Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on oikeasti ihan pas ka terveydenhuolto

Vierailija
16.07.2020 |

Ei voi mitään mutta näin se on.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden ammattitaidon puute aiheuttaa turhia käyntejä. 

Samanlaisia puutteita löytyy maksajaan katsomatta. Viimeksi kävin 3 kertaa Mehiläisessä tuloksetta ja neljännellä kertaa kävin hoitamassa asian kuntoon tkn omalääkärillä. Itse tiesin koko ajan mistä vaivassa oli kysymys, mutta mehiläisen lääkärit ei uskoneet siihen ja eivät teettäneet yksinkertaista viljelyä pyynnöstä huolimatta.

Vierailija
22/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain samaa mieltä. Korkeilla veroillamme ei ole saatu hyvää ja toimivaa terveydenhuoltoa. Jos työssä käyvät eivät saisi työnantajiltaan terveydenhuoltoa, niin systeemi ei kestäisi. Ihan kuin parjattu jenkkien työsuhdesidonnainen sairausvakuutussysteemi oikeastaan.

Esimerkiksi meidän tth on sysip*ska, vaikka työskentelenkin hoitoalalla. Ei ole lääkäreitä, ei ole aikoja, hoidetaan vaan työhön liittyviä/työhön vaikuttavia asioita. Jos minulle sattuisi tulemaan vaikka paha angiina, niin joutuisin menemään terveyskeskukseen, kun ei työterveydenhuollossa hoideta.

Minulla oli jalassa vikaa, ei työperäinen eikä suoraan vaikuta työhöni. Pääsin kuitenkin esimiehen luvalla työterveyslääkärille. Siihen se sitten tyssäsikin kun lääkäri ei voinut tutkia kuin pintapuolisesti koska sopimukseen ei kuulunut mitään tarvittavia tutkimuksia ja lopulta joutui sanomaan minulle että mene julkiselle.

Työskenteletkö kunnallisella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että terveydenhuollon laadussa on aika paljon alueellisia eroja, jos jossain ei esim.  aikoja saa käytännössä ikinä, jossain muualla niitä saa ihan hyvin. Eihän tuo tietenkään reilua ole, mutta minkäs teet.

Vierailija
24/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee lapsiin niin hoito ja palvelu on ollut enemmän mitä osaisi edes toivoa. Ainakin HUS:llä.

Molemmat lapseni ovat syntyneet terveyteen liittyvän ongelman kanssa. Vaikka nämä ovat olleet hyvin erillaisia ja käynnit sairaaloissa aivan eri niin molemmista jäänyt mieleen se miten tuntuu että lapsistani on oikeasti välitetty.

Jorvissa varmasti kiireen keskellä hoitaja jäi huoneeseen leikkimään ja tutustumaan lapseen ettei tämä pelkäisi. Lastensairaalassa ennen toimenpidettä hoitaja tuli odotustilaan samasta syystä leikkimään ja puhumaan lapsen kanssa, lopulta kävelivät käsi kädessä tutkimukseen.

Kummallakaan ei elämää haittaavaa ongelmaa tai hoidon tarvetta mutta saamme sillä alle 40€ hinnalla kontrollikäynnit säännöllisesti yhä.

Vierailija
25/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain samaa mieltä. Korkeilla veroillamme ei ole saatu hyvää ja toimivaa terveydenhuoltoa. Jos työssä käyvät eivät saisi työnantajiltaan terveydenhuoltoa, niin systeemi ei kestäisi. Ihan kuin parjattu jenkkien työsuhdesidonnainen sairausvakuutussysteemi oikeastaan.

Esimerkiksi meidän tth on sysip*ska, vaikka työskentelenkin hoitoalalla. Ei ole lääkäreitä, ei ole aikoja, hoidetaan vaan työhön liittyviä/työhön vaikuttavia asioita. Jos minulle sattuisi tulemaan vaikka paha angiina, niin joutuisin menemään terveyskeskukseen, kun ei työterveydenhuollossa hoideta.

Minulla oli jalassa vikaa, ei työperäinen eikä suoraan vaikuta työhöni. Pääsin kuitenkin esimiehen luvalla työterveyslääkärille. Siihen se sitten tyssäsikin kun lääkäri ei voinut tutkia kuin pintapuolisesti koska sopimukseen ei kuulunut mitään tarvittavia tutkimuksia ja lopulta joutui sanomaan minulle että mene julkiselle.

Työskenteletkö kunnallisella?

Yksityisellä. Parasta siinä käynnissä oli se että lääkäri oli itse vihainen siitä ettei saa tehdä työtään loppuun vaan joutui lähettämään muualle.

Vierailija
26/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä ja varsinkin vaikeampien sairauksien hoidon osalta. Esim onnettomuuksien ja syövän hoito huippulaatua. HUSissa sai viimeisimmät syöpälääkkeet, ammattitaitoinen kirurgi ja kaikki kuvaukset sai ilmaiseksi/verovaroilla. Hoidot maksoi yhteensä 400e, arvio yksityisellä 43000e. Terapiaa taitaa saada huonommin ja hoito keskittyy fyysisiin sairauksiin mutta niistä ei ole valittamista.

Syöpähoidoista kuullut paljon hyvää. Jokainen jonka tunnen on ollut noin viikko löydöstä leikkauksessa.

Vierailija
27/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syöpäsairaana sanoisin kyllä että hoito yliopistosairaaloissa on ihan huippuluokkaa. Ja yksityiseltä puolelta en hoitoa olisi edes saanut, sen tarjonta on Suomessa todella kapeaa heti kun mennään vaativammalle tasolle.

Vierailija
28/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on ainakin ihan paska. Niillä on tasan kaksi moodia. Joko olette normaali perhe jolloin ihan kaikki "kuuluu ikään, on normaalia, katellaan" *hymy* ette pääse tutkimuksiin.

Tai sitten olette ongelmaperhe, jota valvotaan. Mikään ei ole normaalia. kaikki on huolestuttavaa ja aiheuttaa lasun.

Vierailija
29/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vertailu: mun koko syöpähoito tutkimuksineen ja leikkauksineen maksoi vähemmän kuin yksi ainoa tutkimuksissa käytetty lääkeannos olisi maksanut USA:ssa.

Vierailija
30/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juurikaan kokemusta muiden maiden julkisesta terveydenhuollosta, joten vaikea ottaa kantaa. Rahallahan sitten kyllä saa yksityiseltä mitä haluaa...

Vierailija
31/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomothan on pihejä ja ruksii palveluista vain ne ihan perusjutut. Itselläni alkoi kaali leikkaamaan kiinni ja kun sen takia menin työterveyteen niin siellä todettiin vain että hupsista, teillä ei ole näitä psykologisia palveluja valittu joten voi voi, etsihän apusi jostain muualta.

Vierailija
32/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola on ainakin ihan paska. Niillä on tasan kaksi moodia. Joko olette normaali perhe jolloin ihan kaikki "kuuluu ikään, on normaalia, katellaan" *hymy* ette pääse tutkimuksiin.

Tai sitten olette ongelmaperhe, jota valvotaan. Mikään ei ole normaalia. kaikki on huolestuttavaa ja aiheuttaa lasun.

Neuvola on todella ahdistava paikka. Siellä jos jossain täytyy olla naama hymystä leveänä ja todeta aina että kaikki hyvin. Muuten tulee ongelmia.

Vierailija
33/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, käytännössä työterveyshuoltoa ei enää ole paitsi joidenkin turhien tarkastusten osalta joka 10. vuosi. Terkkariin vaan nykyisin mummojen sekaan jonottelemaan. Kuluupa siinäkin kallista työaikaa, mutta mikäs siinä kun TA säästää.

Se on pitkälti kunnallisella puolella tuollainen surkea työterveyshuolto. Yksityisillä sitten taas on ihan eri juttu ja kaikki hoidetaan ja ta nimenomaa kehottaa käyttämään sitä työterveyshuoltoa missä vaan vaivassa, koska siitä maksetaan.

Ei meillä ainakaan, päinvastoin. Tth hoitaa ne työterveystarkastuskyyläykset parin vuoden välein ja hyvällä tuurilla pääsee jos pystyy osoittamaan vaivan johtuvan töistä. Muuten aina terkkariin vaan jonottamaan. Miehen työpaikalla sama juttu.

Vierailija
34/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä ja varsinkin vaikeampien sairauksien hoidon osalta. Esim onnettomuuksien ja syövän hoito huippulaatua. HUSissa sai viimeisimmät syöpälääkkeet, ammattitaitoinen kirurgi ja kaikki kuvaukset sai ilmaiseksi/verovaroilla. Hoidot maksoi yhteensä 400e, arvio yksityisellä 43000e. Terapiaa taitaa saada huonommin ja hoito keskittyy fyysisiin sairauksiin mutta niistä ei ole valittamista.

Syöpähoidoista kuullut paljon hyvää. Jokainen jonka tunnen on ollut noin viikko löydöstä leikkauksessa.

