Ihana kampanja tuo aidot kehot näytille somessa – ”Jokaisen tulisi saada olla häpeilemättä juuri sitä, mitä on”
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/2ed430bf-6151-4b47-90ea-9391df87c37a?u…
Miksei taaskaan sanota suoraan?
Ylipainoinen nainen: "Jokaisen tulisi saada olla häpeilemättä juuri sitä, mitä on."
Ylipainoinen mies: "Hahah, säälittävä paskamaha. Sitten vielä miehet ruikuttaa kun eivät saa naista. Salille, mars!"
Kommentit (131)
Kuinka tämä eroaa "lähetän dickpicejä ja olen ylpeä siitä" kampanjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten poikkeus, sillä minulle tekee hyvää nähdä melko tavallisia vartaloita. Olen itse hoikka, mutta häpeän vartaloani ja sen raskausarpia, selluliittiä, pömpöttävää mahaa ja hieman roikkuvia alleja. On mukava todeta, ettei oikeasti muut ole sen kummempia, etten ole joku outo poikkeus.
Pyörin jonkin verran somessa, lähinnä nuorten fitnessnaisten tileillä harrastukseni vuoksi, ja siellä on kaikki luonnollisuus pyyhitty pois. Oman ikäisten, tavallisten naisten vartaloita on siksi ihan miellyttävä katsella.
Joskus tuntuu, että pitäisi olla niin täydellinen. AV:lla esim kehutaan kilpaa itseään, miten hyviä vartaloita kenelläkin on, ja tämä kaikki kunhan vain katsoo mitä syö ja harrastaa liikuntaa. Ei nuo asiat ole omasta vartalostani tehneet hyvää. Siksi on ihan kiva huomata, että olen kuitenkin edes tavallinen.
Vietäpä joskus aika jossain muuallakin kuin siellä somessa, niin pääset katselemaan niitä aitoja kuvakäsittelemättömiä vartaloita. Mene vaikka uimarannalle, uimahallille, kylpylään tai ihan vain kuumana kesäpäivänä puistoon.
n. 70% on läskejä. Eläkää sen kanssa.
Minä saan hävetä itseäni jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas pitänyt puskea puolialastomat ruhonsa muiden nähtäville.
Missä ihraisten miesten vastaavat kuvat?
Niin just. Vain hoikat saavat laittaa puolialastomia kuvia. 🙄
No ei pidä sitten itkeä, jos massaa näin yleisesti viehättää ne hoikat enemmän ja lihavampana ei saa aivan sitä samaa ihailua osakseen.
Kaikki ei halua ihailua tai mitään huomiota, haluaisin vaan olla rauhassa t:sairaalloisen lihava syömishäiriöstä kärsivä
Jälleen yksi kampanja jolla huijataan naisia laittamaan nettiin vähäpukeisia kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole alan asiantuntija, mutta en kyllä oikein nyt niele väitettä, että muotimaailma mainostaisi lihavuutta hyvänä asiana.
No sitten et ole vain ollut kovin hereillä asiasta: https://s31242.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/06/GettyImages-122292285…
Eikö sun silmät kestä muutamaa pluskokoista mallia? Pitäiskö lihavat vaan lakaista maton alle ja ulos saavat tulla vasta normaalipainoisina?
Mä olen ollut ylipainoinen lapsesta asti, mua on siis pilkattu päiväkodista asti ja painosta on huomautellut luokkatoverit, lääkärit, vanhemmat, terveydenhoitajat jne jne. Siitä seurauksena oli vaan lisää painoa ja syömishäiriöitä.
Onko sinusta siis oikein, että lihavaa saa kiusata syntymästä kuolemaan asti ja huomautella joka välissä? Tiedätkö miltä tuntuu olla jatkuvasti pilkan kohteena?
