Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihana kampanja tuo aidot kehot näytille somessa – ”Jokaisen tulisi saada olla häpeilemättä juuri sitä, mitä on”

Tasa-arvon mies
16.07.2020 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/2ed430bf-6151-4b47-90ea-9391df87c37a?u…

Miksei taaskaan sanota suoraan?

Ylipainoinen nainen: "Jokaisen tulisi saada olla häpeilemättä juuri sitä, mitä on."

Ylipainoinen mies: "Hahah, säälittävä paskamaha. Sitten vielä miehet ruikuttaa kun eivät saa naista. Salille, mars!"

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatskattuja naisia. Ihanaa :D

Ja rohkean rajojarikkovaa!

Vierailija
102/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi kampanja jolla huijataan naisia laittamaan nettiin vähäpukeisia kuvia.

Ja naisethan toimittaa. Joskus ihan hävettää olla nainen kun kanssasisaret ovat ihan oikeasti idarilampaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole alan asiantuntija, mutta en kyllä oikein nyt niele väitettä, että muotimaailma mainostaisi lihavuutta hyvänä asiana.

No sitten et ole vain ollut kovin hereillä asiasta: https://s31242.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/06/GettyImages-122292285…

Eikö sun silmät kestä muutamaa pluskokoista mallia? Pitäiskö lihavat vaan lakaista maton alle ja ulos saavat tulla vasta normaalipainoisina?

Mä olen ollut ylipainoinen lapsesta asti, mua on siis pilkattu päiväkodista asti ja painosta on huomautellut luokkatoverit, lääkärit, vanhemmat, terveydenhoitajat jne jne. Siitä seurauksena oli vaan lisää painoa ja syömishäiriöitä.

Onko sinusta siis oikein, että lihavaa saa kiusata syntymästä kuolemaan asti ja huomautella joka välissä? Tiedätkö miltä tuntuu olla jatkuvasti pilkan kohteena?

Lyhyenä (168cm) miehenä olen saanut myös pilkkaa osakseni : yliopistolla, baarissa, kotona, koulussa... Kaikilla ihmisillä tuntuu olevan oikeus mainita jotain hauskaa pituudestani. Lisäksi vetäytyvälle hiusrajalleni on julkisesti naurettu esimerkiksi sukujuhlissa ja osoiteltu sormella. Eipä silti mediassa näy voimaannuttavia kuvia lyhyistä ja kaljuista miehistä, tai artikkeleita jossa heitä kutsutaan seksiuroksiksi.

Tälläkin palstalla on vähintään joka toinen päivä ketju koskien miesten ällöttävää ulkonäköä (lyhyttä pituutta, yök!).

Oletko huomannut, että kautta aikojen mm. lihavat, lyhyet ja kaljuuntuvat miehet ovat voineet olla valkokankaalla, televisiossa ja oikeassa elämässä ihan mitä vain (rikkaita, menestyviä, älykkäitä, naisten suosiossa) ja että heitä todella näkyy siellä paljon? Monet oikeankin elämän rikkaat ja kuuluisat sopivat tähän kategoriaan. Lihavien naisten kohdalla onkin sitten täysin eri juttu. On ikävää, että olet kohdannut typeriä ihmisiä, mutta toisin kuin täällä kuvitellaan, niin kyllä ne lihavat naisetkin saavat osakseen haukkumista bussissa, kaupassa ja kadulla kävellessään. Tämän vuoksi on tärkeää, että kehorauhasta puhutaan. Meillä kaikilla on oikeus elää elämäämme ilman typerien ihmisten kommentteja kehostamme ja ulkonäöstämme.

