Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies, miksi ei saisi puhua siitä, että osa miehistä on väkivaltaisia naisia kohtaan?

Vierailija
15.07.2020 |

Eihän kukaan väitä, että kaikki ovat.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan tajua, koska väittämäsi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Väkivaltaan on monia muitakin syitä. Etkö tajua?

Mitä ne monet muut syyt ovat? Syyt ovat aina pelkästään väkivallan tekijässä.

Jos nyt oikeat itsepuolustustilanteet jätetään pois laskuista.

Sivusta:

7 -luokalle mennessäni olin lihava ja aika arka. Minua alkoi välittömästi kiusaamaan eräs 9 -luokkalainen pitkä, tyhmempi kaverinsa taustatukenaan. Haukkui, vähätteli, nimitteli aina nähdessään, mutta muistaakseni ei tosiaan kertaakaan varsinaisesti koskenut minuun. Talvella sitten koulun käytävällä tuli viimeinen pisara, ja löin tätä 9 -luokkalaista muutaman kerran. En saanut kunnon osumia, mutta osumia kuitenkin. Rehtori sattui paikalle, ja vei tämän 9 -luokkalaisen tilanteesta pois. Minulle rehtori ei sanonut mitään.

Tuo oli viimeinen päivä, kun tuo ihminen minua kiusasi.

Kerroppa nyt idealismissasi, millä tapaa tein väärin? Miksi minä olen sinusta tässä se pahempi?

Myönnän, en itse ainakaan tuota varsinaisen itsepuolustuksen nimikkeen alle saa.

Näin 30 vuotta myöhemmin tekisin edelleen saman, mutta paljon aikaisemmin. Ja tähtäisin tarkemmin.

Et ole pahempi, koska olit lapsi. Moni olisi tehnyt samoin. Lapset eivät luonnollisestikaan ole mitään itsehillinnän mestareita eikä tarvitsekaan. Mutta mietipä sama aikuisten kohdalle, ei ehkä ihan järkevää?

Oikea tapa olisi ilmoittaa kiusaamisesta heti sen alettua, myös aikuisten työpaikoilla. Itsevarma asenne ja takaisin sanominen eli ”kiusaaminen” voi auttaa myös, se saattaa hyvällä tuurilla vähentyä/loppua jolloin viha ei pääse patoutumaan.

Vierailija
102/105 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi enemmän puhua kotioloista ja niiden seurauksista. Esimerkiksi väkivaltainen isä vaikuttaa poikaan mm:

"Childhood environments that are physically violent, emotionally unsupportive and characterized by competition for scarce resources have been associated with sexual violence.[38][44] Sexually aggressive behavior in young men, for instance, has been linked to witnessing family violence, and having emotionally distant and uncaring fathers.[35] Men raised in families with strongly patriarchal structures are also more likely to become violent, to rape and use sexual coercion against women, as well as to abuse their intimate partners, than men raised in homes that are more egalitarian"

https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_sexual_violence

monesti suomessa puhutaan seksuaali rikoksista mutta ei siitä mitkä niiden aiheuttajat ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertti35 kirjoitti:

Suomessa pitäisi enemmän puhua kotioloista ja niiden seurauksista. Esimerkiksi väkivaltainen isä vaikuttaa poikaan mm:

"Childhood environments that are physically violent, emotionally unsupportive and characterized by competition for scarce resources have been associated with sexual violence.[38][44] Sexually aggressive behavior in young men, for instance, has been linked to witnessing family violence, and having emotionally distant and uncaring fathers.[35] Men raised in families with strongly patriarchal structures are also more likely to become violent, to rape and use sexual coercion against women, as well as to abuse their intimate partners, than men raised in homes that are more egalitarian"

https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_sexual_violence

monesti suomessa puhutaan seksuaali rikoksista mutta ei siitä mitkä niiden aiheuttajat ovat.

Totta. Kun niitä olisi mahdollisuus ennaltaehkäistä kulttuuria muuttamalla, niin miksei tähän panosteta enemmän?

Vierailija
104/105 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että joku jaksaa edes jankata jotain naiset vs miehet, mitä tulee väkivaltaisuuteen.

On ihan täysin selvää, että miehet ovat se aggressiivisemmin käyttäytyvä sukupuoli.

