Sijauspatjan "pussin" pesu, pesettekö ja saako sen patjan takaisin sen sisäänkin??
Siinäpä se, irrottaako 160cm leveän sijauspatjan suojus joka siis irroitettava (vetoketjut) ja pesulapun mukaan 60ast pestävä.
Mutta kauhulla mietin tuon kitkaisen patjan takaisin saamista sen sisälle...
Vai pitäiskö vain heittää pois ja ostaa kokonaan uusi sijauspatja...
Kommentit (56)
Minulla ei mahtunut 7 kg koneeseen kun siinä oli vanu kankaan alla, pesetin pesulassa 35 euroa.
Käytän sängyn pääpäässä toista lakanaa poikkipäin petarin päällä, suojaa jonkinverran.
Siinä on kolmella sivulla vetoketju niin oli helppo laittaa kun oli kaksi laittamassa
En saanut itse mahtumaan.
Pesin 60 ast.
Yksi idea tuli tätä lukiessa:
Jos pesisi 40 ast ja sitten vielä sanytol-liotus pullon ohjeen mukaan (tekstiili -sanytol).
T ..ppaa norot ja kaikki.😊
Mä otin kerran vaahtomuovipatjasta pois pinkeän päällisen. 90/10cm sain sen takaisin, vaikka patja hieman u mallissa kunnes venyi. 140/20cm patjaan en saanut takaisin. Ostin siihen 2 joustavaa lakanaa, joissa ne kuminauhat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla IKEAN TOLLANEN. IHAN ITE PESIN JA YKSIN SAIN TAKAS PAIKOILLEEN.
NO HYVÄ SINÄ!
Minä olen saunottanut sen väh 60 asteessa tunnin tai kaksi. Tahrathan voi poistaa tekstiilinpuhdistussuihkeella ja pyyhkiä rätillä. Meillä voisi tulla puheessa pelkkiä isoja kirjaimia päällisen takaisin laitossa, joten olen katsonut tuon saunottamisen olevan yksinkertaisemman vaihtoehdon.
Bakteerien takia sitä ei kannata pestä vaan viedä johonkin kuumaan, vaikka lauteille tai kuivausrumpuun tai mihin sen nyt turvallisesti voisi laittaa.
Pestiin 60 asteessa ja petari olisi mennyt nätisti sisään, mutta kun mies laittoi päällisen kuivausrumpuun vastoin ohjeitani niin sehän kärsi ja kutistui (osa tekokuiduista suli) eikä enää mennyt nätisti petarin päälle. Käytetään kyllä patjansuojaa petarin päällä, mutta vielä tuolloin käytössä oli vanhaan sänkyyn sopiva koko, joka ei yltänyt aivan reunoihin saakka ja tottakai kissa päätti oksentaa siihen reunalle.
Suosittelen patjansuojan hankkimista, niin ei tarvitse itse petarinpäällistä pestä kovin usein.
Mitä te höyryätte petarinsuojuksesta? Lakanahan sen petarin päälle tulee, ei se itse petari niinkään likaannu. Vai onko joku jättänyt lakanat käyttämättä, koska on suojus? Pölypunkkeja tulee tietty ajan myötä, mutta nehän kuolevat kun pitää yli 60 asteen lämmössä ja siihenhän käy sauna vallan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te höyryätte petarinsuojuksesta? Lakanahan sen petarin päälle tulee, ei se itse petari niinkään likaannu. Vai onko joku jättänyt lakanat käyttämättä, koska on suojus? Pölypunkkeja tulee tietty ajan myötä, mutta nehän kuolevat kun pitää yli 60 asteen lämmössä ja siihenhän käy sauna vallan hyvin.
Kesähelteillä ja kuumeessa tulee hikoiltua niin, että hiki menee lakanan läpi. Sänky raikastuu kummasti, kun petarinpäällisen pesee.
