Metromatkustajat ja turvaväli. Voi kiesus...
Asemilla jopa kuulutetaan että muistakaa turvavälit muihin matkustajiin. Mutta eihän näitä sääntöjä kaikki tietenkään noudata vaan tungetaan samaan loossiin muiden kanssa! Mitä nämä ihmiset kuvittelee että turvavälillä tarkoitetaan? Sitä että ollaan nenä kiinni tuntemattomissa? Se turvaväli on oltava vähintään 150 cm eli lyhyen ihmisen mitta! Se mitta ei todellakaan mahdu samassa loossissa istuvien väliin.
Mikä ihmisiä vaivaa? Eikö järki päätä pakota?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupoissakaan ole paljon tilaa pitää turvavälejä, mutta silti täällä paasataan niiden tärkeydestä ja ihmetellään liian lähellä seisovia ihmisiä. Siksi ihmettelen että tämä aloitus herättää näin paljon vihaa.
Ap
Lähinnä herättää huvittuneisuutta. Oliko tämä ensimmäinen matkasi julkisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä vastauksia. Jos metrokuulutuksessa ohjeistetaan pitämään turvaväliä niin tottakai niitä pidetään.
Jos joku tulee minun loossiin niin vapautan loossin hänelle ja yritän seistä mahdollisimman kaukana muista.
Oletko ikinä matkustanut metrossa? Ei siellä yleensä pysty pitämään muihin mitään turvavälejä.
Matkustan päivittäin ja kyllä pystyy. Jos ihmiset ymmärtäisivät etteivät tunge heti jonkun viereen kun astuvat sisään niin olisi jees, koska ihmisiä jää joka tapauksessa pois ja saa sen vapaan paikan aika pian. Sitten taas uudet tulijat seisovat sen aikaa kun taas penkki vapautuu. Tämä olisi fiksuinta.
Luojan kiitos voin kulkea omalla autolla töihin. Ei tarvitse kestää näiden ylihysteeristen mielessään kehittelemiä hyödyttömiä turvavälivirityksiä, joita kaikkien sitten pitäisi jossain aamumetrossa yrittää noudattaa.
Ei sinun tarvitse käyttää sanaa ylihysteerinen kun ei sellaisesta ole kyse. Me voimme täällä keskustella mistä vaan, ilman haukkumista. Oletko nähnyt oikeasti hysteeristä ihmistä?
On ylihysteeristä vaatia muita ihmisiä seisomaan metrossa, jotta saa itse oman loosin. Et ole sen enempää turvassa koronalta, jos vaunussa on muita matkustajia.
"Metrossa on istumapaikkoja keskimäärin 245 matkustajalle. Tällöin täyttöaste on tässä tarkastelussa 100 prosenttia.
Jos seisomapaikat lasketaan mukaan, metroon mahtuu 708 matkustajaa. Tällöin täyttöaste on 289 prosenttia."
https://yle.fi/uutiset/3-10515028
Ei metro riitä, jos yksi ihminen vie neljän tai kahden paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian ratkaisu kirjoitti:
Aloittaja laittaa maskin ja hanskat, sekä seisoo itse, jos tyhjiä looseja ei ole kaikille.
Tottakai seison jos ei ole vapaita looseja ja toivoisin muidenkin toimivan näin.
Ap
No en todellakaan aio seisoa linjan päästä päähän, jotta joku ylivarovainen tuntisi olonsa turvallisemmaksi.
Tekisi hyvää kunnollesi, jos välillä seisoisit.
Mikä tässä muka on ongelma? Yhteen loossiin mahtuu tässä tilanteessa kaksi (toinen ikkunapaikalle, toinen vastakkaisen penkin käytäväpaikalle). Ja käytävillä ja ovien edessä voi seistä. Ainakaan ruuhka-ajan ulkopuolella kenenkään ei ole pakko istua toisen viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja laittaa maskin ja hanskat, sekä seisoo itse, jos tyhjiä looseja ei ole kaikille.
Tottakai seison jos ei ole vapaita looseja ja toivoisin muidenkin toimivan näin.
Ap
No en todellakaan aio seisoa linjan päästä päähän, jotta joku ylivarovainen tuntisi olonsa turvallisemmaksi.
Kiitos samoin, hysteerikko!
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupoissakaan ole paljon tilaa pitää turvavälejä, mutta silti täällä paasataan niiden tärkeydestä ja ihmetellään liian lähellä seisovia ihmisiä. Siksi ihmettelen että tämä aloitus herättää näin paljon vihaa.
Ap
Jos kerta sinulla on mahdollista valita metro johon menet ja ajankohtaisia jolloin sillä matkustat niin varmasti myös siis liikut siellä kuten kaupassa pitäen väliä muihin. Et jää nysväämään paikallesi kuten et jää kaupan maitohyllylläkään.