Naisilla esiintyy todennäköisesti ihan yhtä usein aggressiivista käyttäytymistä, mutta se on ihan täysi tabu eikä tule lähes koskaan julki, koska naisten tekemä väkivalta ei ole niin rajua että jäisi mitään jälkiä eikä kumppani usein edes tunnista olevansa uhri.

Esim. minä olen väkivaltainen nainen. Koin vakavaa kaltoinkohtelua lapsena ja vasta aikuisena aggressioni alkoi purkautua ja mm. läpsin miestäni. Hänen mielestään mitään väkivaltaa ei edes tapahtunut, vaikka todellakin tapahtui ja hakeuduin terapiaan. Väkivaltainen ihminen ei ole myöskään paha vaan sairas, yleensä joutunut lapsena kokemaan rankkaa väkivaltaa.

Mä toivon, että myös naisten väkivaltaisuudesta aletaan puhumaan ja ylipäänsä siitä, että kukaan ei synny väkivaltaiseksi vaan väkivaltaiset ihmiset tarvitsee pitkäkestoista terapiaa traumojensa takia!

Vierailija
105/105 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan tajua, koska väittämäsi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Väkivaltaan on monia muitakin syitä. Etkö tajua?

Mitä ne monet muut syyt ovat? Syyt ovat aina pelkästään väkivallan tekijässä.

Jos nyt oikeat itsepuolustustilanteet jätetään pois laskuista.

Sivusta:

7 -luokalle mennessäni olin lihava ja aika arka. Minua alkoi välittömästi kiusaamaan eräs 9 -luokkalainen pitkä, tyhmempi kaverinsa taustatukenaan. Haukkui, vähätteli, nimitteli aina nähdessään, mutta muistaakseni ei tosiaan kertaakaan varsinaisesti koskenut minuun. Talvella sitten koulun käytävällä tuli viimeinen pisara, ja löin tätä 9 -luokkalaista muutaman kerran. En saanut kunnon osumia, mutta osumia kuitenkin. Rehtori sattui paikalle, ja vei tämän 9 -luokkalaisen tilanteesta pois. Minulle rehtori ei sanonut mitään.

Tuo oli viimeinen päivä, kun tuo ihminen minua kiusasi.

Kerroppa nyt idealismissasi, millä tapaa tein väärin? Miksi minä olen sinusta tässä se pahempi?

Myönnän, en itse ainakaan tuota varsinaisen itsepuolustuksen nimikkeen alle saa.

Näin 30 vuotta myöhemmin tekisin edelleen saman, mutta paljon aikaisemmin. Ja tähtäisin tarkemmin.

Et ole pahempi, koska olit lapsi. Moni olisi tehnyt samoin. Lapset eivät luonnollisestikaan ole mitään itsehillinnän mestareita eikä tarvitsekaan. Mutta mietipä sama aikuisten kohdalle, ei ehkä ihan järkevää?

Oikea tapa olisi ilmoittaa kiusaamisesta heti sen alettua, myös aikuisten työpaikoilla. Itsevarma asenne ja takaisin sanominen eli ”kiusaaminen” voi auttaa myös, se saattaa hyvällä tuurilla vähentyä/loppua jolloin viha ei pääse patoutumaan.

Edelleen idealismia... Tuohan se nyt on toiminut niiiiin hienosti nykyäänkin, vähintään harva se kuukausi asiasta kirjoituksia lehdissä... Myös näistä KiVa-kouluista. Käytännössä joko kiusattu siirtyy itse pois ko. koulusta tai sitten kiusaaminen jatkuu paremmin piilotettuna. Ja lehtiinhän päätyy vain se jäävuoren huippu.

Itse antaisin koulukiusatuille ohjeen tehdä saman kuin itse, tarvittaessa kerta toisensa jälkeen. Äärimmäisen harvat kiusaajat jatkavat, jos kiusattu nousee vaikka oman terveytensä uhalla vastaan. Vaikka olisi kuinka pieni ja heikko. Harvalla kiusaajaa nuoremmalla koululaisella asennetta ja takaisin sanomiseen uskallusta (vaikka ehkä kykyä) riittää.

Pohjimmiltaan, mitä ne aikuiset voivat tosissaan tehdä? He eivät varmasti ole näkemässä/ kuulemassa kuin jotain tyyliin yhden tilanteen ehkä viidestäkymmenestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme