~o¢¾o~ Keskiviikon Helminauha ~o¢¾o~
Kommentit (33)
Terkut taas täältä helteisestä Baijerista! Kello on vasta yhdeksän ja mittari näyttää jo lähes 30 astetta. Helle sen kun jatkuu. No, enpä viiti valittaa, parempi näin, kuin vesisade ;-)
Tervetuloa uusille odottajille ja varsinkin sinne toiselle ulkosuomalaiselle, arvattavasti Irlantiin.
Sattuuko joku helminauhalainen olla Iisalmesta tai sieltä lähistöltä? Minä kun tulen lomalle Suomeen, niin aion mennä Terveystaloon Iisalmeen ultraan, mulla kun se yksi ultra muuten jäis väliin. Ois ollu kiva tietää, millaisia kokemuksia Terveystalolta muilla on.
oma napa: paha olo jatkuu, täytyy taas ruveta syömään, vaikka aamupalasta ei oo vielä kahta tuntia kulunu ;-)
Nännien kipu on loppunu, mutta nyt rinnat kivistävät sivuilta, kainaloiden alta.
karoli + masuasukki 7+3
Olen ollut vähän nettipimennossa ja se jatkuu vielä hetken,en silti ole kadonnut mihinkään:) Omaa napaa sen verran, että pahoinvointi alkaa hiljalleen olemaan historiaa ja kovasti odottelen, että pari viikkoa vielä kuluisi nopeasti.
Kaikille mukavaa keskiviikkoa!
sjt+kansalainen 10+3
Mulla on ihan uusi oire! Ei kylläkään kamalan mukava,mutta kuitenkin. Mulla pistää tuonne vasemmanpuolen kylkiluuhun, aika ylös, välillä oikein pirullisesti, mistähän moinen? Niin alaselkä alkaa kipuilla heti jos vähänkin huonommassa asennossa sattuu istumaan/makaamaan kauemmin. ( Tätä mä olen kauhulla odottanut, koska selkä on muutenkin huonossa kunnossa..)
Pistän nyt tähän uudestaan tän mun valas kyselyn:
Kuinkas paljon helminauhalaisilla oli painoa ennen raskautta ja mikä tilanne nyt? ( Mä en oo ikinä ymmärtäny mikä kamala juttu siinä on jos sanoo " ääneen!" mikä on oma paino?)
Oma valasmainen napani oli 65-70kg ja nyt RV 10+1 79kg...
Ja ainoa mihin se paino on tullut on maha, peffaan ihan pikkasen ja muutama gramma tisseihin.
Joo tosiaan, jos joku ihmettelee mun rv viikkoja niin käykää lukasemassa eilisen pinon viimenen sivu.
Olen myöskin ostanut ekat uudet mammis rinsikat, otin tietoisen riskin ja ostin Trimph:in imetysrintsikat kokoa 85D. Tällä hetkellä rinta täyttää kupin, mutta vähän isompikin sinne sopii. Eli paisumis efektiä odotellessa.
Tänään tarttis taas mennä töihin 2VP jälkeen... blääh...
Tilitän tähän loppuun nyt yhden ongelmani myös, koittakaa kestää..
Mulla on/oli hyvä tyttö ystävä joka rupesi odottamaan vauvaa helmikuussa, kaikki ok. Tuossa kesäkuun alussa tuli riitaa työasioista, ja molemmat ollaan aika kovaluonteisia, mutta kyetään keskustelemaan asiat halki, taikka niin luulin! Luulin todellakin, että asiat olisi ok, ja riita taaksejäänyttä elämää. Mutta hänpä vetäytyy koko ajan enemmän kuoreensa, ei tullut synttärikakulle juhannuksen jälkeen. Ja kun soitin, että höh oletko tulossa, sanottiin et avomiehen serkut tuli ylläri visiitille et ei hän nyt oikein voi. Tosiasiassa hän ei sillä hetkellä ollut serkkujen saatikka miehen lähelläkään puhelun aikaan. Eli oli poissa sieltä, mutta ei pyynnöstäni huolimatta voinut " uhrata" 30min kakulla käymiseen. Loukkaannuin aika syvästi.
Seuraavana päivänä laitoin sitten viestin, jossa kerroin, että olen nyt loukkaantunut eilisestä, ja sain puhelinsoiton takaisin ettei hän voinut nyt jättää sukulaisia sinne niin miehen kanssa... Sanoin vain että jos tulee yllärivierailulle, niin he varmaan olisivat ymmärtäneet jos olisit sanonut, että anteeksi mulla on yksi sovittu juttu ja olen poissa vaikkapa tunnin. Kun kyseiset serkut olivat käymässä kuitenkin muutaman päivän ajan! Eipä ole sitten soittoa kuulunut, et hei nyt voitais kyllä käymään, myöhässä tosin mutta anyway...
Olenko liian vaativa? Vai mitä ihmettä mun täytyisi ajatella? Uskonko jo suosiolla, et hei mun seuraa ei kaivata?
Terkuin hämmentynyt Helga ja toukkis rv 10+1
Piipaa!!! No mikäs tuomio sieltä tuli???????
* Veikkaa edelleen raskauden puolesta*
Kaksi koneellista pyykkiä ja kauppareissu takana.
Hellalla porisee keitto.
Nopeaa ja sekavaa:
Paino: Lähtöpaino 56kg, nyt noussut.. turvotusta tai mitälie.. ehkä kilo tullut.
Esikoista lähdin odottamaan 62 kiloisena. Kiloja kertyi muistaakseni joku 15 ja päällekin.
Jai kysymyksiä:
* Tuorepinaatti - hyvä vai paha?
* Multitabs2+ - milloin aloitetaan?
Repo ja Wilson 7+4
Nopsasti kirjoittelen kun netti taas toimii (heittelee mua vähän väliä pois linjoilta...p...le). Mulla lähtöpaino esikoisesta oli 68kg ja laitoksella 83kg eli 15kg tuli. Nyt tosta keikasta roikkumassa oli varmaan 4kg kun tulin raskaaksi, mutta lisää ei olis pitänyt tulla vielä... meillä tosin ei ole vaakaa, joten pe neuvolassa kuulen tuomion ;)
Repohukalle, tuorepinaattia söisin hyvin kypsennettynä (vai tarkoititko tuoreena ;)). Vitskuista en tiedä, oliskohan se rauta just se, jota ei suositella lisäämään alkuraskuadesta. RvaPomelo varmaan tietää, kun tosta jutteli.
Helgalle, uskoisin että ystäväsi tulee järkiinsä, kunhan vähän rauhassa juttuja miettii. Voisko olla, että teillä räiskyy nyt enemmä, kun on molemmilla raskaushormoonit sekoittamassa pakkaa? ;)
Mulla etova olo on antanut rauhan lähes kokonaan, mutta uutena viime raskaudesta tuttu heikotus. Aamulla etenkin ennen kuin saa mitään suuhunsa, tuntuu, että maisema pimenee. Tod.näk.matala verenpaine yhdessä laskeneen hemoglobiinin kanssa... Pitääkin kysyä pe neuvolassa joko vois lisärautaa ottaa. Mulla ei toi hB nouse muulla, kun luontaistuotekaupasta saatavalla nestemäisellä raudalla (mikä sansankielinen nimi sillä oli, terveisiä vaan Baijeriin ;). Apteekin raudat vaan sekoittivat mahan.
Nyt vähän siivoilemaan ennen kuin tyttö herää päikkäreiltä...
Aurinkoista keskiviikkoa!
e75 ja " otto-ville" rv 9+1
Pikaisesti kuulumiseni, ei kummempia. Otan tänkin päivän terkkarin ohjeiden mukaisesti, ihan rauhallisesti, ja toivon, että alavatsakiput katoais jo (alkoi ma aamuna, viel on hiukan..). Veli ei päässyt eilenkään viel sairaalasta kotiin, joten toivottavasti tänään. Mulla on nyt tullut ihan hinku, et tarttis saada jollekin kertoa tästä raskaudesta. No, uhriks se henkilö kyl joutuis, olisin kokoajan valittamassa oireitani jne.. Ja jos yhdelle sukulaiselle kertoo tänään, niin huomenna tietää koko suku. =( Eli olen edelleen hiljaa vaan.
Eilen muuten ihan kahteen otteeseen, ensin aamulla, sit viel illalla mein neiti tuli silittelemään mun masua (ei enää vatsaa/makkaroita saa vedettyä sisään).. Sit poika kysyi, et " äiti, mitä sun vatassa on?" kiertelin vaan, ja sanoin höpö höpöt.. Poika kun osaa kysyä, pari sukulaista oli just raskaana ja selitin muksuille vatassa olevasta vauvasta. Emme viitti viel muksuillekaan kertoa, kun ne kuitenkin osais jo mainostaa asiaa. =)
Minäkin odottelen piipaan ultra kuulumisia!? Onhan kaikki ok?? bd
Minni rv8+1
On se nurinkurista..Mulit2+:sta sanottiin Apteekissa että heti voi ruveta syömään.
(Mun kokemus siitä mitä siellä sanotaan on sellainen, että varmistan aina muualta ensin..)
Hoh.. kyllä huomaa että on raskaana kun alkaa näiden kanssa taas puntaroida ;)
Edelleen hellettä...alkaa jo kyllästyttää.
JOku kyseli raudan aloituksesta. Minä ainakin aloitin rautatabujen syömisen jo pari viikkoa sitten, eikä oireita ole ollut. Viime raskaudessa kun kävin ensimmäisessä neuvolassa (12+) oli hb sen verran alhainen, että kehoitettiin aloittamaan heti lisäraudan syöminen.
Nyt aloitin suoraan niiden syömisen jatkuvan väsymyksen ja heikotuksen takia. Nyt on väsymystä vähemmän, mutta heikotus edelleen jatkuu.
Ylihuomenna on ensimmäinen neuvola, jolloin viikkoja kasassa 9+1. Kuuluukohan sydänäänet jo siinä vaiheessa, mitä luulette?
Oma paino raskauden alettua on ollut n. 66kg ja on nyt ehkä 68kg. Esikoisen kanssa alkupaino oli 65kg ja loppumetreillä 83kg. Olo tuntuu tosi turvonneelta, vaikka suolan syömisenkin olen jättänyt tosi minimiin (ei edes tee mieli, vaikka normaalisti olen esim sipsien suurkuluttaja ;o) Kylkiin on varmaan hieman lisäravintoa kerääntynyt, mutta suurin osa on pelkästään masussa. Maha alkaa olla jo vaikea piilottaa tai vetää sisään, on se sen verran paisunut jo.
Tosi outoa miten se voi jo nyt tällä tavalla kasvaa, kun esikoisen kanssa alkoi ehkä rv16 tienoilla näkymään.
Onkohan kaikilla sama ilmiö, että toisen kanssa maha kasvaa super nopeasti?
Pitäis kai alkaa sitä np-ultraakin varailemaan, kun sen pitäis ajoittua tuohon elokuun alkuun.
Mahankasvatuksia kaikille!
-Iciar rv8+6
Kiitos Maaret(ti)lle kun jaksoit vastailla. sain kuvan et sulla olis tullu enemmänkin sitä vuotoa, vai? Mä en ole tarvinnut mitään suojaa. Et se on asia joka mua lohduttaa mut kuitenkin sitä on kestänyt nyt 3 viikkoa, loppua odotellessa...
Sit oli painokyselyä. Mä oon ennen odotusta painanut 59-60 kg ja nyt kävin sit ihan tätä kirjaamista varten vaaalla niin 59,2 näytti. Eli ei ole tullut mitään mulle vielä. Vatsan kohta kyllä kiristää, eikä muuten ole turvotusta. Siitä pääseekin vatsan kasvuaiheeseen... eli kolmas odotus on ja vatsan kohdalle on jäänyt ns. muistoja niin tuntuu et kun kohtu kasvaa niin se olis jotenkin nostanut noita läskejä ylös ja ulospäin. En tiedä ymmärsikö kukaan mitään, mut mies sanoi et vatsan muoto on muuttunut.
Mä oon silloin tällöin ottanut yhden sellasen multitabs special 2+ tabletin. Ja neuvolassa sanottiin et rautaa voi ottaa jos tuntee et tarvii, mulla kun yleensä on heikko hb.
Nyt lasten kanssa ulos...
-nelliina- ja helmi 10+5
[b]Multitabs Special 2+ [/b]saisi purkin ohjeen mukaan syödä jo ennen raskautta ja läpi koko raskauden. Itse en kuitenkaan uskaltanut, kun niissä on mukana rauta, joka saattaa hieman lisätä km riskiä (paksuntaa verta -> alkion istukan ohuen ohuet verisuonet voivat tukkeutua - tämän takia, siis estämiseksi, on selitetty äidin hB:n laskevan luonnostaan alkuraskaudesta veren plasman lisääntyessä).