En ole tuo jolle vastasit, mutta ei se ihan näin ole. Kyllä sen sankarin roolin saa edelleen se hyvännäköinen mies tai nainen. Ei nyt aleta lyttäämään kenenkään kokemuksia. Olen itse lyhyt ja ruma nainen ja saan todella paljon negatiivista kommenttia muilta ihmisiltä. Lihava en ole, mutta minulle riittää ymmärrystä kaikille, jotka eivät sovi tähän kapeaan muottiin millä määritetään, kuka on hyvännäköinen. Jos et siihen muottiin sovi tavalla tai toisella, saat kyllä kuulla siitä. Ei nyt kisailla siitä kenellä on vaikeinta. 

Tällaiset kampanjat on ihan ok niin kauan, kuin se koskettaa kaikkia erilaisia ihmisiä. Valitettavasti usein nämä menevät kuitenkin siihen, että jotain ihmisryhmää aletaan mollaamaan oman itsensä ja arvonsa nostamiseksi. Ylipainoiset alkavat haukkumaan laihoja, pitkät lyhyitä jne. Johan sen huomaa täällä av:lla. Miksi ei voi olla ylpeä omasta itsestään alentamatta muita? 

Vierailija
104/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat marginaalinen kehoryhmä??!! Dafuq?????

Vierailija
105/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun nää voimaantumiset on vaan pulleille ja lyhyenpuolisille :( sitten kun reippaasti yli 180 cm laihat naiset saa voimaantua niin ilmoittakaa. Kaltaiseni naiset on punainen vaate sekä miehille että naisille, joten tuskin bodypositiivisuus tulee ikinä koskemaan minua vaan v* ttuilu jatkuu.

Vierailija
106/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm-mm. Musta tuntuu, että kaikki nämä body positive/olenihanajustnäin(eli lihavana) on ilmentymää isommasta muutoksesta. Siis sellaisesta, joka on nykyajan länsimaiselle (nuorelle aikuiselle) tyypillistä - sekoitus ehkä mukavuudenhalua, jatkuvaa ärsyketulvaa, riittämättömyyden tunnetta, laiskuuttakin, epävarmuutta ja jonkinlaista koko ajan nopeutuvaa sykliä (parisuhteet/telkkarisarjat/pikaruoka, kaikkea ahmitaan nopeammalla syklillä).

Siinä missä ennen olisi ajateltu, että oho, pitäisi vähän vahtia linjojani kun on tullut kesän aikana muutama kilo, niin nyt nykyisessä ajatusmallissa tämän havainnon ympärille kudotaan sallivuuden verkko, jotta ei tarvitsisi "rasittaa" itseään jo stressaavaksi koetussa maailmassa.

Oliko ennen painonhallintakin helpompaa, kun maailma oli tietyllä tavalla "rajatumpi", selkeämpi ja yksinkertaisempi. Onnellisuudesta en tiedä, että oliko ihmiset ennen sitten onnellisempia, kun saivat pudotettua ne 5 kiloa vs. nykyihminen, joka on sitä mieltä , että olen #ihana, vaikka painoa olisi 40 kg liikaa?

Ensinnäkin useimmat lihavat eivät pidä itseään ihanina ja se on todennäköisesti yksi syy miksi se paino ei putoa. Inho kehoaan kohtaan ja häpeä ei saa ihmistä laihtumaan, vaikka se kuulostaisi helpolta reseptiltä. Siinä käy nimenomaan päinvastoin.

Kun se painonhallinta ei onnistu niin häpeä ja inho vaan kasvaa ja itsesyytökset. Miksen onnistu? Mikä minussa on vikana? Elämä on laihduttamista ja repsahtamista vuorotellen. Ja jojoilu lisää myös painoa.

Eikö olisi vaan mukavampi jos annettaisiin ihmisille oikeus olla sellaisia kuin ovat ilman että eetteriin tuupattaisiin päivästä toiseen sitä, että ylipainoisena olet b-luokan kansalainen. Eiköhän se ole jo huomattu, ettei ilkeily laihduta?

Vierailija
107/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta häveliäisyys on toisten huomioon ottamista ettei aseta toisille kiusauksia. Typerä tekee toisin.

