Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret naiset/teinit harvoin "kiittävät"/moikkaavat kun antaa tilaa suojatiellä

Vierailija
16.07.2020 |

Missä on nuorten naisten käytöstavat?😔 Ulkoa ovat niin kauniita, mutta sisältä itseään täynnä olevia diivoja! En ole muiden ihmisryhmien kohdalla huomannut kyseistä käytöstä. Yleensä vielä hymyilen leveästi tytöille mutta katsovat kiusaantuneena pois päin kuin autoilija olisi ilmaa heille!

Mika43😘

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyn autoilijana aina, kun joku kiittää tien yli päästämisestä. Minkä takia sellaista tehdään?

Vierailija
22/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä opetettu suojatiellä kävelevän jalankulkijan ja autoilijan välistä sosiaalista suhdetta. Kuuluuko vilkuttaa, hymyillä, niiata? En ole ikinä autoillessakaan huomannut mitään erityistä suojatiekäytöstä. Olenko sosiaalisesti sokea vai onko ilmiö alueellinen? (Turku)

Jos autoilija pysähtyy ja antaa tietä suojatiem yliträjälle on kohteliasta kiittää nyökkäämällä ja morjestamalla kädellä. Se opetetaan kyllä Suomen kouluissa siinä samassa yhteydessä kuin että ennen suojatien ylitystä on katsottava ensin oikeaan, sitten vasempaan ja vielä kerran oikeaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyn autoilijana aina, kun joku kiittää tien yli päästämisestä. Minkä takia sellaista tehdään?

Se on kohteliaisuus ja kuuluu hyviin tapoihin. Niin Suomen peruskouluissa opetetaan edelleen tekemään jos joku antaa autollaan tietä suojatien ylittävälle.

Vierailija
24/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä opetettu suojatiellä kävelevän jalankulkijan ja autoilijan välistä sosiaalista suhdetta. Kuuluuko vilkuttaa, hymyillä, niiata? En ole ikinä autoillessakaan huomannut mitään erityistä suojatiekäytöstä. Olenko sosiaalisesti sokea vai onko ilmiö alueellinen? (Turku)

Jos autoilija pysähtyy ja antaa tietä suojatiem yliträjälle on kohteliasta kiittää nyökkäämällä ja morjestamalla kädellä. Se opetetaan kyllä Suomen kouluissa siinä samassa yhteydessä kuin että ennen suojatien ylitystä on katsottava ensin oikeaan, sitten vasempaan ja vielä kerran oikeaan.

Mutta miksei suomalaiseen tapakulttuuriin kuulu myös, että autoilija kohteliaasti kiittäisi toista autoilijaa, joka päästää etuajo-oikeutetun menemään?

Ei se paljoa vaatisi sinultakaan, jos hymyilisit ja nyökkäisit sille, joka kolmion takana odottelee vuoroaan.

Vierailija
25/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiittää? Olen 40-vuotias nainen enkä ole koskaan kuullutkaan, että tuollaisesta pitäisi erikseen kiitellä.

Ei pahalla eikä siinä mitään jos olet mutta oletko autismin kirjossa? Onpa outo jos 40v nainen ei ole tuota perus käytöstapaa koskaan huomannut.😯

Mika43😘

Normaalissa maailmassa ei tarvitse kiittää jokaisesta lain noudattamisesta. Muutenhan pitäisi kiittää kaikkia siitä, että eivät t'pa, pahoinpitele, r'iskaa jne. 

Vierailija
26/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kohteliaisuus ja kuuluu hyviin tapoihin. Niin Suomen peruskouluissa opetetaan edelleen tekemään jos joku antaa autollaan tietä suojatien ylittävälle.

Se ei ole mikään jos. Autoilijan PITÄÄ pysähtyä, tämä opetettiin myös koulussa.

Vierailija
27/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään jos. Autoilijan KUULUU antaa suojatien ylittävälle tietä (pl. ne tilanteet, kun jalankulkijoilla on punainen valo). Niin ainakin autokoulussa opetettiin.

Vierailija
28/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä opetettiin Suomen koulussa, että kun huomaan autoilijan noudattavan liikennesääntöjä, tulee minun heittäytyä maahan kumartamaan ja jos suinkin mahdollista, tulee minun mennä auton luo, avata ovi, suudella kuljettajan kättä ja nuolla hänen jalkojaan. Hänhän säästää minun hengen noudattaessaan lakia.