Vierailija kirjoitti:
Pestiin 60 asteessa ja petari olisi mennyt nätisti sisään, mutta kun mies laittoi päällisen kuivausrumpuun vastoin ohjeitani niin sehän kärsi ja kutistui (osa tekokuiduista suli) eikä enää mennyt nätisti petarin päälle. Käytetään kyllä patjansuojaa petarin päällä, mutta vielä tuolloin käytössä oli vanhaan sänkyyn sopiva koko, joka ei yltänyt aivan reunoihin saakka ja tottakai kissa päätti oksentaa siihen reunalle.
Suosittelen patjansuojan hankkimista, niin ei tarvitse itse petarinpäällistä pestä kovin usein.
Ihmettelin tuossa keväällä kun en saanut millään makkaria raikkaaksi kaikesta siivouksesta ja lakananvaihdosta huolimatta. Tajusin vihdoin pestä tyynyt, täkit ja petarinpäälliset 60 asteessa ja tuo aamutunkkaisuus poistui. Edellinen pesukerta oli joskus edeltävänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa sijauspatjojen päälle suoja, sellainen kulmista kuminauhoilla kiinnitettävä. Se imee hiki ym tahrat ja on helppo pestä, kuivuu nopeasti ja saa taas helposti paikalleen. Ja halvempi tarvittaessa uusia kuin koko patja.
Joo, näitä on esim Prismassa kympillä, muistaakseni. Mulla on 90 cm leveä sänky.
Pesen joka kesä: irroitan päälliset kaikista petauspatjoista ja pesen 60 asteessa itsepalvelupesulan koneilla. Ennen minulla oli isompi kone, jossa mahtui hyvin, mutta nyt pienempään vaihdettuani turvaudun pesulaan.
Kyllä päälliset nuhraantuvat vaikka käyttääkin säntillisesti lakanoita. Tulee hikeä, tahroja ym kuonaa.
Kun on pessyt päälliset monena vuonna niin paikalleenasetteluun kehittyy rutiini ja päälliset on helpohko laittaa varsinkin, jos kolmella sivulla on vetoketjut.
Vierailija kirjoitti:
Me ei saatu enää patjaa mahtumaan sisään kun 60C pestiin 😅
Juju piilee siinä, että petarin päällistä pitää puolimärkänä vähän venytellä, kun kutistuvat pienen prosentuaalisen määrän ensimmäisessä pesussa. Myös hyvä kikka on laittaa päällinen takaisin hieman kosteana ja antaa sitten kuivua loppuun patjan päällä, kesällä toki vaan toimii tuo märkäkikka. Kuivausrummussa jos kuivaa, kitistyy päällinen herkästi enemmän, joten se ei ole usein suositeltavaa.
Meillä kohtalaista kokemusta. Yhden pesin tasan ohjelämmössä eikä takaisin saamisesta mitään toivoa kutistumisen takia, ei auttanut mikään venytys. Siitä lähtien olen pessyt ohjetta matalammassa ja saa kyllä takaisin.
Helpottuu ratkaisevasti kun laitat kosteana,
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko tuollainen 160cm petauspatjan päällinen päältä täytettävään pesukoneeseen, jos pesee kahdessa osassa? Vai kannattaako suosiolla raahata taloyhtiön pesutupaan?
Suosittelen taloyhtiön pesutupaa. Nämä on parempi pestä suuremmassa ja järeämmässä koneessa.
Kannattaa pestä 40 asteessa ja laittaa pyykindesinfiointiainetta, niin pöpöt kuolee, mutta kangas ei kutistu.
Joo, irrotan ja pesen, mutta kyllähän se melkoinen työ on saada se patja tasaisesti takaisin sinne hintsusti kutistuneeseen pussiin. Edellä jo neuvottiinkin, että kosteana venytys on must.
Onnistuu ihan hyvin, mutta päällystä kannattaa venytellä ennen kuin laittaa kuivumaan. Se sujuu helpommin, kun on kaveri vetämässä apuna.