Vierailija
108/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihmiset sit lapsellisia ja naurettavia.

JOKAISELLA (myös miehillä, ei tarvitse erikseen mainita) on oikeus olla esillä maailmassa ja tulla kohdelluksi ihmisenä, oli minkä näköinen tahansa. NIIN lihava miehellä kuin naisella on oikeus kehorauhaan ja normaaliin kohteluun. Heitä tulee kuunnella ja kohdella samoin kuin yhteiskunnan mielestä ”hyvän” vartalon omaavia henkilöitä (eli laihoja). Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?!

+ kehopositiivisuus on aktivismiliike jonka on kehittänyt lihava tummaihoinen nainen. se ei ole itsensä hyväksymistä vaan sitä, että kaikkia vartaloita kuuluu kohdella samalla tavalla ja jokaiselle kuuluu perusoikeudet, ei vain laihoille.

Vierailija
109/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun nää voimaantumiset on vaan pulleille ja lyhyenpuolisille :( sitten kun reippaasti yli 180 cm laihat naiset saa voimaantua niin ilmoittakaa. Kaltaiseni naiset on punainen vaate sekä miehille että naisille, joten tuskin bodypositiivisuus tulee ikinä koskemaan minua vaan v* ttuilu jatkuu.

Kyllä ne voimaantumiset on ihan kaikille. Minä en valitettavasti voi tehdä sitä puolestasi kun olen vaan 168 cm, joten sinun pitää itse tehdä aloite.

Vierailija
110/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeus olla mitä vaan huomioimatta muita. Tämä ns individualismi on vaan itsekkyyttä uudessa kaavussa. Hajottaa yhteiskuntaa.

Vierailija
111/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi sydämen vajaatoiminta, väsymysoireyhtymä, MS, Ehlers-Danlos, nivelreuma, jotkut syövät, kipua aiheuttavat sairaudet, kystinen fibroosi, osteoporoosi ovat sairauksia, jotka aiheuttavat liikunnan harrastamisen vaikeita rajoitteita. Esimerkiksi tuo kystinen fibroosi on siitä kiinnostava, että siinä ihminen kuluttaa todella suuren määrän kaloreita päivässä. En osaa tarkalleen selittää syytä, mutta elimistön toiminta ihan siis solutasolla aiheuttaa keholle niin paljon työtä, että heidän on pakkosyötävä ja syötävä erityisen kaloripitoista ruokaa, että saavat tarpeeksi energiaa päivittäin. On outoa, että ihmiset uskovat ihan mielellään sairauksien aiheuttavan laihtumista, mutta päinvastaista mahdollisuutta ei moni hyväksy ollenkaan.

Eikö nykyinen käsitys ole, että painonhallinnasta 20 % on liikuntaa ja 80 % ruokavaliota. Liikunta toki on monella tapaa hyödyllistä. Mutta jos liikkuu vähän, niin sitten pitää syödä vähemmän. Energia ei synny tyhjästä, vaan kyllä se ylipaino tulee ylensyömisetä ja/tai herkkujen mussuttamisesta.

Kyllä ja minä tiedän sen, mutta joku ei tiennyt että mikä sairaus aiheuttaa liikuntarajoitteita, niin kerroin.

Vierailija
112/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista tässä kampanjassa on vanhojen naisten puute.  Kaikki mallit ovat nuoria.  Syy on se, että usein 75-vuotiaan mummon veitsen koskematon vartalo on aika shokeeraava nykyajan nuorten naisten silmissä - nuorista miehistä puhumattakaan, ja synnyttää ahdistusreaktioita. Katsokaa Miina Äkkijyrkän rohkeaa olemista bikineissä Veitolan ohjelmassa. Tuolta mummonikin reidet näyttivät. Miina lienee ainutlaatuinen tapaus Suomessa.

