Pitääkö 12-vuotiaan siivota huoneensa?
Imuroida, pyyhkiä pölyt, vaihtaa lakanat jne. Tehdä viikkosiivous säännöllisesti?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, jos ei halua.
Sisällytä vaikka viikkorahapalkinto, jotta haluaa. Ainoa jota kiinnostaa, lienee vanhempi ja hänen asunnonarvon tai vuokravakuuden menetys pinttyneestä paskasta. Vanhempi siis siivoa tai lahjoaa lapsensa siivoomaan.
Siis miksi nuorelle ei pitäisi opettaa näin oleellisia taitoja ja rutiineja? Saisko perusteluja
Huolehtii oman huoneensa siisteydestä. Välillä kovin sekainen, mutta siivoaa vähintään kerran viikossa sen. Imuroi mielellään myös itse.
PEtivaatteita ei osaa itse vaihtaa, enkä ole sitä vielä edellyttänytkään.
Lapsi on 11
Vierailija kirjoitti:
No, tämä 18-vuotias oppii vielä että minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Harvinaisen nössö äiti, täytyy sanoa!
Pakkohan se on jonkun raivata, muuten kämppä on kaatopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämä 18-vuotias oppii vielä että minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Harvinaisen nössö äiti, täytyy sanoa!
Miksi se joku on sinä, eikä nuori? Sinä sen päätät millainen kurinpito on. Lapsen isä toki myös, jos asuu samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Huolehtii oman huoneensa siisteydestä. Välillä kovin sekainen, mutta siivoaa vähintään kerran viikossa sen. Imuroi mielellään myös itse.
Lapsi on 11
Ei osaa?? Silloin sinä opetat, se on vanhemman työ!
Kyllä todellakin nyt on korkea aika laittaa kakru tekemään oma pieni osuutensa kotitöistä. Muuten ei ikinä opi. Teini-iässä on liian myöhäistä aloittaa, kun kaikki on EVVK ja mutsi ragee jostai lol siivoomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saisi lähteä omaan kämppään porsastelemaan, jos siivoaminen ei kiinnosta. En ole palvelija ja minun omistamassani kodissa on minun määrittelemäni säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Sisällytä vaikka viikkorahapalkinto, jotta haluaa. Ainoa jota kiinnostaa, lienee vanhempi ja hänen asunnonarvon tai vuokravakuuden menetys pinttyneestä paskasta. Vanhempi siis siivoa tai lahjoaa lapsensa siivoomaan.
Voi luoja 😂😂
Voin kuvitella millaisia vapaan kasvatuksen pershedelmiä omasi ovat...
Mun huone oli mun oma valtakunta kun olin lapsi, äiti ei muuta käyny tekee ku imuroi sillon ku imuroi muunki kämpän. Ihan osaan nykyään siivota oman asunnon ilman mitään ongelmaa vaikka oliki lapsena tavarat levällään :D Sitä sillonkin sai välillä siivouspuuskan ihan ilman vanhempien valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on 11
Ehkä minä päätän tästä ihan itse. Siis siitä, milloin pussilakanan pujottaminen kuuluu hänen tehtäviinsä. Ei tarvitse muiden siitä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä on opettaa kotitöiden tekemistä, ettei kasva mikään uusavuton, p_skan keskellä asuva uuno. Sellaista ei kukaan edes huoli puolisoksi.
Näin minä motivoin.
Typerästi motivoitu. Ei kaikkien pidä edes haluta kenenkään puolisoksi, saati siivoavaksi sellaiseksi.
Asumistaitojen opetus on vanhempien tehtävä. Kai tiedät, että vaikka asuisi ihan yksinkin, niin se asunto on pidettävä puhtaana muiden asukkaiden hyvinvoinnin takia? Hamstraajat yms. ovat kauhistus muillekin kuin mahdolliselle puolisolle tai kämppäkaverille. Ja onhan se luultavasti melkoinen kärsimys itsellekin jos ei kotia saa pidettyä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se joku on sinä, eikä nuori? Sinä sen päätät millainen kurinpito on. Lapsen isä toki myös, jos asuu samassa taloudessa.
En se ole minä, en ole tuttavaperheen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi nuorelle ei pitäisi opettaa näin oleellisia taitoja ja rutiineja? Saisko perusteluja
Siksi, koska persoonallisissa kirjoissa (värikkäistä puhumattakaan) läheskään kaikki eivät ole siivoushulluja, että pitäisi näyttää siistiltä tai kuluttaa siihen voimavaroja.
On siis väärin opettaa lasta sillä mentaliteetilla, että kaikki olisivat "siivoushulluja". Miehilläkin se armeijan siivousopit monesti unohtuvat pikaisesti kotiutuessa. On elämässä muutakin sisältöä, kuin muutama likainen sukkapari lattialla, villakoira tai pizzalaatikko. Kyllä sitä joskus sitten innostaa käyttää aikaa enemmän tuloksen toteuttamiseen.
Niin, ei tule lasta eikä p*skaa, että joku sosiaalinen normi, minkälainen sängyn alusen tai päiväpetauksen tulee omassa tilassaan näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on 11
Ehkä minä päätän tästä ihan itse. Siis siitä, milloin pussilakanan pujottaminen kuuluu hänen tehtäviinsä. Ei tarvitse muiden siitä huolehtia.
Kannattaisi päättää niin ajoissa. Teininä kun ei välttämättä enää kiinnosta opetella, kun on muutakin kiinnostavaa kuin siivous :) 11v on jo aika iso, eikä osaa vieläkään tuollaista perustaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä on opettaa kotitöiden tekemistä, ettei kasva mikään uusavuton, p_skan keskellä asuva uuno. Sellaista ei kukaan edes huoli puolisoksi.
Näin minä motivoin.
Typerästi motivoitu. Ei kaikkien pidä edes haluta kenenkään puolisoksi, saati siivoavaksi sellaiseksi.
Asumistaitojen opetus on vanhempien tehtävä. Kai tiedät, että vaikka asuisi ihan yksinkin, niin se asunto on pidettävä puhtaana muiden asukkaiden hyvinvoinnin takia? Hamstraajat yms. ovat kauhistus muillekin kuin mahdolliselle puolisolle tai kämppäkaverille. Ja onhan se luultavasti melkoinen kärsimys itsellekin jos ei kotia saa pidettyä kunnossa.
Kyllä! Sekainen ja sikainen asunto kertoo eläjästään enemmän kuin tuhat sanaa. Itse käännyn jo eteisessä, jos deitin kämppä muistuttaa kaatopaikkaa. Joku mt-ongelma tai ADHD sillä on. Ainakin paha elämänhallintaongelma, enkä minä sille siivoojaksi ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska persoonallisissa kirjoissa (värikkäistä puhumattakaan) läheskään kaikki eivät ole siivoushulluja, että pitäisi näyttää siistiltä tai kuluttaa siihen voimavaroja.
On siis väärin opettaa lasta sillä mentaliteetilla, että kaikki olisivat "siivoushulluja". Miehilläkin se armeijan siivousopit monesti unohtuvat pikaisesti kotiutuessa. On elämässä muutakin sisältöä, kuin muutama likainen sukkapari lattialla, villakoira tai pizzalaatikko. Kyllä sitä joskus sitten innostaa käyttää aikaa enemmän tuloksen toteuttamiseen.
Niin, ei tule lasta eikä p*skaa, että joku sosiaalinen normi, minkälainen sängyn alusen tai päiväpetauksen tulee omassa tilassaan näyttää.
Ei helvetti, onko pakko olla siivoushullu että olisi aiheellista oppia jo nuorena PERUSTAITOJA joita lähes jokainen kyllä elämässään tarvitsee? Ihan älyvapaata. En ihmettele että nykyään nuorilla aikuisilla on mielenterveysongelmia joka lähtöön, kun kotona ei opeteta alkeellisiakaan elämänhallintataitoja. Siivous on tuikitavallinen arkirutiini, jonka pitäisi olla osa elämää vaikkei olisikaan "siivoushullu". Rutiinit pitävät kiinni elämässä, ihan sama mitä joku tästä maailmasta vieraantunut mamma väittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat siis perustaitojen opettamista "siivoushulluuteen" lietsomiseen? Jo on aikoihin eletty.
Ei ihme että nykynuorilla on paljon mt-ongelmia, kun vanhemmat ei opeta edes alkeellisia elämänhallintataitoja. Siivous on arkirutiini, ja rutiinit luo elämään jatkuvuutta ja turvaa. Ei tarvitse olla siivoushullu viikkosiivoukseen kyetäkseen. Pöly ja pinttynyt paska ovat pidemmän päälle terveysriskejä.
oho, laitoin 2 lähes samansisältöistä kommenttia, koska eka jostain syystä katosi hetkeksi. luulin että moderoitiin pois ;) nyt näkyy taas.
Aika laittaa jo tämän ikäisenä ryhtiä nuoren elämään.