa kuin olet nyt jos olisit joutunut kaiken kustantamaan aivan itse. Alahan vain laskea kuinka paljon olet kaikkea ilmaiseksi saanut.
Naurettavaa korottaa itsensä hyväksi rahankäyttäjäksi (ja samalla alentaa muita) kun on rahallista tukea noin paljon saanut. Toisten pitää hankkia asunnot, autot ym. itse joten ei sitä rahaa ja omaisuutta ole heillä samalla tavalla kuin sinulla ja muilla vastaavilla ihmisillä.
Minulle ja sisaruksilleni vanhemmat kustansivat ajokortin ja auton, 18-vuotislahjaksi. Auton valitsivat vanhemmat, ja jos halusi jotain hienompaa tai erikoisempaa, piti itse maksaa ylimääräinen. Verot, vakuutukset ja bensat tulivat sitten itselle maksettaviksi, samoin normaalit huollot. Jos autoon tuli kotona asuessa jotain isompaa remonttia, isä maksoi. Sama periaate kuin autossa päti muihinkin hankintoihin, eli jos vanha kännykkä hajosi, vanhemmat ilmoittivat millaisen he hankkivat tilalle, ja jos se ei kelvannut, piti loppusumma maksaa omista palkoista. Itse olen tehnyt sekalaisia töitä 15-vuotiaasta, sisarukset suunnilleen samanikäisestä.
Ulkopuolinen voisi helposti luulla, että minä ja sisarukseni olemme saaneet kaiken ilaiseksi ja mitään tekemättä. Tosiasiassa saavutettujen etujen eteen on joutunut tekemään töitä enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi kesälomaksi sai jäädä kotiin vain jos oli töitä (tai joku muu yksittäinen meno). Muuten mentiin täysikäisenäkin mökille ja osallistuttiin esim. talven polttopuiden pilkkomiseen ja kuormaukseen tai muihin töihin.
Nyt aikuisena (28-v) olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, että sain paljon varmasti ansaitsemattomiakin hyötyjä, mutta toisaalta opin tekemään sellaisiakin töitä jotka eivät ikinä tule näkymään ansioluettelossani. Omilleni muutettuani minulle oli kunnia-asia pärjätä omillani, mutta en ole myöskään pelännyt pyytää rahallista apua jos olen ollut tiukilla.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:13"]
Voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa nykyaikana on saada töitä, jos ei ole esittää ensimmäistäkään työtodistusta. Ehtisittekö ap vielä täksi kesäksi hommata lapsellenne jonkin kesätyön? Olisiko teillä minkäänlaisia suhteita, joita voisitte hyödyntää? Tästä olisi mielestäni lapsellenne paljon, paljon enemmän apua jatkoa ajatellen kuin ajokortin ja auton ostosta.
[/quote]
Ei vanhemman kuulu lapselleen työpaikkaa hankkia! Mutta noinhan se menee, äidit ja isät hankkivat lapsilleen työpaikkoja ja pitävät sitä vielä kovinkin arvostettavana asiana. Lapsi ei ole työpaikkansa eteen yhtään mitään tehnyt.
[/quote]
Kyllä maailma niin makaa, että vanhempien kannattaa se työpaikka hankkia ja lapsen kannattaa sitten tehdä siellä työnsä hyvin. Sinä et ehkä asiaa arvosta, mutta sillä ei ole merkitystä, koska noin toimitaan monessa paikassa ja systeemi on OK. Harva kehtaa suositella laiskaa lastaan mihinkään!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:07"]
Ei ole haittaa. Olen itse ollut, ja veljeni on ollut, tuollainen kultalusikka suussa. Olemme molemmat menestyneet elämässämme hyvin eikä meillä ole ollut koskaan vaikeuksia "oppia rahankäyttöä" tai mitään. Päinvastoin, jo hyvin nuorena aloitimme säästämisen ja sijoittamisen molemmat, veljeni osti omistusasunnonkin jo opiskelijana jne.
Muutenkin kun olen katsellut, niin vaikka aina sanotaan ettei hemmotellut ja vanhemmilta rahaa saaneet opi käyttämään rahaa, niin kas kummaa, keskimäärin menee niin että niiden varakkaiden vanhempien kultalusikka suussa eläneillä lapsilla vaan menee paremmin taloudellisesti ja elämänhallinnallisesti. Poikkeuksia toki on, mutta yleensä noin.
Itselleni on nuorena kustannettu esim. vaihto-oppilasvuosi USA:ssa, autokoulu, auto, opiskelijakämppäni oli vanhempien ostama sijoitusasunto jossa asuin ilmaiseksi, lisäksi olen saanut veljeni kanssa puoliksi isän isovanhempien jättämän pienehkön perinnön jne. Vielä yli kolmekymppisenä kun sanoin että olen auton vaihtoa harkitsemassa, oli tilille ilmestynyt pano isän nimellä, 10 000 euroa avustukseksi auton ostoon, vaikka minulla ei ole minkäänlaista rahapulaa, päinvastoin.
[/quote]
Kai sitä rahaa on kun vanhemmat on kaiken maksaneet. Jos asumisestakaan ei tarvitse maksaa niin tietenkin sitä rahaa on. Mutta tuolla elämällä sinun pitäisi olla miljonääri.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 16:20"]
Huhuh kuka tuollaista tekee? Kun aloitin työt 19 vuotiaana noi kaikki oli itsestäänselvyyksiä ettei noin työpaikalla tehdä. Kotona ja vapailla saat sitten toteuttaa itseäsi sydämesi kyllyydestä.
[/quote]
Minkä ikäinen olet nyt? Jos olet nelikymppinen, niin tervetuloa nykytodellisuuteen, jos olet parikymppinen, niin onneksi olkoon :)