Ja miksi kaikkien tavallistenkin naisen vapautuakseen pitäisi näyttää paljasta pintaa kaikille ihmisille,  niin kuin ulkonäöllään leipänsä hankkivat naiset  kuten näyttelijättäret, mallit ja prostituoidut tekevät? Mikä hemmetin naisen tehtävä se on?

Paras vastalause instabeibeille ja koko ulkonäkökeskeiselle kulttuurille olisi naisen kasvojen ja vartalon käyttämisen totaalikielto mainonnassa sekä paljastavien vartalokuvien kieltäminen somessa. En usko tällaisten showing off -kampanjoiden voimaan.

Lisäksi kaikki kehot eivät todellakaan ole kauniita, vaan sairaalloisesti lihavan henkilön keho on hänen neuroosiensa ja addiktioidensa monumentti, joka viestii huonosta olosta. Se on hätähuuto, ilmaus vankina olosta ja yksinäisyydestä. Tai sitten tosiaan jokin aineenvaihdunnan tai muun kehon toiminnan häiriö, sairaus. Sama juttu anorektikon rääkätyn vartalon kanssa.

Vanhojen naisten puute selittynee sillä, että eivät ole kaikki somessa, varsinkaan jossain instagramissa, ja jos ovatkin, niin postailevat sinne kuvia vaan jostain auringonlaskuista ja kukista.

Ja heidät on ehkä oikea elämä voimaannuttanut niin hyvin, ettei tarvitse enää pönkittää itsetuntoaan esittelemällä intiimejä paikkojaan kaikelle kansalle.

Vierailija
113/131 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitten poikkeus, sillä minulle tekee hyvää nähdä melko tavallisia vartaloita. Olen itse hoikka, mutta häpeän vartaloani ja sen raskausarpia, selluliittiä, pömpöttävää mahaa ja hieman roikkuvia alleja. On mukava todeta, ettei oikeasti muut ole sen kummempia, etten ole joku outo poikkeus.

Pyörin jonkin verran somessa, lähinnä nuorten fitnessnaisten tileillä harrastukseni vuoksi, ja siellä on kaikki luonnollisuus pyyhitty pois. Oman ikäisten, tavallisten naisten vartaloita on siksi ihan miellyttävä katsella.

Joskus tuntuu, että pitäisi olla niin täydellinen. AV:lla esim kehutaan kilpaa itseään, miten hyviä vartaloita kenelläkin on, ja tämä kaikki kunhan vain katsoo mitä syö ja harrastaa liikuntaa. Ei nuo asiat ole omasta vartalostani tehneet hyvää. Siksi on ihan kiva huomata, että olen kuitenkin edes tavallinen.

Ei kai tässä kampanjassa mistään lihavuudesta ole pelkästään kyse. Eivät läheskään kaikki hoikatkaan muistuta mitään fitnessmallia, varsinkin, jos on muutakin työtä kuin treenaaminen. Itsevarmuutta voi olla muutenkin niin paljon, ettei tunne mitään pakkoa esitellä avujaan julkisesti. Itse olen näkyvillä työssä ja en todellakaan haluaisi, että joku asiakas sanoo, että näis sun mahan ja tissit ja perseposket eilen somessa. Ja kuvittelen vielä eteneväni jonkun verran urallani, niin tiedän että nykyisin työnantaja googlaa hakijat.

Vierailija
114/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa maininta "aidot kehot". Eikö minun vartaloni ole aito, eikö pikajuoksijoiden tai joogaajien kehot ole aitoja?

Vierailija
115/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa maininta "aidot kehot". Eikö minun vartaloni ole aito, eikö pikajuoksijoiden tai joogaajien kehot ole aitoja?

Kyllä, mutta he yleensä postaavat muokattuja kuvia, joissa ei selluliitit ja raskausarvet näy. Toki on näitä hoikkiakin kehopositiivisia Instagramissa, jotka antavat sellujen näkyä Instagram vs reality. Heitä vaan harvemmin näkyy näissä Iltalehden palstoilla...

Vierailija
116/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle kehopositiivuusliikkeen pitäisi olla vs. kenelle se todellisuudessa on

https://i.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/045/502/6b4.png

https://images7.memedroid.com/images/UPLOADED828/5d3f989620337.jpeg

Ei kaikki vammaiset ole jotain puoliksi palaneita tai proteesityyppejä. Ihmisellä voi olla myös sairaus, joka tekee hänet lihavaksi tai estää kuntoilun. Tätä ei pysty näkemään päällepäin, että mistä se kehon muoto johtuu. Et voi koskaan tietään, onko se lihava, jota sinä halveksut juuri se, jolla ulkomuodon taustalla on terveydellinen syy.

Lisäksi voitaisiin helposti väittää, että sairaalloinen ylipaino on aina vähintään mielestä johtuvan sairauden tulos. Siinä mielessä kaikki ylipainoiset ansaitsevat asiallista kohtelua. Se ei tarkoita sitä, että syömisaddiktiota pitäisi tukea, mutta se kyllä tarkoittaa, että heitä ei haukuta ulkonäön takia tai kyhäillä esimerkiksi tällaisia meemejä lihavien kustannuksella.

Mitä nämä tällaiset sairaudet ovat, kun niihin aina vedotaan, mutta kukaan ei koskaan nimeä mitään tiettyä sairautta. Eli mikä nyt on sellainen sairaus, mikä estää kaiken kuntoilun (neliraajahalvaantuneet ovat ilmeisiä, niitä ei tarvi mainita) ja vastaavasti taas pakottaa syömään yli kulutuksen? 

Esimerkiksi vaikea masennus ja muut henkiset ongelmat, ahmimishäiriöt jne.

Vierailija
117/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihmiset sit lapsellisia ja naurettavia.

JOKAISELLA (myös miehillä, ei tarvitse erikseen mainita) on oikeus olla esillä maailmassa ja tulla kohdelluksi ihmisenä, oli minkä näköinen tahansa. NIIN lihava miehellä kuin naisella on oikeus kehorauhaan ja normaaliin kohteluun. Heitä tulee kuunnella ja kohdella samoin kuin yhteiskunnan mielestä ”hyvän” vartalon omaavia henkilöitä (eli laihoja). Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?!

+ kehopositiivisuus on aktivismiliike jonka on kehittänyt lihava tummaihoinen nainen. se ei ole itsensä hyväksymistä vaan sitä, että kaikkia vartaloita kuuluu kohdella samalla tavalla ja jokaiselle kuuluu perusoikeudet, ei vain laihoille.

Minulla on oikeus kehorauhaan = pyllistellä alusvaatteisillani iltalehtien sivuilla? Minusta tuo on aika kaukana mistään kehorauhasta tai "normaalista" kohtelusta. Ei ole normaalia haluta olla puolialasti koko kansan nähtävillä.

Vierailija
118/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Edelleen voi nimittäin huomata, kuinka tietynlaisia marginaalisia kehoja, esimerkiksi lihavia, pyörätuolissa olevia, vammaisia tai tummaihoisia, syrjitään ja halveksutaan."

Listalta puuttuu "miehet".

Mitä marginaalista on lihavissa? Johan niitä alkaa olla enemmän kuin normaalipaunoisia...

Vierailija
119/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska me joilla on normaali ja sopusuhtainen keho, mikä on myös kaunista katseltavaa, saadaan voimaantua?

Vierailija
120/131 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on myös kaiketi vain heille, jotka haluavat näyttää kehoaan avoimesti kaikille. Itse tykkään pukeutua peittävästi, pitkät mekot ja neuleet ovat mulle kaikista miellyttävimpiä, mutta sehän tarkoittaa etten ole sinut itseni kanssa ja mun pitäisi vapautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan