Miksi Kela penää takaisin tukia vielä yli vuosi jälkeenpäin?
Eihän sitä paitsi minun vika ole, että tehneet virheellisen päätöksen ja nyt näin paljon myöhemmin perivät takaisin. Laitoin asiasta valituksen ja valitus eteni Sosiaaliturva-asioiden muutoslautakunnalle, mutta ei auttanut vaan nyt tuli perintäilmoitus. Sitä paitsi eikö valituksen pitäisi mennä vielä vakuutusoikeudellekin? Se jäi nyt pois.
Kommentit (33)
Ne voi penätä niitä takaisin useamman vuoden takaa. Exältä aikoinaan karhusi 5 vuotta vanhoja ylisuorituksia.
Eikö yleensä myös vakuutusoikeudelle oikeus valittaa? Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Ne voi penätä niitä takaisin useamman vuoden takaa. Exältä aikoinaan karhusi 5 vuotta vanhoja ylisuorituksia.
Jotain rajaa sentään, vielä 5 vuotta myöhemmin!
Ja onko yhden kuukauden ylimääräinen etuus, joka vastaa n. 600 euroa, muutenkaan Kelalle maailmanloppu? En usko, että konkurssiin menee. Mutta pitää tehdä kiusaa ihmisille ihan uhallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain rajaa sentään, vielä 5 vuotta myöhemmin!
Valtiolla on pitkä käsi ja muisti. Minullakin on siellä 86e ylisuoritus ollut jo 1.5 vuotta. Näin heti, että raha ei kuulu minulle. Olen vain niin kyllästynyt tekemään kelatätien hommia, että kerrankin päätin vain olla hiljaa. Ei ole minun asiani. Huomaavat jos huomaavat.
Olet saanut rahoja, jotka eivät sinulle kuulu ja joihin sinulla ei ole oikeutta, joten ne peritään pois. Mikä tässä tarkalleen ottaen on se kohta, joka tuottaa sinulle hankaluuksia...?
Tuet pitäisi maksaa takaisin kaikki.
Liikaa maksetut ilman tuomiota pakkotyöhön.
Kunnes kuolema estää perinnän.
Se on veronmaksajien oikeus.
Heh, tein joitakin vuosia sitten myös valituksen Sos.t.-muutoslautakunnalle Kelan tekemän virheen aiheuttamasta takaisinperinnästä. Sieltä tuli päätös että Kela toiminut väärin. Tästä seurasi kuitenkin se että Kela ”käsitteli” asian pikavauhtia uudelleen ja määräsi maksamaan sössimänsä, ylimaksetut eurot välittömästi.
Kela siis kosti, koska sai moitteita ylemmältä taholta :D. Allekirjoittaneena oli vielä jonkun venakon nimi. Kyllä nauratti.
Etkö ap itse tajunnut, että tuki jota saat on liian suuri.
Luulisi jokaisen itse tajuavan sen verran asioista ja kyselevän ja juttelevan Kelan kanssa.
Mutta tiedän ihmisiä, jotka asumistukea saadessaan eivät ole ilmoittaneet Kelalle, että ovatkin nyt työsuhteessa.
Kun asia sitten tulee ilmi, Kela tietenkin perii takaisin ne asumistuet, jotka hlö on väärin perustein saanut.
Sitten nämä ihmiset itkee suureen ääneen, että mulla ei ole varaa maksaa takaisin niitä asumistukia.
Jos olis heti ilmoittanut, että on töissä, asia olisi hoitunut helposti, kun tuki olisi heti katkaistu,
Samasta syystä kuin ne maksaa vuoden jälkeen takaisinkin rahaa kun ovat avustaneet liian vähän. Just sain 1500e takaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut rahoja, jotka eivät sinulle kuulu ja joihin sinulla ei ole oikeutta, joten ne peritään pois. Mikä tässä tarkalleen ottaen on se kohta, joka tuottaa sinulle hankaluuksia...?
Mielestäni ei oikeudenmukaista siksi, koska omasta mielestäni ihan oikeutetusti pidin osa-aikatyöstä irtisanouduttani lomapäivät ennen siirtymistä uuteen työhön. Ainahan lomapäivät saa pitää. Ja tuon lomakorvauksenhan pitäisi kuulua sovitellun päivärahan piiriin. Sain siis soviteltua päivärahaa osa-aikatyössä ollessani. Sehän on ansaittua tuloa, eikö niin? Mutta, koska lomakorvaus liitettiin viimeiseen palkkalaskelmaani, Kela laski sen mukaan edelliskuun palkkaan.