Lyhyenä (168cm) miehenä olen saanut myös pilkkaa osakseni : yliopistolla, baarissa, kotona, koulussa... Kaikilla ihmisillä tuntuu olevan oikeus mainita jotain hauskaa pituudestani. Lisäksi vetäytyvälle hiusrajalleni on julkisesti naurettu esimerkiksi sukujuhlissa ja osoiteltu sormella. Eipä silti mediassa näy voimaannuttavia kuvia lyhyistä ja kaljuista miehistä, tai artikkeleita jossa heitä kutsutaan seksiuroksiksi.
Tälläkin palstalla on vähintään joka toinen päivä ketju koskien miesten ällöttävää ulkonäköä (lyhyttä pituutta, yök!).
Oletko huomannut, että kautta aikojen mm. lihavat, lyhyet ja kaljuuntuvat miehet ovat voineet olla valkokankaalla, televisiossa ja oikeassa elämässä ihan mitä vain (rikkaita, menestyviä, älykkäitä, naisten suosiossa) ja että heitä todella näkyy siellä paljon? Monet oikeankin elämän rikkaat ja kuuluisat sopivat tähän kategoriaan. Lihavien naisten kohdalla onkin sitten täysin eri juttu. On ikävää, että olet kohdannut typeriä ihmisiä, mutta toisin kuin täällä kuvitellaan, niin kyllä ne lihavat naisetkin saavat osakseen haukkumista bussissa, kaupassa ja kadulla kävellessään. Tämän vuoksi on tärkeää, että kehorauhasta puhutaan. Meillä kaikilla on oikeus elää elämäämme ilman typerien ihmisten kommentteja kehostamme ja ulkonäöstämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun silmät kestä muutamaa pluskokoista mallia? Pitäiskö lihavat vaan lakaista maton alle ja ulos saavat tulla vasta normaalipainoisina?
Mä olen ollut ylipainoinen lapsesta asti, mua on siis pilkattu päiväkodista asti ja painosta on huomautellut luokkatoverit, lääkärit, vanhemmat, terveydenhoitajat jne jne. Siitä seurauksena oli vaan lisää painoa ja syömishäiriöitä.
Onko sinusta siis oikein, että lihavaa saa kiusata syntymästä kuolemaan asti ja huomautella joka välissä? Tiedätkö miltä tuntuu olla jatkuvasti pilkan kohteena?
Sinulla on selvästi yhtä paljon itsetunto-ongelmia kuin näiden kampanjan naisten ja kohderyhmän kanssa.
En ole väittänytkään, ettei minulla olisi itsetunto-ongelmia vai olenko?
Oletko ikinä ajatellut, että me lihavat ei laihduta sillä että meitä pilkataan?
En tosiaankaan esittele vartaloani yhtään missään, en edes miehelleni, joka jumaloi minua. Mutta en tietenkään usko sitä, koska koko elämäni olen kuullut olevani ruma, oksettava, ällöttävä, kävelevä lihatiski, läski, lihapulla. Eikö ole kivaa ja hauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole alan asiantuntija, mutta en kyllä oikein nyt niele väitettä, että muotimaailma mainostaisi lihavuutta hyvänä asiana.
No sitten et ole vain ollut kovin hereillä asiasta: https://s31242.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/06/GettyImages-122292285…
Lyhyenä (168cm) miehenä olen saanut myös pilkkaa osakseni : yliopistolla, baarissa, kotona, koulussa... Kaikilla ihmisillä tuntuu olevan oikeus mainita jotain hauskaa pituudestani. Lisäksi vetäytyvälle hiusrajalleni on julkisesti naurettu esimerkiksi sukujuhlissa ja osoiteltu sormella. Eipä silti mediassa näy voimaannuttavia kuvia lyhyistä ja kaljuista miehistä, tai artikkeleita jossa heitä kutsutaan seksiuroksiksi.
Tälläkin palstalla on vähintään joka toinen päivä ketju koskien miesten ällöttävää ulkonäköä (lyhyttä pituutta, yök!).
Olen tosi pahoillani, että olet joutunut kohtaamaan tuollaista kohtelua ja se on ihan yhtä väärin.
Lyhyet ja kaljut (ja lihavat) miehet ovat samanlaisia ”huumorihahmoja” kun lihavat naiset. Tuskinpa meistä kukaan halua olla mikään huumorihahmo.
Jos vaan voitaisiin lopettaa toisten ulkonäön kommentoiminen, jos ei ole mitään positiivista sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi sydämen vajaatoiminta, väsymysoireyhtymä, MS, Ehlers-Danlos, nivelreuma, jotkut syövät, kipua aiheuttavat sairaudet, kystinen fibroosi, osteoporoosi ovat sairauksia, jotka aiheuttavat liikunnan harrastamisen vaikeita rajoitteita. Esimerkiksi tuo kystinen fibroosi on siitä kiinnostava, että siinä ihminen kuluttaa todella suuren määrän kaloreita päivässä. En osaa tarkalleen selittää syytä, mutta elimistön toiminta ihan siis solutasolla aiheuttaa keholle niin paljon työtä, että heidän on pakkosyötävä ja syötävä erityisen kaloripitoista ruokaa, että saavat tarpeeksi energiaa päivittäin. On outoa, että ihmiset uskovat ihan mielellään sairauksien aiheuttavan laihtumista, mutta päinvastaista mahdollisuutta ei moni hyväksy ollenkaan.
Eikö nykyinen käsitys ole, että painonhallinnasta 20 % on liikuntaa ja 80 % ruokavaliota. Liikunta toki on monella tapaa hyödyllistä. Mutta jos liikkuu vähän, niin sitten pitää syödä vähemmän. Energia ei synny tyhjästä, vaan kyllä se ylipaino tulee ylensyömisetä ja/tai herkkujen mussuttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle kehopositiivuusliikkeen pitäisi olla vs. kenelle se todellisuudessa on
https://i.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/045/502/6b4.png
https://images7.memedroid.com/images/UPLOADED828/5d3f989620337.jpeg
Noinhan se on... kehopositiivisuus on ylipainoisille, joista 95% on lihavia sen takia että ei ole itsekuria ja he syövät liikaa. Itsekin olen ylipainoinen ja voin huonosti kehossani. Itselläni ylimääräistä on ”vain” 15 kg ja voin huonosti kropassani, joskus mietin että miten huonosti ne oikeasti todella lihavat voivat.
Ihmiset ovat erilaisia. Itsellä 40 kiloa ylimääräistä ja olen jo yli 40-vuotias. Jaksan hyvin pyöräillä, kävellä, tehdä fyysistä työtä, eikä mitään vaivojakaan ole, paitsi vaivaisenluu toisessa jalassa. Viime labrassa sokerit ja kolesteroli ok,alhainen verenpainekin.
Olen kyllä tietoinen että asiat saattavat muuttua nopeastikin mutta tällä hetkellä ei ole syytä laihduttaa terveyden vuoksi. Ihmisten mielipiteet eivät ole kiinnostaneet ennenkään eivätkä nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen normaalipainoinen ja kun satun lihomaan niin kyllä katson itseäni peilistä meiningillä tarttis tehdä jotain. Vanhastaan tätä kutsuttiin linjojen vahtimiseksi.
Nykyään en jotenkin "saisi" ajatella näin vaan minun pitäisi hyväksyä se paino ja olla onnellinen kehossani ja blaa blaa...kuitenkin painonhallinta ei ikinä onnistu jos + 5 kg lisäyksen jälkeen en havahdu siihen, että voisi hieman tarkkailla painoa ja tehdä hienosäätöä.
Jos ajattelen näin olen jotenkin huonoitsetuntoinen jne. ihan kuin terve kriittisyys olisi jostain pois.
Jep, tällainen asenne on todella yleinen tiettyjen ihmisten keskuudessa. Jos huomaat lihoneesi ja toteat, että pitäis tässä kai pari kiloa saada pois, niin yhtäkkiä oletkin ”läskifoobikko” ja harjoitat ”fatphobiaa”. Mitä ihmettä? Jos mun varpaankynnet kasvaa liian pitkiksi, niin leikkaan ne - eikä se tarkoita, että oon joku ”varpaankynsifoobikko”. Ajattelen täysin samoin myös lihomisesta, koska haluan pysyä normaalipainossa ja koen olevani terve ja hyvännäköinen hoikkana, siinä kaikki.
Joku mies markkinoi isämahaa ja naiset hullaantuvat tyhmiä kun ovat. Samaan aikaan soimaavat itteään kaikesta ulkonäköön liittyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Joku mies markkinoi isämahaa ja naiset hullaantuvat tyhmiä kun ovat. Samaan aikaan soimaavat itteään kaikesta ulkonäköön liittyvästä.
Ei kiitos "isämahoja", ei sytytä. Ja olen nainen. Ei me kaikki hullaannuta. Enkä soimaa itseäni ulkonäöstäni, pidän itsestäni huolta, painoni kurissa ja näillä mennään.
Ai kauhee missä kunnossa on nuoret ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen normaalipainoinen ja kun satun lihomaan niin kyllä katson itseäni peilistä meiningillä tarttis tehdä jotain. Vanhastaan tätä kutsuttiin linjojen vahtimiseksi.
Nykyään en jotenkin "saisi" ajatella näin vaan minun pitäisi hyväksyä se paino ja olla onnellinen kehossani ja blaa blaa...kuitenkin painonhallinta ei ikinä onnistu jos + 5 kg lisäyksen jälkeen en havahdu siihen, että voisi hieman tarkkailla painoa ja tehdä hienosäätöä.
Jos ajattelen näin olen jotenkin huonoitsetuntoinen jne. ihan kuin terve kriittisyys olisi jostain pois.
Jep, tällainen asenne on todella yleinen tiettyjen ihmisten keskuudessa. Jos huomaat lihoneesi ja toteat, että pitäis tässä kai pari kiloa saada pois, niin yhtäkkiä oletkin ”läskifoobikko” ja harjoitat ”fatphobiaa”. Mitä ihmettä? Jos mun varpaankynnet kasvaa liian pitkiksi, niin leikkaan ne - eikä se tarkoita, että oon joku ”varpaankynsifoobikko”. Ajattelen täysin samoin myös lihomisesta, koska haluan pysyä normaalipainossa ja koen olevani terve ja hyvännäköinen hoikkana, siinä kaikki.
Miksi sun ylipäänsä pitäisi ääneen todeta, että pitäis laihduttaa pari kiloa? Vai kerrotko myös niistä kynsien leikkaamisista kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos "isämahoja", ei sytytä. Ja olen nainen. Ei me kaikki hullaannuta. Enkä soimaa itseäni ulkonäöstäni, pidän itsestäni huolta, painoni kurissa ja näillä mennään.
No minä tykkään ”isämahoista”, eikö ole hyvä että jokaiselle löytyy mieluinen kumppani? Olen ollut naimisissa 10 vuotta ”isämahaisen” ja parrakkaan miehen kanssa, joka on mun mielestä se kaikista komein mies.
Vaikka ei täyttäisikään vallalla olevia kauneusihanteita niin silti joku voi nähdä sinut täydellisenä juuri sellaisena kuin olet.
Hmm-mm. Musta tuntuu, että kaikki nämä body positive/olenihanajustnäin(eli lihavana) on ilmentymää isommasta muutoksesta. Siis sellaisesta, joka on nykyajan länsimaiselle (nuorelle aikuiselle) tyypillistä - sekoitus ehkä mukavuudenhalua, jatkuvaa ärsyketulvaa, riittämättömyyden tunnetta, laiskuuttakin, epävarmuutta ja jonkinlaista koko ajan nopeutuvaa sykliä (parisuhteet/telkkarisarjat/pikaruoka, kaikkea ahmitaan nopeammalla syklillä).
