10-vuotiaalle lemmikki ?
10-vuotias haluaisi lemmikin. Hän on todella eläinrakas ja todellakin valmis lemmikkiin. Aikaa lemmikille ei ole paljon, joka päivä harrastus, mutta joku helppohoitoinen lemmikki esimerkiksi gerbiili ja marsu. Voisiko joku kertoa näistä kyseisistä lemmikeistä ?
Kommentit (49)
Mä sain kissan kun olin 5v ja koiran sain kun olin 8v
Meillä 8 v:llä kaksi rottaa.
Ovat todella älykkäitä ja seurallisia.
Oppivat nimensä ja kipittävät kädelle kun kutsutaan.
Päivällä aktiivisia,eivät niin säikkyjä kuin hamsterit/gerbiilit.
Istuvat mielellään pojan hupparin taskussa/hupussa.
kiva rakennella pahvilaatikoista yms sokkeloita ja linnoja.
Ja elinikä 1-2 vuotta.
häkkiä pitää usein siivota ja se on ainakin meillä jäänyt äidin kontolle..
Marsut ovat todella herttaisia ja seurallisia otuksia jos niiden kanssa viettää aikaa. Vähintään kaksi marsua pitää ottaa, sillä laumaeläimiä ovat. Pärjäävät myös keskenään pidempään kuin esim koirat. Toki tarvitsevat paljon liikuntaa eli lattialla juoksentelua. Syliinkin tottuvat ja tekevät temppuja (tassun anto yms). Jos aikaa ei ole, marsu kököttää helposti omassa kopissaan eikä vaikuta aktiiviselta. Marsu tarvitsee myös seuraa ja paljon hoivaa. Suosittelen lämmöllä kyllä marsuja, pois en vaihtaisi ♡
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:48"]
mä komppaan tuota hamsteria, tulee todella vähällä toimeen, mutta on kuitenkin leikkisä ja seurallinenkin. Kunhan sen ensin herättää niiltä koko päivän mittaisilta päiväuniltaan... Päivittäin on vähän hoidettava, mutta pienikin lapsi pystyy siihen helposti ihan omatoimisestikin.
[/quote]
Ne eivät ole mitkään päivänokoset, vaan eläimen luonnollinen lepoaika. Stressaantuu ja kuolee aikaisemmin jos hirveästi herättelee.
Vähän sama kuin joku tulisi sinua kesken yötä tökkimään hereille ja riepoteltavaksi.
Miksi pitää ottaa mitään eläintä, jos sen hoitamiseen ei ole aikaa eikä varmaan kiinnostusta opiskellakaan. Ihan mikä tahansa elävä olento ansaitsee sen, että siitä huolehditaan niin hyvin kuin mahdollista ja sillä on mahdollista elää lajinmukaista elämää.
Akvaariokin on aika hankalahoitoinen, vettä pitää vaihdella viikottain (n. 20%) että arvot pysyvät kunnossa. Kasveja pitää lannoittaa ja kaloja ruokkia oikein.
Minä sain 2 pupua 15-vuotiaana. Toinen Pupu elää edelleen. Täytti äsken 10-vuotta!! Se on minulle todella rakas ja viihtyy muuten tosi hyvin sylissä. Mutta kyllä minä sitä pienestä asti nunnutinkin sylissä PALJON!! :) Eikä muuten tee mitään jätöksiä sisälle/lattialle siis. Kaikki papanat ja pissat on oman häkin nurkassa. Kannatan kyllä sitä, että jos pupuun päätyy, niin sitten kaksi kerralla. Viihtyvät paremmin yhdessä. :)
Kanit eivät pidä siitä, että ne otetaan syliin tai jos niitä nostellaan yms. ovathan ne kuitenkin saaliseläimiä. Ja itsekin luulin kun sain pikku pirpanana kanin, että se olisi ollut sosiaalinen, mutta eihän se antanut edes koskea itseensä tai mihinkään sen reviirillä. Monta haavaa kyllä tuli, mutta lopulta siitäkin tuli rakastava ja rakastettu lemmikki, joka ikävä kyllä kuoli pari päivää sitten.
Ja marsut eivät karkaile eikä pure johtoja. Oppivat myös helposti "sisäsiisteiksi"