N57

Vierailija
29/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minulle koskaan opetettu. Olen kuulut että jotkut näin tekee, mutta itse kokisin sellaisen vähän kiusalliseksi, joten en ole ottanut tavaksi.

N20

Vierailija
30/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kovin nuori enää (39), mutta heilautan kättä kiitokseksi, jos joku pysähtyy. Parasta on kun heilauttavat takaisin kättä minulle. Tulee molemmille hyvä mieli. Vaikkei olekaan pakollista. Nimittäin täällä Espoossa moni EI pysähdy.

Vierailija
31/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä opetettiin Suomen koulussa, että kun huomaan autoilijan noudattavan liikennesääntöjä, tulee minun heittäytyä maahan kumartamaan ja jos suinkin mahdollista, tulee minun mennä auton luo, avata ovi, suudella kuljettajan kättä ja nuolla hänen jalkojaan. Hänhän säästää minun hengen noudattaessaan lakia.

N57

Harmi etten tiedä, millaisella autolla ap ajaa ja miltä hän näyttää. Jos tietäisi, toimisin juuri noin, jos hän noudattaisi suojatiesääntöä. 

t. Mervi 150kg

Vierailija
32/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ja Uudellamaalla ainakin osa (noin puolet?) kiittää, kun auto pysähtyy suojatien eteen ja päästää yli.

Vierailija
33/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttömäinen niiaus olisi tuohon tilanteeseen sopiva reaktio nuorelta teiniritsalta.

Aivojesi paikalla on ritsa, senkin muumio.

Vierailija
34/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kovin nuori enää (39), mutta heilautan kättä kiitokseksi, jos joku pysähtyy. Parasta on kun heilauttavat takaisin kättä minulle. Tulee molemmille hyvä mieli. Vaikkei olekaan pakollista. Nimittäin täällä Espoossa moni EI pysähdy.

Ai niin! Asuin Espoossa 2000-luvun alussa ja siellä tosiaan autoilijat käyttäytyivät paljon itsekkäämmin kuin Helsingissä.

Vierailija
35/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Keski-Suomessa tuon säännön noudattaminen on niin yleistä, etten koe aiheellisena kiittää. Hämmästyn, jos joku EI pysähdy. 

Vierailija
36/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kiitä autoilijaa siitä, että hän noudattaa liikennesääntöjä.

Jos huomaan ennen tuen ylitystä, että auto ei aio pysähtyä antamaan minulle tietä, lähden hitaasti kävelemään suojatien yli, jolloin auton on pakko tehdä äkkijarrutus. Jos kävelemisestäni huolimatta näyttäisi siltä, että auto ei aio pysähtyä niin en tietenkään henkeni uhalla heittäydy alle vaan pysähdyn niille sijoilleni, mutta ainahan nuo ovat äkkijarrutuksen tehneet. Sitten kävelen mahdollisimman hitaasti suojatien yli enkä vilkaisekaan kuskiin päin.

Vierailija
37/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiittää? Olen 40-vuotias nainen enkä ole koskaan kuullutkaan, että tuollaisesta pitäisi erikseen kiitellä.

Oletko pitänyt silmäsi auki liikenteessä? Se kiittäminen on hyvin yleistä.

Vierailija
38/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämisen lisäksi koetan hölkätä tai kävellä hyvin reippaasti tien yli, niin autoilijan ei tarvitse kauan siinä odotella. 🙂

Vierailija
39/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän toisinaan auki ovea, että esim. nuoret/nuoret aikuiset naiset pääsevät kaupasta tms. ulos mukavasti. Ehkä 10-20% kiittää sanomalla, nyökkäämällä, katseella, hymyllä tms.

Kiittämättömyys ei ole minulta pois. Kunhan havainnoin. Nuoret ja nuoret aikuiset naiset  (ehkä ikään 35 saakka) Suomessa (80%) ovat itsekkäitä ja vaativia. Sääliksi käy miehiä, jotka joutuvat toteuttamaan heidän unelmiaan. "Minä, minä, minä."

Vanhojen naisten ikäpolvessa sentään löytyy enemmän fiksuja ja sydämellisiä.

M52

Vierailija
40/64 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko pitänyt silmäsi auki liikenteessä? Se kiittäminen on hyvin yleistä.

Kannattaa käydä vaikka Helsingissä, niin huomaat ilmiön. Turussa kuulemma eivät yleensä kiitä. Mistä päin olet kotoisin?