Reseptejä kesäkurpitsasta? On kesäkurpitsa jääkaapissa mutta aina se maistuu vain "ei miltään", saako sen maistumaan joltain?
En edes tiedä miltä pitäisi maistua kun minulle maistuu ei miltään.
Kommentit (60)
Mutta jos sen raastaa ja sekoittaa johonkin mureketaikinaan tai kastikkeeseen niin maistuuko se kesälurpitsa sitten miltään? Eikö ap halunnut itse kasviksen maistuvan joltain?
Edelleen sitä mieltä että turha kasvis.
”
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kesäkurpitsan tehokäyttäjille. Itsekin tykkään "kiinteästä" kesäkurpitsasta, mutta joskus suurin osa sisuksesta on sellaista inhottavaa siemenhöttöä. Olen leikannut sen osan pois ja laittanut biojätteeseen, tai korkeintaan pilkkonut johonkin sosekeittoon. Yleensä en siihenkään. Kysynkin, oletteko käyttäneet myös sen keskiosan siemenineen johonkin, ja voiko jostakin nähdä päältäpäin, mikä kurpitsa on sisältä kunnollinen ja kiinteä ja mikä siementen täyttämä?
”
Osta mahdollisimman ”laiha” tai pieni, niin ei ole vielä alkanut kypsyttää siemeniä. Sama pätee kurkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsalasagne on hyvää. Kesäkurpitsalla korvataan siis lasagnelevyt, pitää vaan leikata tarpeeksi ohuiksi ja itkettää ensin.
Munakoisoja itketettiin ennen kitkeryyden takia, nykyään niitäkään ei tarvitse....mutta miksi kesäkurpitsa?
Koska siitä on niin suuri osuus vettä. Mutta tietysti jos vetinen ruoka ei haittaa, niin voi laittaa suoraan sellaisenaan.
Mä teen useinkin kesäkurpitsalasagnea (viljaton keittiö), eikä se ole koskaan ollut vetistä, itkettämättäkään. Ilmeisesti soosipuoli on jämäkämpi. Oikaisen juustokastikkeen mascarponella.
Off topic, mutta aivan ihana lasagne tulee kun laittaa "lasagnelevyiksi" juurisellerisiivuja.
Eikö kurkku ole käytönnössä sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsalasagne on hyvää. Kesäkurpitsalla korvataan siis lasagnelevyt, pitää vaan leikata tarpeeksi ohuiksi ja itkettää ensin.
Munakoisoja itketettiin ennen kitkeryyden takia, nykyään niitäkään ei tarvitse....mutta miksi kesäkurpitsa?
Koska siitä on niin suuri osuus vettä. Mutta tietysti jos vetinen ruoka ei haittaa, niin voi laittaa suoraan sellaisenaan.
Mä teen useinkin kesäkurpitsalasagnea (viljaton keittiö), eikä se ole koskaan ollut vetistä, itkettämättäkään. Ilmeisesti soosipuoli on jämäkämpi. Oikaisen juustokastikkeen mascarponella.
Off topic, mutta aivan ihana lasagne tulee kun laittaa "lasagnelevyiksi" juurisellerisiivuja.
Oioioi, mulla on jääkaapissa sellerinpala, lempijuureksiani. Tämä menee kokeiluun, kiitos! Ehkä tattiversiona, kohta alkaa uusi tattikausikin :)
Kesäkurpitsa sopii tomaattipastakastikkeeseen, kesäkurpitsapastan resepti löytyy googlaamalla.
Raastettuna kesäkurpitsa sopii perunan ja porkkanan lisäksi kasvispihvien raaka-aineeksi.
PS. Moussakaan laitetaan munakoisoa, mutta jokainen kokki tietty soveltaa omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oioioi, mulla on jääkaapissa sellerinpala, lempijuureksiani. Tämä menee kokeiluun, kiitos! Ehkä tattiversiona, kohta alkaa uusi tattikausikin :)
Karppausbuumissa tuli joskus bongattua tuo vinkki karppifoorumilta. Tein silloin aika usein lasagnea juuriselleristä. Tulee tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppausbuumissa tuli joskus bongattua tuo vinkki karppifoorumilta. Tein silloin aika usein lasagnea juuriselleristä. Tulee tosi hyvää.
Multa on mennyt ihan ohi. Itselle jäi sieltä modattu Karpin kaalilaatikko, ei riisiä, mutta porkkanaa, pekonia ja sulatejuustoa. Ai nam. :D Oopseja olen tehnyt myös ahkeraan. Itse olen crohnikko, mies viljaton moniallergikko.
Olen kotoisin Italiasta jossa kesäkurpitsaa (zucchini) käytetään paljon, joten laitan jotain perinteisiä ohjeita. Pienet kesäkurpitsat on aina parempia, sitä tärkeämpää mitä yksinkertaisempi ohje.
Kasvis-carbonara kesäkurpitsasta
Spaghettia
Kesäkurpitsaa
Sipulia
Keltaista paprikaa
Kaalinlehti
1 muna / syöjä
muskottipähkinää, suolaa, mustapippura
Freesaa kasvikset pannussa oliiviöljyssä, keitä pasta. Sekoita astiassa munat ja mausteet. Sekoita keskenään pasta ja kasvikset. Sekoita joukkoon raaka muna-mausteseos, sekoita kunnolla ja tarjoa heti.
Kala-kesäkurpitsapasta
tagliatelle pastaa, mieluiten tuorepasta
lohi- tai nieriäfileitä
kesäkurpitsaa
tomaattia
sipulia
valkoviiniä
suolaa, mustapippuria, ripaus chiliä
Paloittele tomaatit, sipuli ja kala. Paista pannussa ensin sipulia, lisää sitten kalakuutiot. Lisää päälle viini ja anna haihtua. Lopuksi tomaatti ja kesäkurpitsat, paistuu noin 10 min matalalla lämmöllä. Lisää mausteet ja sekoita pastaan.
Mozzarellaa, ilmakuivattua kinkkua ja kesäkurpitsaa
Siivuta kesäkurpitsa ohueksi esim. juustohöylällä. Sekoita kastike oliiviöljystä, sitruunamehusta, suolasta ja mustapippurista ja kaada kesäkurpitsoiille. Anna marinoitua vähintään vartti. Laita lautaselle kesäkurpitsan kaveriksi prosciuttoviipaleita, rucolaa tai villivihanneksia ja mozzarellapallo.
Kesäkurpitsasta saa myös hyvän munakkaan käyttämällä kesäkurpitsaa viipaleina tai raasteina, minttua ja pecorino romano tai manchego-juustoa raasteena.
Ja kesäinen tuorehernekeitto
Kesäkurpitsaa
Valkosipulia
saman verran tuoretta hernettä kuin kesäkurpitsaa
kasvislientä
parmigiano juustoa (4 h annokseen noin 50 g)
tuoretta basilikaa
oliiviiöljyä, suolaa, mustapippuria
Valkosipuli ja kesäkurpitsat paistetaan kypsäksi noin 15 min. Lisätään puolet herneistä ja puolet liemestä. Keitetään hetki jotta herneet kypsyy ja sitten soseutetaan. Lisätään lientä kunnes paksuus on sopiva. Loput herneet kokonaisena sekaan ja parmigianoraastetta ja tuoretta basilikaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kurkku ole käytönnössä sama asia.
Ei nillä ole oikein mitään muuta yhteistä kuin että molemmat on vihreitä ja pitkulaisia. Maku ja käyttötavat ihan erilaisia.
Teen itse usein kesäkurpitsa-pinaatti-kanapestopastaa. Paistan siis kanan, sekaan kasvikset, sitten pesto ja creme fraichea. Siitä pastan päälle ja parmesaanilastuja päälle.
Kesäkurpitsan voi raastaa ja tehdä kastikkeen kinkusta, kesäkurpitsaraasteesta, runsaasta oreganosta ja creme fraichesta.
Ratatouille, uunipaistokset, tajinet.
Kesäkurpitsan voi halkaista, kaivertaa, ja täyttää vaikka jauhelihalla ja kasviksilla. Juustoa päälle ja uuniin.
Paljon mahdollisuuksia.
Italiasta tuli mieleeni, että italialaisen ystäväni äiti laittoi meille ruoaksi kananmunassa ja jauhossa leivitettyjä, paistettuja tai liekö friteerattuja kesäkurpitsan kukkia. Ne maistuivat hyvälle, vaikka en edes tiennyt että kesäkurpitsan kukatkin voi syödä.
Mun mielestä just hyvä kun se on niin mauton. Saa kaikenlaisiin ruokiin keveyttä ja lihaa vähemmälle, kun korvaa kasviksilla. Kesäkurpitsa sopii hyvin, koska tosiaan imee maut niin hyvin. En tykkää monista vegeruoista, enkä ole ainoa, hyvä kun meillekin on vaihtoehtoja. Terv. Nirso lihanvähentäjä
Vierailija kirjoitti:
Italiasta tuli mieleeni, että italialaisen ystäväni äiti laittoi meille ruoaksi kananmunassa ja jauhossa leivitettyjä, paistettuja tai liekö friteerattuja kesäkurpitsan kukkia. Ne maistuivat hyvälle, vaikka en edes tiennyt että kesäkurpitsan kukatkin voi syödä.
Meilläkin ne syödään aina. Joko friteerattuja tai täytettynä kala- tai lihatäytteellä.
Siitä voi tehdä "pekonia" vegehampurilaisen väliin:
Kaikki reseptit siitä ovat mielestäni aika hirveitä. Yksi resepti on hyvää, mutta siinä on vähän enemmän hommaa.
Kokki Julia Childin Zucchini Tian paistos.
https://www.campasimpukka.fi/2019/07/julia-childin-kesakurpitsapaistos…
https://food52.com/blog/4236-julia-child-s-zucchini-tian?srsltid=AfmBOo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on sama asia.
Sama asia? Ei kesäkurpitsa ole kitkerä yhtään. Munakoiso on.
Tää on oikeasti todella hyvä ja toimiva idea, se rapea pinta ja pehmeä sisällys on täydellinen yhdistelmä.