Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli pojan rippijuhlat, hän sai lahjaksi

Vierailija
25.05.2013 |

valokuvakehyksen, joka oli ostettu kultasepän liikkeen poistopisteestä.

Hintalappu oli jäänyt paikoilleen, 20€ ja lahja oli kimppalahja kahdeksalta henkilöltä.

Siinä vaiheessa vähän harmitti, juhlien järjestäminen on aika kallista.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:18"] [quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:06"] Lahjahevosen suuhun ei katsota. [/quote]   Typerä suomalainen nöyristelysanonta. Ja kannattaa muuten katsoa sinne hevosen suuhun :) oli muuten aikoinaan ihan tapana viedä puolikuollut koni josta lähinnä vasn kuluja naspuripitäjään köyhille riesaks. Siellä sitten nöyrinä hyppivät, kun saivat lahjan. Tosin siitä ei ollu muuta kuin kuluja...   Suomalainen pikkunousukas on kautta aikain heitellyt ylpeyksissään jämiä köyhille. Ja niistä jämistä on sitten pitäny olla kiitollinen. Pyh.   Nyt sama jatkuu lahjoissa. Mautonta. [/quote]   Öh, tuota, kuka tässä on nousukas ja kuka köyhä...? Lahja on lahja, ei mikään armopala. Lahja on ennen kaikkea symbolinen ele, ja perussivistykseen kuuluu olla arvostelematta lahjoja. Myöskään lahjojen rahallisesta arvosta ei kuulu puhua. Kertoo ennen kaikkea lahjansaajan huonosto itsetunnosta, että hän kokee tulleensa kyykytetyksi tai saaneensa armopaloja. Itseään arvostava henkilö vastannottaa lahjat kiitoksin eikä arvota niitä suuntaan tai toiseen.[/quote]

Höpsis. Jos nyt "vaivautuu" olemaan niin armelias, että vie lahjan niin perussivistykseen kuuluu antaa lahja, joka saajalleen mieluinen. Jos läjä ihmisiä ostaa 20 € kimppalahjan ja unohtaa hintalapun siihen, niin se on moukkamaista ja sillä selvä.

onko muka niin, että lahjan saajan on oltava  kaikesta kotiin raahatusta romusta ikikiitollinen ja siitä, että kutsutut edes vaivautuvat paikalle? Eihän vieraan tarvitse kunnioittaa sitä, että ovat ylipäätään kutsuttu juhlimaan jotain merkittävää tapahtumaa ja saaden siinä sivussa nauttia vaivalla ja rahalla hankituista juhlapuitteista.

Vierailija
2/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan lapsen kaverisynttäreille 20 euron arvoisen lahjan. Lahja oli ihan ok, mutta arvoltaan yhden ihmisen lahja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan oli ökylahja mun saamaani valmistujaislahjaan verrattuna. Suvun äveriäin ukko oli ostanut mulle lahjaksi oikein 20 markan mustekynän. En tiedä oliko vaan laittanut sen toisen kynän laatikkoon vai oliko itse pitänyt toisen kynän, kun kotelossa oli paikat kahdelle kynälle.

Vierailija
4/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyttääkö joku nuori oikeesti vielä nykyaikana valokuvakehyksiä?? Itse en ainakaan perustas mitään valokuva-alttaria kotiini niinku mummoilla on tapana.

Vierailija
5/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin.

Sinulleko se kehys tuotiin lahjaksi vai palkaksi juhlien järjestämisestä?

Vierailija
6/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hyvä lahja. Luultavasti tarkoituksella hankittu vittumaiselle ap:lle. Muksu tuskin viisveisaa.

Vierailija
7/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneella on paskanen loppu :)

Mä en niin perusta koko lahjoista, mutta saan aina tosi hyviä lahjoja ja arvokkaitakin. Ehkä nää lahjojen antajat tunnistaa ja tietää nää ahneet ja sitten ei lahjaan panosteta, kun harva tykkää ahneista ihmisistä. 

Mä itsekin annan parhaat lahjat ihmisille, joista tykkään. Niin tekee varmaan muutkin. Eiköhän se sitten mene niin, ettei ne ihmiset, jotka niitä haukuttuja lahjoja laittaa, välitä tai tykkää niistä lahjan saajista niin hirveesti. 