Siinä missä ennen olisi ajateltu, että oho, pitäisi vähän vahtia linjojani kun on tullut kesän aikana muutama kilo, niin nyt nykyisessä ajatusmallissa tämän havainnon ympärille kudotaan sallivuuden verkko, jotta ei tarvitsisi "rasittaa" itseään jo stressaavaksi koetussa maailmassa.
Oliko ennen painonhallintakin helpompaa, kun maailma oli tietyllä tavalla "rajatumpi", selkeämpi ja yksinkertaisempi. Onnellisuudesta en tiedä, että oliko ihmiset ennen sitten onnellisempia, kun saivat pudotettua ne 5 kiloa vs. nykyihminen, joka on sitä mieltä , että olen #ihana, vaikka painoa olisi 40 kg liikaa?
Katsoin jutun, katsoin kuvat. Hyi. Olen itse nainen. En ymmärrä miksi tuollaista pitää kuvina tyrkyttää kenellekään. Senkus olette mitä olette mutta miksi ette ole sitä ihan itseksenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten poikkeus, sillä minulle tekee hyvää nähdä melko tavallisia vartaloita. Olen itse hoikka, mutta häpeän vartaloani ja sen raskausarpia, selluliittiä, pömpöttävää mahaa ja hieman roikkuvia alleja. On mukava todeta, ettei oikeasti muut ole sen kummempia, etten ole joku outo poikkeus.
Pyörin jonkin verran somessa, lähinnä nuorten fitnessnaisten tileillä harrastukseni vuoksi, ja siellä on kaikki luonnollisuus pyyhitty pois. Oman ikäisten, tavallisten naisten vartaloita on siksi ihan miellyttävä katsella.
Joskus tuntuu, että pitäisi olla niin täydellinen. AV:lla esim kehutaan kilpaa itseään, miten hyviä vartaloita kenelläkin on, ja tämä kaikki kunhan vain katsoo mitä syö ja harrastaa liikuntaa. Ei nuo asiat ole omasta vartalostani tehneet hyvää. Siksi on ihan kiva huomata, että olen kuitenkin edes tavallinen.
Vietäpä joskus aika jossain muuallakin kuin siellä somessa, niin pääset katselemaan niitä aitoja kuvakäsittelemättömiä vartaloita. Mene vaikka uimarannalle, uimahallille, kylpylään tai ihan vain kuumana kesäpäivänä puistoon.
Kerroin viettäväni "jonkin verran aikaa somessa" eli käyn päivittäin ehkä kymmenen eri naisen uudet fitnessaiheiset sisällöt läpi saadakseni vinkkejä treenaamiseen. Sen enempää en somessa juuri vietä aikaa. Silti sitä jotenkin menettää kosketuksen ja lempeyden omaa vartaloaan kohtaan.
Olen äiti, joten senkin puolesta tulee kyllä vietettyä aikaa tavallisten ihmisten parissa. Heillä vain sattuu yleensä olemaan vaatteet päällä, joten mielikuvissa oletan, että varmaan he (erityisesti hoikat) läheisesti muistuttavat näitä naisia. Järjellä ymmärrän, että näin ei ole, mutta mielikuvat sanoo toista.
Tämä aika, joka ihannoi pitkää nuoruutta, on ankara naisen vartaloa kohtaan. Ikääntyminen ja vuodet näkyvät naisessa helpommin kuin miehessä, mikä lisää paineita. Mieheni ja minä olemme molemmat samanpainoisia kuin 15 vuotta sitten tavatessamme. Urheilemme molemmat noin 4-6 jet/vko. Minä olen rapistunut ja vartalossani on paljon muutoksia. Mies ei kasvoja ja muutamaa luomea lukuun ottamatta ole saanut (vielä) mitään merkkejä eletystä elämästä.