Itse odottelin paksusuolentähystykseen aikaa toista kuukautta ja kun mitään ei kuulunut, niin soittelin ja siellä todettiin että lähete oli jäänyt johonkin pöydän reunalle mut hei nyt laitetaan eteenpäin. Joo ei mitää kiirettä, mikäs tässä mahdollisen syövän kanssa ollessa vaikkei nyt tälläkertaa ollutkaan. Eihän siinä olekaan kuin jokainen hetki tärkeä ja mitä aiemmin todetaan sen paremmin paranee.

Vierailija
35/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhdellä käynnillä ei vaan kertakaikkiaan voida hoitaa aina asioita.

Lääkäri voi määrätä labranäytteitä, röntgenkuvia, ultrakuvia jms.

Ei lääkäri voi hatusta tempaista diagnoosia.

Hänen tulee tietää, mitä noista tutkmuksista ilmenee, ennekuin pystyy lääkkeittä määrämään tai kirjoittamaan lähetteen johonkin keskus / yliopistosairaalan polille.

Ja heillä on tiukat ohjeet siihenkin, millaisilla edellytyksillä ihmisiä lähetetään erikoissairaanhoidon polille.

On jopa sanottu, että kaikki ne lähetteet tutkitaan tarkkaan ja jos niitä liian paljon, tulee moitteet lääkärille.  Eikä tässä tapauksessa ole kysymys mistään muusta kuin rahasta ja vain rahasta.

Erikossairaanhoito on kallista.

Ja ihmisillä on mitä kummallisimpia oireita, ja niiden oireiden kuvailukaan ei aina mene putkeen.

Mitä olen terveyskeskuslääreillä käynyt, olen saanut asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua.

On tutkittu tarkkaan ja lääkkeet ovat auttaneet.

Tämä kommentti tuolle nrolle 4, joka valittaa juoksuttmisesta ja kerralla hoitamisesta.

Vierailija
36/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan hyvä terveydenhuolto silloin, kun hoidetaan jotain isompaa juttua. Mutta päivystys on sieltä ja syvältä. Uudessa lastensairaalassa myös päivystys toimii. Siellä ei tarvitse istua koko päivää jos lapsen pää vuotaa verta.

Vierailija
37/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas jätetään lähes aina yksin tulemaan toimeen kipujensa ja vaivojensa takia lääkäri käynnin jälkeen. Harvoin hoidetaan ns loppuun. Ei kysellä perään tuliko asia kuntoon vai tarvitsetko lisää tutkimuksia tai hoitoa. Päinvastoin kun menee taas uudelleen valittamaan samaa lääkärit on enemmän närkästyneitä että eikö tuota jo tutkittu ja muuta vähättelyä.

Ainoa taho jota tilanteesi kiinnostaa kiitettävästi on työkkäri. Jos terveys puoli osoittaisi yhtä suurta aktiivista kiinnostusta saattaisi jopa potilaasta tulla työkykyinen.

Vierailija
38/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto on suurimmalta osin julkisrahotteista. Työnantaja saa verovähennyksenkin.

Vierailija
39/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse odottelin paksusuolentähystykseen aikaa toista kuukautta ja kun mitään ei kuulunut, niin soittelin ja siellä todettiin että lähete oli jäänyt johonkin pöydän reunalle mut hei nyt laitetaan eteenpäin. Joo ei mitää kiirettä, mikäs tässä mahdollisen syövän kanssa ollessa vaikkei nyt tälläkertaa ollutkaan. Eihän siinä olekaan kuin jokainen hetki tärkeä ja mitä aiemmin todetaan sen paremmin paranee.

Mulla on jo 2 kertaa käynyt niin, että lähete sairaalan sisällä ei ole liikkunut. Ei siis ollenkaan. Viimeisimmästä on jo noin 8 vuotta. Ei mihinkään toimenpiteeseen voi olla 8 vuoden jono.

Vierailija
40/65 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuolto on suurimmalta osin julkisrahotteista. Työnantaja saa verovähennyksenkin.

Tämän vuoksi juuri työterveyden pitäisi olla kokonaan työnantajan maksamaa ja säästetty raha kaikkien terveydenhoitoon.

Hassua, että julkista rahaa menee työterveyshuoltoon, vaikka ei-työssäolijat ovat todennäköisesti kipeämpiä.

Tuon säästyneen rahan voisi laittaa vaikka yksityislääkärin kelakorvauksiin. Sitten se olisi kaikkien käytössä.

Kerran menin gynelle ja kuulin, kun edelläni jonossa oleva sanoi kassalle, että hän maksaa itse 20 euroa vaan, kun työnantajansa maksaa loput, kun on sellainen sopimus. Itse jouduin maksaman kokonaan itse.