Mitä sinä tulet perimään?
Monenko kesken perintö tullaan jakamaan? Mitä perintö tulee sisältämään? Mitä meinaat perityllä omaisuudella tehdä?
Itse tulen perimään kerrostaloasunnon. Asunto on Vantaalta ja mielestäni hyvällä paikalla. En tiedä vielä mitä asunnolla sitten joskus teen, ehkä muutan siihen itse tai sitten myyn. Arvo noin 200 000 euroa. Lisäksi tulee varmasti irtaimistoa, jonka arvoa en osaa arvioida.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 09:42"]
Monenko kesken perintö tullaan jakamaan? Mitä perintö tulee sisältämään? Mitä meinaat perityllä omaisuudella tehdä?
Itse tulen perimään kerrostaloasunnon. Asunto on Vantaalta ja mielestäni hyvällä paikalla. En tiedä vielä mitä asunnolla sitten joskus teen, ehkä muutan siihen itse tai sitten myyn. Arvo noin 200 000 euroa. Lisäksi tulee varmasti irtaimistoa, jonka arvoa en osaa arvioida.
[/quote]
En tiedä. Olen saanut jo osan perintöäni, n. 40.000 euroa. Jakajia oli 2. Sukumökin myynnistä on tulossa n. 5000 euroa, jakajia on eri suuruisilla osuuksilla toistakymmentä. Maksoin perinnöllä pois jäljellä olleen mökkivelan ja osan asuntolainoja. Osa on vielä pitkään kiinni lapsuudenkodissani ja toivottavasti hyvin pitkään. Ehtii sitä vielä itsekin kuolla...jos menee suoraviivaisesti, niin tulee vielä n. 100 000 euroa. Menkööt eteenpäin lapsilleni, jos silloin vielä elän.
Tulevista perinnöistä en tiedä. Tähän ikään mennessä olen saanut ennakkoperintöä 10 000e ja perintöä 15 000e. Enkä edes jaksa miettiä mitä on tulossa, toivottavasti vanhemmat käyttää rahansa elinaikanaan ja myyvät kiinteät omaisuudet pois kun ovat järjissään. Kaikki lapset tulemme ihan hyvin toimeen jo nyt.
En vielä tiedä. Ehkä äitini menee vielä uusiin naimisiin ja törsää omaisuutensa ulkomaanmatkoihin ja kalliisiin autoihin..?
Minä en tiedä tarkkaan mutta koska perin molemmat vanhempani niin ihan varmasti ainakin ihan kivan kokoisen perinnön tulen saamaan. Perintövero kannattaisi minusta välttää mutta äitini kanssa ei voi oikein puhua siitä aiheesta. Luulisi että hänellä olisi enemmän älyä rahan suhteen sellaisen työuran jälkeen joka hänelläkin on ollut. Elinaikana se omaisuuden suurin osa kannattaisi siirtää lapsille.
Puolet isosta kerrostalokämpästä, mummonmökistä jossa on muutama ha metsämaata sekä parinsadantonnin sijoituksista ja säästöistä. Sekä tavanomaiset irtaimistot.
Vanhemmille on ollut kunnia-asia jättää lapsilleen perintöä, he ovat olleet ikänsä äärimmäisen säästeliäitä ja heille olisi täysin käsittämätön ajatus pistää kaikki menemään.
Osakkeita, 3 kerrostaloasuntoa ja irtaimistoa, jonkin verran rahaa ellei mitään yllättävää tapahdu.
Isältä en peri mitään. Äidiltäkään en juuri mitään, koska minä olen saanut jo rahaa vuosien varrella enemmän kuin sisarukseni, äitini syntymämökki varmaan tulee mulle ja toiselle siskolle puoliksi, koska kukaan kaksi muuta sisarusta ei varmaan sitä halua, myös yhdellä serkulla olis siihen oikeus, mutta en usko että haluaa, ei käy mökillä koskaan, ja rahallista arvoa sillä ei juuri ole. Äidillä ja isäpuolella on omakotitalo, vanha omakotitalo ja muita rakennuksia tontilla, peltoa ja metsää vähän. En tiedä miten käytännössä sitten jaetaan, myydäänkö kaikki ja rahat sitten tasan kaikille kuten kuuluu, en usko että kukaan haluaa asua paikkakunnalla, koska on omistusasunnot ja työt muualla. Onhan se surullista, että sukutilalla ei enää sitten asu sukua, mutta eipä se mun vanhemmillekaan ole ollut kuin kauhea rasite kun suostuivat aikoinaan jatkamaan, EU teki siitä lopullisen kannattamatonta. Äidillä ja isäpuolella olis paljon enemmän varmaan omaisuutta jos eivät olis tilaa ostaneet aikoinaan, paljon joutuivat ottamaan velkaa ja korot oli järkyttävän korkealla, jopa 20%.
Talon, mökin, auton, rahaa, osakkeita.
Jotain 7 miljoonan paikkeilla yhteensä, riippuu pörssikursseista.
En ole ihan varma, koska isovanhempanikin ovat vielä elossa. Heiltä ehkä lähivuosina jää jotain vanhemmilleni, ja minä sitten aikanaan saan siitä osan. Varmaankin vanhempani jossain vaiheessa myyvät omakotitalonsa ja ostavat keskustasta jonkun pienemmän asunnon tai muuttavat vanhainkotiin. Kai sieltä hiukan rahaa tulee sekä minulle että siskolleni, mutta en usko tulevan sen enempää kuin jotain 50 000 € per nokka. Enkä minä rahaa tarvitse, elän niin, että pystyn itse kustantamaan elintasoni. En elä perintöä odotellessa.
Olen jo nyt perikunnan osakas. Sitten kun äitini joskus hamassa tulevaisuudessa kuolee, jää kotitila meidän kolmen sisaruksen kesken jaettavaksi. Jo aiemmin voimme erottaa kesämökkitontit itsellemme, jos haluamme. Lopulla osuudella on yhteisarvoa n. 300 000 €. Ei mitään tietoa, mitä sillä tulemme tekemään.