Osaako joku fiksu kertoa, miksi nälkä tuntuu hyvältä?
Kun moni valittaa tulevansa kiukkuiseksi nälästä, mutta minulle siitä tulee vain hyvä olo, on muistaakseni aina tullut. Tykkään minä tietysti hyvästä ruoastakin, eli mikään ruoaninhoaja en ole. Se nälkä fyysisenä tunteena vain tuntuu tosi hyvältä. Olo ruoan jälkeen sen sijaan on ikävä vaikkei paljoa kerralla söisikään.
Muilla samaa? Voisikohan liittyä jotenkin verensokerin heittelyyn?
Kommentit (8)
Mulla tuo ilmiö liittyi syömishäriöön. Nälän tunne oli rauhoittava, koska tiesin että sen näläntunteen kanssa eläminen merkitsi laihtumista. Kylläisyys taas oli ällöttävä tunne jota vältin, koska se merkitsi sitä että olin vetänyt sisuksiini kaloreita. En osaa selittää miksi nautit matalasta verensokerista, ellei sinulla ole syömishäiriötä. Nälkä on kuitenkin sinänsä terve signaali, jonka ilmaantuessa ihmisen on tarkoitus syödä.
Minä tunnen nahoissani jos on nälkä. Äkkiä saada jotain ja banaani on tosi hyvää , saa nopeesti energiaa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:36"]
Olisikohan jokin ruuansulatusjuttu?
Minulla on ruuansulatusongelmia, joten syömisen jälkeen tulee usein hyvin pitkäksi aikaa "tönkkö" olo. Parhaimmillani ja virkeimmilläni olen aamulla nälkäisenä, joten pitkitän yleensä aamupalan syömistä mahdollisimman kauan. Sokerin heittelykin tietysti vaikuttaa virkeystasoon.
Mutta sitten kun tulee "liian" nälkä, tuleekin sitten todella huono olo, siis oksettavan huono olo. Vaikea löytää sopivaa tasapainoa.
[/quote]
Kuulostaa tosi tutulta. Saako kysyä vielä, onko tuo ruoansulatusongelma ihan lääkärin toteama ja miten se on todettu? t. AP
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:43"]
Minulla on ruuansulatusongelmia, joten syömisen jälkeen tulee usein hyvin pitkäksi aikaa "tönkkö" olo. Parhaimmillani ja virkeimmilläni olen aamulla nälkäisenä, joten pitkitän yleensä aamupalan syömistä mahdollisimman kauan. Sokerin heittelykin tietysti vaikuttaa virkeystasoon.
Mutta sitten kun tulee "liian" nälkä, tuleekin sitten todella huono olo, siis oksettavan huono olo. Vaikea löytää sopivaa tasapainoa.
[/quote]
Kuulostaa tosi tutulta. Saako kysyä vielä, onko tuo ruoansulatusongelma ihan lääkärin toteama ja miten se on todettu? t. AP
[/quote]
No siis minulla on keliakia, joka on kylläkin hoidossa. Mutta suolisto on silti herkkä ja on paljon ruoka-aineita, joista tulee kipuja, ummetusta tai ripulia, mitä milloinkin. Banaanit, tietyt maitotuotteet, yms.
Ei kai tälle mitään muuta virallista nimitystä ole kuin "herkkävatsaisuus" :) Keliakia on tosiaan hoidossa, en ole viljatuotteita syönyt edes vahingossa vuosikausiin.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:45"]
Ap on tietty joku siiderivalas.
[/quote]
Olisinkin. Olisi ehkä tissitkin sitten. :( Lievästi alipainoinen olen. t. AP
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
No siis minulla on keliakia, joka on kylläkin hoidossa. Mutta suolisto on silti herkkä ja on paljon ruoka-aineita, joista tulee kipuja, ummetusta tai ripulia, mitä milloinkin. Banaanit, tietyt maitotuotteet, yms.
Ei kai tälle mitään muuta virallista nimitystä ole kuin "herkkävatsaisuus" :) Keliakia on tosiaan hoidossa, en ole viljatuotteita syönyt edes vahingossa vuosikausiin.
[/quote]
Pitää muuten lisätä tähän, että liikunta auttaa. Tyhjällä vatsalla on hyvä liikkua jonkin verran ja syödä sen jälkeen kevyesti tai hitaasti. Ei tule yhtään tönkkö olo.