Sijauspatjan "pussin" pesu, pesettekö ja saako sen patjan takaisin sen sisäänkin??
Siinäpä se, irrottaako 160cm leveän sijauspatjan suojus joka siis irroitettava (vetoketjut) ja pesulapun mukaan 60ast pestävä.
Mutta kauhulla mietin tuon kitkaisen patjan takaisin saamista sen sisälle...
Vai pitäiskö vain heittää pois ja ostaa kokonaan uusi sijauspatja...
Kommentit (56)
Laitan taitellun lakanan yläpäähän aluslakanan alle. Petarin päällisen voi pestä, mutta petariin tarttuu aika pian hienhaju.
Riippuu petarista. Esim Vekestä ostetut petarit ei ohjeen mukaan kestä kuin 40 asteen pesua, mikä tuntuu älyttömältä kun eihän se riitä puhdistamaan yhtään mitään. Hikeä, piereskelyä, kuona-aineita. Askon ja Ikean petarin suojukset voi surutta pestä 60 asteessa. Ihana tunne kun on pessyt kaikki peitot, petarin päälliset, tyynyt, tyynynpäälliset ja sitten laittaa vielä puhtaat lakanat päälle. Ja tuulettaa huoneen.
Ja tosiaan se petarin päällinen pitää AINA laittaa heti koneesta suoraan patjaan tai kutistuu, ja rumpukuivausta se ei kestä. Mutta sen saa kyllä paikoilleen yksinkin, jopa 160 cm leveän.
Pesen 60 asteessa ja laitan hieman kosteana paikoilleen. Vähän jumppaamista sen kanssa on, mutta kyllä onnistuu kun ei vaan päästä kuivumaan liikaa.
Hyvin olen saanut takaisin, kun levitän lattialle suojan ja sisuksen.
Jyskyn muistipatjat ei kestäneet pesua, niiden kangas meni lötkyksi.
Se takaisin laittaminen voi tosiaan olla vaikeaa kun kutistuu. Jos sen kuitenkin jotenkin saa patjan päälle vedettyä, vaikka huonostikin, niin todennäköisesti ajan kanssa venyy takaisin sen verran, että sopii ihan nätisti.
Varmuuden vuoksi en pesisi 60 asteessa. 40:kin tuota kutistumista tuppaa tapahtumaan.
Hikeä ja kirosanojen parhaimmisto tarvittiin ennen kuin sain 80-200 sijauspatjan (vetska vain päädyssä) takaisin ähellettyä .Mutta sain!
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkin kerran pessyt. Takaisin paikalleensaanti vaatii kyllä vähän ähkintää ja puhkintaa, muttase onnistuu JOS VENYTÄT PÄÄLLISEN KOSTEANA AKUPERÄISEN KOKOISEKSI. Kosteana se venyy kyllä. Kuivuttuaan ei.
Tämä justiinsa on ärsyttävää. Eikö kukaan muu pelkää patjan homehtuvan, kun vetää kostean suojuksen siihen päälle?
Petarin päällinen kannattaa venyttää kunnolla pesun jälkeen ennen kuivumaan laittamista. Onnistuu yksinkin, muttapaljon helpompi tehdä kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkin kerran pessyt. Takaisin paikalleensaanti vaatii kyllä vähän ähkintää ja puhkintaa, muttase onnistuu JOS VENYTÄT PÄÄLLISEN KOSTEANA AKUPERÄISEN KOKOISEKSI. Kosteana se venyy kyllä. Kuivuttuaan ei.
Tämä justiinsa on ärsyttävää. Eikö kukaan muu pelkää patjan homehtuvan, kun vetää kostean suojuksen siihen päälle?
Eihän tuossa sanottu, että se pitää laittaa kosteana patjan päälle.
Patjansuojuksia on myytävänä aika edullisesti, ovat helppoja pestä. Samoin tyynynsuojukset.
Vierailija kirjoitti:
Se takaisin laittaminen voi tosiaan olla vaikeaa kun kutistuu. Jos sen kuitenkin jotenkin saa patjan päälle vedettyä, vaikka huonostikin, niin todennäköisesti ajan kanssa venyy takaisin sen verran, että sopii ihan nätisti.
Varmuuden vuoksi en pesisi 60 asteessa. 40:kin tuota kutistumista tuppaa tapahtumaan.
Lika lähtee tuossa 40 pesussa, MUTTA NE PÖLYPUNKIT YM JA IHMISERITTEET EI. Sitten möskytään, kun ihmiset haisevat julkisissa kulkuneuvoissa ties mille. No eipä ihme, kun vaatteiden syöpyneen hien lisäksi lemuaa patjahiki, mikä on yön aikana kroppaan kiinni.
Mikä olisi semmoinen petarinsuojus, joka ei ryppyynny ja jää muhkuraiseksi lakanan alle? Sitä joutuu joka päivä suoristaa kun se liikkuu paikoiltaan.
Olen pessyt itse useita ilman mitään ongelmia. Jotkut Jyskin petarit ovat surkeita, kangas kutistuu (olen lukenut Jyskin tuotteiden arvosteluja niiden omilta sivuilta). Yleensä peseminen onnistuu hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä heti takaisin sänkyyn laiteta vaan kuivatetaan ensin kunnolla. On muuten järkyttävä määrä pölyä, mitä siitä patjan sisäosasta lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla IKEAN TOLLANEN. IHAN ITE PESIN JA YKSIN SAIN TAKAS PAIKOILLEEN.
Mitali tulee postissa.
Sain takaisin. Just ja just. Vähän oli aluksi muhkurainen.