Hävisinkö siis asiassa, koska ei eri laskelmassa, en tiedä? Eli olisinko saanut soviteltua päivärahaa enemmän, jos lomakorvaus olisi otettu huomioon eri palkkalaskelmassa, joka siis liitetty työtön työtön-hakemukseen mukaan? Nyt siis perivät takaisin rahoja yhdeltä kuulta siksi, koska heidän mielestään minun olisi pitänyt aloittaa välittömästi uusi työ kuin, että olisin pitänyt ensin minulle kuuluvat lomapäivät ennen siirtymistä uuteen työhön. Ja soviteltua päivärahaa maksettiin osa-aikaisessa työsuhteessa ollessani loma-aikoinakin. Siksi en ymmärrä miksei nyt muka?
Tajusiko joku tätä?
Pirkanmaalla peritään vielä pitkään väärin maksettuja työttömyysetuuksia. Kokeilussa asiakkaat oli työkkärin sijaan kunnan asiakkaita ja siellä oltiin aika lailla leväperäisiä etuuksien kanssa. Sitten tuli tarkastus ja takaisinperinnät jopa pari vuotta jälkikäteen.
Itse sain moiset kumottua ilmoittamalla että niillä oli kaikki tiedot joille heille kuuluikin ja mikäli virhettä on tehty on se heidän oma tuotoksensa eikä liity minuun mitenkään. En itse edes tiedä miten nuo tuet lasketaan vaikka olenkin yrittänyt kysyä niin ei vastata. Minullakaan ei siten ole mitään mahdollisuutta tarkistaa maksetaanko minuille oikein.
Se hyväksyttiin.
Alkoivat uudelleen vuos myöhemmin perimään, jolloin kerroin että asia on jo kerran käsitelty ja että toimivat nyt varsin kyseenalaisella tavalla. Toistaen edellisen vastaukseni.
Lopuksi retoorinen kysymys että onko heillä aikomuksena tappaa minut stressillä palaamalla vanhaan aina vain uudestaan ja uudetsaan kunnes murrun ja säästävät siten tuissa?
Tietysti penää takaisin. Se että yksi vinkuu " vain 600e missä se tuntuu", osoittaa ymmärtämättömyyttä. 2019 kela lähetti takaisinmaksuehdotuksen 40 000 tuensaajalle , keskimääräinen summa oli rapiat 1000e. Siitä sitten laskee millaisista rahoista on kysymys.
Etuuden saaja on viime kädessä vastuussa siitä, että hän ilmoittaa ajoissa muutoksistaan Kelaan. Eiköhän nämä liikamaksut johdu lähes 100 % siitä, että etuuden saaja ei ole ilmoittanut ajoissa Kelaan muutoksista (tulot, perhekoko, muutto tms.). Kyllä ne asiat Kelan päässäkin ottaa vähintään muutaman päivän, ennen kuin kerkeävät muuttaa asioita. Vai kuvitteletko ap, että Kelassa on koko ajan 10 hengen iskuryhmä odottamassa henkeä pidätellen 24/7 näppäimistön äärellä, että milloin sinä keksit jotain jännää. Sitä paitsi liikamaksu on aina liikamaksua. Olet ehkä saanut jotain toista etuutta tms. joka poissulkee nyt takaisinperittävän edun. Maksat nyt vaan kiltisti pois, etkä valita. Se on meiltä veromaksajilta kaikki tämä pois.
Nyt hopi hopi mustikkaan. Putsatun mustikkaämpärin hinta on n. 50 euroa. Nämä saat myydä verovapaasti. Kerkeät keräämään takaisinperittävän summan takaisin hyvin, jos kyse ei ole tuhansista euroista. Saat samalla hyötyliikuntaa.
Maksa pelle velkas Kelalle, äläkä täällä vingu olemattomasta vääryydestä mihin olet ihan itse syypää. Typerys!
Vierailija kirjoitti:
Maksa pelle velkas Kelalle, äläkä täällä vingu olemattomasta vääryydestä mihin olet ihan itse syypää. Typerys!
Älä täällä hauku muita kun et edes ymmärrä mistä kyse!
Käyn kyllä huomenna sanomassa asiasta Kelalla ja kysymässä miksen saanut laittaa valitusta myös vakuutusoikeudelle kuten normaalisti.