Rautalisää suositellaan toisesta raskauskolmanneksesta lähtien (mm. http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae09010):
" Raskaus kasvattaa äidin verentilavuuden lisääntymisen ja sikiön kasvun vuoksi raudantarvetta, niin että päivittäin saadun raudan määrän tulisi olla 30¿40 mg/vrk. Tähän ei ruokavaliolla päästä. Raskauden aikana raudanpuute kehittyykin niin suurelle osalle odottavista äideistä, että rauta-arvojen jatkuvaa seurantaa tarkoituksenmukaisempaa on kaikkiin kohdistuva profylaksi, jossa odottaville äideille annetaan päivittäin 50¿100 mg rautaa tabletteina 2. raskauskolmanneksesta lähtien. "
Multitabs Special 2+:ssa on mukana myös foolihappo, jota suositellaan koko raskauden ajan - ja mielellään jo ennen raskautta.
Mullakin pullahti masu esiin heti alkuraskaudesta. Viime raskaudessa pullahdus tapahtui rv 15+0. Ei tosiaankaan pysty vetämään sisään ja ihan vauvamasulta näyttää. Olen pakannut jo tavalliset housut pois ja kuljen mammahousuissa. Paidoilla saa vähän naamioitua läskiksi, mutta kyllä esim. monet työkaverit ovat jo huomanneet ovelista piilotteluyrityksistä huolimatta. En vain myönnä mitään B)
[b]Helga[/b]:
Mulla edellisen raskauden (järkyttävät) lukemat oli 60 -> 89. Tähän raskauteen lähdettiin lukemista 76 -> männäviikolla 72. Kutistuminen on tapahtunut reisistä ja takapuolesta (Halleluja!) ja kasvaminen rinnoissa. Masu on muuttanut muotoaan makkaraisesta palloksi.
Siis mulla alkoi ma aamuna kivut siten, että aina kun istuin, lähti kipu ikäänkuin peräaukon kohdalta säteilemään alavatsaan. Kipu tuntui siis ihan alavatsassa (ja ei missään " syvällä" , vaan ihan " pinnalla" ). Edelleen on pientä kipua, juuri istuutuessa, mutta nyt kipu ehkä enemmän peräaukon kohdalla - vähän kuin painon tunne. Vähän edelleen alavatsassakin kipua. Muistelisin joskus kokeneeni samanlaista kipua (olisko esikoisen odotuksessa, mutta muistaakseni silloin oli jo iso vatsa ja kipu kesti vain max. päivän - ei sitä mitenkään tutkittu, mahdoinko edes nlassa mainita), mutta jos huomenna vielä sama jatkuu, niin soitan kyllä taas neuvolaan.
Minni rv8+1
Peräpukamatkin on ollut raskauksissa kuvioissa, mutta en nyt ole vielä sellaisiakaan bongannut, että selittäisi ne kivut.. Mistä voisi kipu johtua?
Taalla talla kertaa sateisella saarella on viela aamu. Eli (pohjois)Irlannissa todellakin ollaan! Pari tuntia teidan ajasta takanapain.Tanaan ja huomenna on kansallinen vapaapaiva, joten lekottelua tiedossa...
Kiitos tervetulotoivotuksista. Hiukan on hormoonit pinnalla, kun tuli ihan pala kurkkuun, etta onpas ystavallisia ihmisia :))
Kyselin sairaanhoitaja-miehen siskolta, tuosta etta miten maha voi olla jo nailla viikoilla nakyvissa. (kiloja kyllakin tullut jo kolme...) Ja han sanoi etta sen takia, kun ekan jalkeen kohtu yms. ei ole enaa niin " tiukka" eli nopeammin pullahtaa esille, kun on loystynyt eika tarvii enaa venya niin paljon. Tama kai siis ainakin omalla kohdalla pitaa paikkansa.
Rinnat on hirvittavan arat! Ja paisuneet noin kaksinkertaiseksi! Mahallaan, lempiasennossani, en pysty enaa nukkumaan, kun rintoihin sattuu niin paljon.
Kuvotus on tanaan ollut vahaista verrattuna aikaisempaan, joten jospa tassa parempaan suuntaan ollaan menossa!
Terveisia hellesuomeen!
Pearl ja Itu 9+3
terve! eli sama kuin monilla muilla, olen seuraillut vain täällä taustalla ; )
ikää mulla 27 ja mies kohta 34, avioliitossa ollaan. ensimmäinen tyttömme täytti juuri 2 v.
itse syön myös Multitabs 2+, heti alkuraskaudesta ja satunnaisesti ennenkin sitä. purkin kyljessä sanotaan, että jo raskautta suunnitteleville. 1 tabletista saa vain 10 mg rautaa, et tuskin kovin paha, luulen et ihan kiva lisä. mielestäni syön terveellisesti, joten 1 tabletti riittää mulle. onhan noi pirun kalliitakin ; )
Rva Pomelo; mietin, et tutun kuulonen nimi. taidettiin palstailla samaa aikaa viimeksikin, kun teilläkin esikoinen täytti nyt 2 v. onko sun mielestä kiva ikäero näille taaperoille? itse olen ihan tyytyväinen, kun ei aikaisemminkaan vauvaa kerran kuulunut...
mulla vielä viikko neuvolaan, ei millään jaksaisi odottaa, kai kaikki on silti hyvin. alkuraskauden ultrassa kävin, eli tiedän et on oikeessa paikassa ja sydän lyö. mitään oireita ei ole, jatkuva nälkä, mut se on kai muutenkin aina; )
Vai pohjois-Irlannista?Vau!
Mina olen nimittäin kotoisin sieltä! Suomeen olen muuttanut jo -88.
Kiva kun tässä pinossa on toisellakin irlantilaista väriä ;o)
Antrimissa asuin suurimman osan lapsuuttani.
-Iciar
Meillekin olisi pikkusisarus ollut tervetullut vaikka heti esikoisen perään. Imetin kuitenkin pitkään ja kuukautiset pysyttelivät imetysajan pois. Vauvakuume ei ihan niin isoksi noussut, että olisin imetyksen lopettanut aikaisemmin :) Esikoista odotettiin aikoinaan piiitkään, joten tyytyväinen olen, että näinkin pienellä ikäerolla toinen olisi tulossa.
Ikäerosta en oikein osaa olla mitään mieltä, puolensa varmaan joka ikäerolla. Uskon, että sisaruksilla kaveruus on enemmän luonne- kuin ikäkysymys, sitä ikäeroa kun kuitenkin väkisin tulee jo ratkaisevan verran pikkulapsille (paitsi Jethuun tapauksessa ;D). Hyviä puolia tietysti osaa nyt jo nähdä omassa tilanteessa: ainakin tavarankierrätykselle tämä ikäero osuu nappiin. Ja toisaalta kiva, että esikoinen on saanut olla se kaikkein pienin näinkin pitkään ja olen itse ehtinyt nauttia täysillä vauva-ajasta.
Esikoisen odotusaikaan kirjoittelin heinämammoissa eri nikillä, joten nikki ei ainakaan voi olla tuttu ;) Kirjoittelitko itse heinämammoissa?
*raskausdementia - ei raksuta*
Iciar:
Arvaappa varsin missa asutaan!!! No, Antrimissapa hyvinkin!!
Muutin tanne kesalla 1999 ja asuin ensin Dunadryssa, sitten Ballycreagy:ssa ja nyt The Folly -aluella!
Hauska yhteensattuma!
Pearl
Nyt
on alkaneet. Nimittäin K18-unet :D Meni viileämpi yö ihan hukkaan, kun katselin levottomia unia.
Ehkä tää on hyvä juttu, ja tarkoittaa sitä että auvoisa keskiraskaus alkaa olla käsillä. Pahoinvointi tuntuu helpottaneen ja pyörrytys on pysytellyt pois jo muutaman päivän. Mittasin huvikseni verenpaineeni eilen ja alapainekin oli jo yli 60 (50 lähellä alkaa olla aika huono olo). Uskaltauduin aloittamaan varovaisesti Multitabs Special 2+:t, joissa on rautaakin mukana. Aloitan ½ pillerillä päivässä ja nostan pikkuhiljaa sinne suositusannokseen, eli 2 pilleriin. Oon niin ylivarovainen, etten oo alkuraskauden aikana uskaltanu ottaa yhtään rautaa, vaikka tiedän että hemoglobiini menee tosi helpolla alas.
Oireista on jäljellä masun ja rintojen pullotus ja
:D
Esikoinen täyttää tänään 2v. Juhlia pitäisi valmistella, lauantaiksi ollaan kutsuttu vieraat. Vielä tänä vuonna juhlitaan pienellä kummit ja mummit -porukalla, niitä lastenkutsuja ehtii kyllä järkätä sitten tulevinakin vuosina. Vähän pelotti oma olo ja jaksaminenkin, mutta nyt näyttää hyvältä :)
Mukavaa päivää kaikille!
- Pomelo ja Erittäin Salainen, rv 10+4