En päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi.
Hain opiskelemaan yläasteelta päästyäni lähihoitajaksi. En päässyt kouluun, mutta monet tuttuni pääsivät, ne joiden keskiarvot hipoivat kutosta. Haastattelussa käytiin läpi hakupaperini; 4 koulutusta lähihoitajaksi ja viimeisenä vaihtoehtona lukio. Haastattelu lopetettiin tokaisuun "kyllähän nyt sinun keskiarvollasi lukioon pääsee". Keskiarvoni oli 8,5. Psykologisista testeistä sain lähes täydet ja matematiikan osiokin meni nappiin. Haastattelussa yritin kovasti painottaa kutsumusta ja haluani auttaa muita, sekä mielenkiintoani ihmisen biologiaan.
Päädyin sitten lukioon kun ovet eivät auenneet lähihoitajaksi. Opiskelin lukiossa muutaman vuoden, ja kokeilin onneani uudestaan. Jälleen kerran haastattelussa kehoitettiin jatkamaan lukio-opintojen opiskelua, enkä päässyt sisään. Hain opiskelemaan toiselle linjalle ammattikouluun, jonne siirryin ja valmistuin. Siitä jatkoin yliopistoon pääaineenani biologia, jota opiskelin jälleen pari vuotta. Biologian opiskelu ei kuitenkaan täyttänyt haluani ihmisläheisestä työstä. Halu tehdä hyvää oli kova, ja haaveilin työstä lasten parissa. Hain töitä lastentarhoista, mutta koulutuksen puutteen vuoksi en sitä saanut. Päädyin yksityiseksi lastenhoitajaksi yhdeksi vuodeksi, samalla hakien kätilökoulutukseen. Kätilökoulutukseen minun oli haettava ammattikoulutodistuksella, ja sillä pisteeni eivät riittäneet edes pääsykokeeseen.
Vaihtoehtoina oli joko lukion loppuusuorittaminen tai uusi ammattikoulutus. Hain jälleen opiskelemaan lähihoitajaksi, en päässyt. Suoritin lukiota jonkin aikaan, kunnes päätin jatkaa haavettani ihmisten parissa työskentelystä ja hain sosiaali- ja terveysalalle ammattikorkeakouluun opiskelemaan bioanalyytikoksi. Valmistuin ja siirryin työelämään. Työ ei ole sitä mistä haaveilin, tietynlainen ihmisläheisyys työstä puuttuu.
Olen katkera ja ihmeissäni, miksi en päässyt haluamaani koulutukseen. Se olisi avannut minulle enemmän ovia tekemään sitä, mistä koen nauttivani. Suututtaa, kun ihmiset ympärillä ovat sitä mieltä, että lähihoitajaksi kelpaa kuka vain. Minä en kelvannut.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 10:12"]
Olen katkera siitä, että minulle ei edes annettu mahdollisuutta yrittää. Kun pyrkimys sisälle kaatuu haastatteluihin, niin kyllähän se naista syö.
[/quote]
Kouluihin nimenomaan ei haluta niitä, jotka haluavat vain yrittää ja toivoa, että ala olisi oma.
Olet aika monelta itseäsi heikkolahjaisemmalta mutta mahdollisesti paljonkin motivoituneemmalta vienyt nyt opiskelupaikkoja lukiosta, amiksesta ja yliopistosta.
Enpä kyllä tahtoisi sinun kanssasi olla tekemisissä kuin sen yhden verikokeen oton verran...
[/quote]
No hoh hoh. Anteeksi että kaikki ihmiset eivät heti teini-ikäisenä tiedä mikä olisi heille paras ja sopivin ala.
Omituista, jos haastatteluiden perusteella tehän oletus siitä, että olet liian hyvä johonkin ammattiin. Minusta se on hakijan aliarvioimista. Mokomat haastattelut voisovat näin ollen jäädä omaan arvoonsa, tai ainakin olla saamatta niin paljon pisteitä hakuprosessissa.
Minullekkin tuo ammattikoulutus olisi todennäköisesti ollut vain yksi porras kohti lopullista ammattia. Ehkä ammattikoulutusta ei haluta käytettävän ponnahduslautana korkeakouluopiskeluille. Ihmetyttää vain, että miksi tälläinen on edes tehty mahdolliseksi.
-ap
Olen katkera siitä, että minulle ei edes annettu mahdollisuutta yrittää. Kun pyrkimys sisälle kaatuu haastatteluihin, niin kyllähän se naista syö.
[/quote]
Kouluihin nimenomaan ei haluta niitä, jotka haluavat vain yrittää ja toivoa, että ala olisi oma.
Olet aika monelta itseäsi heikkolahjaisemmalta mutta mahdollisesti paljonkin motivoituneemmalta vienyt nyt opiskelupaikkoja lukiosta, amiksesta ja yliopistosta.
Enpä kyllä tahtoisi sinun kanssasi olla tekemisissä kuin sen yhden verikokeen oton verran...
[/quote]
Jos hakuprosessin aikana haastatteluissa pyrkimyksiöni ei olisi aliarvioitu, niin silloinhan tieni tähän pisteeseen olisi ollut huomattavasti selkeämpi ja nopeampi. Olisin kuluttanut vähemmän yhteiskunnan rahoja ja muiden opiskelupaikkoja, jos olisin suoralta kädeltä päässyt opiskelemaan sosiaali- ja terveysalaa.
Kyllä tuota hakuprosessia pitäisi jotenkin muuttaa. Olla antamatta niin paljon painoarvoa haastatteluille, jossa jo pärstäkerroinkin voi vaikuttaa. Muilta osa-alueilta kun kuitenkin todettu ihan sopivaksi koulutukseen
[/quote]
[/quote]
Ja sinun onneksesi en työskentele näytteenoton parissa ;-)
-ap
[/quote]