Ei kun hetkinen, olisiko nuo hyvin erillaisia tilanteita?
Jos päästää ison ihmisjoukon samaan metroon, on turha ihmetellä miksi turvavälejä ei pidetä.
HSL:n pitäisi toimia kuten joidenkin kauppojen ja apteekkien, eli rajoittaa sisään menevien asiakkaiden määrää esim. asettamalla vartijat asemien sisäänkäynneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos kerta sinulla on mahdollista valita metro johon menet ja ajankohtaisia jolloin sillä matkustat niin varmasti myös siis liikut siellä kuten kaupassa pitäen väliä muihin. Et jää nysväämään paikallesi kuten et jää kaupan maitohyllylläkään.
Ei kun hetkinen, olisiko nuo hyvin erillaisia tilanteita?
Viruksen tarttumisen näkökulmasta on aivan yhdentekevää, istuuko sairas 20min metrossa jonkun vieressä vai nysvääkö hän kaupan maitohyllyllä jonkun vieressä saman ajan.
Minä menen metroon tuntemattoman viereen ja alan köhiä kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos päästää ison ihmisjoukon samaan metroon, on turha ihmetellä miksi turvavälejä ei pidetä.
HSL:n pitäisi toimia kuten joidenkin kauppojen ja apteekkien, eli rajoittaa sisään menevien asiakkaiden määrää esim. asettamalla vartijat asemien sisäänkäynneille.
Vaikea näinä aikoina arvoida ruuhkaa niin kaiketi ne vartijat saavat sitten kirjoittaa todistuksen miksi jengi on myöhässä töistä. Voi vähän jonoja muodostua. Niihin lisää vartioita vahtimaan välejä? Kai ne sitten tulee myös juniin ja busseihin kun muuten idea jää täysin puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän tätä junasta poistuessa kun on vastassa sitä päälle rynnivää jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos samoin, hysteerikko!
Eikö sinun pitänyt kirjoittaa ylihysteerikko.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vertaatko nyt ihan oikeasti KAUPPAA, joka on tyypillisesti lähes hallimainen tila, ja pientä, suljettua julkisen liikenteen välinettä?
Vierailija kirjoitti:
Jos tahallasi köhit muiden ihmisten lähellä, syyllistyt rikokseen nimeltä terveyden vaarantaminen.
Turvavälit ei hyödytä mitään. Itse istun ensimmäiselle näkyvissä olevalle vapaalle paikalle vaikka vieressä istuisi kolmihenkinen perhe.
Voin ihan rehellisesti tunnustaa, etten edes mieti mitään turvavälejä kun ytimessä kuljen. Steissi on täynnä, kaupat on täynnä, metrot on täynnä, spårat on täynnä, bussit on täynnä, liukuportaat on täynnä, ravintolat on täynnä, asemalaiturit on täynnä. Ja kas, havaintojeni mukaan ei ketään muutakaan kiinnosta.
Koska ihmiset ymmärtävät, että tuollaisessa ihmismassassa se välien pito on mahdotonta. Asiat on hoidettava, töihin on päästävä ja kaupassa käytävä.
Pl. se prosentti ihmisistä jotka ovat kuin ap, eli tehkää tilaa koska MINÄ tarvitsen sitä. MINÄ panikoin Koronaa. MINULLA on oikeus!
Oikeasti, pysy kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL:n pitäisi toimia kuten joidenkin kauppojen ja apteekkien, eli rajoittaa sisään menevien asiakkaiden määrää esim. asettamalla vartijat asemien sisäänkäynneille.Vaikea näinä aikoina arvoida ruuhkaa niin kaiketi ne vartijat saavat sitten kirjoittaa todistuksen miksi jengi on myöhässä töistä. Voi vähän jonoja muodostua. Niihin lisää vartioita vahtimaan välejä? Kai ne sitten tulee myös juniin ja busseihin kun muuten idea jää täysin puolitiehen.
Tämä itseasiassa olisi hauska idea. Lapsen tarhaan viemisen kanssa työmatkani aamuisin kestää noin 1,5h. Kaksi bussia tarhalle, siitä juna keskustaan ja siitä metrolla töihin.
Ainakin junan ja merton kohdalla pitäisi ihmismäärää arvoiden odottaa usemapi vuoro että pääsisin sisään. Kun ajattelee sitä moniko istuu lähijunassa yhdessä vuorossa jo niin saattaa olla etten ehtisi sinne steissille asti jonottamaan metroon ennen kuin työpäivä olisi jo pian ohi. Oletan että joku keksii miten minulle korvataan palkka työstä jota en minusta riippumattomista syistä päässyt tekemään.
Ap on oma valintasi käyttää julkisia. Niiden kapasiteetti ei tule riittämään, jos kaikki yrittäisivät pitää metrin turvaväliä ruuhka-aikoina.
Olet saanut uudet sanat sanavarastoosi. Yli sitä ja tätä.