Onko nuorelle vahinkoa siitä, jos vanhemmat kustantavat kaiken?
Onko nuorelle haittaa siitä, jos vanhemmat kustantavat sata prosenttisesti autokoulun ja ostavat auton ilman, että nuori millään lailla ostallistuu itse? Hänellä ei ole omaa rahaa, koska ei ole koskaan ollut töissä. Onko tämä hemmottelua? Vai nykyaikaa?
Kommentit (75)
Mulle on aikanaan maksettu kaikki, ei mitään yltäkylläistä mutta kaikki tarpeellinen hyvätasoisesti. Kesätöissä olen ollut yhtenä kesänä teininä ja opiskelujen ohella en ole koskaan tehnyt töitä. Joskus sitäkin suunnittelin, mutta isäni sanoi että opiskelu on työtäni joten keskity siihen, hän kyllä maksaa. Vaikka olen jo 34 v, saan yhä taloudelista apua vanhemmiltani. Toimeen tullaanhyvin ilmankin, mutta tuo apu tuo vähän luksusta elämään. Esim. voidaan lähteä matkalle. Olen mielestäni järkevä rahankäyttäjä ja jopa pihi. Toki se joskus näkyy että minulla on takaporttina vanhempien lompakko, mutta kyllä minä itse talouteni pidän pystyssä. Mies on taas tehnyt töitä koko pienen ikänsä ja on hän tukea vanhemmiltankin saanut,( mutta selkeästi vähemmän kuin minä) ja hän taas on paljon pahempi tuhlari kuin minä.
Omien lasten kohdalla koitetaan ottaa linja, että taloudellisesti autetaan mutta opetetaan ettei raha kasva puissa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:26"]
En siis tarkoita, että pikku piltille on pakko kustantaa kaikki mitä hän ikinä keksii pyytää, mutta kyllä vanhemmat ovat vastuussa vielä nuoren aikuisenkin hyvinvoinnista, jos tämä ei täysin pärjää omillaan. ... Turha sitten ihmetellä, kun se lapsukainen saattaakin varttua aikuiseksi ja tarvita silloinkin taloudellista tukea.
[/quote]
Toki me vanhemmat ollaan vastuussa vielä nuorista aikuisistamme, jos eivät omillaan pärjää. Mutta siinä kohtaa rahan suoltamisen jatkaminen konkreettisen rahan käytön opettamisen sijaan on virhe ja karhunpalvelus nuorelle. Jos ei parikymppisenä pärjää omillaan niin silloin on mennyt kasvatuksessa pieleen ja vanhemman tehtävä on korjata tämä virhe, jotta tilanne asettuu ruotuunsa. Rahan antaminen auttaa vain hetkellisesti ja ensi kuussa on sama ongelma, vuosin kuluessa se vain pahenee.
[/quote]
Nykyään nuorisotyöttömyys on suurempaa kuin vaikkapa 80-luvulla, eli monet 80-luvun onnistuneet kasvattajat olisivatkin nykymaailmassa epäonnistuneita, vaikka olisivat käyttäneet samoja kasvatusmetodeja. Jännää että onnistunut kasvatus on niin riippuvaista työpaikkojen määrästä. Karu tosiasia on, että tänä päivänä edes kesätyöpaikkoja ei riitä kaikille. Siis vaikka päällään seisoisi ja voissa paistaisi, kaikki eivät saa kesätyötä. Sinun mielestäsi onnistunutta kasvatusta on se, että oma kullanmuru saa työpaikan, vaikka se tarkoittaisi, että hän samalla jyrää jonkun toisen nuoren ja estää tätä työllistymästä?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 12:52"]
Rekrytoijana en ole samaa mieltä. Ensimmäinen työpaikka ei ole kovinkaan merkittävä, mutta jos työkokemus on koko opiskeluajalta siivousta, hyllyttämistä ja puhelinmyyntiä, niin se kertoo enemmän negatiivista kuin positiivista työnhakijasta.
[/quote]
Nyt oli kyse siitä, kannattaako ensimmäiseksi työksi ottaa vastaan mitä tahansa, vai jäädä ennemmin sohvalle makaamaan. Palkkaisitko itse tosiaankin mieluummin sellaisen ihmisen, jolla ei ole mitään työkokemusta, kuin sellaisen jolla sitä on haettavaa työpaikkaa vastaamattomalta alalta?
Itse olen pienyrittäjä enkä ota edes palkattomaan harjoitteluun tekijää, joka ei ole aiemmin tehnyt minkäänlaista työtä tai edes harjoittelua.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 12:52"]
kuten täällä on todettukin, kaikki työkokemus ja aktiivisuus on kotiinpäin. Joka työssä oppii jotain, mistä on myöhemminkin työelämässä hyötyä.
[/quote]
En tarkoittanut ihan sitä, oppiiko jotain jne., vaan onko väliä, missä on ollut töissä myöhemmän oman alansa työllistymisen kannalta.
[/quote]
Kyllä on väliä, ja syy on juuri siinä että työnteosta oppii asioita, jotka ovat tuleville työnantajille arvokkaita. Esim. täsmällisyyttä, vastuullisuutta, itsekritiikkiä jne. Varsinkin jos entinen työnantaja on vielä kirjoittanut suosituskirjeen, jossa hakijaa kehutaan ahkeraksi, vastuulliseksi ja luotettavaksi tekijäksi, niin tällaisella hakijalla on tietenkin etulyöntiasema verrattuna niihin, joilla ei ole työkokemusta. Ihmisiä on niin monenlaisia, että itse ainakin mieluiten palkkaan sellaisen, joka on jo jossain paikassa hyväksi tekijäksi osoittautunut. Alallamme yksikin virherekrytointi voi johtaa todella pahoihin tilanteisiin. Olen kuvitellut, että tällainen on kaikille aivan itsestäänselvä asia!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:53"]
Itse olen pienyrittäjä enkä ota edes palkattomaan harjoitteluun tekijää, joka ei ole aiemmin tehnyt minkäänlaista työtä tai edes harjoittelua.
[/quote]
Toivottavasti moni muu ei ajattele samoin, koska miten nuoret pääsevät alkuun?
Mun mielestä tähän on oikeasti tosi vaikea vastata. Luulen, että jos tilastoja katsotaan, niin ne nuoret pärjäävät paremmin, joiden vanhemmat tukevat taloudellisesti. Mutta: tämä johtuu todennäköisesti siitä, että vanhempien hyvä sosioekon. asema ennustaa sekä nuorten taloudellista tukemista että nuorten parempaa pärjäämistä. Eli tukeminen sinänsä ei välttämättä vaikuta suuntaan tai toiseen. Olisi mielenkiintoista tutkia taloudellisen tukemisen vaikutusta "pärjäämiseen" erikseen eri sosioekonomisten luokkien sisällä.
On haittaa. Sitten kun joutuu itse kustantamaan jotain, pudotaan ja korkealta. Meillä opetetaan lapsille, että mikään ei ole ilmaista.
Onko haittaa lapsille ja nuorille, että he ovat vapaa-ajansa ja lomansa töissä vanhempiensa maatilalla sadonkorjuuapulaisina, peltotöissä, marjanpoimijoina jne. eli kesätöissä vanhempien palkkalistoilla. Onko opettava ja tarpeeksi uskottava työkokemus myöhempää elämää varten vai pitääkö meidän antaa hyvän, ahkeran ja luotettavan (jota nuoremme todellakin ovat) työvoiman mennä muihin hommiin?
Jos on varaa vanhemmilla ostaa ajokortti ja auto niin siitä sitten vaan. Ei yksinomaa se auton ostaminen (varsinkaan maaseudulla yms) varmastikkaan tarkoita sitä että lapset saisivat koko ajan rahaa tuosta vain ja heille kustannettaisiin kaikki. Ja jos on kortti niin pitää olla auto jolla voi harjotella ajamista, suurinosa pärjää vanhemman autolla, mutta on vanhempia joiden auto ei ole hetkeäkään paikallaan.
Ei. Minulle ei ole kustannettu autoa ja ajokorttia. Olen opiskeleva nuori, joka muutti heti 18-vuotta täytettyään pois vanhempiensa luota. Varaa on vasta silloin hankkia ajokortti ja auto kun opinnot on suoritettu loppuun eli 26-27vuotiaana. ja kyllä se elämää vaikeuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 14:53"]
[/quote]
Toivottavasti moni muu ei ajattele samoin, koska miten nuoret pääsevät alkuun?
[/quote]
Meille hakee harjoitteluun ihmisiä, joilla on takanaan jo lukio ja ainakin yksi opiskeluvuosi AMK- tai korkeakouluasteella. Jos ei ole siihen mennessä päässyt alkuun niin ei pääse meilläkään. Näissä työkokemusta omaavissakin on vielä joukossa porukkaa, jotka käyttäytyvät vastuuttomasti ja aiheuttavat firmalle enemmän kustannuksia kuin hyötyä. Valitettavasti! Ja tulijoita olisi paljon, paljon enemmän kuin voimme ottaa, joten joitakin kriteerejä on pakko pitää, joiden avulla porukasta karsitaan ne, jotka pääsevät haastatteluun.
T. Se pienyrittäjä
Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan vielä silmällä rahankäytön avulla vielä lapsen muutettua omaan kotiin. Vanhemmat kehottavat keskittymään opiskeluun ja kustantavat asunnot, välttämättömät laskut ja opiskelumateriaalit. Tällöin myös vanhemman kontrolli lapsen elämästä jatkuu, vaikka lapsi on näennäisesti itsenäinen. Joillekin perheille tämä sopii, joillakin itsenäistyminen hankaloituu tämän seurauksena.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:17"]
Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan vielä silmällä rahankäytön avulla vielä lapsen muutettua omaan kotiin. Vanhemmat kehottavat keskittymään opiskeluun ja kustantavat asunnot, välttämättömät laskut ja opiskelumateriaalit. Tällöin myös vanhemman kontrolli lapsen elämästä jatkuu
[/quote]
Tavallaan totta, joissain tapauksissa näinkin, mutta jos se on tietty rahasumma kuussa lapsen tilille, niin ei se nyt niin kauhean kontrolloivaa ole.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:09"]
Onko haittaa lapsille ja nuorille, että he ovat vapaa-ajansa ja lomansa töissä vanhempiensa maatilalla sadonkorjuuapulaisina, peltotöissä, marjanpoimijoina jne. eli kesätöissä vanhempien palkkalistoilla. Onko opettava ja tarpeeksi uskottava työkokemus myöhempää elämää varten vai pitääkö meidän antaa hyvän, ahkeran ja luotettavan (jota nuoremme todellakin ovat) työvoiman mennä muihin hommiin?
[/quote]
Ei mielestäni ole ainakaan liiaksi haittaa, jos nuori käyttäytyy haastattelussa asiallisesti eikä vaikuta siltä, että asiat ovat tulleet hänelle liian helposti ja hän kuvittelee itsestään liikoja. Kyllä se ahkeruus, kokemus ja vastuullisuus usein näkyvät ihmisen olemuksessa ja puheessa, joten jos nuoresi ovat nöyriä ja ymmärtävät saaneensa työpaikkansa onnekkuuttaan (kun vanhemmilla sattuu olemaan töitä tarjolla) eikä erinomaisuuttaan, niin ei pitäisi olla mitään hätää. Lisäksi nuohan ovat raskaita, fyysisiä ja epämukavia töitä, joten sellaisten tekeminen vuodesta toiseen kertoo vain hyvää nuoren ahkeruudesta.
T. Edelleen se sama pienyrittäjä
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:22"]
[/quote]
Ei mielestäni ole ainakaan liiaksi haittaa, jos nuori käyttäytyy haastattelussa asiallisesti eikä vaikuta siltä, että asiat ovat tulleet hänelle liian helposti ja hän kuvittelee itsestään liikoja. Kyllä se ahkeruus, kokemus ja vastuullisuus usein näkyvät ihmisen olemuksessa ja puheessa, joten jos nuoresi ovat nöyriä ja ymmärtävät saaneensa työpaikkansa onnekkuuttaan (kun vanhemmilla sattuu olemaan töitä tarjolla) eikä erinomaisuuttaan, niin ei pitäisi olla mitään hätää. Lisäksi nuohan ovat raskaita, fyysisiä ja epämukavia töitä, joten sellaisten tekeminen vuodesta toiseen kertoo vain hyvää nuoren ahkeruudesta.
[/quote]
Sellainen huomio vielä kuitenkin, että kun valmistuminen alkaa lähestyä, niin kannattaa alkaa hakea kokemusta omalta alalta. Varsinkin jos on valmistumassa esim. lääkäriksi tai muuten paljon noista hommista poikkeavalle alalle. Mutta opintojen alkuvaiheessa on mielestäni vielä ihan ok olla vanhemmilla töissä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:25"]
[/quote]
[/quote]
Sellainen huomio vielä kuitenkin, että kun valmistuminen alkaa lähestyä, niin kannattaa alkaa hakea kokemusta omalta alalta. Varsinkin jos on valmistumassa esim. lääkäriksi tai muuten paljon noista hommista poikkeavalle alalle. Mutta opintojen alkuvaiheessa on mielestäni vielä ihan ok olla vanhemmilla töissä.
[/quote]
Kiitos sinulle.
Olemme miettineet tätä kovastikin, ettemme vain käytä nuoriamme liikaa kotilan töissä, ettei siitä ole heille haittaa myöhemmässä elämässä juuri tuon puuttuvan muun työkokemuksen takia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 15:17"]
Jotkut vanhemmat pitävät lapsiaan vielä silmällä rahankäytön avulla vielä lapsen muutettua omaan kotiin. Vanhemmat kehottavat keskittymään opiskeluun ja kustantavat asunnot, välttämättömät laskut ja opiskelumateriaalit. Tällöin myös vanhemman kontrolli lapsen elämästä jatkuu
[/quote]
Tavallaan totta, joissain tapauksissa näinkin, mutta jos se on tietty rahasumma kuussa lapsen tilille, niin ei se nyt niin kauhean kontrolloivaa ole.
[/quote]
Tämä vaatii mielestäni kypsyyttä vanhemmilta ja nuorilta. Jos kyse on vaan kiinteästä apurahasta ilman sen kummempaa niin mikäs siinä. Tilivelvollisuus tuo usein ongelmia.
Olen seurannut tuskailuja kun lapsi haluaa muuttaa yhteen seurustelukumppanin kanssa ja vanhemmat eivät hyväksykään kumppania. Tai kun lapsi haluaa pitää välivuoden ja lähteä reissaamaan ja etsiä alivuokralaisen siksi aikaa. Yhdessä tapauksessa valmistumista venytettiin suunnitelmallisesti, jotta ei tarvitse luopua saavutetuista eduista. Selkeiden pelisääntöjen luominen voi olla vaikeaa jos vanhempien ja omillaan elävän nuoren intressit eivät kohtaa.
Onhan näitä opiskelijoita, jotka elävät vanhempiensa kustannuksella ja kesätyöpalkat ja opintotuet menevät juhlimiseen. Vanhemmat tuovat säännöllisesti ruokakasseja kun rahat on jatkuvasti loppu viikonloppujen jälkeen.
Ei varmaan yksinään ratkaise se, kustantavatko vanhemmat kaiken vai eivät. Jos nuorelta ei vaadita mitään ja hän on luonteeltaan sellainen, että käyttää sen hyväkseen eikä ota mistään vastuuta, silloin sillä kustantamisella vahvistetaan nuoren vastuutonta asennetta. Mutta kai normaaliin kasvatukseen kuuluu se, että nuorelle myös annetaan velvollisuuksia lisää sitä mukaa, kun hän niitä kykenee kantamaan. Kustantaminen on vain yksi osa kasvatusta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 11:19"]
Siis saada töitä mistä? Omalle alalle valmistuttuaan?
Ei kai niitä työpaikkoja hakiessa esitetä työtodistuksia mansikanpoiminnasta, kaupungin puutarhurin apulaisen toimesta rikkaruohonkitkijänä, jäätelönmyyjänä, siivoojana, lehdenjakajana....
[/quote]
Kaikki työkokemus on plussaa. En palkkaisi töihin ammatti-ihmistä, jolla ei ole päivääkään työkokemusta mistään. Nuorten kesätyöntekijöiden kanssa joutuu usein aloittamaan ihan aakkosista ja vääntämään rautalangasta, mitä tarkoittaa, että on työsuhteessa: työt aloitetaan tasan silloin ja silloin, pois ei voi jäädä töistä noin vain ilmoittamalla tai peräti jättämällä ilmiottamisen väliin, jos on hyvä ilma ja tekee mieli rannalle. Asiakkaiden aikana ei puhuta omista asiosita, ei haukotella, ei nojailla seiniin jne.
[/quote]
Huhuh kuka tuollaista tekee? Kun aloitin työt 19 vuotiaana noi kaikki oli itsestäänselvyyksiä ettei noin työpaikalla tehdä. Kotona ja vapailla saat sitten toteuttaa itseäsi sydämesi kyllyydestä.
Entä jos lapsi on kesätöissä vanhempiensa yrityksessä eli vaikkapa kaupassa, maatilalla, kahvilassa? Miten sellaiseen työkokemukseen suhtaudutaan?