Kannattaa siis miettiä, ketä kutsuu :D

Vierailija
8/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:03"]

Ahneella on paskanen loppu :)

Mä en niin perusta koko lahjoista, mutta saan aina tosi hyviä lahjoja ja arvokkaitakin. Ehkä nää lahjojen antajat tunnistaa ja tietää nää ahneet ja sitten ei lahjaan panosteta, kun harva tykkää ahneista ihmisistä. 

Mä itsekin annan parhaat lahjat ihmisille, joista tykkään. Niin tekee varmaan muutkin. Eiköhän se sitten mene niin, ettei ne ihmiset, jotka niitä haukuttuja lahjoja laittaa, välitä tai tykkää niistä lahjan saajista niin hirveesti. 

Kannattaa siis miettiä, ketä kutsuu :D

[/quote]

Kerro kenelle voimme lähettää kutsukortin kun meillä on rippijuhlat?

Vierailija
9/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestäni rippijuhliin moni tulee pelkän ruusun kanssa. kuinkahan pahasti niitä sitten morkataan? Missä hemmetin vaiheessa ihmisistä on tullut noin ahneita, ettei mikään riitä? Mun rippijuhliin tuli moni aikanaan vain ruusun ja kortin kanssa ja se oli ihan tavallista. samalla tavalla kestittiin kaikki, eikä kenenkään tuomisista rutistu, vaan oltiin iloisia, kun vieraita kävi paljon onnittelemassa :)

Hyi hitto. Kammottavaa rutista lahjoista ja niiden arvosta. Eikö teillä ole minkäänlaisia käytöstapoja? Millaisesta perheestä kasvaa tuollaisia? Mä olen kotoa oppinut, että juhlat järjestetään viimeisen päälle. Niin, että syötävää ja juotavaa riittää ja vieraat viihtyy. En ole oppinut mitään siitä, että vieraiden pitäisi tuoda tietyn arvoisia lahjoja tai että lahjan pitäisi kattaa jotain kustannuksia.

Lahja on l-a-h-j-a. Siitä päättää lahjaan antaja. Lahjan saaja kiittää kauniisti muistamisesta. Ajatus on tärkein. Muistaminen on tärkeintä. Juhliin tulo on tärkeintä. Se lahja on bonus, jos sellaisen saa. Se ei ole mikään pakko.

Vierailija
10/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katso lahjahevosen suuhun, ap. Eikö kuitenkin ollut mukava, että tämä porukka tuli sinne rippijuhliin?

Vierailija
11/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tällaisia lahjavaatimuksia :( Kyllä meille saa vieraat tulla ihan ilman lahjoja tai pienten tuomisten kanssa. Perinteisesti se ruusukin on rippijuhlissa riittänyt. Osalle tuntuu vieraanvaraisuus olevan täysin tuntematon käsite ja juhlat järjestetään lahjojen haalimisen vuoksi. Jälkeenpäin sitten morkataan kaikki, jotka eivät ole riittävän suurta lahjaa tuoneet.

Onneksi mun tuttavapiiriin ei moisia kuulu. Tutuilleni annan mielelläni vähän reilumminkin. He kun eivät sitä odota tai vaadi. 

Vierailija
12/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina toivon, että nää lahjarutkutukset on provoja. Mun mielestäni lahjan päättää lahjan antaja ja se annetaan ihan omien varojen ja ajatusten mukaan. Ei lahjaksi voi vaatia mitään ja mun järjestämiin juhliin saa tulla lahjattakin.

Ihmiset ajattelee niin eri tavoin lahjoista. Ja monella on niitä juhlia vaadittavine lahjoineen monet, joten suuret summat lahjoihin on mahdottomia. Älkää siis ruikuttaja lahjoista :(

Ja en sano tätä siksi, että itse antaisin pieniä lahjoja. Mä sanon sen siksi, ettei ihmiset ottaisi turhaa stressiä noista lahjoista ja yrittäis laittaa yli omien varojen - tai jättäisivät tulematta juhliin tuon vuoksi. 

Eiköhän suuri osa kuitenkin pidä tärkeimpänä sitä, että yleensä tulee juhlimaan. Näin mä uskon. ja jos joku kuvittelee juhlissa pääsevänsä plussan puolelle, niin pettyy kyllä varmaan. Ei ne lahjat yleensä kata kuluja. Eli tienaamismielessä juhlia järjestävien kannattaa kylläunohtaa koko juhlat. Tienaaminen ei juhlilla onnistu ;)

Vierailija
13/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä persettä? Olisiko pitänyt porukan antaa lapselle vähintää 1000€ puhtaana käteen?

Ei 15-vuotias tarvitse mitään kallista. Ylipäätää törkeää tuijotella lahjojen hintaa. Toivottavasti ko. porukka ei teidän perheelle anna enää edes tulitikku askiakaan lahjaksi.

Älä järjestä juhlia, jos niiden järjestäminen on liian kallista ja paha mieli tulee asiasta kuin asiasta.

Vierailija
14/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:47"]

No tuo on melkein kuin meidän häälahja. Kymmenen hengen porukka keräsi satasen kasaan (eli kymppi per naama) lahjaksi meille.

Juu ei, ne lahjat eivät todellakaan olleet tärkeitä mutta kyllä se vähän laittoi ihmettelemään.

[/quote] En näe yhtäläisyyttä, 10eur vs. 2,5eur...

Vierailija
15/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:03"]

Itse meinaan laittaa ylppäri kutsuun kahden vuode4n päästä että ainoastaan rahaa lahjaksi.

[/quote]

Oletko niin köyhä?

Vierailija
16/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko kesä festaroidaan,
vaikka rahaa ei oo.
Kutsuin koko suvun rippijuhlaan,
 oon nero!"

PMMP: Päät soittaa

Ymmärrän tuon biisin sanata niin, että rippilahjaksi halutaan nimenomaan rahaa. 

Vierailija
17/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kukaan hyötyy lahjasta, mistä tulee vain paha mieli tai lahja kaiken kaikkiaan on täysin välinpitämätön? Ihan käsittämätöntä itsekkyyttä lahjan antajalta antaa vain jotain paskaa jotta lahjanantovelvollisuus on täytetty. Silloin voi ne juhlatkin jättää väliin kun on niin vastenmielistä.

Olisi oikeasti parempi olla antamatta mitään kuin antaa jotain tarpeetonta. Jos haluaa antaa 20 euron arvoisen lahjan niin miten olisi vaikka Angry Birds -muki ennemmin kuin valokuvakehys, teinipojalle?

Vierailija
18/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa kutsussa, jos haluaa kalliita lahjoja. Tai vaikka se tilinumero ja minimimaksu pyyntö. Helppoa kaikille. Voi valita tullako vai ei:). Heitä kehykset roskiin ja katkaise välit mokomiin köyhäilijöihin.

Vierailija
19/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw, teidän rahanahneiden mammojen on turha enää tuota kerjuuta pistää etiketin piikkiin:

http://www.kaikkijuhlista.fi/etiketista/kayttaytyminen

"

Lahjat

Jos olet kutsuttu vieraaksi yksityiskotiin, pieni tuliaislahja tai kukat ovat paikallaan. Tuliaislahjana pullo viiniä, suklaarasia tmv. Ennen viinipullon korvasi useimmiten kahvipaketti. Tilaisuudesta/ tuttavuusasteesta jne. riippuen tuliaislahja voi olla mitä tahansa, kirja, levy tai vaikka saunakiulu ja vihta. Lahja ei ole pakollinen, eivätkä kukatkaan. Syntymäpäiville mentäessä, niistä on kuitenkin tullut perinne. Kukat voi lähettää myös etukäteen tai vasta kiitoksena jälkikäteen. Virallisille vastaanotoille ei ole tapana viedä kukkia."

Että sillä lailla. Etiketin mukaan lahja siis ei ole edes pakollinen.

Vierailija
20/67 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen hinnoista ei puhuta. Lahjoja ei arvostella. Piste. Mistä kukaan voi tietää, kuinka kauniin ajatuksin ja suunnitelmin se valokuvakehys on ostettu? Oli sitten alennuksessa tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä