Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ihmisiä, jotka EIVÄT pidä sushista?

Vierailija
25.05.2013 |

Sitä hehkutetaan niin monessa paikassa, nykyään sushipaikkojakin syntyy kuin sieniä sateella. Olen itse syönyt kerran tonnikalaa ei-purkkimuodossa, ja se oli kuvottavaa. Samoin ajatus merilevästä kauhistuttaa. Voisiko olla niin, että olen vain syönyt huonoa tonnikalaa (pilaantunutta se ei tosin ollut) ja minulla on ennakkoluuloja? Että voisin tykätäkin sushista mahdollisesti?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tajua miksi söisin jotain niin pahaa, että sitä pitää opetella syömään."

Mitäs sinä vastaisit jälkikasvullesi, joka yökkii lautasellaan olevaa lohta/pastaa/tomaattia/ihan mitä vaan ja sanoo noin? ;) 

Vierailija
42/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tykkäsin sushista todella paljon, mutta sit tulin raskaaksi ja raskausaikana raaka kala yökötti, eikä sitä muutenkaan sillon suositella syötäväks. Raskaus oli ja meni, mutta yökötys sushiin jostain syystä jäi. Kerran maistoin, ja meinas laatta lentää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. Olen syönyt sushia monesti, mutta en vaan tykkää. Graavikalasta ja kylmäsavulohesta sen sijaan pidän. Voin ihan hyvin syödä sushia, jos seurueessa muut sitä haluavat, mutta itse en sitä oma-aloitteisesti valitse. Omat suosikkimakuni löytyvät Italian ja Espanjan suunnalta.

Vierailija
44/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vastasin että huonosti tehty sushi on pahaa, mutta erinomaisesti valmistettu sushi on herkkua!

En itse tunne ketään, joka ei tykkäisi sushista. Pahaa sushia olen kyllä itsekin syönyt joskus...Ja eihän kaikista lajitelmaan kuuluvista voi tykätäkään, esim. muna nigiri ei ole mun makuuni lainkaan.

Vierailija
45/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se muna nigiri sisältää? Tuhatvuotisen munan? Silloin voisin ymmärtääkin miksi se ei ole maun mukainen, mitä tuhatvuotisesta munasta olen kuullut.

Vierailija
46/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt sushia viimeisen reilun 10 vuoden aikana lukemattomia kertoja ja tehnyt sitä itsekin usein. Pari vuotta sitten tuli kuitenkin stoppi, eikä sushi enää maistunut. Nykyään voin ihan hyvin mennä kaverin kanssa sushipaikkaan lounaalle, jos sitä erityisesti vaaditaan, mutten itse koskaan ehdota sitä. Raa'asta kalasta pidän edelleen ja nigirit vielä menevät, mutta maki sushiin en enää koske.

Vierailija
47/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan edes maistaneetkaan sushia (ei ole hyvä tai paha asia, kunhan totean).

En itse pidä kalan mausta paljon, mikä on valitettavaa, koska sukukekkereissä on aina alkuruokana graavilohta, jota olen opetellyt syömään ihan väkisin.

Sushia sen sijaan rakastan ja voisin syödä sitä monta kertaa viikossa - ja aika usein syönkin :-) Wasabi, inkivääri, nam nam!

Vierailija
48/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se raaka kala ei juurikaan maistu sushissa. Eniten niissä maistuu wasabi, inkivääri ja soijakastike, riippuen millä noista haluaa sushejaan maustaa.

Vierailija
49/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt kymmeniä kertoja, koska mieheni on suuri sushin ystävä. En ole vieläkään oppinut tykkäämään siitä, vaikka pystyn kyllä sitä syömään, ja mieheni mieliksi usein syömmekin. En varmaan ikinä opi nauttimaan sushista. Luulis, että vuosien aikana olisin jo oppinut.

Luulen, että minulla vaan tökkii eniten se riisiviinietikan maku siinä riisissä, enkä kyllä ole yhtään ihastunut merilevänkään makuun. Wasabi, raaka kala ja soijakastike on ok! 

Vierailija
50/63 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään omasta mielestäni japanilainen keittiö on täysin yliarvostettu. Ruoka ihmeellistä moskaa ja paskaa. Olkoot sitten kuinka terveellistä tahansa. Syön sushia silloin tällöin, sinänsä ei ole pahaa, mutta en kyllä tajua mikä siinä nyt on niin erikoisen hyvää? Japanissa ollessa ruoka oli kyllä erikoista, söin toki, mutta todellakin maailmassa monta parempaa keittiötä. Nämähän tietysti henkilökohtaisia makutuntemuksia. Aasiassa thaimaalainen, kiinalainen tai vietnamilainen keittiö on paljon parempaa, kun nämä japanin "herkut"

Vierailija
51/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en todennäköisesti tykkäisi, edes sietäisi sushia, sillä wasabi on jotain niin kamalaa etten sitä saa alas yökkimättä. Harmi. :(

ap

Vierailija
52/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wasabia annostellaan itse, ei sitä ole pakko laittaa. Musta se on kyllä ihan parasta :)

Vierailija
53/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:21"]

Eli en todennäköisesti tykkäisi, edes sietäisi sushia, sillä wasabi on jotain niin kamalaa etten sitä saa alas yökkimättä. Harmi. :(

ap

[/quote]

Et tunnu ymmärtävän, että sushi tarkoittaa vain riisietikalla, suolalla ja sokerilla maustettua riisiä. Yleensä riisin kaverina on joku täyte, esimerkiksi kurkku, avokado ja/tai jokin merenelävä. Täytteenä voi olla mitä vaan, yleisiä ovat majoneesi, Philadelphia-tuorejuusto, lohi tai katkarapu.

Makit ovat sellaista sushia, jonka ympärillä on merilevää ja nigirit taas riisipalloja, joissa täyte on pallon päällä. Sashimi on pelkkää raakaa kalaa ohuina viipaleina (usein tarjoillaan sushin yhteydessä).

Siinä siis perussushit. Niitä on niin montaa erilaista kuin on syöjääkin. Länsimaissa myydään sushina myös vaikkapa kanatäytteisiä paloja.

Sushiin voi halutessaan hakea lisämakua kastamalla sushipala soijaan. Huom. VOI, ei ole pakko. Soijaan taas VOI hakea lisämakua liottamalla sinne pikkunokare tuota wasabia. Huom. VOI, ei ole pakko. Sushipalojen välissä VOIDAAN puhdistaa makunystyröitä syömällä pikkusiivu hillottua inkivääriä. Taas kerran paino sanalla VOI.

Sushi ei siis ole mikään valmis ruokalaji kuten vaikkapa makaronilaatikko. Jos siihen haluaa tutustua, VOI sitä kokeilla montaa eri lajia ja monella tapaa syötynä. Ei sitä kuitenkaan ole mikään pakko syödä tai maistella.

Ilmeisesti olit jo valmiiksi päättänyt että et halua pitää sushista, koska otsikossa kysyt sushi-mielipiteitä nimenomaan niiltä, jotka sushista eivät tykkää. Se sinulle toki sallittakoon, on vaan minusta aika mielenkiintoinen tapa kuluttaa lauantai-ilta :)

Vierailija
54/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 00:21"]

ap

[/quote]

Et tunnu ymmärtävän, että sushi tarkoittaa vain riisietikalla, suolalla ja sokerilla maustettua riisiä. Yleensä riisin kaverina on joku täyte, esimerkiksi kurkku, avokado ja/tai jokin merenelävä. Täytteenä voi olla mitä vaan, yleisiä ovat majoneesi, Philadelphia-tuorejuusto, lohi tai katkarapu.

Makit ovat sellaista sushia, jonka ympärillä on merilevää ja nigirit taas riisipalloja, joissa täyte on pallon päällä. Sashimi on pelkkää raakaa kalaa ohuina viipaleina (usein tarjoillaan sushin yhteydessä).

Siinä siis perussushit. Niitä on niin montaa erilaista kuin on syöjääkin. Länsimaissa myydään sushina myös vaikkapa kanatäytteisiä paloja.

Sushiin voi halutessaan hakea lisämakua kastamalla sushipala soijaan. Huom. VOI, ei ole pakko. Soijaan taas VOI hakea lisämakua liottamalla sinne pikkunokare tuota wasabia. Huom. VOI, ei ole pakko. Sushipalojen välissä VOIDAAN puhdistaa makunystyröitä syömällä pikkusiivu hillottua inkivääriä. Taas kerran paino sanalla VOI.

Sushi ei siis ole mikään valmis ruokalaji kuten vaikkapa makaronilaatikko. Jos siihen haluaa tutustua, VOI sitä kokeilla montaa eri lajia ja monella tapaa syötynä. Ei sitä kuitenkaan ole mikään pakko syödä tai maistella.

Ilmeisesti olit jo valmiiksi päättänyt että et halua pitää sushista, koska otsikossa kysyt sushi-mielipiteitä nimenomaan niiltä, jotka sushista eivät tykkää. Se sinulle toki sallittakoon, on vaan minusta aika mielenkiintoinen tapa kuluttaa lauantai-ilta :)

[/quote]

Ymmärsit nyt aivan väärin.. Kysyin sushista juuri siitä syystä, etten tiennyt siitä paljoakaan. Ja vastausten pohjalta ajattelin etten siitä tykkäisikään. Sinä olit ensimmäinen, joka esim. kertoi mitä kaikkea sushiin kuuluu ja onko se ns. pakollista vai valinnaista.

Vaikea on vastata asiaan, josta ei tiedä mitään.

ap

Vierailija
55/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tuolla "pakollisuudella" tarkoitin siis sushiin kuuluvia aineksia, en sitä että sitä olisi pakko tunkea kurkusta alas. :D

ap

Vierailija
56/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin kyllä menettänyt elämässä paljon, jos en olisi tottunut kalan (inhosin lapsena), oliivien, sinihomejuuston, punaviinin, kahvin tai sushin makuihin. Joskus itseään kannattaa haastaa. En ensin millään meinannut jaksaa lukea Tolstoitakaan, onneksi sinnittelin sillä teokset ovat upeita!

Vierailija
57/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 20:52"]

Mielenkiinnosta kysyn: miten sushia voi "opetella syömään"? Ja mitä kaikkea siihen muuten kuuluu? Itse tykkään katkaravuista - myös raakana - onko sushissa niitä?

[/quote]

Minä teen sushin pääsääntöisesti siten että merilevän päälle riisipedille laitan tuoretta ruohosipulia, graavilohta, wasabia, porkkanaa, avocadoa, kurkkua ja tuorejuustoa.  Käärin rullaksi ja leikkaan annospaloiksi. Ja lapset(kin) rakastavat!

http://www.viipaleita.net/blog/media/viipaleita/sushia4.jpg?mtime=1301306349

Vierailija
58/63 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sushi on paras ruoka. Tuntuu hyvältä ja erityisesti pidän merilevän mausta.

Yks pointtiu: huono sushi ei ole hyvää. Suomessa useimmat sushit on pakastettua puuroa ja tehty suuren yleisön makuun: mautontsa, kuivaa, huonoa.

Hyvä sushi on taivaallista.

Vierailija
59/63 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hirveetä paskaa se o

Vierailija
60/63 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvää, luulin etten pitäisi - mutta pidinkin paljon. Kaikkea en toki ole maistanut, kun ruuan ulkonäkö oudoksutti